Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: pwassink op 05-02-2012 22:22:19
..
Een uit de keuken zelf dus ook  ..  een heerlijk apparaat heb je daaraan iig ..

Ik heb indertijd op de "opruimveiling" van filiaal Herenveen nog een stel goodies op de kop getikt
helaas was het aanbod een stuk groter als de inhoud van mijn kontzak, en hypotheek daarop kreeg je toen ook al niet ..
Wat je zegt, van een liefhebber en ex medewerker, ding voelt aan als nieuw.
Een HP of Philips voelt ook niet verkeerd aan, maar voor mij is dit toch het echte werk.
We hebben, dit apparaat samen gekocht 100 euro de man. Al gebruik je het maar één keer per jaar. Ik vermoed een stuk vaker. ;)

Morgen kan ik b.v. eindelijk op een nette manier de ruisbron in Saskia's Carputer net aanpakken.

UserID6342

Mooie scoop Yits, daar ga je veel plezier aan beleven.

razorx

#1832
Fred, 414dkm, Thermostaat vervangen
Thermostaten zijn cool.

Goedenavond,

Zaterdag reed ik met Saskia haar roffel naar de Bouwmaat om wat hout voor een bureautje te halen.
Ofschoon de Bouwmaat vlak bij is viel het me meteen op dat het niet warm werd in haar auto.
Het temperatuurmetertje had een slappe, kwam alleen nog bij de stoplichten in de buurt van drie uur.

De Brezan is naast de Bouwmaat, dus meteen een nieuwe thermostaat gekocht.
De 91 en 92 graden exemplaren waren uitverkocht dus werd het de "ouderwetse" waarde van 87 graden.

Keurig van Gates wat een goed merk is.
Jaren vijftig afbeelding van een marsmannetje met een te grote helm:


Ik val in herhaling, maar wil toch benadrukken dat die Gates thermostaten, die als vervanger worden aangeboden wat missen.
De "jigjle-pin" of ventiel.
Hier zie je de originele Volvo versie met ventiel:


Dit ventieltje zorgt er voor dat:
1. het drukverschil tussen de twee kanten kleiner is waardoor de klep makkelijker open kan gaan
2. het systeem een iets minder grote temperatuurklap krijgt bij het openen van de klep
3. het ontluchten iets sneller gaat (hier ben ik sceptisch over)

Zo'n ventieltje is onnodig ingewikkeld. Modernere thermostaten hebben hier een gaatje van 1mm voor of zo.
Doet precies het zelfde.

Omdat ik de voordelen van zo'n systeem niet wilde ontberen, maar een legitiem gaatje geboord.

Indertijd ook bij Nrfh gedaan.

De oude thermostaathuis bouten gaven zich na een WD40 douche met veel moeite gewonnen.

Van belang is dat het gaatje bij montage van de thermostaat op het hoogste punt zit.




Die Gates thermostaten, en die zijn echt geen rommel, zijn niet al te duur. Voor 8,99 was ik klaar.

Nrfh moet nog maar even wachten met een 15dkm beurtje, net als de uitlaat van Saskia haar auto (ja Misha, ik let nu op op wat ik typ).
Ik vind het domweg te koud.

Net nog even naar de Sauna geweest, maar dat was niet leuk. Half Amsterdam was aldaar bezig uit te dampen. Weerzinwekkend.

Winterse groet,

Yits.

-edit- typo's

arjen850

Altijd leuk om te lezen, en tis idd echt vervelend wanneer de temp meter een slappe heeft ;D
Nog even geduld Yits, het voorjaar kumpt der an ;)

big ben

Als je temperatuurmeter 3 uur aangeeft en het word niet lekker warm (vooral vorige week niet) is dan de thermostaat ook aan vervanging toe  :eusa_think:

razorx

Citaat van: big ben op 12-02-2012 18:37:39
Als je temperatuurmeter 3 uur aangeeft en het word niet lekker warm (vooral vorige week niet) is dan de thermostaat ook aan vervanging toe  :eusa_think:
Kan inderdaad ook voorkomen als de klep niet open gaat en het koud is.

Volgens mij zoeken die krengen gewoon aandacht.

big ben


stefanhuijser

Toch apart Yits dat ik ze niet meer kan krijgen bij Brezan.
Volgens hun systeem ligt er in heel Nederland geen enkel 850/v70 themostaatje meer..

Ik heb nu maar een originele besteld..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

razorx

Citaat van: stefanhuijser op 12-02-2012 19:13:24
Toch apart Yits dat ik ze niet meer kan krijgen bij Brezan.
Volgens hun systeem ligt er in heel Nederland geen enkel 850/v70 themostaatje meer..

Ik heb nu maar een originele besteld..

Gr. Stefan
Ze zeiden al dat ik geluk had.
Thermostaten zullen nu so-wie-so wat aan de schaarse kant zijn.

Dus voor de anderen en het gemak de Gates nummers:
TH11287G1 voor de 87 graden versie
TH11292G1 voor de 92 graden versie.

Bijpassende sluitring is ingesloten.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ewout Schalkwijk

Wat doet die paar graden verschil dan in de praktijk? Is het belangrijk? Mooi verhaal van dat gaatje in de thermostaat. Leuk om zulke dingetjes te lezen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Een hogere temperatuur geeft een iets lager verbruik en een schonere verbranding is het officiële argument.
Denk zelf dat het verschil in de marge zit, zeker als je de tolerantie van een thermostaat en het hele systeem in ogenschouw neemt.

Vermoed dat het ging om wat getallen op papier om zich op een of andere manier tegen iets of iemand te verantwoorden. ;)

Maar ik kan er met mijn scepsis natuurlijk naast zitten.

razorx

#1842
Fred 414dkm, uitlaat vervangen
Goedenavond!

Als eerste bedank ik Jack en Douwe van harte.
Jack voor het regelen van een uitlaat en Douwe voor het transport.
Klasse!

De uitlaat van de roffel van Sas zat er pas anderhalf jaar onder.
Helaas heeft een verlaagde auto ook nadelen: Onduidelijke objecten op de weg en roest waren te veel voor deze tweedehands uitlaat.

De morgen begon met een heerlijk warme zuidwester wind zonder regen.
Tijd om aan de gang te gaan. Het ging om het gedeelte vanaf de cat tot het eindstuk.
Wagen aan de rechter kant opgekrikt en op twee assteunen gezet.

Eerst de koppeling in het midden losmaken.


Doe je zelf een plezier: Als dit onderdeel in je blikveld komt, pak dan geen sleutel/dop combinatie van 12/13 maar begeef je met grote spoed richting de Dremel! De kans is maximaal dat je eindeloos zit te pielen op verroestte zooi die niet los wil. Zonde van de tijd.
Daarnaast zal je ongeveer vier "heavy duty" slijpschijfjes voor de Dremel nodig hebben.

Goed het mormel was op de lompe manier snel los.
De einddemper had ik met een krik ondersteund. Zo klettert de boel niet naar beneden als je de steunen links en rechts van de demper losschroefd.
Je kan inplaats van dat schroeven ook proberen de rubbers los te wroeten. Ik geef de voorkeur aan het losschroeven van de beugels.


Uiteraard brak één van de beugelbouten af. Logisch, doorgerot. Ook een voordeel van de losschroef methode, je ziet de staat van het materiaal. Ik heb het liever zo dan onderweg. Terwijl de regen begon, riep ik een fout staatshoofd uit een ver land aan. Dat hielp want ik bedacht dat ik nog een steun had liggen. het staatshoofd was overigens Putin.

Oud en nieuw, de nieuwere zit wat simpeler en slimmer in elkaar.



Op de "nieuwe" uitlaat zat nog een sierstuk dat die naam niet meer mocht dragen. Ook hier geldt: Probeer dat ding niet op de normale manier los te krijgen. Gewoon de haakse slijper er in en om de paar cm een streep in het vermoeide materiaal snijden. pas op dat je de onderliggende pijp niet mee snijdt. De strippen met een moniertang als een sardineblikje open gepeld:


Uitlaat onder de wagen geschoven en opgehangen aan de twee beugels bij de demper.
Bij het monteren van het koppelstuk in het midden komt een omgevouwen "el cheapo" ringsleutel erg van pas.


Suf van me. Ik ontdekte toen pas de staat van de beugel bij het sierstuk. Weg met dat onding.
Gelukkig was de beugel van de oude uitlaat nog goed. Die was vastgelast maar met wat gedoe los te krijgen.
Het onderstuk van die beugel ontbrak, dus dat wordt morgen even vastlassen aan de nieuwe uitlaat.

Terwijl ik dit typ klettert de regen op ons dak. ik hoop dat de weergod mij morgen gunstig gezind is.
Als offer neem ik een heerlijk koel glas lijnolie.

Proost!

-edit- typo's

Jack v

Putin was je dus niet erg goed gezind Yits, maar je hebt hem verslagen. :eusa_clap:

Wat is de lijnolie dan weer lekker na zo'n klusje.

BTW ik heb die klem om het tussenstuk gelijk met de haakseslijper naar zn mallemoer geholpen ding was niet meer te redden.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

#1844
Nrfh 300dkm beurt
Citaat van: razorx op 18-02-2012 20:15:07
..
Terwijl ik dit typ klettert de regen op ons dak. ik hoop dat de weergod mij morgen gunstig gezind is.
Als offer neem ik een heerlijk koel glas lijnolie.
..
Het blijkt dat de weergod zeer gevoelig is voor offers.
De hele dag stralende zon gehad, met maar één korte hagel/sneeuwbui.

Het oude incomplete uitlaat ophang beugeltje had een nacht in de WD40 gebadderd. Vervolgens ontvet en voorzien van een laagje zinc spray.
De uitlaat bewerkt met een staalborstel en voorzien van een dun laagje zinc. Dit puur voor het lascomfort. Met een 1,6mm elektrode het beugeltje vastgelast.
Mooi lassen lukt me nog steeds niet echt, maar het zit vast.

Vervolgens was Nrfh aan een 300dkm beurt toe. Niet echt spannend: Olie, filter en bougies vervangen.
Mann filters beschikken over alle leuke klepjes waar de originele ook over beschikken. Deze zijn voor mij dichtbij ook op zaterdag te verkrijgen, dus die ging er in. Type W 917. De oude olie was dit keer erg zwart. Het winterse weer en de vele korte ritjes zullen hier schuldig aan zijn. De oude bougies waren keurig lichtgrijs (LPG). Service lampje gereset en een Xenon pitje vervangen.

Langer dan anderhalf jaar houden ze het bij mij niet uit. Maar met de restpartij die ik indertijd uit Duitsland heb gekocht mag ik niet klagen.
Zodirect de auto's even door de wastunnel. Wat zijn ze vies! Daarna nog even boodschappen doen en lekker Thais eten.