T-tijd, zonder Hans en Mireille maar met Kabouter Klus !

Gestart door Misha, 13-08-2008 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha



Plaatsen RVS dorpelbschermers - September 2008


Ieder mens heeft zijn eigenaardigheden over wat hij mooi vind of niet. Ik vond het niet aanwezig zijn van dorpelbeschermers echt storend ten opzichte van de groene, die ze wel had.
Heb dus maar een set gemonteerd.
Is een extreem simpel werkje, en och wat een verschil maakt het.

Setje is geheel in Volvo-stijl: strak, kwalitatief onberispelijk, met handleiding en perfekte pasvorm.


De set :

Vier RVS strips met rubber onderzijde in beschermfolie, een handleiding en 4 ontvetdoekjes

De standaarddorpel:


Doekje voor het grove werk;


Even kijken of het past:


Goed ontvetten met het meegeleverde doekje:


Strip eraf en goed aandrukken:


En de beschermfolie eraf:


10 minuten werk, groot plezier !
Wel even aandacht besteden aan het goed aan laten liggen van de strip, het kan zijn dat je de deurrubbers even moet optillen.

En de Forumsticker was binnen; dan kan ie weer gespot worden.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Wassen, knippen, scheren en  watergolven -  September 2008


Vandaag bezig geweest met het fatsoenlijk reinigen van de auto.
Eerst met de hogedrukspuit alles schoongespoten, daarna de auto in het zuur gezet.
Afspoelen, en dan met de machine gepolijst. Daarna in de fijnere was-polish gezet :



Daarna eerst grof opgewreven :










Daarna de laag Eenzet hardglans erover heen, lekker laten inwerken en dan fijn uitpoetsen en wrijven :


Uiteraard ook de velgen meegedaan..



Dit is een foto van het dak. Van de auto, wel te verstaan.


En dit is het eindresultaat.
Grappige is dat het autofocussysteem van mijn EOS er geen vat meer op kreeg. ;D

Hij is weer schoon ! Enorm wat een meuk er toch nog van de lak afkwam, bleef maar bruin vanaf komen.
Nu is er in ieder geval weer een basis om het bij te houden.

Grtn,
Misha


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Krakend dashboard, de plaat poetsen en andere optische aanpassingen- September 2008


Vandaag het krakende en plonkende dashboard weer vastgezet. Dit had ik bij mijn vorige S70 en 850 ook al eens gedaan. Het gaat eigenlijk naast de schroefjes waar je van binnenaf eenvoudig bijkomt, vooral om de M6 bouten die vanuit de ruitenwisserbak het dashboard vasthouden. Hier kun je wel bij, maar dan moet wel eerst de afdekplaat eraf en voor het net ook de ruitenwissermotor combinatie.
Ook niet te vast draaien, want je wil dat ding op die plek niet stukdraaien.

Alle bouten zaten prettig los, eigenlijk nog op het niveau van handvast. Resultaat was dan ook gewoon goed te noemen.

De rubberstrip en de veerpootbouten losmaken, dat werk wat makkelijker :



Dopjes uit de ruitenwisserarmen halen..


En de armpjes eraf.. :evil:


En de torxjes van de plaat zelf met het onboard-gereedschapssetje..


Dan even de zekeringhouder opzij leggen door hem uit zijn houder te tillen/klikken.. dat werkt weer makkelijker voor het verwijderen van de afvoerpijpklemmen..


En de klemmen en de afvoerbuizen losmaken..


En de afdekplaak verwijderen.

Steker los van de ruitenwissercombinatie en door losdraaien van 2 bouten en een schuiftruukje de combinatie eruit halen..



En dan zijn we bij de dashboardbouten..


Die weer vaster mogen.


Omdat we dan toch lekker bezig zijn direkt nog maar eens de ruitenwissercombinatie doorsmeren. Ik heb hiervoor 'White Grease' gebruikt, een spuitbare PTFE-gebaseerde en langhoudend smeermiddel.
Kapjes erop en eraf en in het vet:

En zo ook de andere draaiende punten behandeld.

Dan hebben we nog een ander doorntje in het oog :

Maar die bleek niet bestand tegen mijn metaalreiniger. :evil:


En omdat we toch lekker bezig waren:
Het schildje van de injectorrail ontdaan van de preserveerlak, ontvet en op delen hammerite zwart gespoten..


Dan in de blanke lak, even uitharden in de oven en een toepassing gevonden voor het logo van de achterzijde :


En de boel weer teruggemonteerd..




Dan hebben we nog wat irritatie: Bij 80 km per uur komt er een enorm windgeruis uit de strip boven het raam zetten. Nader onderzoek wijst niets uit; geen nieuwe ruit, geen vocht, en geen overdreven spleten in de rubberstrip.  Mmmm..
Even heb ik nog de ietwat scheve spiegelsteun verdacht, ,maar het geluid komt te duidelijk van die locatie af.
Bij het ophalen van wat onderdeeltjes bij de dealer waar ik het probleem terloops noemde, zei de meneer van het magazijn dat er wel eens een strip in die ruimte wordt gelegd.

Gisterenavond maar eens wat in Vadis lopen zoeken en :





Dus even snel mijn VIN-plaatje erbij gezocht:



Mooi ! bekend probleem en passende oplossing. Volgende week bestellen !





Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Spiegelspleet verkleinen, spiegel demonteren


Er zat een flinke spleet in het spiegelscharnier. Omdat deze auto extreem stil is, zijn alle vormen van windgeruis opvallen irritant aanwezig. Naast het stuk wat ik van het weekeinde ontdekte in Vadis over een strip die bovenin de sponning van de voorrruit geplaatst kan worden om zodoende wat windgeruis weg te nemen, kwam er ook van de rechterspiegel nogal wat herrie.  Blijkbaar een keer een klap gehad.
Ik ben op zoek naar een spiegelbinnenwerk, deze zijn los niet te krijgen en een unit moet ex glas toch nog185 euro kosten bij den Dealert... :o
Geen zin in.

Ik dacht dus de spiegel maar te demonteren om te kijken wat er nog aan te doen was. Bijbuigen, of een andere oplossing. Bijbuigen is wat dramatisch, omdat de spiegel van spuitgietwerk is, en dat wil niet lekker buigen, dat breekt eerder.

Maar: het probleem is opgelost met wat werk en een dikkere fiberring, type badkraanaansluiting.

Lees en huiver...

De spleet :




Demonteren betekent het deurpanel verwijderen. Dus: sierlijst van de deuropendoendinges eraf wippen, afdekpaneeltje verwijderen en de torx verwijderen.
Raam geheel omlaag, en van onderaf met een krachtig rukje het deurpaneel naar je toe trekken, dan omhoog verwijderen.

Dan de connector los en de drie schroeven los:


Nu kan de spiegel eraf. Steker en rubberhoes mee geleiden, en je houdt de spiegel zo in je hand:


dan het glas voorzichtig naar 1 kant drukken en met beleid en de vingers ertussen de spiegel lostrekken (zit met een klik-constructie).


De klemmetjes van de verwarming eraf schuiven, en even in de WD40 zetten. Zijn vaak wat gecorrodeerd.


Dan de vier schroefjes losmaken, de buitenste lijst (grijs) van de kap scheiden en verwijderen. De 4 nokjes voorzichtig losmaken en de kap van de metalen frame verwijderen.

Het huis in de bankschroef; daarna een fiberring bijgewerkt, het geheel in de WD40 gezet en aan de buitenzijde onder de veer geschoven :..


De boel een beetje schoongemaakt, je ziet hier nogmaals de ring goed zitten:


En weer gemonteerd. Resultaat: oordeel zelf maar.



Ja, ik ben me ervan bewust dat als ik de spiegel 300 keer verdraai, de ring waarschijnlijk wel slijt. Maar in de praktijk draai je zo'n spiegel 1 keer per jaar, dus ik vind dat ik mooi 185 euro heb bespaard ! :eusa_dance:

Zo, dat was het weer voor nu. Morgen: een kabelbedekking in de achterklep en de tochtstrip in de sponning !

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Anti-suisstrip en kabelbak kofferdeksel - September 2008



Zoals al even eerder aangehaald kwam er nogal windgeruis uit de bovenkant van de voorruit. Inspectie op niet goed aanliggende rubbers, verkeerd gelijmde ruiten en dakstrips wees niets uit. Toen ik dit gegeven bij mijn Volvo-dealer noemde, wist iemand mij te vertellen dat daar een rubber strip voor is.
Wat nader onderzoek in Vadis wees uit dat er een bepaalde set chassis is geproduceerd waarbij deze strip niet is geplaatst. Een paar maanden later is het standaard geworden bij alle auto's.
En laat mijn chassis nu net in dat rijtje zitten !

Ik heb de strip dus besteld maandag, samen met een nieuwe kabelbak voor aan het scharnier van de kofferbakklep. Dinsdagochtend in huis, deze dealer is hier altijd snel mee en hoef nooit vooraf of contant te betalen. Erg prettig.

De strip kostte een adembenemende € 2,40 :o en de kabelbak € 6,80. Viel dus weer alleszins mee.

Het stripje zelf is een soort van schuimrubber rond profiel, wat in de dorpel gelegd en gedrukt moet worden, onder de rubber strip.

Aldus geschiedde :



Rubberstrip openbuigen en even de boel schoonmaken en blazen:


Dan het profiel erin leggen en aandrukken.. (ik heb het met zo'n kunststof Kiwi-lepeltje gedaan)


En klaar ben je. Direkt gereden natuurlijk, en het gesuis blijft nu inderdaad weg.
Dus kunnen we wachten op het volgende opvallende geluid.. :evil:

Dan nog even ter verfraaiing dit stuk ongeluk vervangen :

Compleet met Tie-wraps, buigvervormingsspoor. Niet essentieel, wel zonde.

Oud en nieuw:



En weer gemonteerd :


Zo...

What's next...  :eusa_whistle:

Garantiepunten nog openstaand :

  • Alarmsirene werkt niet
  • Thermostaat stoelverwarming werkt niet goed. Soms 20 minuten prima, soms 5 minuten en herinschakelen boeit niet, pas als de auto echt een uur heeft stilgestaan. Nu voel ik daar ook al niet afgeknipte tie-wraps onderaan de bekabeling zitten, dus zal al wel eens aan gekntuseld zijn.
  • Stuurhuiskogels hebben teveel speling
  • kraken in de achterophanging bij korte oneffenheden

Nog te (laten) doen :

  • Chiptuning - over 3 weken
  • LPG inbouw - 30 oktober
  • Fijnpolijsten - November
  • Distributie en waterpomp -  Februari 2009

Waarover ik nog denk ihg van financiële meevallers :
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#20


Misha's Ex'en....



Vandaag een soort van klus/mini meet met een fotosessie van alle moderne Volvo's die ik ooit in bezit heb gehad !
In prima staat, strak gepoetst, kortom: een feest !

Mijn eerste was de witte 850 2.5-10V AUT, daarna de groene S70 2.5-10V Handbak, en nu dus de blauwe S70 2.5T AUT.

Netjes op een rijtje, van links naar rechts :













Nieuwe eigenaren, bedankt voor deze mogelijkheid en voor de zorg !

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Stoelzittingen omwisselen - September 2008



De bestuurderszetel is doorgezeten en de verwarming blijft niet lekker branden, kent u die uitdrukking, lieve lezers ?
Dus vandaag aan het klusje begonnen wat ik eigenlijk gisteren had willen doen. Gisteren heb ik Sas geholpen om een Cruisecontrol in zijn T-5 te bouwen.
Het blijft erg mooi dat alles al voorbereid is, en je eigenlijk de boel zo gemonteerd hebt. Maar goed, vandaag dus zittingendag.

Dit is een klusje waar ik nogal tegenop zie, want het is zwaar en onhandig en lastig met eventuele airbags. Ik had het Haynes-boek er al bij gepakt.

Maar het is uiteindelijk gelukt en zowel zitting als verwarming zijn nu weer prima in orde. Ik denk dat de auto hiervoor van een extreme BPH is geweest.


Benodigdheden:

  • Doppenset
  • Nijptang
  • Bekledingklemmetjes of anders Tie-wraps
  • schroevendraaiertje
  • wat Kracht.

Stap 1: Accu los

Haynes roept -maar overdrijft ook wel eens wat- dat je de - pool moet loshalen en 10 minuten wachten voordat je aan de klus begint ivm SIPS.
Aangezien ik geen behoefte had aan een klappende zak met bijbehorende hartverzakking en gescheurde bekleding, heb ik dat maar braaf gedaan.. :angel:

Stap 2: Verwijderen van kapjes en handles
Zet eerst de stoel maximaal omhoog. Voorste handle omhoog, achterste omhoog.


Dan  de handles met een schroevendraaiertje aan de achterzijde loswippen en verwijderen,
De beschermkap kan eraf: eerst aan de voorzijde omhoog..


En dan naar achteren wegschuiven.

Nu hangt het een beetje van het type af waar en hoe de side-airbags en gordelspanners gemonteerd zitten. Soms moet je met een meegeleverd en in deze kap opgeborgen borgpen een module borgen; hier is dat gelukkig niet zo.

Dan de gordel losmaken door het pennetje terug te drukken en de gordel er naar boven uit te tillen;
(Briljante constructie trouwens).


Dan de verschillende afdekkapjes eraf schuiven..
Voor..



en achter..



Nu kan de stoel er bijna uit.

Stap 3:Demonteren van de stoel.

De vier bouten losmaken van de stoel
Achter 2 stuks:


En dan de twee voorste.


Dan de stekkers onderaan de zitting losmaken.
Hier zitten de schavuiten


Nu kan de stoel eruit. Zwaar, en even manouvreren. Oppassen voor beschadigingen aan carosserie en kabels.
De stoel  op  zijn buik:


En de overgebleven ruimte met de kabelboom.


Mooi moment om ook op die plekken even de stofzuiger te gebruiken en eventueel de resten koffie van 10 jaar weg te boenen aan de zijkanten van de middenconsole.

Stap 4: Clips van de zitting losmaken
Eerst de kabelbindertjes losknippen, een foto vooraf kan montage achteraf vereenvoudigen.
De bekledingklemmetjes zitten door stoelframe heen en in de bekleding zitten metalen pennen. De klemmetjes gaan eigenlijk het makkelijkste los door ze open te knippen met een nijptang.

Rugleuningzijde:


Voorzijde:


En zijkanten:


Aan de bovenzijde zit een viertal veren. Deze kun je met een nijptang beetpakken en naar onderen verwijderen.

Aan de voorkant zit de zitting vastgehaakt. Dit merk je niet bij het verwijderen, maar bij het vastmaken moet je het niet vergeten.

Dan kan de zitting eraf , de 'flap' aan de rugleuningzijde even begeleiden en de zitting is eraf :



Doorgezeten zei u ?


Procedure herhalen voor de andere kant.

Stap 5:Montage van de zitting
de zitting terugwrotten tussen frame en rugleuning. Dan eerst controleren of de haken in het frame in de daarvoor bestemde plekken in het kussen grijpen:



Dan de veren bovenin het frame vasthaken en weer met de nijptang in de bevestiging in de zitting haken.


Vergeet de bekledingflapjes niet, en let op de routering van de kabels.


Dan kan de flap erweer omheen. Ik had geen clips, dus heb hiervoor tie-wraps gebruikt. Kan best, als je maar wel kwaliteitstiewraps gebruikt en niet zo'n 5 euro koker van de willekeurige bouwmarkt. Er komt wel iets kracht op te staan, en die goedkope dingen kunnen daar niet tegen. Ook zijn ze na een halfjaar vaak broos en breken ze.


Dan de zijkanten en de onderkant vastmaken.

Stap 6: Terugplaatsen van de stoel.
Dit is natuurlijk de omgekeerde volgorde van het demonteren. Het is handig om eerst de linker- en rechterrails op een zelfde aantal gaten te stellen.



En weer een klus geklaard.
Weer warme en prettig ondersteunde billen !

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Fatsoeneren van de bobinedraden


Toen ik eens het deksel van de bougies lichtte, viel mij op dat de kabelharnassen van de bobinebedrading compleet verkruimeld en vergaan waren. Wit uitgeslagen, verbrokkeld.
Kortom: weekmakers verdampt.

Wat een simpele klus bleek, viel nogal tegen; het strandde vooral bij het bestellen van de harnasjes.
Ik dacht er simpel mee naar de dealer te gaan, maar die hadden er nog nooit van gehoord, nog nooit hoeven vervangen of het was alleen af fabriek.
::)
Onzin natuurlijk, ik kan me niet voorstellen dat alleen mijn S70 daar verkruimelde kabels heeft.
Uiteindelijk heb ik ze toch ergens kunnen krijgen. Bij een zaak waar ze ze eerst zeker niet hadden, maar bij een andere baliemedewerker bleken ze toch gewoon op een schap te liggen. ::)

Zo zag het eruit:


Kabelboom eraf: kijk eens wat daar lekker ligt :


En het boompje los:



Beetje knippen en plakken:


en het zit er weer in.





Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Vandaag even zonder foto's.



De afgelopen periode heb ik wat kleinigheden gedaan aan de auto.
Zo is er o.a. een andere voorruit in gekomen; de auto suiste, en de speciale strip hielp wel iets, maar niet genoeg. Een vermoeiend geluid uit de bovenste voorruitsponning. Nieuwe ruit heeft dat verholpen. Autoruitspecialist (Geen Carglass dus..) vond de bovenste lijst raar zitten, teveel voorover gekanteld. Ook bij het lossnijden van de ruit trok hij bovenin op enkele plekken zo door de kit heen. Zal allemaal wel; belangrijkste is dat de auto nu stil is.

Verder heb ik de lifthandels van de stoelverstelling vervangen omdat het vastklikmechanisme hiervan niet meer vasthield en je dus bij het verstellen van de stoel de  knop in je handen hield.
Nieuwe mechanisme betekende boren en draad tappen, da's allemaal gelukt dus.
Ook een nieuwe buitentemperatuursensor geplaatst, oude schommelde wel heel extreem. Nog wat andere kapjes en kunststof delen die aan vervanging toe waren. Gelukkig kost het plastic eigenlijk niks bij Volvo.

De koplampruitenwissers goed om gemonteerd, zaten precies verkeerdom.
Verder heb ik de achterste schraaprubber vervangen, hier zat roest en roestbobbels in.

Verder ben ik bij Fasttech geweest voor een belangrijke softwareupdate. Een best eind rijden door een prachtige omgeving. Daar aangekomen zag ik een tweetal bekende Volvorijders staan. ;D
S70 heeft ME7 als motormanagementsysteem, en die hield -waarschijnlijk icm het alarm- er niet van om zijn geheimen prijs te geven. Vadis wilde niet, Bosch testkast wilde niet.. gelukkig hadden ze er nog eentje..
En die had er wel zin in.
ECU eruit, chip los. Gelukkig kreeg ik ook hier koffie  :evil: en een sticker.
Een van de heren zat driftig in grafieken en curves te prikken, kopieren en plakken. Halfuurtje later EEPROM weer vastgesoldeerd dmv heteluchtsolderen.. mooi om te zien !
Inspectie van het soldeerwerk; zag er erg mooi uit, niet zichtbaar dat het ooit los is geweest.
AMD Inside ! trouwens. Auto aan de kast, en starten.. Zou hij het doen ?
Jawel hoor, alle 20 kleppen :D. Met een mooie roffel komt de auto soort van tot leven.
Auto netjes warm laten worden en gas erop.. Wow ! Heb jaren 10V gereden en vond de 2.5T al een prettige ervaring, maar dit ! Dit is echt een loopcultuurschok.  Mijn grootste zorg was het koppel en vermogen ivm de AW50-42 versnellingsbak, alsmede dat het uitermate relaxde karakter van de 2.5T weg zou zijn.
Dit heb ik van te voren aangegeven, en het resultaat is echt prachtig.
Turbo doet in 1e versnelling bijna niks, en vanaf 2 wordt het vermogen langzaam opgebouwd. Je voelt dan ook echt de auto alleen maar harder acceleren ipv gelijkblijvend of iets afnemend.  100-200 is echt indrukwekkend te noemen.
Maar de auto blijft lekkere kracht onderin hebben en nog steeds mooi doseerbaar. Lekker snelle wagen, maar boven de 4000 RPM wordt het voor mij - als tjoennewbie- een beetje griezelig. Net of er een 2e trap wordt geopend, bizar gewoon. De auto blijft maar acceleren, geen indutten of wat dan ook.
Lekker hoor !
2 uur later kon ik weer naar huis met een grote grijns op mijn gezicht, en nu nog steeds een groot genot.

Heb voor de gelegenheid de auto ontdaan van allerlei aanduidingen en letters op de achterzijde.

Ik ben iig blij dat ik bij Fasttech ben geweest !

Verder vandaag nog wat gedaan; LMM gereinigd, drive-by-wire gaspedaal opengemaakt en gereinigd, alle sensoren en stekers geinspecteerd en weer netjes met wat vaseline teruggeplaatst.

Ik had nog driegeluidsirritaties op te lossen: een metalen klonk door de hele auto heen bij korte oneffenheden. Deze kende ik nog van de vorige S70, dat is de motorkap die in zijn vergrendeling tikt. Heeeeeel irritant en aanwezig geluid.
Ook een Piepend kraakje rammelding vanuit de passagiersportier. Dit bestond bij nader onderzoek uit twee delen; het rode attentielampje in de zijkant van het portier dan rammelt en het bekledingpaneel. De eerste was snel klaar; uit een oude fietsbinnenband een net rubberrandje gesneden en achter het lampje gelegd. En stil was hij.
Deurpaneel kende ik ook al; er zit een stuk ingelijmd waarin een clip zit gedrukt. Deze steun wil wel eens losscheuren. Hiervoor heb ik mooie 2 componenten PUR-lijm. Uurtje laten drogen, vastklikken en het paneel houdt ook zijn muil dicht.
Dan de rammelende hoofdsteunen. Zelfde recept: 2 componenten PUR-lijm. Wel even de bekleding goed afschermen, je wil geen pur-taferelen in je stoel hebben.

Oh nee ?
Nee.

Hoofdsteun eruit, in een laagje lijm gezet en weer teruggedrukt. Ik hoopte hiermee zowel het rammelen van de steun in de huls, als het rammelen van de huls in het stoelframe op te lossen. Bovendien houdt die purlijm toch slecht op het chroom van de hoofdsteunpoot, dus ik verwacht hem er ook wel weer uit te krijgen als dat ooit moet.
En anders maar niet... 8)

Dan de motorkap en zijn vegrendeling.. :azn:
Ooit wel eens iets mee geprobeerd, maar dat is een echte stal van Augias. Motorkap weeg natuurlijk nogal wat, en heeft verstelling voor hoogte aan achterzijde, diepte aan de achterzijde. Aan de voorkant wordt de hoogte min of meer gesteld door verstellen van de grijpmechanismen aan beide zijden. Ik schrijf expres min of meer, want de bedoeling is natuurlijk ook dat de kap op zijn rubber stops komt te rusten. Verder heeft elke instelling achter in het links/rechts vlak ook weer invloed op de positie van de grijpers, die hiervoor ook te stellen zijn..

Volgt u het nog ?

Besloten het grondig aan te pakken. Koplampen eruit gehaald, omdat je dan tenmiste de grijpers kan stellen terwijl de motorkap vlak en ontspannen ligt.
Dan eerst de hoogte van de achterzijde afgesteld. Ik weet niet hoe het officieel moet, maar ik heb met een potlood een lijn gezet, opgemeten hoeveel de kap wijkt tov de zijschermen, en daarna diezelfde afstand tov mijn potloodlijntje uitgezet. En dat gaat goed.
Dan de lengte en rotatieverstelling achter gedaan. Zelfde truukje met het potlood; alleen iets lastiger omdat je de motorkap recht wil hebben, aanliggend aan de voorzijde op de zijschermen, en met een zo gelijk mogelijke spleet links en rechts én ook nog eens een spleet die overal even wijd is.

Typisch een gevalletje: als het fout is, is het een drama op alle vlakken; als het goed is, is het perfekt !

Dat was de achterste scharnier nog maar...

Dan de grijpers geheel losgemaakt en gekeken hoe nu eigenlijk de motorkap in rust ligt. Zoals ik al dacht, te diep. De stoppen worden blijkbaar dunner, en de kunststof voorzijde van de auto zal na tien jaren ook wel wat doorbuigen. Dit was bij de vorige S70 ook zo, in ieder geval.
Gezien dat het from ook op meerdere plekken niet (meer) goed vastzat. Alle moeren en boutjes aangedraaid en het kan er weer even tegen.
Daarna heb ik de stops opgehoogd tot de motorkap in rust op de stops ligt en gelijk met de zijschermen en dan ook nog parallel aan de voorbumper.

Ik heb dit uiteindelijk voor elkaar gekregen door met Simson solutie telkens een paar netjes gesneden stukken binnenband op de stop te lijmen. Er was uiteindelijk 6 laagjes lijmen voor nodig.

Nu lag de klep prachtigen in ruste op de voorzijde.

Klep open; de grijpers met hun boutjes losjes ophangen. Ook de boutjes die de grijper op zijn beugeltje houden los (bepalen grijppunt in het horizontale vlak).
Omdat de koplampen er niet meer inzitten kun je nu prachtig door die gaten de grijperbeugeltjes precies goed vastzetten op hoogte én in het horizonte vlak.

Ik ben erg tevreden over het eindresultaat, het was echt een klotenklus maar het resultaat mag er zijn, voorkant is nu 100% recht, strak en het belangrijkste: hij klappert niet meer !

Zo, nu gaat Joost van den Vondel aan het bier.



Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Dimmende binnenspiegel, stoelverwarmingsmatje, antennering, CVVT-klep reinigen - Oktober 2008 Deel 1



Recent dus gedaan :


  • Automatisch Dimmende binnenspiegel geplaatst zonder trekveer
  • Rugverwarmingsmatje vervangen
  • Antennering vervangen
  • CVVT (Variabele Kleptiming) regelklep gereinigd en pakking vervangen


Dimmende Binnenspiegel monteren

De binnenspiegel dan maar  ;D
Het setje wordt compleet geleverd met handleiding. In basis is het wat draden doovoeren en verbinden en een spiegeltje ophangen, maar voor de volledigheid:



Eerst maak je de zonneklep aan de bestuurderzijde los. Met een schroevendraaier de haak naar voren buigen/klikken..

en de twee boutjes van de zonneklep losmaken..


Dan de klepjes bovein  de B-stijl loswippen..

Achter het klepje het rode borgclipje een kwartslag draaien en losmaken..

de twee borgveertjes uit hun vergrendeling halen en de bekleding van de B-stijl ietsje losmaken bovenin.
Dan kun je de afwerkstrip van het hemeltje met de a-stijl bekleding eraf halen. Is een kliksysteem.


Dan bij de spiegel de lampekapjes openwippen..

De torxjes losdraaien, en het huis verwijderen.


Dan de spiegel verwijderen (Weer torx, maar dan verzonken)


Het paneel onderaan het dashboard verwijderen:

Vergeet het connectortje van het lampje niet.


Dan de bijgeleverde kabelboom mooi onder de klemmetjes leggen en doorvoeren tot onder het dashboard.

Het hemeltje kun je zo ietsje oplichten en de kabel erin leggen, is niet eng.

Bovenin bij de spiegel niet teveel overhouden, zit alleen maar in de weg.


TIP: als je bij de club hoort die nog niet hun led-verlichting op de schakelaars bij de spiegel hebben aangesloten: dit is een mooi moment. De spiegel levert namelijk geschakelde 12v,ideaal om hiervoor te gebruiken.

Dan begint nu het geklooi: onderin het dashboard liggen de multi-connectors. Je moet de tweede (witte set) hebben.

Paarse lip naar buiten trekken en je kunt de connectorparen scheiden.

Even de tie-raps doorknippen..

En de gele connector eruit halen.


Connector openmaken (zijkant wegklappen)

En de blauwe draad uit het zojuist doorgevoerde kabelboompje op de juiste plek inklikken.
Connector dichtmaken en de boel weer aansluiten, kabels vastzeten met tie-wraps.


Dan de universe accesoireconnector opzoeken (zit direkt rechts naast die connectorblokken), de lege connector erafhalen, openen en de overige 2 draadjes op de goede plekken inklikken:

Connectortje vastklikken..

Nu kun je de nieuwe spiegel erop schroeven, connector aansluiten en de boel weer dichtmaken..


Stoelverwarming rugmatje vervangen
Was eigenlijk niet nodig geweest, maar ik heb de verkeerde mat gekregen. Mijn originele set bestaat uit een matje in de zitting met de thermostaat erin, en een klein matje alleen in de onderrug wat daar op aangesloten is middels een connector.
De mat die ik kreeg heeft de thermostaat in de rugmat zitten, en het is een fullsize mat.
Dat betekent dat ik de zittingmat moest opgeven voor nu. Geen probleem, het gaat mij om de rug een een BNVI-mat hoef ik eigenlijk niet.

Redelijk naar klusje. De stoel moet eruit (eerder in dit topic beschreven), en ik heb het ding binnengezet.
Dan moet je een enorme partij metalen ringetjes wegknippen op plekken waar je eigenlijk niet eenvoudig bijkan. Wel het moment om de rammelende hoofdsteunen aan te pakken, ik heb dat met tweecomponentenlijm op  PUR-basis gedaan. Houdt prima tot nu toe.


Dan de knoppen eraf trekken en het mechanisme verwijderen:


Dan de kabels losknippen..


En dan kan de ellende beginnen..

De onderzijde-ringetjes losknippen..


De bekleding zit onderaan ook nog even in een kunststof plaat gehaakt, niet gaan trekken aan dat ding dus, gewoon even loshalen..

En dan opstropen maar. Er zitten er veel, en ze zitten voor én achter, dus regelmatig aan beide kanten kijken en knippen..


Uiteindelijk is het dan geheel gestroopt en zie je het kleine matje zitten. Dit zit vastgeplakt, dus op de betreffende plekken even de föhn erop en je haalt hem los..


Dan aan de achterzijde de gewraakte rammelbusjes: ik heb de boven- en onderzijde waar het busje door het frame gaat dik in de lijm gezet en het is nu stil.


En dan het nieuwe matje erop geplakt:


Da's wat lekkerder voor de rug !
De boel weer dichtmaken, dit doe ik met tie-raps van profi-kwaliteit.
Niet te strak trekken, de ringen hebben immers ook ruim speling.
Je weg naar beneden werken, let op de kabeldoorvoeren en het is weer klaar !

Resultaat is wel erg lekker nu, geen zweetreet meer maar wel heerlijk ontspannen warmte tot in de schouders !


Antennering vervangen
Fluitje van een cent. Auto startte af en toe prima en sloeg dan direkt weer af.
TGV antennering. Geen zin om ermee te wachten tot hij niet meer zou starten, dus een nieuwe gekocht.


Stuur naar voren en omlaag...

Dan het siliconenvelltje eraf klikken..

en het bovendeel eraf klikken. Anders dan bij de 850 volgens mij is dit bij een x70 gewoon los ingeklikt.

Voor het onderste deel de 3 torx-schroefjes losmaken...

.. en het kapje verwijderen. Beetje om het contactslot heen geleiden..


Dan de steker van de antennering eruit klikken, en met een schroevendraaier de nok iets begeleiden en de ring eraf schuiven..

En je houdt het ding in de hand.


Nieuwe erop, stekker vast en de onderste kap weer vastzetten. Let op bij de montage en plaats de rubber manchetjes netjes op hun plek.


CVVT klep reinigen
Dan hadden we de CVVT klep nog: ik kreeg een tip om deze eens te reinigen omdat ze ook wel eens voor wat rare loop kunnen zorgen , en er een nieuw pakkinkje voor is met een oliefiltertje erin.

Het ding ligt bovenop het blok en zit met 4 boutjes vast, dus hoeveel werk kan het zijn..

Kuntstof deksel van de distributie eraf, rest kan blijven zitten en de steker los:

Vier boutjes los en de regelaar eraf:



Dan de regelaar even lekker in de remreiniger laten weken en goed doorspuiten..


En de boel weer monteren met het nieuwe pakkinkje met ingebakken zeefje.



En dan het volgende:

Ik heb me al eens lopen verwonderen over de loze oliedopopening die op alle blokken lijkt te zitten.
Op deze foto kun je zien dat het nog verder gaat: linksonder zit een redelijk complex stukje werk wat een kopie is van erboven.

Weet iemand waarom ? Is dat puur omdat spiegelen goedkoper of precies of eenvoudiger te maken / ontwerpen is ?









Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Zwaardere veren en andere schokbrekers - Oktober 2008



Vanwege LPG inbouw wilde ik een iets stuggere veer achter om te compenseren voor het extra gewicht.
Had bij de vorige S70 hulpveren laten monteren, werkt ook prima.
Omdat de gastank bovenop de schokbrekermontagepunten komt te liggen en je er dus lastig bijkomt  heb ik ook direkt een setje bijna nieuwe schokbrekers gemonteerd.
De rubbers waarin ze zitten waren nog in nieuwstaat.

Uiteindelijk was ik voor een setje bijna nieuwe Estateveren en een set Sachs SuperTouring schokbrekers met slechts 10.000 km ervaring nog geen 80 euro kwijt, de helft van een set  gemonteerde hulpveren.

Montage op zich valt mee; er waren wel wat kleinere drama's, maar het zit en het rijdt nu.

We beginnen met het blootleggen van de kofferbak:



Tapijtje eruit:


Zijbekleding eraf:


Dan kunnen we bij de schokbrekerbevestiging:

Haynes roept hier van alles over het opkrikken en op een assteun plaatsen en spanningsvrij maken met een 2e krik: vergeet het allemaal maar rustig.
Schokbrekers dragen niks, dus je kunt de twee buitenste bouten losdraaien,
even onder de auto duiken en de onderste bout ook losdraaien; je pakt de schokbreker er dan zo uit.

Aan de andere kant hetzelfde verhaal.
Lollig: druk nu eens op de achterkant en zie wat schokbrekers doen.. :D

Dan de oude schokbreker van de schotel schroeven. En dat is me toch een nare klus als je het gereedschap er niet voorhebt !

Het zijn geborgde moeren. Je kunt met een 6mm steeksleuteltje de bovenzijde vasthouden en de moer losdraaien: Maar de gamma-kwaliteit 6mm besloot de geest te geven.
Toen maar verder met een echte griptang, je bent dan 10 minuten bezig om de moer los te maken.
Iets dergelijks geldt voor het weer vastdraaien natuurlijk.


Dan zijn de veren aan de buurt :
Hiervoor moet de auto wel even op een assteun. Je moet later wel wat spanning op de draagarm kunnen zetten, dus kies hiervoor een handige plaats:


Op zichzelf ook een simpele klus. Aan de onderzijde van de schotel waarin de achterveer rust, zit een bout. Deze maak je los:

Dan komt de schotel die in de veer ligt los. Je ziet de schotel hier liggen.

Aan de bovenzijde ligt de veer min of meer vast in een schotel met een ietwat bizarre constructie.

Concreet kun je de veer er zo naar onderen af uithalen.
De standaard veer zat nog losjes geklemd, maar was er zo uit door hem aan de onderzijde naar buiten te trekken en dan te laten zakken.


Je hebt dan een veer in je handen. De veer heeft van boven een rubberprofiel zitten, waarin konisch een stuk konststof met de bumpstop valt.
Deze laatste tik je er naar boven uit, en je kunt het rubber er vanaf halen.
Vergeet ook de schotel niet uit je veer te halen.


Oud en Nieuw naast elkaar:

De oude veer is iets langer en dunner.


Dan de montage..

- Rubber om de bovenzijde van de veer leggen, eventueel in de vaseline smeren.
- Veerschotel boven en onder schoonmaken
- Montageschoteltje in de veer mikken
- Bumpstop in het rubber schuiven
- Veer aan de bovenzijde in de pen steken
- Veer in de schotel aan de onderzijde leggen. Bij deze veren ging dat makkelijk, omdat ze wat korter waren.
- Draaien aan de veer zodat hij niet tegen de draagarm aanligt én dat de onderzijde in het opstaande ovale profieltje in de veerschotel valt.
Dit ging even mis, en het geluid van een raspende veer tegen een draagarm is niet best..
- De draagarm iets opspannen met de krik eronder
- met de schotel de veer vastzetten. Let hierbij op dat de postioneerpen door het buitenste gat valt en de bout door het binnenste gat.
Ook dit werd licht dramatisch omdat het kartelprofieltje waarmee de bout door de montageschijf heenvalt lekker begon mee te draaien. Beetje wrotten en wringen en het kwam toch nog goed...
- Auto op de de wielen  en laten zakken
- Schokbrekers erin en vastzetten; ik heb het onderste punt van de schokbreker licht in het kopervet gezet.
- Proefritje maken en de bouten nog eens natrekken..
- En eventueel je koplampen wat hogers stellen..

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Inbouw LPi - Oktober 2008



Eindelijk was ik aan de beurt voor LPG inbouw.
Het is -eigenlijk onvermijdelijk- een Vialle LPi - installatie geworden.
Een 6e injector was niet nodig, en ik ontkwam ook aan de (veel duurdere) Twinjectoren.
5 witte injectoren (ont)sieren het spruitstuk. En er staat een mooie zwarte bom op de achteras.

Op zich erg prettig om je S70 weer terug te mogen halen na 2 dagen in een Kangoo op LPG te hebben gereden.

Inbouw is netjes gedaan, hoewel ik niet zo weg ben van de plek van de LPi-computer. Bij mijn vorige S70 zat die onder de accubak gebouwd, hier staat hij tussen accu en koplamp in. Misschien dat ik die plek ooit nog wel verander naar onder de accubak, dit is lelijk, gevoelig voor rammelen en onhandig als je ooit iets met je koplampen moet doen.

Auto rijdt er prima op, je merkt bij normaal rijden niet dat het erin zit en zo hoort dat ook. Er was een klein probleempje toen ik de snelweg opreed en volgas gaf, de auto gaf er de brui aan. Snel op benzine, en alles was weer in orde. Mesman heeft dat snel opgelost, het bleek een knulligheidje te zijn met de volgorde van de zekeringen.

Verbruik kan ik nog niks van zeggen, de boel eerst zichzelf maar eens lekker laten inregelen.

Wat mij opvalt tov de LPi installatie in de 10v:

- De pompt draait rumoeriger
- De pompt draait constant hoger toerental tot de omschakeling is gedaan; bij de 10v was dit een seconde of 5.
- De omschakeling gaat sneller


Groeten,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#27


Remmerij upgrade, achterveren en tellerrringen - februari 2009



Even een korte om het compleet te houden;


  • Remmen vervangen. Voor zitten nu 280mm Brembo MAX schijven met Mevius/CTF blokken. Achter zitten Brembo schijven met Mevius/CTF blokken.
  • Remleidingen vervangen door Goodridge omvlochten leidingen
  • Remvloeistof vervangen door ATE SuperBlue Racing vloeistof
  • Klauwen gereinigd
  • Nieuwe remklauwveren geplaatst
  • Originele Sedan veren weer terug laten plaatsen, dus weer onderuitgehaald. Dit beviel me helemaal niet, auto wordt achter te stug, staat te hoog en het rijdt dan eigenlijk net als een estate. En dat is zonde voor een Sedan.
  • Alu tellerringen geplaatst. Ging weer lekker, bij het losmaken van het SRS-bag stekkertje brak het *(&^%^# ding af, dus mocht een nieuw kabelboompje bestellen en plaatsen en daarna de storing laten resetten. Maar uiteindelijk werkt het weer.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#28


Diverse: hoofdsteunen lijmen, microswitsch revisie, speakers solderen en gastank vastzetten - Februari 2009




  • Hoofdsteunen van de achterbank op dezelfde wijze vastgelijmd als van de voorstoelen tegen irritant gerammel van de hoofsteunen
  • Kleine kunststofplaatjes gelijmd onder de microswitches van de achterdeursloten zodat de binnenverlichting gewoon uitgaat als je de deuren sluit
  • Speakeraansluitingen opnieuw gesoldeerd van een uitvallende speaker
  • Spanbanden van de gastank vastgezet en geborgd.

Ik kan me nog een verhaal herinneren van het verwijderen van de de achterbankrugleuningen, waarbij er veel geklooid is met een clipje wat je op moet tillen en verwijderen en zo. Wellicht ten overvloede: als je de bank naar de buitenkant van de auto trekt en optilt (opzij en omhoog), klik je de leuning er zo uit.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#29


Spiegelkappen met richtingaanwijzers - Maart 2009



Op de vorige S70 had ik spiegelkappen met richtingaanwijzers erin geplaatst. Ik vind dit erg mooi staan, zeker in
combinatie met het verwijderen van de knippers in het zijscherm en het plaatsen van een Volvo-logo plaatje.

Ik had de kappen al een tijd liggen, maar was er nog niet aan toe gekomen. De leverancier had de chromen variant
geleverd omdat de matzwarte versie niet meer of moeilijk leverbaar was. Dat leverde direkt een probleem op; want hoe
krijgt men het dan overgespoten op een nette manier.

Ik had de boel opgeschuurd, combi van primer en lak getest op een proefstrookje maar helaas: het werd direkt een drama.
Toen de boel maar naar een bevriende spuiterij gebracht, die de boel gestraald heeft en heeft overgespoten. Voordeel is
dat direkt de goedkoop ogende gietranden nu helemaal weg zijn.



Aan de slag dus.

- Eerst het deurpaneel eraf: lijstje van de handgreep los, klepje los en torxje los en het ding van onderaf losrukken en
naar boven toe wegschuiven. Niet vergeten de connectors van de raambediening en zo weg te halen.


- Dan de zwarte steker van de spiegelverstellen en verwarming losmaken:  De drie torxjes van de spiegel losmaken
(bovenin te zien)  en de spiegelunit verwijderen. Hoeft niet, maar werkt makkelijker. Bovendien is de kans op het breken
van de spiegelklemmetjes minder als je dit even op temperatuur laat komen.


- Het spiegelglas verwijderen. Mensen hebben hier vaak wat angst voor, maar het is echt goed te doen. Even de spiegel in
zijn uiterste stand drukken en voorzichtig met de vingers in de ontstane spleet de spiegel loswrikken. Pas wel op; aan
het glas zitten 2 stekers vast voor het verwarmingselement.

Beschadiging is ook goed te zien trouwens.

- Het glas verwijderd..


- Dan kun je de vier schroefjes zien waarmee de lijst vastzit op het spiegelframe. Deze losschroeven en de lijst...


...eraf halen. Je houdt dan het frame met de kap erop over.


- Dan voor de kabeldoorvoer straks even het schroefje losmaken en het afdekplaatje verwijderen.


- Dan met bijvoorbeeld een puntig tangetje de spiegelkap verwijderen door de haakjes dicht te knijpen terwijl je de kap
losmaakt.


- Je houdt dan het lege frame over...


... en de kap.


- We kunnen weer opbouwen. De nieuwe kap erop klikken...


... en de kabeltjes van de led-elementen doorvoeren...


..verder afbouwen en er is weer een complete lampunit !


- Spiegelunit weer aan het portier monteren, kabels wegbinden. Dan is het eerste deel van de klus klaar.



- Dan het onderste deel van de bekabeling afwerken. Het mooiste zou zijn om dit door de deurstekker heen te leiden, maar
die had ik niet. Ik ben dus zo vrij geweest om met een ijzerdraadje een miniscuul gaatje te prikken door de huls heen.
Nee, dat is geen drama, nee er staan geen duizenden liters water in na een dag rijden en nee, de bedrading corrodeert er
ook niet van. Het is aleen minder professioneel.
Dus: ijzerdraadje doorprikken...


..kabeltjes vasttapen aan het ijzerdraadje en voorzichtig doorvoeren.


...Knippers in het voorscherm verwijderen. Kabeltjes doortrekken en doorvoeren..


- Dan met professionele verbindertjes de kabeltjes verbinden. HEt zijn LEDS dus let op de polariteit.

Daarna met een krimpkousje de boel netjes gemaakt. De oude stekers in het Volvoplaatje gedrukt en de plaatjes bevestigd.

En klaar is Misha.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het