portiervanger vervangen

Gestart door coco, 06-01-2008 14:24:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

coco

Schijnt regelmatig voor te komen: een kapotte portiervanger.
Even uitleg: je portieren hebben scharnieren en om te voorkomen dat de deur te ver doorschiet zit in elk portier een portiervanger. Merk je als je je deur opent: blijft op een gegeven moment 'vast' staan, met nog een tweede (uiterste) stand. Als de portiervanger stuk is loop je de kans dat je deur te ver uitzwaait en het scharnier wordt verbogen.

Had ik dus: kaoptte portiervanger, links voor: kapoerewiets... Heb me even verdiept in het zelf vervangen, gebladerd in Vadis en op dit forum gezocht. Eerst het onderdeel besteld bij de dealer (€29,00 + 's Rijks belasting).

De klus is goed zelf te doen (ik ben geen dagelijks Volvo-monteur... ;-)). Eerst de binnenkant van de portierbekleding verwijderen, speaker er uit, dan plastic klepje los en dan de oude portiervanger er uit halen. De nieuwe zag er ietsje anders uit (twee draadeinden), maar alles lukte goed. Ben vergeten rubbertje te vervangen, moet alsnog even gebeuren. Bij elkaar in een half uurtje gepiept!

De oude portiervanger bekeken: de veer was gebroken. Jammer dat zo'n veer niet los te koop is, maar goed: de wieltjes slijten natuurlijk ook. Dus één hele set vervangen.

Zo gelukt dus. Kortom, een dankbaar en leuk klusje, dat zichzelf gauw terugverdient!

Voor ieder die met hetzelfde euvel zit: niet wachten, gewoon doen!

groetjes,
coco

850-2,5 automaat 10klepper-4/'96- 280k- LPI


denkweb

Beide plaatdelen aan elkaar lassen thv de aanhechting van de portiervanger zorgt dat het metaal minder eenvoudig scheurt; uiteraard niet eerder aan beginnen als wanneer de portiervanger begint te knoepen (want dan moet je er snel iets aan gaan doen!).

Staat ergens een topic met foto's van op dit forum...

ovlov 058

Er word hier over twee verschillende defecten gesproken die ik toevallig juist voorhad.

Linkerdeur, veer gebroken: gewoon vervangen.

Rechterdeur, vanger uit stijl gescheurd: losvijzen, stijl terug in vorm slaan, scheuren dichtlassen en bijspuiten

Jorrit850GLE

Klinkt inderdaad simpel. Kan het overigens ook zo zijn dat een (bijna) kapotte portiervanger een harde knal geeft als je het portier opent?

Heb ik last van aan de bestuurderskant, vandaar.

)()()sT

#4
Ja, beide oorzaken knallen.

Een uitgescheurd deurvangerscharnierpunt ( ;D) of die vanger zelf.

Bij mijn V70 was het het eerste... de deurvanger bewaar ik maar voor de volgende knal  :evil:


Jorrit850GLE

Mooi, klinkt als een klusje dat zelfs ik nog wel kan klaren.

Het is toch genant als je met knallende deuren op de parkeerplaats staat, niet goed voor het imago van de Volvo  ;D

)()()sT

Ja hè ;)

Bij mijn pa was dat bij de 850 in 1999 ofzo al aan de hand... Dachten we ook "what the hell is dit?"  :evil:

Prindle

ik heb ze er beiden uitgesloopt, tot ik weer tijd heb om ze goed te lassen  ( of te laten lassen ) werkt ook. Niet de mooiste , maar wel een oplossing die geen omkijkers opleveren zal van het geknoep als je uitstapt. Dat is irritant!
na een pracht van een 850 GLT 2.5 20 V , nu een V70R classic handgeschakeld, S60R inlaatstuk mét RIP kit, 19" R wielen LPG en -als het goed is - +280pk, 3" rvs downpipe met racekat en Remus uitlaat

havias

"Knallende" portiervanger: bij mijn 850 was het een kwestie van de torxschroef (schermzijde) steviger aandraaien, daarna was het probleem opgelost.

Vulk

Citaat van: havias op 20-02-2009 21:38:19
"Knallende" portiervanger: bij mijn 850 was het een kwestie van de torxschroef (schermzijde) steviger aandraaien, daarna was het probleem opgelost.

Idem hier. :)

volvopieter

Bij mij torxschroef afgebroken....

Red Devil

inderdaad een leuk en dankbaar klusje. Vandaag de linker vervangen. Deze knalde dat het een lieve lust was. Deur kan nu tenminste weer normaal worden geopend. :D

Jorrit850GLE

Even dit draadje weer oppakken en eerste keer fotos proberen te embedden.

Aangezien ik toch mijn zijspiegel moest vervangen (gelukt!) ook maar direct gekeken naar de deurvanger. Ik heb een aantal foto's genomen want volgens mij is mijn deurvanger zelf in orde?
Zie hier als de deurvanger 'in' is


Zie hier als de deurvanger 'uit' is


Daarna geprobeerd de torx schroef aan te draaien maar dit ging voor geen meter, heb hem er wel even uitgedraaid, zie onder:


Ik zie het stukje metaal (met gat) dat aan de deurstijl zit volgens mij bewegen waardoor volgens mij de haak van de deurvanger erin knalt (althans, ik neem aan dat de oorzaak is van de knallen)

Klopt het dus dat deurvanger ok is maar deurstijl uitgescheurd?

razorx

Je deurvanger zit er goed uit, normaal breekt of splijt de veer.

De andere veel voorkomende boosdoener is de plek waar je de de vanger op de stijl vastschroeft.
De deurstijl wil inscheuren. Dit is te lassen.

Succes!

Jorrit850GLE

Ik was er al wel bang voor ja, kon alleen geen scheur of iets dergelijks zien dus twijfelde toch.

Zo maar es een oproepje voor een lassende roffelaar plaatsen dan  :laugh: