Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: razorx op 12-06-2008 22:34:04
Citaat van: pwassink op 12-06-2008 22:32:30
Citaat van: razorx op 12-06-2008 19:55:30
Voor vandaag een korte.
De nieuwe lakstift van Volvo uitgeprobeerd, die met zo'n schuursponsje aan de achterkant.
Toegepast op wat steenslag plekjes. Ronduit een aanrader!

Tevens het verhaal over het inlaatspruitstuk aan de eerste pagina van dit topic toegevoegd (inhoudsopgave).

Groeten van Yits

INlaatspruitstuk ??

Kweenie maar ligt jouw blok er soms "verkeerdom"  in ?
Oef!
Dank je.
Vond het al zo vreemd dat ik de spiegel zo vaak nodig had.
Heb mijn blok en de tekst inmiddels omgedraaid.  ;)

Je kunt ook het chassis omdraaien  :eusa_whistle:

razorx

Mijn roffel zit op 225dkm.
Misha had mij al gewaarschuwd dat de armpjes aan het einde van de stabilisatorstang op hun einde zouden komen.
Ach, rond die kilometerstand gebeurt er wel meer  ;) .

En inderdaad, het knoep geluid begon zich voor de doen.

Tipje gehad van DcccL over de bedragen die je ervoor kan betalen, mijn dank.
Hij suggereerde, de exemplaren die voor Xantia's, Galaxy's en 406en gebruikt worden.
Wist in ieder geval dat het bedrag omlaag kon.

Uiteindelijk op het volgende gekozen van Delphi-Lockheed voor 15 euro per stuk:


Assteun er onder:


Mooi, de garage die mijn remschrijven, blokken en slangetjes heeft vervangen heeft oog voor detail (kopervet):


Als je de boel losdraait moet je eerst een hydraulische krik onder de fuseekogel zetten en de boel een paar cm omhoogkrikken:


Nogmaal als de moeren niet vastgekoekt zijn is het een klusje van een kwartier per kant, door deze knorhaan niet:


Je kan of eerst met een staalborstel de boel schoonborstelen en een WD40 spoelinkje geven, maar daar was het nu te laat voor. Dus vriend Dremel aan het werk gezet om de onderste moer er af te krijgen.

Zo draai je ze normaal los:


Hoppatee:


De linker kostte me door het gedremel in totaal drie kwartier en wat slijpschijfjes.
De rechter was in een kwartiertje gedaan.

Daarna het gebruikelijke ritueel van testen.
Goed nieuws voor mij, die nieuwe Michelin Pilot Premacy's die onverslijtbaar zijn een geen grip hebben slijten wel.

Aan de buitenkant  :evil:

Heerlijk die rotondes.
Groeten van Yits

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Johann

Citaat van: mehn op 22-06-2008 21:42:41
17,70 euro voor 1 set :P


Sow, das wat anders dan 53.10 voor een set.. (Waar je wel 3 keer zo lang mee doet)  ;D

razorx

#154
Citaat van: mehn op 22-06-2008 21:42:41
17,70 euro voor 1 set :P

Dat vind ik gemehn  ;) .
Doe je goed.

@Johann, hoevaak wil je me op ctrl+ laten drukken?  ;) .

Heb wel vertrouwen in Lockheed.
Meyle, ook goed, is via e-bay goed te krijgen by the way.
Die verkopen voor de liefhebbers van een extreem lange levensduur ook een HD versie. Dremel niet meegeleverd.  :evil:

razorx

Omdat ik toch moet stoppen met roken, kan ik daar alvast in de auto mee beginnen.

De asbak is dus een overgebleven opbergplekje.

Laat mijn tomtommetje nou precies in de asbak passen:

Als je er alleen naar luistert is dit prima.

Zo past hij ook mooi:


Alvast een gaatje om de aan uit schakelaar te bedienen in liggende modus:


Heb je genoeg van Eva, Bram of Lucy doe je de asbak dicht en wordt het een stom-stom.

Ga binnenkort de asbak er helemaal uithalen om te kijken of er iets mooi automatisch scharnierends van valt te maken.

Groeten, Yits.

Jeff

Leuk bedacht, alleen volgens mij kan je het amper zien onder rijden en je kunt hem ook niet opladen bij een lange rit... :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

razorx

Het zicht in liggende modus is belabberd. Staand is het prima te doen, behalve in zijn 1.
Nu moet ik zeggen dat ik er so-wie-so meer naar luister dan kijk.

Het laden dat gaat wel goedkomen, binnenkort.
Groeten van Yits

Marc O.

Citaat van: razorx op 23-06-2008 22:45:40
Heb je genoeg van Eva, Bram of Lucy doe je de asbak dicht en wordt het een stom-stom.

;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Het beloofde een leuk weekend te worden: De laatste loodjes van de 225dkm beurt!
Gisteren naar Furness A'dam z.o.. Wat zijn ze daar toch aardig. Ik had mijn boodschappenlijstje voor de Bouwmaat daar laten liggen. Hebben ze me het hele lijstje geSMSt!  :eusa_clap:

Korte inhoudsopgave van deze post:
-Dranktafeltje voor mijn zoon op de achterbank
-Olie vervangen
-Remblokjes achter vervangen
-Benzinefilter vervangen


Tafeltje achterin
Te beginnen met het dranktafeltje. In de zomergids van Volvo stond iets heel leuks voor 32,50:


Als je hem onder je armleuning vastklemt moet je de armleuning een paar keer op en neer bewegen, anders krijg je hem er niet tussen. De leuning kan daarna nog steeds naar beneden:

Erg leuk!

Olie
Vervolgens moest de olie na 15dkm vervangen worden. Furness raadde de volgende aan:


Ik klaagde een tijdje terug over een licht getik van één van mijn klepstoters na vervanging van een klep.
Het tikken was al veel zachter geworden, maar is nu volledig weg. Is ook wel een theoretische verklaring voor.

De motor klinkt nu mooier dan bij mijn volige oliewissel (Kroon Emperol 10W40)

Remblokjes achter
Na dat een object wat putjes in mijn remschijf had achtergelaten, besloten de blokjes te inspecteren en te vervangen.
Eerst een tooltje gemaakt van een goedkope schroevedraaier (3mm stang doorsnede).
@Misha: Ja hoor, Dremel time!
Hiermee kan je de pennetjes er makkelijk uittikken:

Je ziet de pennetjes vanzelf als het wiel er af is.

Het veertje eruit, he die moet vervangen worden, er is wat afgebroken:

So-wie-so even meebestellen, als het aan mij ligt de pennetjes ook.

Er bestaan speciale tooltjes om de schoenen er uit te krijgen, maar hiermee lukt het ook:

Bij mij zaten ze behoorlijk vast door al het slijpsel dat zich rondom verzameld heeft.
Met beleid een paar keer ingeknepen en met een platte schroevendraaier weer naar de schijf geduwd. Toen gingen ze los.
Pas op dat je het rubber van de zuiger niet beschadigd.

Houd er ook rekening mee dat er in deze contreien asbestslijpsel is. Dus geen perslucht en voorzichtig bij het lospeuteren van de slijpselresten!

Dit was de schade aan mijn schijf:


Met dank aan Thuur het volgende gedaan:

Het licht vertekend de boel een beetje.

Nieuwe blokjes aan de "shims" kant ingesmeerd met kopervet (siliconevet of keramisch vet mag ook).


Nu ontdekt waar remmenreiniger voor is: Je kan het ook voor je remmen gebruiken  ;) .

Benzinefilter vervangen
Een redelijk recht toe recht aan klusje.

De bout inspuiten met WD40 en de volgende dag losdraaien:


Tja bij mij niet dus, de bout brak af. Des te beter, dan kan er wat nieuws in, had nog wat van mijn spuitstuk verhaal over:


Wat, druk afhalen van het systeem, hoezo? Als de boel niet lekt valt het allemaal best mee, paar druppeltjes.
In het filter zit uiteraard wel wat benzine, daarvoor zijn de meegeleverde kapjes:

De slangetjes kunnen best vast zitten, hoort ook. Een 17mm steeksleutel kan helpen.

Oud en nieuw:

De betekenis van de pijl is duidelijk.

Nieuwe er in, is ze niet mooi?


Laat voor het starten het systeem even op druk komen en wees niet verbaasd als hij niet meteen mooi loopt, de lucht moet er nog uit.
Uiteraard in de diverse fasen de boel op lekkage controleren.

Dat was het weer voor dit weekend. Ik heb wel weer recht op een glaasje lijnolie  ;) .
Groeten van Yits.






Robert Haven


razorx

Dank je!

Iets anders: Al doen de achterremmen voor maar 20% mee, voelt het remmen toch wat vaster en heb ik wat meer tegendruk van het rempedaal.
Nogmaals pas op voor de asbestresten bij het schoonmaken van de boel in de remklauw.

Nog iets anders: Ik rijd op LPG maar moest naar mijn zin bij het eerste wegrijden op benzine altijd iets meer gas geven dan normaal om zonder gebok weg te komen. Met het nieuwe benzinefilter is dat weg. Nog even een benzineritje gemaakt en het geheel voor de zoveelste keer op lekkage gecontroleerd. Gelukkig niets.

Zoonlief is overigens heel blij met zijn drink en pokertafel achterin  ;) .
Groeten van Yits

P.S.: Ik zit nu op 226dkm en dit is de status van mijn onderhoudsschema  :eusa_dance: .
In therorie heb ik het ergste, horende bij deze kmstand gehad. Nou ja een wat rauwe bak/ontkoppeling nog.
Kan ik me weer een beetje op de luxe en comfort dingen richten:

Luchtfilter is K&N, bedoel eigenlijk schoonmaken. Dit is wel een beetje een op mijn roffel toegespitst verhaal, maar in theorie heb ik een tijd rust.

razorx

#162
Hoi edele roffelaars!

Doordat ik mijn deurslot van mijn 5e deur wat mishandeld had en ook door ouderdom, gebeurde het steeds vaker dat de vergrendeling in de gesloten positie kwam als ik de klep dicht wilde doen.

Tijd voor verandering, nieuw slot besteld.

Als eerste haal je voorzichtig de hardplastic omlijsting van de deurontgrendelaar aan de binnenkant los.
Trek daar waar de stoffen bekleding de omlijsting raakt de omlijsting naar beneden (Met open klep en trek aan de kant het dichtste bij je):


Nu kan je de stoffen bekleding voorzichtig lostrekken. Die zit vast met klips die graag breken als ze niet al gebroken zijn.
E.S. verkoopt hiervoor een mooi reparatiesetje, wel zo handig alvast in huis te hebben.


Draai de twee bouten van de kap los, en vervolgens de drie torxen van de vergrendelaar:


Tadaa de nieuwe:



Om de vergrendelaar er uit te halen moeten eerst twee pennetjes losgemaakt worden. Onthoud hun positie tegenover elkaar.
Aan de slotkant kan je één zo uit het "bekertje" trekken:


Aan de andere kant zit een schuifje dat je omhoog moet duwen, dan valt ie er vanzelf uit:


Nu kan het slot er uit. Goed moment om het connectortje los te maken.
Doe een beetje zuurvrije vaseline op de contacten van de nieuwe tegen corrosie.

Bij montage is het een beetje frotten met het goed terugplaatsen van de pennetjes:
.
Dat was het weer!

Groeten van Yits.

thuur

Mooi man!

Citaat van: razorx op 29-06-2008 17:00:44
Houd er ook rekening mee dat er in deze contreien asbestslijpsel is. Dus geen perslucht en voorzichtig bij het lospeuteren van de slijpselresten!


Asbest gebruiken we (helaas) al jaaaaren niet meer. Toch uitkijken want het is gemeen stof.


Gr ;)

razorx

Staande bevestiging van het thuiskomertje.
Sinds ik LPG rijd, stoor ik me aan het zwervende thuiskomtertje, dat zich niet lekker laat bevestigen.

Het wiel staat niet rechtop in het gat boven het linkerachterwiel maar hangt een beetje. Geen pan!
Vanmorgen heb ik zo'n heerlijk tuttig maar nuttig bagagenetje gekocht en zag dat ik nog twee bevestigingsoogjes zou overhouden. Precies wat ik nodig had!

Koop van te voren wat plastic clipjes voor de panelen, kan je die meteen vervangen. Scheelt weer wat gerammel.
Het onderste paneel bij het achterlicht losgehaald en een rechthoekig gaatje uit de stoffenbekleding geknipt. Zo kan het oogje er netjes door. Gaatje in het metaal geboord met een 3mm boortje voor het parkertje. Gaatje wel even behandelen met roestwerend materiaal.


2e oogje 2,5cm achter de vergrendeling van de linkerachterstoel geschroefd, wat banden door het geheel, klaar.

Misschien ga ik in een later stadium toch een bevestiging met een vleugelmoer en metalen plaat maken, maar dit zit goed vast.

Bagagenetje
Nu het netje.
Weer een oogje, maar nu aan de rechter stoelvergrendeling:


Uitsparinkje in het stof bij het rechterachterlicht:


Het geheel:


Gaskabel vervangen
Aangezien mijn gaskabel toch wel last van verval had, besloten die te vervangen.
Dit is maar een onschuldig voorbeeld:


Zware kap er af, klipje naar boven schuiven:


Kabel door de spleet loodsen:


Zwarte plaat bij de voeten van de bestuurder er af.
Kabel doorknippen en er vanaf het motorcompartiment uit trekken.
Bewaar het witte plastic klemmetje bij je gaspedaal.


Toen een ogenschijnlijk probleem: De grote plastic/rubberen doorvoertule tussen het motorcompartiment en het interieur zat vast. In Haynes stond niet helder beschreven hoe je die los moet krijgen. Wel doodgewoon met een griptang en gepast geweld lostrekken. De achterkant breekt dan af en die kan je zo wegpeuteren.
Het resultaat:


Kabeltje in het witte plastic klemmetje van het gaspedaal:


Rol de kabel om de aanstuurschijf van je gasklep, let op de juiste draairichting  ;) .
Tijd om de kabel te stellen. Bij de oudere modellen is dit een ander verhaal, zegt men.

Zonder gas te geven moeten deze twee nokjes precies tegen elkaar komen:


Duw je lieverd in de auto en laat haar het gaspedaal vol intrappen.
Dan moeten deze twee nokjes elkaar raken:

Done!

Nog wat voor de vakantiegangers: Als je nog zo'n grijze vuldop voor je koelvloeistof hebt, vervang die door een nieuwe.
Die doppen hebben alle recht gezien hun leeftijd om het tijdens een vakantierit te begeven, zo sneu.


Kleine moeite, kan een hoop schelen.

Mooi, nu regent het en ik ben klaar voor vandaag. Hé waar is mijn roffel?
Hmm, weer ingepikt door mijn lieverd. Moet ik weer met de Jumpy  :-X .

Groeten van Yits