Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

razorx

Goedenavond!

Omdat mijn chassisnummer op een 4 eindigt weet ik dat mijn stuurhuis van SMI TRW komt. 5 op het einde staat voor TRW SMI. Ik zit met 4. Daar moet ik rekening mee houden met het bestellen van de spoorstangetjes. Voor mij zijn nieuwe zaken altijd even een uitzoeken, lezen en begrijpen kwestie.

Als ik hetgoed snap vormen de spoorstangetjes en de binnenste stuurkogels één geheel.
Ik kom dan uit op:
2 Spoorstangen 3546266
2 balgset 271601 of alleen de balgjes.

De buitenste stuurkogels zouden al nieuw zijn. Wel even checken.

De ikwilalleswetenmeter had ik even terzijde gelegd. Dat is voorbij. Jeroen was zo aardig een leen tellerunit achter te laten. Zo kon ik wat passen.

Het "probleem":


De hoogte van het leesbare gedeelte van het display is gelijk. Ik zal wel wat van het witte plastic van de oude BC houder moeten wegdremelen. Geen zorgen Jeroen, de jouwe blijft onaangetast. ;)

De vijf pinnen van de programmeer interface van mijn printje steken wat te ver uit aan de onderkant.. Of een haakse connector. Of alle connectoren aan de onderkant, dan past het ook. Gaat goedkomen.


Let even niet op de verkleuring door mijn camera. Het licht is egaal.
Ik had niet genoeg handen om te laten zien wat twee doffe plastic stripjes links en rechts doen ter opvulling, maar dit is net te krijgen.


De dagteller is verlicht met een gloeilampje. Ik heb de leds op kleur al binnen. Die leds gaan tot 750mCd en zouden dus genoeg licht moeten geven. Omdat de lichtbron ver van het display is verwacht ik niet te veel problemen met de spreiding.


Enfin, nu ben ik nog optimistisch en vrolijk. ;)

Groeten,

Yits.
-edit- Vrij essentiële correctie m.b.t. TRW versus SMI, de voor mij benodigde onderdeel nummers kloppen.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

#3797
Goedemiddag!

Het was een heel gezellige dag. Cornelis_b en Ton van de "duikboot" waren op bezoek. Niet lang daarna verscheen NickGR. Al vrolijk babbelend hielpen we elkaar met wat dingetjes aan de roffels. Dat leverde een leuk straatbeeld op.


2 * Mystic silver:


Bij Nick zaten de T40 torxen van de kunststof plaat boven de motor zo vast, dat ze met de hand niet meer te verwijderen waren. Een eerdere poging had zelfs wat schade aan de koppen van de bouten veroorzaakt.

Ik dacht, laat ik het eens proberen met de accu slagmoersleutel en een semi professionele torx.


Alsof het niets was en zonder enig geweld gingen de torxen los. Men zal mij voor gek verklaren, maar hiermee durf ik de soms ernstig vast zittende bouten van de thermostaat los te draaien. Je kan er echt subtiel mee werken.

De spooreinden/binnenste stuurkogels zijn ook binnen evenals twee balgensetjes. Zo een setje kost je de kop niet en je hebt meteen alles nieuw.


Snel nog even naar de Brezan gegaan voor een steeksleutel 32 en 34. De laatste maat hadden ze niet, maar met de twee "hulpjes" boven en onder moet de boel wel loskomen. Vind/hoop/wil ik.


Wanneer ik de binnenste stuurkogels ga vervangen weet ik nog niet, even tijd vinden.

Nogmaals, ik vond jullie bezoek erg gezellig. En Cornelis_b bedankt voor de Bordeaux. Zo te zien een mooie.

Groeten,

Yits.

cornelis-b

Ik hoop dat jullie genieten van de deze bordeaux, ben zelf geen wijn drinker maar heb me laten adviseren. Het zou een goede wijn moeten zijn.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Ehh de bordeaux is heerlijk! Een klein uurtje van te voren open gemaakt en een glas bij het eten gedronken.
Dank je!

cornelis-b

Citaat van: razorx op 06-07-2013 18:54:57
Ehh de bordeaux is heerlijk! Een klein uurtje van te voren open gemaakt en een glas bij het eten gedronken.
Dank je!

Helemaal top is beter dan lijnolie  :D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Demon

Citaat van: cornelis-b op 06-07-2013 22:53:31
Citaat van: razorx op 06-07-2013 18:54:57
Ehh de bordeaux is heerlijk! Een klein uurtje van te voren open gemaakt en een glas bij het eten gedronken.
Dank je!

Helemaal top is beter dan lijnolie  :D
Dat is een heel gewaagde opmerking bij Yits  ;D

Groet,
The Demon.

wimped

Zeker als de lijnolie uit de achterhoek komt :-) :eusa_boohoo:

razorx

TT 273dkm, binnenste stuurkogels vervangen
Goedemiddag!

Bij iedere klus die ik voor het eerst doe moet ik een zekere weerstand overwinnen. Ik heb het beeld nog niet helemaal voor ogen en weet nog niet hoe ik eventuele hindernissen moet nemen.

Een mooi beschreven stuurhuiswissel van SirRutte hielp me op weg, alsmede een post van Taranis en van Maartendeb. In deze howto vertel ik hoe ik de binnenste stuurkogels vervangen heb. Ik gebruik het woord spoorstangen en binnenste stuurkogels door elkaar. Ze vormen één geheel. Het viel allemaal heel erg mee.

Let op bij het bestellen van je spoorstangen. Eindigt je chassisnummer op een 4, heb je een TRW stuurhuis en spoorstangen. Is het een 5, dan is het van SMI. Bij mij is het TRW.

Eerst wilde ik de buitenste stuurkogels samen met de spoorstangen/binnenste kogels loshalen. Te beginnen met de fusee van de buitenste kogel. De moer ging zo los.


Vervolgens wilde ik de pen lostikken.


Ging niet. Vroeger verloor ik veel tijd door maar door te gaan en me te fixeren op dat éne punt. Niet meer. De knoop snel doorgehakt. De buitenste stuurkogels wilde ik toch niet vervangen, dus waarom zou ik ze loshalen?

Dan maar de spoorstangen van de buitenste stuurkogels scheiden.  Een Bahco geklemd tussen de draagarm en de aandrijfas zorgde dat de buitenste stuurkogelstang niet mee kon draaien. Met een steeksleutel 22 kon ik de spoorstang lossen zonder de moer op de draad van plaats te veranderen.


Dat laatste is van belang omdat je je uitlijning naderhand  wel enigszins op orde wilt hebben. Je wilt immers bij de uitlijner aan kunnen komen. ;)  Vervolgens kan je met een steeksleutel 13 de spoorstang uit de buitenste stang draaien.


Tel het aantal windingen onder de moer. Dat is niet nauwkeurig, maar dat is de VIDA methode ook niet. Zij laten je eerst de totale lengte van de stang meten.


Frot de borging van de binnenkant van het balgje/stofhoesje los. Dit kan een metalen ring zijn, of iets van kunststof. Ik kon hem zo doorknippen.


Dan het klemmetje om de smalle kant van de balg er af en je kan de balg er af schuiven.


Aan de linker kant zat er een plat stuk op de as achter de kogels. Hier een steeksleutel op gezet. Met een pijpentang op de kogel kon ik de kogel zo losdraaien. De rechterkant had geen plat stuk achter de kogel maar ging makkelijk los zonder steeksleutel als borg. Pas op met je stuurhuis. Krachten in de foute richting vindt hij niet fijn!


Bij de schroefdraad van de kogel zie je een inkeping. Die is ontstaan door de officiële borging met een drevel. Of dit nodig is kan je over discusseren. Doe dat.


In een onopvallende link van VIDA wordt er verteld dat je de nieuwe balgen aan de binnenkant moet voorzien van 20 gram vet. Het oude exemplaar had dit niet. Ik heb het toch maar gedaan. Neem het juiste type. Volgens mij is het gewoon homokinetenvet.

Of het echt nodig is weet ik niet.

Hoesje er op, klemmetjes er op.


Omdat mijn stuur voor deze actie "recht" stond, was het vrij makkelijk een uitlijning bij benadering te doen: Na vervanging van de linker spoorstang, de lengte stellen tot je stuur weer recht staat. Na vervanging van de rechter spoorstang doe je de rechterkant. Natuurlijk heeft dit niets met echt uitlijnen te maken. Maar je wilt dat de wagen tot je bezoek aan de uitlijner wel rijdbaar is.

Al met al een klusje dat heel erg meeviel. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat vers kopervet op de stuuruitslagbegrenzers aan te brengen en de onderkant van de parafaanafvoer te ontstoppen.

Al met al een heerlijk dagje met mooi weer.

Groeten,

Yits.

-edit- spelfouten er uitgehaald en leesbaarheid verbeterd.
-edit2- km stand gecorrigeerd

Taranis

Mooi en duidelijk beschreven klusje! :eusa_clap:

StefanCJ


UserID6342

Netjes Yits en fijn dat het weer voor elkaar is !  :eusa_clap: :eusa_clap:

cornelis-b

Mooi gedocumenteerd en duidelijk uitgelegd Yits
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

#3808
Vanavond en vanmiddag wat testritjes gemaakt. De marginaal voelbare speling bij het sturen is nu weg. Uiteraard mag ik hier nu nog geen conclusies uit trekken voordat hij echt uitgelijnd is. Die marginale speling die een bestuurder voelt in de stuurinrichting is voor de uitlijner een groter probleem. Er is immers geen vast referentiepunt. Ik begrijp dan ook goed dat mijn uitlijner me vóór deze actie terug stuurde.

Een verschil van één winding meer of minder indraaien levert een stuurwielverschil op van een graad of 8. Die pre-alingment luistert dus echt nauw.

We zullen zien of het nu wel mag van de uitlijner. ;)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.