Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daytonawim

Mooi he die nieuwe luxe matten :-)

Ik heb ze gewoon op 30 graden in de wasmachine gestop, kan precies alle 4 in 1 x :-)
dan effe dagje in de zon en droog zijn ze.

razorx

Dit topic begint vreemde vormen aan te nemen:  ;D
Citeer
Bhroap! Een vis ver over de datum ruikt nog lekkerder.

Bij Saskia haar kastje waren alle gaten uitgelubberd. Als ik doosje had gezegd, had deze zin wat heel anders betekend.
Citaat van: Jack v op 11-07-2011 21:20:45
.. die van mij  en Douwe is nog steeds mooi helder rood.

@Wim: Ik doe ze van de week even in de wasmachine.
En inderdaad erg mooie matten.

ulkeman

zie het nu pas...leer is netjes geworden zeg :eusa_clap:

bevallen je de dstijl speakers?


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

razorx

#1518
Oh ja vandaag nog een cadeautje voor me gekocht:
Brezan had een polijstmachine in de aanbieding. Een bekende Chinese variant.
Niet excentrisch, maar dat vind ik niet erg, al eerder mee gewerkt.
Nadeel is wel het gewicht t.o.v. producten van Mequiars of driven2shine.
Het grote pad oppervlak is een persoonlijke voorkeur, maar koop er onmiddelijk een andere, lees diepere en beter verende pad bij.

Het apparaat komt mooi rustig op in toeren en daalt ook netjes.
Ik verheug me er op hem uit te proberen, maar voor dit soort werk wil ik echt wat tijd reserveren.

Ennuh eerst de steenslag bijwerken en daarna de lak laten harden.

razorx

Citaat van: ulkeman op 11-07-2011 23:37:29
zie het nu pas...leer is netjes geworden zeg :eusa_clap:

bevallen je de dstijl speakers?
Heel zeker,
voor merk je niets, wat ook de bedoeling is en achter is het hoog beter.

razorx

Nog even over de stuurbekrachtigingsvloeistof wissel:
Bij ons zijn de wagens (nog) niet lichter gaan sturen, maar ze stuurden al netjes licht.

Wat me wel opvalt is dat dat piepkleine beetje speling verdwenen is. Het sturen voelt hierdoor preciezer aan.
Erg prettig.

razorx

Ik was vanavond in een wachtkamer bezig met wachten.
Omdat dat ook maar niets is, aan de hand van Haynes de volgende sheet gemaakt:

Voor de niet Excel bezitters.


Voor de Excel bezitters.
www.paerl.it/volvo/os alter ii.xls

Zaken als wekelijkse sapniveauchecks of checks van de remslangen/leidingen benzineleiding e.t.c. heb ik overgeslagen in dit schema.
Dit is het schema voor een Alter-II. Voor een Alter-I met smalle distri riem even het distributie interval aanpassen aan 75dkm.

Bij de distributie mag je zelf kiezen of je de span en looprollen en de waterpomp vervangt.
De forum mening is om de wissel meenemen in het verhaal.
De spanner zelf moet je checken.

Ik hoop dat iemand wat aan de wachtkamer heeft. ;)

-edit- Als je niet veel rijdt moet je de dkm intervallen uiteraard waar toepasbaar vervangen door het juiste aantal jaren.

daytonawim

Ik zal eens tussen de facturen kijken, daar zag ik een volvo onderhoudschema tussen zitten.

thuur

Mooi dat de venillatie ook gechecked wordt! :eusa_clap:


Gr ;D

razorx

Fred 403dkm Voorschijven en blokken vervangen

Goedemiddag kopervetterroristen!

Fred Flightcase was onlangs keurig door de APK gekomen, maar wel met een voetnoot:
Zichtbare schade aan de remmen. Ze begonnen inderdaad wat knapperig te worden:

Omdat ik deze overigens simpele klus nog niet tot een how-to heb verwerkt en omdat ik het leuk vind, toch maar een verslagje.
Nodig:
Krik en assteun
Doppenset
Ringsleutel 10
Imbus bitje 7 (zit niet in iedere set)
Staalborstel
Dik keramisch vet of kopervet
Remmenreiniger.
Schijven en blokken
2 * veer 3546381 als je die ook wilt vervangen
4 * flensbout 985426
De flensbouten kan je over discussiëren. Het zijn geen rekbouten, maar Volvo schrijft voor dat ze vervangen dienen te worden bij deze klus. Misschien dat de materiaal eigenschappen toch door het warm worden en afkoelen te veel veranderen. Ik weet het niet,  Ze kosten 1,45 excl. Dus de kosten zijn het ook niet.

Aan de slag!
Veertje los.


Kapjes die de klauwschroeven/glijders  beschermen er af.


Met imbus 7 de klauwen vrij maken.


Klauw los maken. Je ziet het stuk elektradraad al aan de klauw. Zo kon ik hem meteen aan de  voorveer ophangen zodat er niet te veel spanning op de remslang komt.


Nu moet de houder van de remklauw weg.
Die zit vast met de twee eerder genoemde flensbouten. De officiële aandraaikracht is 100Nm, maar na al die jaren kan hij echt wel wat vaster zitten. Eerst wat WD40 laten inwerken en beide kanten op laten schrikken.

Vervolgens kreeg ik ze met een ratel van 50cm los.

Klauwhouder kan er uit.


Paspen los en de schijf kan er af.


De boel netjes schoongemaakt.  Essentieel als je geen getril wilt.


Montage is het omgekeerde van demontage. Maak de klauwboutjes imbus7 goed schoon en geef ze wat siliconevet op het gladde gedeelte.
De flensbouten heb ik het al over gehad.
Maak het remmende gedeelte goed vetvrij met remmenreiniger.

Als je de nieuwe schijf plaatst is het verstandig de schijf eerst perfect te centreren door de wielbouten tijdelijk handvast te monteren en dan pas de paspen te plaatsen.


Het zichtbare gedeelte van de zuiger schoongemaakt en wat (dikke) keramische pasta er op.
Als je de zuiger er uit zou halen ontkom je niet aan een revisiesetje. Dit vanwege de manier van inslijten van de ringen e.d.


Als je het remblokje aan de zuigerkant geplaatst hebt moet je de zuiger indrukken.
Zorg voor een evenredige krachtverdeling. Met twee handen en wat kracht moet dat gaan.  Is dat niet het geval, dan is de klauw niet goed meer, of moet je meer spinazie eten. ;)


Nu de andere ingevette schoen plaatsen voor de zuiger terug komt.

Je ziet dat deze remblokjes "voorgeshimt" zijn. De anti- piep plaatjes zitten er standaard aan vast.

Het externe gedeelte van de zuiger aan de rechterkant was wat minder mooi.
Als je zo iets wilt schoonmaken, werk dan schoon. Je wilt geen gruis in je pakking.


De boel zit, oogt weer vrolijk.


De komende tijd de boel maar voorzichtig inremmen.
Die naargeestig piepende cavia is overigens weggebleven nadat ik hem minuten lang diep in de ogen heb gekeken onder het brommen van de meest vreselijke verwensingen.
Al met al was het weer een heerlijk sleuteldagje.
Tijd om over eten te gaan denken.
Groeten,
Yits

-edit- typo
-edit- Just to be sure: Met de schijven: Altijd de remblokken vervangen en altijd zowel rechts als links.
Deze opmerking zou niet nodig moeten zijn, maar je ziet genoeg topics waar mensen aan de gang blijven met de remmerij, door zich niet aan deze en andere regels te houden. ;)

Jack v

leuk verslag weer Yits, geef die cavia geen sla of iets dergelijks raakt ie van aan de schijt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

daytonawim

Das een heel mooi verslag, dan ga ik dat niet meer maken :-)

UserID6342

Netjes weer Yits en volgens mij is die cavia hardpiepend naar de achterkant van de 760 gerend ;D ;D  Gloeiend, als die nu remt gaat het erop.... en ach mag ook met 30 jaar ouwe zooi...

razorx

#1528
 ;D
Ik zou maar oppassen, het is echt niet het liefste exemplaar.
Naast zijn hobby hacken, eet hij ook graag rauw mensenvlees.
Niet omdat hij het lekker vindt, maar om de adrenalinekick bij het verscheuren van zijn prooi.
Deze dame b.v. is niet meer:

:eusa_think:

Jack v

Citaat van: razorx op 23-07-2011 22:18:56
;D
Ik zou maar oppassen, het is echt niet het liefste exemplaar.
Naast zijn hobby hacken, eet hij ook graag rauw mensenvlees.
Deze dame b.v. is niet meer:
http://www.cjp.nl/content/img/redactioneel/afbeeldingen_in_items/capy2.jpg
:eusa_think:
geweldig had jij niet komiek kunnen worden of een boek schrijven over cavia's ;D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.