portiervanger vervangen

Gestart door coco, 06-01-2008 14:24:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

coco

Schijnt regelmatig voor te komen: een kapotte portiervanger.
Even uitleg: je portieren hebben scharnieren en om te voorkomen dat de deur te ver doorschiet zit in elk portier een portiervanger. Merk je als je je deur opent: blijft op een gegeven moment 'vast' staan, met nog een tweede (uiterste) stand. Als de portiervanger stuk is loop je de kans dat je deur te ver uitzwaait en het scharnier wordt verbogen.

Had ik dus: kaoptte portiervanger, links voor: kapoerewiets... Heb me even verdiept in het zelf vervangen, gebladerd in Vadis en op dit forum gezocht. Eerst het onderdeel besteld bij de dealer (€29,00 + 's Rijks belasting).

De klus is goed zelf te doen (ik ben geen dagelijks Volvo-monteur... ;-)). Eerst de binnenkant van de portierbekleding verwijderen, speaker er uit, dan plastic klepje los en dan de oude portiervanger er uit halen. De nieuwe zag er ietsje anders uit (twee draadeinden), maar alles lukte goed. Ben vergeten rubbertje te vervangen, moet alsnog even gebeuren. Bij elkaar in een half uurtje gepiept!

De oude portiervanger bekeken: de veer was gebroken. Jammer dat zo'n veer niet los te koop is, maar goed: de wieltjes slijten natuurlijk ook. Dus één hele set vervangen.

Zo gelukt dus. Kortom, een dankbaar en leuk klusje, dat zichzelf gauw terugverdient!

Voor ieder die met hetzelfde euvel zit: niet wachten, gewoon doen!

groetjes,
coco

850-2,5 automaat 10klepper-4/'96- 280k- LPI


denkweb

Beide plaatdelen aan elkaar lassen thv de aanhechting van de portiervanger zorgt dat het metaal minder eenvoudig scheurt; uiteraard niet eerder aan beginnen als wanneer de portiervanger begint te knoepen (want dan moet je er snel iets aan gaan doen!).

Staat ergens een topic met foto's van op dit forum...

ovlov 058

Er word hier over twee verschillende defecten gesproken die ik toevallig juist voorhad.