De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Nog niet thuis? ::)

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

verstuiver sorry maar bij een diesel heet het verstuiver zijn ook iets uhhh hogere drukken waar aan het spukl wordt bloot gesteld
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Arjen, ik denk dat je geen berichten op het forum moet plaatsen wanneer je terugkomt van stappen ;D
Ik begrijp er helemaal niks van.

viking_in_shorts

Citaat van: KIM op 03-07-2011 11:47:43
Arjen, ik denk dat je geen berichten op het forum moet plaatsen wanneer je terugkomt van stappen ;D
Ik begrijp er helemaal niks van.

:eusa_naughty:

Kom kom .. het woord sorry snap ik zelfs nog ;)

Taranis

@ Ewout: nee, nog niet ;)
@ Arjen: het is geen voorkamerdiesel maar een direct ingespoten diesel, dus is 't een injector ;)

arjenT5R

Citaat van: Taranis op 03-07-2011 13:32:54
@ Ewout: nee, nog niet ;)
@ Arjen: het is geen voorkamerdiesel maar een direct ingespoten diesel, dus is 't een injector ;)

ohja het klinkt ook niet als een tractor ennuh hik kan beter nix posten als ik terug kom uit de kroeg geloof ik  ;) ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Taranis

#1521
Citaat van: arjenT5R op 03-07-2011 18:18:22
ohja het klinkt ook niet als een tractor ennuh hik kan beter nix posten als ik terug kom uit de kroeg geloof ik  ;) ;D ;D

;D ;D

Ik herinner me 2 forumleden die vrijdag even de keuken in kwamen wijden... :



De foto's van gisteren:



De kachelmotor, stelt eigenlijk niets voor. Ik heb er wat vloeibaar vet in gespoten (nadat Sbv geholpen heeft met de- en montage, ik breek anders toch weer 100.000 clipjes en nokjes af ;D ) en 't is nu stil. Geen idee hoe lang dat duurt, maar er staat een Bosch nummer op:



Mocht ie weer gaan piepen, dan heb ik wat te googlen :) Daarna op zoek gegaan naar de reden van het vermogensverlies. Zoals al geschreven, eerst Vida eraan geprikt, geen bijzondere foutmeldingen (anders dan de al bekende). Toen eens naar de injectors gekeken. Het is al vaker gebeurd dat het erg lang duurt voor ie op het gaspedaal reageert, en daarna een flinke zwarte wolk produceert. De maximale correctiehoeveelheid brandstof is 3 mm3, cilinder 1 haalde ergens in de 5,nogiets, cilinder 2 6,eenbeetje, cilinder 3 7,iets, cilinder 4 0,0 (vreemd) en cilinder 5 ruim 36 mm3. Lijkt me duidelijk dat die weg is, al zijn de injectoren van cilinder 1 t/m 3 ook niet al te fris meer. Alleen is me dat op dit moment teveel geld voor een reparatie die niet hoogst noodzakelijk is, dus voorlopig ga ik alleen uit van vervanging van de injector van cilinder 5.

Sbv wilde graag nog even onder het hitteschild kijken dus dat weggehaald, en dan zien we een lief schattig klein turbootje:



Het lijkt erop dat ie iets doorlaat (rood omlijnd). Voor 1,80 euro voor een nieuwe pakking ga ik niet moeilijk doen, dus daar komt gewoon een nieuwe in.

De klepdekselpakking begint nu ook aan de achterkant van het blok te zweten, maar nog niets dramatisch:



Wel iets dramatischer was de lekkage aan de onderkant van de auto die Sander heel goed opmerkte. De haakse overbrenging zweette sowieso al een tijdje op de deling in het ding. Het lijkt nu alleen (we weten het niet zeker) vantussen de haakse overbrenging en de automaatbak vandaan te komen. Op de foto's is 1 en ander al gereinigd met remmenreiniger om het een beetje zichtbaar te maken, daarvoor was het gewoon 1 vette kliederbende. De deling van de haakse overbrenging:





En tussen de automaatbak en de haakse overbrenging:



De afdekplaat onder de motor:



Onder de auto... en ja, ook met een XC kun je het carter op een drempel hangen ;D :



Sander poetst de plaat:



Speciale optie op de XC, spijkerbanden:



Sander weer super bedankt voor je hulp! Ik had niet helemaal voldoende geduld voor de heerlijk gepositioneerde onderste boutjes van het dashboardkastje (wie bedenkt zoiets?) en het achterste boutje van de kachelmotor :angel:

Helaas dus wel weer het nodige op de to-do list, plus even uitzoeken waar de olielekkage nu exact vandaan komt. Al wordt dat laatste vast duidelijk als de olie op is :eusa_shifty:

Taranis

Citaat van: Snellebaksteen op 02-07-2011 02:32:46
Maakt ie ook meer herrie als voorheen? Die van mij begint een beetje rumoerig te worden na de laatste blaassessie van op en neer stuttgart op een dag. Ook sneller trouwens...

Eindelijk even tijd om wat te forummen met de laptop ipv de telefoon en dus even terug te lezen. Ja, hij lijkt wat rumoeriger te lopen, vooral dat de motor wat onrustiger loopt. Aan de toerenteller is het niet te zien, maar je hoort het wel.

Citaat van: elianmars op 02-07-2011 05:06:02
Bij de wagen van Sander hebben we de pakking tussen turbo en uitlaatspruitstuk vervangen. Die lekte.

Je hebt gelijk ;)

Citaat van: arjenT5R op 02-07-2011 10:05:11
in principe zou je toch geen vermogen mogen verliezen als er na de turbo ergens een pakkinkje zou lekken?
Aan de extra rook ontwikkeling te zien denk ik meer aan een lekje in ic pijp/buis/slang

Net als elianmars, heb jij ook gelijk. Het was laat, biertje op enzo... :eusa_whistle:
Het is inderdaad de pakking tussen uitlaatspruitstuk en turbo.

Citaat van: KIM op 02-07-2011 15:48:13
Maar de stuurhoeksensor heeft je andere probleem opgelost?

Zoals Sander al schreef is die nog niet gemonteerd. Om het ding te kalibreren heb je software van Volvo nodig die ik niet heb. Aanstaande vrijdag staat de afspraak bij de dealer gepland. Hopelijk is dat probleem dan inderdaad eindelijk eens opgelost.

Citaat van: KIM op 02-07-2011 17:49:57
Welja, die auto is toch al zo voordelig in onderhoud  :eusa_wall:

Daar begin ik inmiddels inderdaad flink van te balen ja. Pa zei vandaag doodleuk dat die auto gewoon versleten is en ik er beter niet meer teveel geld in kan stoppen. Daar denk ik anders over, maar ik begin er wel een beetje een hekel aan te krijgen.

Misha

Waarom staat er een maxirol roze wc-papier naast Sander ? :eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Emiel

Citaat van: Misha op 03-07-2011 21:15:43
Waarom staat er een maxirol roze wc-papier naast Sander ? :eusa_think:

Darmloopcultuur. :o

arjenT5R

hij zal zijn behoefte gedaan hebben op de motorbeschermplaat van ronald?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Sbv

Het was wat waterig zoals duidelijk te zien is op de kunststof beschermplaat.  ;D

Het is een mooie originele Renault rol

Chris

Oh jee... olielekkage dus? Ik hoop voor je dat het een simpel op te lossen lekkagetje is :-\.

Sbv

Citaat van: Chris op 04-07-2011 09:34:26
Oh jee... olielekkage dus? Ik hoop voor je dat het een simpel op te lossen lekkagetje is :-\.
Is wat lastig te zien. Heb de boel deels schoongemaakt en dan binnenkort nog eens kijken. Eventueel olie peilen en bijvullen, alleen hadden we niet de juiste olie op dat moment

Taranis

Citaat van: Chris op 04-07-2011 09:34:26
Oh jee... olielekkage dus? Ik hoop voor je dat het een simpel op te lossen lekkagetje is :-\.

Ik hoop het ook, maar ik ben half en half berekend op vervanging haakse overbrenging  :-\