Fotoreportage revisie van een B 5254 5 cylinder volvo motor

Gestart door riemer, 11-12-2008 15:44:58

Vorige topic - Volgende topic

riemer

Fotoreportage revisie van een B 5254  Volvo 850/V70 motor

Het onderblok opgehaald bij Dennis, dit blok is zo op het eerste oog gezien in goede staat. Hij heeft zo te zien wellicht te maken gehad met een oliecrisis door de cilinderkop. Dit onderblok dient onderzocht te worden en sowieso moeten de oliekeringen vervangen worden uit voorzorg deze drogen toch uit na een tijdje ook al zien ze er goed uit en nu is het een kleine moeite.

Op de zuigerkoppen zit nogal wat harde olieresten, dit zal er afgeborsteld moeten worden voor de cilinderkop erop gaat.

De cilinderkop is verkregen via Freek. De kop ziet er in eerste instantie goed uit, het kan in principe zo weer gebruikt worden. Op de kleppen zit wel veel harde olieresten, dit lijkt wel keramiek zo hard. Op de foto hieronder zijn de kleppen al verwijderd

Om de kleppen te verwijderen dient men eerst de kleppendeksel te verwijderen, dit moet erg voorzichtig gebeuren. Eerst alle boutjes losdraaien en meestal zit hij dan nog goed vast door de eventuele vloeibare pakking. Door een paar tikjes met een kunststof- of houtenhamer te geven moet hij loskomen. Til het deksel er voorzichtig en gelijkmatig af, het deksel kan zo breken.

Als inmiddels het kleppendeksel eraf is, zijn gelijk de nokkenassen zichtbaar. Ze kunnen er zo uitgepakt worden, maar pas op laat ze niet vallen een kleinste beschadiging en je kunt ze weggooien. Ze zijn voorzichtig op een handdoekje op de grond gelegd. (kunnen ze ook niet meer vallen immers.) De nokkenassen zijn geïnspecteerd en zijn goed bevonden. Zeer weinig slijtage.

Als we de nokkenassen eraf hebben gehaald zien we de hydraulische klepstoters. Voordat we deze eraf halen moeten we dezelfde volgorde handhaven bij terug plaatsing. Deze hebben immers hun eigen profiel gemaakt in de cilinder. Er kan een plankje gemaakt worden met daaruit gaten gezaagd waarin de hydraulische klepstoters kunnen verzinken uiteraard moeten daar de nummering van de cilinders bij vermeld staan. Dit doen de meeste mensen, maar aangezien ik lui ben aangelegd pak ik mijn watervaste stift en noteer de nummering op de kop van de hydraulische klepstoters. Als je niet al te veel grip in je vingers hebt of je hebt olie aan je vingers wat niet geheel vreemd is, kun je een zuignap gebruiken zoals op de foto.

Hierna kom je bij het volgende punt: hoe krijg ik de kleppen los. Na lang nagedacht te hebben, heb ik zelf een stukje gereedschap gemaakt. Een lijmtang met een open geslepen bougiedop van een eurootje of twee, merk: habibabi.  Via de opening in de dop die nu gecreëerd is kan men de halve tapse borg maantjes verwijderen. De andere kant van de lijmtang kan op de klep geplaatst worden, zodat deze ook tegen gehouden wordt. Pas op met deze dingetjes, ze schieten zo weg en ben je een uur verder met het zoeken alleen al. Ze zijn vaak magnetisch dus wel gemakkelijk te pakken met een stalen schroevendraaier. Nu kan de lijmtang ontspannen worden en de veer plus de twee veerschotels verwijdert worden.
Ik ben er vanuit gegaan dat de borgmaantjes, veren en veerschoteltjes niet op volgorde bewaard hoeven te worden.

Ik kwam er later pas achter dat er aan de onderkant van de klepveren ook veerschoteltjes zaten, zo kun je ze gemakkelijk verliezen. Gelukkig waren ze er alle twintig nog.

Nu kunnen de kleppen verwijderd worden. De kleppen dienen ook op volgorde bewaard te worden. Dit heb ik gedaan door een stuk karton te pakken en er gaten in te maken met een accuboor waar precies de klepstelen doorheen kunnen.

De volgende taak was om de klepsteelrubbers te verwijderen. Ik nam aan dat de rubbertjes alleen van rubber waren en je ze zo uit hun busje kon trekken, maar nadat er één was afgescheurd ging ik op internet zoeken naar een plaatje, maar de plaatjes waren zo onduidelijk. Eindelijk zag ik dat het busje bij het rubbertje hoorde.

Nu had ik een draadstrip tangetje klaar liggen om ze ermee uit te trekken, maar die bleek te grote bekken te hebben om er omheen te kunnen. Dus heb ik maar een stuk van elk bekje afgeslepen, de tang wordt toch nooit gebruikt door mij, nu dus wel. Weer een special tool erbij.

Inmiddels ben ik begonnen aan het schoonmaken van de aangekoekte kleppen. Eerst heb ik geprobeerd met een kunststof borsteltje ze schoon te maken, maar dit mocht niet baatten. De aangekoekte troep op de kleppen is zo hard, dat er hardere maatregelen nodig zijn. De borstels op de boormachine hadden er nog moeite mee, maar volstond uiteindelijk. De kleppen beschadig je niet zomaar heb ik nu wel door.

Voor en na het schoonmaken. Ze zijn nu allemaal weer spik en span. Trek hier maar een uurtje of twee voor uit.

Nu ik alles uit de cilinderkop heb gehaald kan ik hem wegbrengen om hem te laten vlakken.
De cilinderkop heb ik even schoongemaakt bij het eerste het beste tankstation met een wascabine en daar de hogedruk er maar even op gezet. Het is belangrijk dat je na het vlakken de kop goed schoon maakt i.v.m kleine aluminium deeltjes welke later in de motorolie terecht kunnen komen en schade kunnen aanbrengen aan de motor.

Waar ik me over verbaasde was de koppakking, deze heeft aanzienlijk minder openeningen dan de kop zelf, maar de oude die van mijn wagen af kwam was precies hetzelfde. Waarschijnlijk heeft een turbo versie wel een koppakking die overeenstemt met de kop.

De klepsteelrubbers heb ik uiteindelijk maar vastgezet met een dopje 10, waar ze precies in bleven zitten en ik kon ze er prima mee vastdrukken over het tuitje waar de klepsteel doorheen komt.

Om de klepsteelborgers vast te zetten is veel geduld benodigd, de beste manier om ze te laten hangen aan de steel is om de klepsteelborgers eerst even in te vetten, zodat ze blijven hangen. Eerst heb ik geprobeerd om ze  magnetisch te maken, maar dit werkt niet echt goed. De schroevendraaier welke ik heb gebruikt om de klepsteelborgers op de plaats te brengen, heb ik wel magnetisch gemaakt.

Voordat de hydraulische klepstoters terug worden geplaatst kun je ze beter eerst even in een bakje met goede motorolie laten volzuigen, zorg er dan wel voor dat je de "plunjer" aan de binnenzijde van de klepstoter naar beneden trekt.

Je kunt ervoor kiezen om de vloeibare pakking aan te brengen op de cilinderkop, maar het is misschien gemakkelijker om de vloeibare pakking aan te brengen op het kleppendeksel. De vloeibare pakking is goed aan te brengen met de tube en met een gewone verfroller uit te smeren, dit zorgt voor een mooie dunne homogene laag.

Inmiddels is het kleppendeksel geverfd met hitte bestendige verf, eerst is alles wel goed schoon gemaakt en ontvet natuurlijk. Dit is wel voor het monteren gebeurt overigens.

De cylinderkop heb ik overigens gebruikt op mijn eigen 855, want zoals in een ander topic te lezen is, is mijn koppakking lek gegaan. Op de foto hierboven is te zien dat ik er nog mee bezig ben. Gelijk maar even al het onstekingsmateriaal nieuw en een nieuwe distributieriem met al het toebehoren.
Ik zal kijken of ik hem vandaag aan de praat krijg.

daytonawim

MICHEL306

gave reportage met goeie fotoos....toch even een vraagje en wel over de hydrolische stoters.
voor zover ik weet vullen deze zich met olie zodra er oliedruk is en op die manier heffen ze de ruimte op tussen nokken as en klepsteel.
je hebt het over een profiel? alsof elke stoter bij zijn klepsteel hoort en volgens mij is dat dus niet zo...immers de stoter is er voor gemaakt om zich aan te passen als er slijtage optreedt en dus meer ruimte komt tussen nokkenas en klepsteel.maakt dus niet uit welke waar komt    of zie ik dat verkeerd?

Johann

In principe zou het niks uit mogen maken maar omdat de delen op die plek hun werk gedaan hebben hou je ze op die plek.

Voor wat betreft de kop revisie, laat de kleppen even opnieuw in de zetels slijpen. Revisie bedrijf heeft daar een handige tool voor en dan weet je iig zeker dat de afdichting weer tiptop is.

M a r c

Komt op het juiste moment  ;D  We zijn een B5234T aan het openmaken en ik was al aan het bedenken met welke tool ik die klepveren moest indrukken, nu weet ik het:  een lijmtang uit de 5-eurobak  ;D  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

riemer

Citaat van: MICHEL306 op 11-12-2008 16:33:55
gave reportage met goeie fotoos....toch even een vraagje en wel over de hydrolische stoters.
voor zover ik weet vullen deze zich met olie zodra er oliedruk is en op die manier heffen ze de ruimte op tussen nokken as en klepsteel.
je hebt het over een profiel? alsof elke stoter bij zijn klepsteel hoort en volgens mij is dat dus niet zo...immers de stoter is er voor gemaakt om zich aan te passen als er slijtage optreedt en dus meer ruimte komt tussen nokkenas en klepsteel.maakt dus niet uit welke waar komt    of zie ik dat verkeerd?

Nee, ik bedoel profiel in de cilinder waarin hij op en neer gaat. De cilinder van de hydraulische klepstoter. Het is misschien wel een beetje pietje precies, maar ik weet dat het zo hoort, dus doe ik het maar.

riemer

Citaat van: Johann op 11-12-2008 16:39:53
In principe zou het niks uit mogen maken maar omdat de delen op die plek hun werk gedaan hebben hou je ze op die plek.

Voor wat betreft de kop revisie, laat de kleppen even opnieuw in de zetels slijpen. Revisie bedrijf heeft daar een handige tool voor en dan weet je iig zeker dat de afdichting weer tiptop is.

45 graden toch? Kan ie wel even gratis doen denk ik, hij mag mij kop ook al vlakken..... ugh ugh

Jeroentjuh

Als je toch bezig bent zou ik er ook 20 nieuwe klepstoters in doen, deze voor montage dag in de olie leggen, kunnen ze zich beetje vullen. Als je de oude weer gebruikt deze ook ff in bakje schone olie leggen.....

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

johan283

mmmh toch alweer 400 euro......   ::) Mooie repo.... trouwens

Enno

Zijn die stoters niet als set bij de VOlvo dealer te krijgen?...

Per stuk word ik er ook niet vrolijk van. Maar als ze als setje van 20 te kopen zijn, dan is de prijs misschien iets lager. Voordeel is dat een B5254S blok wat mooie gaat draaien als je ze vervangt door het nieuwere type klepstoters.

Zeker interessant deze rapportage. Ik vind mijn kleppen er ook niet al te fris uitzien. Zeker de kleppen van de cilinders waar ook de smerige bougies uitkwamen zagen er niet al te frisjes uit. Jammer dat ik daar geen foto's van heb genomen. Als ik dit zo zie dan is dit een leuk klusje :).....

nickk.

http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=105_875_952&products_id=5913 8,66 euro per stuk. Ook kopbouten zijn niet duur, 1,54 p/stuk.

riemer

Thanks voor de link, das zeker niet duur.
Volgens mij zijn het wel het originele type klepstoters, maar dat maakt mij niet zo heel veel uit.
Die bouten moet ik sowieso hebben.

nickk.

Is van Scantech, over het algemeen leveren die kwalitatief goed spul. Alleen draagarmen schijnen niet zo best te zijn, verder geen klachten gehoord ;)

Emiel

Citaat van: nickk. op 13-12-2008 08:47:00
Is van Scantech, over het algemeen leveren die kwalitatief goed spul. Alleen draagarmen schijnen niet zo best te zijn, verder geen klachten gehoord ;)

+ wiellagers
+ koelvloeistofreservoirs
+ etc...

De meerprijs van een OEM onderdeel is het iig waard. Wens je veel plezier met motoronderdelen van Scantech.