855 2.4 van 1994 verstandige koop?

Gestart door octaaf, 26-02-2007 19:27:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

octaaf

Hallo,
morgen ga ik een volvo 855 bekijken en overweeg zeer sterk de aankoop ervan.
Motivatie genoeg om dergelijke wagen te kopen natuurlijk (!!), maar toch enigzins wat onzeker omtrent de ouderdom.
Als je de kilometerstand van de gemiddelde roffel bekijkt wordt je duizelig... reden tot aankoop dus.
maar, al deze wagens hebben hun kilometers gedaan in de laatste 13 jaar.
Nu vraag ik mij af of een 855 van 1994 met 186000 km op de teller een goeie beslissing is. op zich valt er dus wellicht nog lang mee te rijden, maar ik vrees dat hij wel wat ouderdomkwaaltjes zal beginnen vertonen (ondanks nog treffelijke kilometerstand).
Mijn vader rijdt nog steeds (hoewel hij uitkijkt naar vernieuwing) met zijn 240 van 1987, dus mijn vertrouwen in volvo is er wel, maar toch eens de vraag hier stellen:
een volvo 855, 2.4 bnz, 186000km, 1994, nagenoeg geen opties (wel trekhaak), voor 2700 euro... brengt dit geluk of niet?
ah, ik rij voorlopig vooral tijdens het weekend maar zou er toch mee op vakantie naar italie/frankrijk willen. binnen paar maand jobverandering en mogelijks meer kilometers tijdens de week.

thx!!

daytonawim

Kijk eens in de topic, wie heeft de hoogste km stand ;D ;D

opzich hoeft die km stand geen probleem te zijn mits goed onderhouden,
ga eens met een paar verschillende proefrijden.

is dit een 2.5 10 of 20 klepper ???

Als je meer gaat rijden is lpg zeker een optie, dat kan je altijd nog laten inbouwen

Turbobiker

Klinkt als een prima deal.

Roesten doen ze nog niet.

De airco is sowieso stuk, dus maakt niet uit dat 'ie er nu niet in zit ::)

Voor de rest zijn het vooral kilometer gerelateerde problemen.

Kopen dus. Kan in vijf jaar nog makkelijk 200k bij...
De Tussenpaus

FGG

Lijkt me een prima koop. Weinig km's, nog niet volledig ingereden. Geen opties: kan er ook niets kapot. 2700 euro is volgens mij een redelijk bedrag.

En stel je nog hier even voor.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

octaaf

#4
amai, aangenaam verrast... berichtje gepost net voor restaurantje, en nu net terug en 4 replies :-). thx!!
wel, bij deze wat antwoorden:
ik weet niet of het een 10 of 20 klepper is. eerlijkgezegd had ik nooit een ouder model dan de v70 of jawel, ook de v40, in gedachten (zelfs eerder v50). na wat rondneuzen heb ik de v40 met renault-motor aan mij laten voorbij gaan, en ben nu wel verkocht voor de gezapig/comfortabele 850.
inzake kilometers ben ik ook overtuigd dat het niet zomaar de eerste de beste motor is, maar de roffelaars met astronomische kilometerstanden hebben die allemaal tijdens (voornamelijk) hun eerste decennium afgelegd. de verkoper zei me in elk geval dat de batterij en de uitlaatkollektor recentelijk zijn vervangen. Inzake de uitlaat ben ik wat verrast, men zou toch geen problemen verwachten voor 200 000 km? Hier zal wellicht de leeftijd voor iets tussenzitten, en vandaar mijn schrik.

het is een groen(tj)e. blauw zou mijn voorkeur hebben maar de carrosserie ziet er in elk geval perfect uit... na eerste vluchtige keuring zelfs geen krasjes. interieur ook proper.

proefrijden doe ik morgen, richting garage voor wat gefundeerdere autopsie.
lpg-installatie had ik ook eventueel in gedachten, maar hoe overtuig ik mijn vriendin dat dit veilig is???

ik verwachtte op een 850forum natuurlijk eerder positieve reacties, maar bovendien zegt het feit dat er een forum is ook iets over de degelijkheid van de auto... ik rij momenteel nl. met een nissan sunny van 95  :eusa_shhh: en daar zijn bij mijn weten toch geen forums van  ;D.

sorry; alweer een lange post. als ik de wagen koop hou ik mij eraan mezelf en de auto voor te stellen.
thx again!



thuur

Citaat van: octaaf op 26-02-2007 22:19:32
...
Inzake de uitlaat ben ik wat verrast, men zou toch geen problemen verwachten voor 200 000 km? Hier zal wellicht de leeftijd voor iets tussenzitten, en vandaar mijn schrik.
....

Geen schrik, de uitlaat is geheel van RVS. De katalysator kan verstoppen, maar de meeste met die astronomische standen rijden met de de originele uitlaat hoor 8)


Gr ;)

Turbobiker

Citaat van: octaaf op 26-02-2007 22:19:32
...
inzake kilometers ben ik ook overtuigd dat het niet zomaar de eerste de beste motor is, maar de roffelaars met astronomische kilometerstanden hebben die allemaal tijdens (voornamelijk) hun eerste decennium afgelegd. ...


Dat klopt niet. Kijk maar in het topic 'wie heeft de hoogste km-stand'. Zitten er nog genoeg die 40-50 duizend kilometer per jaar rijden. Zelfs juist meer zijn gaan rijden dan vroeger. Is absoluut geen probleem.

Neem een hamer mee en ram eens flink op een gastank. Zelfs als je er een gat in zou krijgen zal deze langzaam leeglopen.
De Tussenpaus

Marc O.

Citaat van: octaaf op 26-02-2007 22:19:32
lpg-installatie had ik ook eventueel in gedachten, maar hoe overtuig ik mijn vriendin dat dit veilig is???

Door haar te melden dat een volle LPG tank bij een aanrijding waarschijnlijk veiliger is dan een volle benzinetank.... Succes met de beslissing!
...The Nile isn't just a river in Africa...

octaaf

thx voor de reacties! de knoop is doorgehakt... binnen een 2-tal weken rijden we er mee rond :-)!

als voorbereiding nog de garagist gesproken die het onderhoud deed. zijn verhaal klopte perfect met dit van de verkoper. vervolgens met verkoper naar de garage van mijn ouders gereden (die ook aan volvo sleutelen) voor hun deskundig advies op de brug, en hij was zeer positief: "goed is goed", "valt niets op aan te merken", "daar rij je nog 200 000 km mee", "die hebben een goeie motor", "de meesten rijden wel met lpg".

mijn ervaring tijdens testrit: O zo comfortabel, O zo stil, alles voelt nog degelijk aan (koppeling, etc), en O zo'n charme.
minpunten: geen airbag passagier + hoge verbruikskost i.g.v. benzine.

thuur

Citaat van: octaaf op 28-02-2007 21:38:23
minpunten: geen airbag passagier + hoge verbruikskost i.g.v. benzine.


Zal ik dan maar het voortouw nemen?

Passagiersairbag is een verwaarloosbare toevoeging op de veiligheid, tis dat de Amerikanen er zo dol op zijn....

Verbruik valt best mee voor de leeftijd en de klasse ;)


Gefeliciteerd en veel plezier ermee :D


Gr 8)

Frank Selen

Citeer
Passagiersairbag is een verwaarloosbare toevoeging op de veiligheid, tis dat de Amerikanen er zo dol op zijn....
Hoi Thuur  ;), kun je dat uitleggen?
Groetjes, Frank


thuur

Citaat van: Frank Selen op 28-02-2007 22:38:20
Citeer
Passagiersairbag is een verwaarloosbare toevoeging op de veiligheid, tis dat de Amerikanen er zo dol op zijn....
Hoi Thuur  ;), kun je dat uitleggen?

Als je de botsproeven goed bekijkt zie je dat het verschil met of zonder pass.zak erg minimaal is. Amerikanen zijn echter in de veronderstelling dat een airbag je leven redt, dus laten ze auto's zonder pass.zak liever links liggen. Vandaar dat deze bag op de meeste auto's wel leverbaar is.

Dat was vrij kort door de bocht, maar ik denk dat het hier wel op neer komt ;)


Gr 8)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 28-02-2007 23:52:42
Citaat van: Frank Selen op 28-02-2007 22:38:20
Citeer
Passagiersairbag is een verwaarloosbare toevoeging op de veiligheid, tis dat de Amerikanen er zo dol op zijn....
Hoi Thuur  ;), kun je dat uitleggen?

Als je de botsproeven goed bekijkt zie je dat het verschil met of zonder pass.zak erg minimaal is. Amerikanen zijn echter in de veronderstelling dat een airbag je leven redt, dus laten ze auto's zonder pass.zak liever links liggen. Vandaar dat deze bag op de meeste auto's wel leverbaar is.

Dat was vrij kort door de bocht, maar ik denk dat het hier wel op neer komt ;)


Gr 8)

En daar kan je nog aan toevoegen dat een air-bag op zich ook niet risico vrij is.
Één afgaande  airbag is al een aanzienlijke belasting voor je gehoor en soms goed voor de nodige schaafplekken/brandwonden.
Twee van die plofzakken die tegelijk hun dienst bewijzen (ze zijn gekoppeld) geven samen ècht een rotknal.
Dan heb ik het nog niet over de USA import; de plofzakken zijn daar ca 40% groter, de gasgenerator dus ook.  :eusa_pray:

In een 850/x70 is de pass. airbag niet (tijdelijk) uit te schakelen, in een auto met deze voorziening kan je dus niet veilig een kinderzitje op de rechter voorstoel plaatsen.

Jans Duiven

Citaat van: Turbobiker op 26-02-2007 19:34:36
Klinkt als een prima deal.

Roesten doen ze nog niet.

De airco is sowieso stuk, dus maakt niet uit dat 'ie er nu niet in zit ::)

Voor de rest zijn het vooral kilometer gerelateerde problemen.

Kopen dus. Kan in vijf jaar nog makkelijk 200k bij...

Die van mij is van 1997 en de airco doet het nog steeds zonder morren. 1 x in de 2 jaar laat ik 'm wat bijvullen en ik gebruik de airco 's winters ook met enige regelmaat.

Is dat mazzel, of blijkt hieruit dat het inderdaad beter is om de airco ook in de winterperiode regelmatig aan te hebben?

Hans