Stationair toerental

Gestart door thuur, 05-03-2007 12:30:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Gezien de vragen naar het stationair lopen van onze roffels, bij deze een samenvatting.
Opmerking: Dit topic is initieel bedoeld voor benzinemotoren maar kan ook voor gasauto's worden gebruikt. Niet van toepassing op de dieselmotoren.

Stationair lopen onze 850's en x70's 850 (+/- 50) toeren stationair. Bij gas los valt de auto rustig terug in toeren om vervolgens mooi 850 toeren te draaien. Dit toerental is niet af te stellen. De computer kijkt o.a. naar de stand van de gasklep en stuurt hiermee de stationairregelaar aan (ook: CIS klep, STK, stappenmotor, nullastdraaisteller). Let wel, onderstaand geldt t/m MY99. Daarna zijn ETM's gebruikt (elektronische gaskleppen), mocht je hier problemen mee ondervinden klik dan hier.


Begin bij het zoeken waarom de auto slecht stationair loopt altijd met het reinigen van de regelaar. Typisch klachtenbeeld:

  • Stationair te laag (d.w.z. minder dan 700 toeren)
  • Zakt in toeren en slaat af (vooral als de motor koud is)
  • Slaat af voor het verkeerslicht (gas los en remmen)
  • Onregelmatige stationair loop (met airco uit)

LET OP: Een te hoog stationair toerental wordt meestal veroorzaakt door een vacuumlekkage! Klik hier voor een beschrijving.



De regelaar zit onder het zwarte afdekkapje (1 Torx schroefje), het cilindertje rechtsonder op de foto:




Er zijn 3 varianten bekend:



Klik hier voor het topic over de verschillen


Schoonmaken (geheel demonteren) en controleren doe je zo:
Citaat van: thuur op 31-08-2005 01:01:30
Motorkap open, zwarte beschermkapje weghalen (1 schroef) en dan het metalen cilindertje met 1 kabel/stekker en 2 slangen, vrij vooraan. Zit in een rubber vastgeklemd, aan de onderzijde losduwen met een grote platte schroevedraaier, slangen en stekker los.

Even 'doorspuiten' met remmenreiniger (ene gat in, andere uit, let op je ogen). Dan 1 kant afdoppen, op de kop in een hoek zetten en volspuiten met remmenreiniger.

Volgende dag dop eraf, leeg laten lopen en nogmaals flink doorspuiten (totaal kost het je ongeveer 1 spuitbus remmenreiniger...). In het midden vastpakken en voorzichtig een snelle ronddraaiende/schuddende beweging maken. Als ie 'klak-klak-klak' doet is ie mechanisch goed. Multimeter op de middelste pin en 1 van de buitenste: meter moet tussen de 9 en 13 Ohm aangeven. Zelfde voor de andere buitenste pin (en de middelste). Zo ja: regelaar OK ;)

Kwartiertje laten drogen, heel klein sprietsje WD40 (of een druppeltje olie) erin waar de klep tegen de behuizing zit (dus niet aan het elektrische gedeelte) en terug monteren.

Het kan zijn dat de motor de eerste keer starten anders dan normaal reageert.


Aangeraden wordt om ook de gasklep te reinigen.
De gasklep zit rechts tegen het inlaatspruitstuk als je voor de auto staat. Er zit een grote luchtslang op die er zeker af moet. Kijk goed naar de klep, is het bruine aanslag hier en daar kun je de klep rustig laten zitten. Zit hij echter vol met zwarte aanslag dan is het advies de klep los te nemen (bij montage voorzien van nieuwe pakking!). Reinigen kan ook met remmenreiniger en een stel oude doeken. Zorg ook dat de klep zelf soepel kan bewegen. Indien er gaatjes net voor de klep zitten: doorprikken met een naald en goed doorspuiten met reiniger.


Heb je nog steeds stationairloop problemen, controleer de TPS (gasklepstandsensor):
Citeer
Loopt ie dan nog niet naar wens:
Zelfde zwarte kapje eraf, inlaatbuis NA de luchtfilter afnemen. Kijk naar de gasklep Op de zijkant zit een kwart blokje met 3 kabels eraan. Multimeter op 2 pinnen (Ohm stand), neem telkens de middelste en 1 van de buitenste. Onthoud de beginwaarde. Draai nu de gasklep van helemaal dicht naar helemaal open en kijk heel goed naar de meter. Het verloop moet uiterst vloeiend verlopen, geen 'hick-ups' dus. Laat de klep nu langzaam terugkomen in de dicht-stand en controleer of de waarde op je meter overeenkomt met de initiele waarde. Zelfde voor de andere pin.

----Update 8-8-8: Schijnbaar is er een serie TPS-en in omloop welke op 1 van de buitenste pennen een constante waarde geeft. Het gaat om een 850 T5, motorcode b5234ft uit 1994 met gasklepstandsensor met Bosch nr. 0280122001


Maar volg vooral het normale storingszoek traject: Begin met foutcodes uitlezen!


Veel succes ;D



Gr 8)

daytonawim

Strak hoor Thuur :-))))))

mehn

Wel ff een "schrijffout" verbeterd ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 05-03-2007 12:35:00
Wel ff een "schrijffout" verbeterd ;)

Ik zie geen verschil, dus het zal wel terecht zijn ;D Dank!


Gr ;)

850 T5 Freak

Lijkt wel een uitleg uit Vida  ;D complimenten man  :eusa_clap:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Snellebaksteen

Nog een kleine aanvulling: Het afdoppen van de stationair regelaar wat in de reinigings beschrijving staat gaat heel goed met de rubber dop die aan je luchtfilterhuis zit!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

magda

Mijn 850  2.5 20v automaat met 150.000 op de teller uit 1992 heeft soms de rare gewoonte gewoon uit te slaan,dit kan zowel gebeuren bij stilstand als afremmen.Wat kan dit zijn????

Ludo

even zoeken op "relais 103".

-D©©©L-

Een automaat wagen die alleen afslaat bij afremmen en stilstand is 99 van de 100 keer geen relais 103, je moet dat zoeken in de stationairloop hoek.
103 is niet de oplossing voor alle "hij slaat af" problemen.

arjen

Regelaar afdoppen gaat ook uitstekend met een kurk van een wijnfles... :angel:

arjen

Sttaionair regelaar zit er weer op. Bij het hermonteren van de luchtslang/vlamdover brak nog het slangetje van de carterontluchting, die bleek al lek te zijn (hoe erg is dat eigenlijk?)
Het toerental valt wel nog steeds wat terug bij stationair, maar niet meer naar 500 toeren, eerder 750. Enig idee wat er nog aan de hand kan zijn? :eusa_doh:

-D©©©L-

Citaat van: arjen op 29-12-2007 11:29:25
Sttaionair regelaar zit er weer op. Bij het hermonteren van de luchtslang/vlamdover brak nog het slangetje van de carterontluchting, die bleek al lek te zijn (hoe erg is dat eigenlijk?)
Het toerental valt wel nog steeds wat terug bij stationair, maar niet meer naar 500 toeren, eerder 750. Enig idee wat er nog aan de hand kan zijn? :eusa_doh:

Ik vermoed nog steeds een stationair regelaar probleem, maar nu in combinatie met een vacuum lek (je zei zelf al dat er een slang van de carterventilatie lek geraakt is) waardoor hij iets harder gaat lopen (en belast meer gaat verbruiken).

arjen

Hij loopt niet harder, juist stationair iets te weinig toeren nog, waar kan zo'n vacuumlek nog meer zittten?

-D©©©L-

Citaat van: arjen op 29-12-2007 11:53:40
Hij loopt niet harder, juist stationair iets te weinig toeren nog, waar kan zo'n vacuumlek nog meer zittten?

Citaat van: arjen op 29-12-2007 11:29:25
maar niet meer naar 500 toeren, eerder 750. Enig idee wat er nog aan de hand kan zijn? :eusa_doh:

Dan is ie toch harder (sneller) gaan lopen ?  :eusa_think:

arjen

ja, klopt, maar ik dacht dat dat weer kwam door de schone stationair regelaar...