Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jeroen74

Dat is de touchscreen-folie die net niet recht op het LCD zit.

razorx

Yep! Dit display kan ik dan ook niet aanraden. Naast de beperkte beschikbaarheid van libraries is de afwerking onder de maat. Simpel gesteld zijn veel van die exemplaren met een rode print beroerd. Kom je achteraf achter en dan ga je even zoeken en zie je dat je niet de enige bent.
Wat beters komt volgende week binnen. Ik kon in ieder geval aan de slag.

t_w

Ondanks dat ik echt de 'ballen' verstand heb van alle elektronica perikelen die hier de laatste tijd in dit Blog (met hoofdletter ;) ) leesbaar zijn, blijft deze verzameling ontzettend nuttig!

Vooral de inhoudsopgave die je in je beginpost bij houdt is en blijft briljant...

Vandaag nog weer even gebruik van gemaakt om wat info over het door solderen van een ABS controller te vinden...

Keep it up!

razorx

#6678
Nog even een heel bijzonder linkje:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/169380-m43-tuning-salvation-free-for-personal-use/?hl=+m43

Maarten is er in geslaagd de M4.3 bin zo aan te passen dat daar ook een snelle en real time datalogging mogelijk is net als bij M4.4.
Lees en geniet mee! Wordt een leuk topic voor de M4.3 rijders en tuners.

(Venderbroeck is de alias van Maarten op VS  ;D )

de Boeing

 :eusa_clap: :eusa_clap:

Mooie kleurgradiënt trouwens ook over dat schermpje, ik vind de graphics er best strak uitzien, maar dat wordt dus nog strakker?
Ik kijk er nu al naar uit  :P

UserID25761

Was vandaag weer een Volvo waardig aanzicht bij Yits voor de deur  ;D


razorx

Heerlijk, dat straatbeeld en goed volk als bezoek.
Meteen een reminder voor me om wat aan het hek te doen.

razorx

TT 302dkm, raamschakelaar onderhoud

Goedemiddag!

Het tuinhek zit inmiddels weer vast. De oorzaak moet ik nog aanpakken: Een aapachtige struik rukt heel langzaam maar met oerkracht het hek uit zijn verband.
Zo maar even kijken of ik geschikt snoeimateriaal heb.

Tot onze ergernis liet de bijrijders raambediening ons in de steek. Wel omlaag, maar niet meer omhoog.

De remedie is simpel:
Raamschakelaar er voorzichtig uitwippen.


Klik de connectors los en laat die vooral niet in het deurpaneel vallen.

Maak de raamschakelaar voorzichtig open door met twee of drie aardappelmesjes de punten bij de "nokjes" iets op te lichten en het achterste gedeelte beetje bij beetje naar buiten te trekken.


De eigenlijke schakelaar bestaat uit een viertal vingers die de contacten daar onder raken. De verontreiniging zit dus tussen de vingers en de contacten daaronder.


Spuit de contacten in met WD40, contactspray of pure alcohol. Het is heel belangrijk alle residu later te verwijderen.

Met het teflon schuifje ongeveer in het midden kan je de contacten schoonmaken. De vingertjes zijn dan alle vier iets gelift. Een niet te dik dubbelgevouwen velletje papier is hier goed voor. Weer wat WD40 op de contacten en de behandeling herhalen tot er geen vuil meer op het papier komt.


Deze zooi komt er van af.


Verwijder met een schoon stukje dubbelgevouwen papier de laatste WD40 resten. Let op de positie van de schakelaars bij het herassembleren. De middenstand werkt het makkelijkst.
Meteen een mooie gelegenheid om de buitenkant schoon te maken.


Niet zo heel spannend allemaal, maar een dankbaar klusje.
Nu maar eens gaan vechten met die aapachtige struik.

V70geRwin

Netjes weer  :eusa_clap:
Waar heb je buitenkant mee gedaan want dat oogt weer fris!

razorx

#6684
Met wat water en mijn nagels.
-edit- Water met wat soda gaat nog beter.

daanium

Mooi klusje, ziet er inderdaad simpel uit, maar ik wist eerlijk gezegd niet eens dat ze te repareren waren.
In mijn huidige C70 heeft Robbert (vorige eigenaar) nog niet zo heel lang geleden er een nieuwe in laten zetten.
Mooi om te lezen dat het (indien nodig) relatief makkelijk te repareren.
Want die dingen zijn best prijzig, al helemaal voor een C70 :)
Bedankt weer ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

#6686
Goedenavond.

Oh wat gaat dat toch langzaam!
Met een eigen zaak heb je soms minder vrij dan je zou willen. Aan de andere kant: Er moet wel brood op de plank komen. Na een erg storende, door 3CX niet erkende bug in hun VOIP software kon ik eindelijk weer verder met de IWAW meter V2.

Op het Arduino bordje is een leuke shield gekomen. Shields zijn in de Arduino processor bordjes wereld, printjes die liefst 1 op 1 op het processor bordje passen. Deze shield noem ik een Motronic 4.4 shield. ;)

Dat ding bevat niet veel meer dan een goede bescherming tegen de pieken en dalen van het boordnet van de auto. Daar achter een 5V spanningsregelaar en een koppeling met de K-lijn van de ECU. Via die laatste komt de real time informatie binnen.

De koppeling aan de auto geschied middels een standaard floppy connector. Goedkoop en met een goede borging.

De communicatieroutines hebben nu nog niet al te veel om het lijf, maar zouden moeten werken. Een goede foutafhandeling moet ik bijvoorbeeld nog maken.

De koeling op de spannings stabilisator was een noodzaak. Dat ding krijgt ongeveer 2W te verwerken. Ook daar zijn weer modernere oplossingen voor, maar ik wilde het simpel houden. Vooralsnog.

De koeling had geen millimeter hoger moeten zijn.


Touchscreen shield er weer op en testen maar.


Op de achtergrond zie je een ongeduldig wachtende ECU.
Op de voorgrond zie je wat heel handige testsnoertjes met male en female connectortjes in alle combinaties. Erg fijn bij het testen.

Morgen maar eens op de bench dataloggen en kijken of ik het touch gedeelte van het scherm ook aan de praat krijg.

Dit zal in eerste instantie zijn om de ECU te kunnen switchen tussen OBD modus en fast logging modus, maar later ook om naar een extra menu te gaan met wat meer trip details.

Heb er lol in, maar hoop wel nu wat meer tempo te kunnen maken.

jeroen74

Toch grappig dat je als fervente PIC liefhebber overgestapt bent naar AVR ;D

Overigens zijn er kleine schakelende voedingsmodules te krijgen die zo'n een 7805 kunnen vervangen; Murata maakt ze meen ik, maar die zijn wel behoorlijk aan de prijs. Wellicht dat een Adafruit of een Sparkfun ook wel zoiets heeft voor een wat zachter prijsje. Hoef je zelf niet het moeilijke werk te doen ;)

razorx

Ach ja Jeroen, Ik ben zeker eigenwijs, maar niet kortzichtig ;). Iedere toepassing kent één of meer optimale platforms.
Onder de motorkap of mission critical moet het automotive spec zijn. Atmega is in mijn ogen te beperkt hier in. Voor de huidige toepassing, echter, is AVR wel heel erg fijn. Ik zit overigens met eventuele toekomstige ideëen ook met een scheef oog naar ARM processor gebaseerde oplossingen te kijken. Houdt je van de straat  ;D .

Teensy is bijvoorbeeld ook een heel leuk platform met een mooie rekenkracht.

henry classic v70

Van al die electronica snap ik totaal niets maar zie wel een Leatherman© naast dat printje hahaha
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4