The Magneti MaRALLi code: ETM overwegingen.

Gestart door Misha, 19-05-2009 09:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

Hi !

Ik ben in het blijde bezit van een 99'er S70 met o.a. ETM.
Nu is de ETM natuurlijk redelijk recent nog in het nieuws geweest bij o.a. Tros RADAR.
De afdronk van het verhaal is dat het een dramading is, dat hij er spontaan een keer mee ophoudt en dat je dan op de linkerbaan klaar bent en niets meer kunt met een ETM lampje op de dashboard.

Nu vind ik het eigenlijk nogal meevallen, op dit forum rijden inmiddels ook aardig wat x70 classics met ETM, en toch kan ik me er als fanatiek forumlezer niet echt veel gevallen mee voor de geest halen; eigenlijk geen in de afgelopen periode. En dan praten we inmiddels toch ook over auto's van in de buurt van 10 jaar oud en met meestal aardig wat kilometers erop.

De dealer kan voor een kleine vergoeding de software van de ETM updaten, waardoor hij -simpel gezegd- een 'limp home' mode krijgt. Doet nog wat meer, maar da's niet aan de orde even hier. Komt er op neer dat igv storing je iig kan blijven rijden met het ding, naar de dealer toe.

Een nieuw ding kost 800 euro of zo; maar de meeste dealerbedrijven zullen ook een revisie aanbieden. Kost dan tussen de 150-200 euro. Is ook nog wel te overzien, en de revisieoplossing is eigenlijk technisch charmanter en superieur aan een nieuw exemplaar dat ook weer koolstofbaantjes zal hebben. Bij revisie komt er -voor de leek- een contactloos systeem met magneetjes aan te pas, iets wat ook wel gebruikt wordt bij vervangen van contactpunten in oldtimers door een dergelijk pick-up systeem. Ook fotoprinters en Inkjetprinters werken met iets dergelijks, en dat blijkt dus in de praktijk voor redelijk weinig geld langdurig en erg exact te werken.

Nu wil ik preventief mijn ETM laten reviseren/modificeren, gewoon omdat ik dan ook zeker weet dat het in orde is en blijft en ik hem op voorhand kan uitsluiten als oorzaak van storinkjes of bepaald rijgedrag.

Ik heb een B5254T uit februari 1999, dus wel ETM, 5 bobines en constant variabele uitlaatnokkenas, maar nog wel met hydro-stoters. DIt blok heeft een ander spruitstuk dan het meeste andere wat er rondrijdt, de gasklep hangt als het ware midden onder het spruitstuk.

- Is deze gasklep / ETM makkelijk te demonteren en te monteren zonder speciaal gereedschap of het demonteren van het hele spruitstuk ? Zijn er mensen met ervaring hiermee en met de revisie ?

Gr,
MIsha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Is het op zoek gaan naar een defecte ETM voor revisie geen nette oplossing. Je moet deze dan wel laten inleren in de ecu, maar kan tussentijds wel gewoon rijden.

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 19-05-2009 09:46:11
Is het op zoek gaan naar een defecte ETM voor revisie geen nette oplossing. Je moet deze dan wel laten inleren in de ecu, maar kan tussentijds wel gewoon rijden.
Mwa, ik kan best een weekje zonder auto hoor, heb ook nog een Alto voor de deur.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Maar niemand ooit de ETM van een dergelijk spruitstuk gedemonteerd dus ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Johann

Fan bak er uit, plastic inlaat buis er uit, gasklep kant kun je met een slangklem draaier met zo'n flexibel stuk vanaf de airbox kant wel bij, denk wel dat de airbox er ook uit moet. Stekker onder op de kabelboom moet los, 4 boutjes hex 10 van de gasklep los draaien en dan kan ie er tussenuit.

llinssen

Citaat van: Misha op 20-05-2009 06:28:34
Maar niemand ooit de ETM van een dergelijk spruitstuk gedemonteerd dus ?


Stuur even een PM naar BenC70ES. Volgens mij heeft hij verwisseld.
En als je een plan van aanpak hebt, ben ik benieuwd, je gedachten hierover spreken mij aan.
Ik heb volgens mij eenzelfde blok.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Emiel

Citaat van: Misha op 20-05-2009 06:28:34
Maar niemand ooit de ETM van een dergelijk spruitstuk gedemonteerd dus ?


Nee nooit.

Wat Johanna al heeft neergezet, zo simpel is het. Als het nog de orginele is dan zit de kabelboom van de ETM achter de startmotor langs.

Niet de torxschroeven aan de zijkant losdraaien.

Spruitstuk lekker laten zitten.

Misha

Mooi, dan gaan we dat eens proberen  :D

Ik ga wat dingen uitzoeken en dan kom ik er op terug, bedankt voor de hulp zover !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Domaso

Even een schopje omhoog want mijn electronische gasklep loopt dus ook op het einde.

@Misha: bedoel je met een revisie een exemplaar van ACTronics? Heb mijn dealer ernaar gevraagd maar kreeg als antwoord dat ze alleen originele ETM willen plaatsen.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Misha

Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:27:05
Even een schopje omhoog want mijn electronische gasklep loopt dus ook op het einde.

@Misha: bedoel je met een revisie een exemplaar van ACTronics? Heb mijn dealer ernaar gevraagd maar kreeg als antwoord dat ze alleen originele ETM willen plaatsen.
Tja, hoorde recent over ACTronics ook niet al te beste geluiden...
:-[

Origineel is mij te duur, bovendien onzinnig voor een stripje koolstof en wat koperen contactvingers.
Moet ie ook weer software hebben en zo, en ze vragen 800 euro of zo voor zo'n ding.

Had wel ACTronics in gedachten ja. Misschien maar eens collectief op zoek ? Weet er iig 3 die dat wel zouden willend doen, mits er een normale prijs voor revisie is.

Nadeel van revisie natuurliijk dat je je auto een week niet kan rijden.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Domaso

Citaat van: Misha op 14-09-2009 17:32:07
Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:27:05
Even een schopje omhoog want mijn electronische gasklep loopt dus ook op het einde.

@Misha: bedoel je met een revisie een exemplaar van ACTronics? Heb mijn dealer ernaar gevraagd maar kreeg als antwoord dat ze alleen originele ETM willen plaatsen.
Tja, hoorde recent over ACTronics ook niet al te beste geluiden...
:-[

Origineel is mij te duur, bovendien onzinnig voor een stripje koolstof en wat koperen contactvingers.
Moet ie ook weer software hebben en zo, en ze vragen 800 euro of zo voor zo'n ding.

Had wel ACTronics in gedachten ja. Misschien maar eens collectief op zoek ? Weet er iig 3 die dat wel zouden willend doen, mits er een normale prijs voor revisie is.

Nadeel van revisie natuurliijk dat je je auto een week niet kan rijden.



Heb afspraak bij dealer staan ter vervanging van de gasklep. Prijs ligt rond de € 800. Met AC Tronics doen ze geen zaken. En daarbij kan ik de roffel geen dagen missen.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Misha

Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:35:30
Citaat van: Misha op 14-09-2009 17:32:07
Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:27:05
Even een schopje omhoog want mijn electronische gasklep loopt dus ook op het einde.

@Misha: bedoel je met een revisie een exemplaar van ACTronics? Heb mijn dealer ernaar gevraagd maar kreeg als antwoord dat ze alleen originele ETM willen plaatsen.
Tja, hoorde recent over ACTronics ook niet al te beste geluiden...
:-[

Origineel is mij te duur, bovendien onzinnig voor een stripje koolstof en wat koperen contactvingers.
Moet ie ook weer software hebben en zo, en ze vragen 800 euro of zo voor zo'n ding.

Had wel ACTronics in gedachten ja. Misschien maar eens collectief op zoek ? Weet er iig 3 die dat wel zouden willend doen, mits er een normale prijs voor revisie is.

Nadeel van revisie natuurliijk dat je je auto een week niet kan rijden.



Heb afspraak bij dealer staan ter vervanging van de gasklep. Prijs ligt rond de € 800. Met AC Tronics doen ze geen zaken. En daarbij kan ik de roffel geen dagen missen.
Tja, da's mooi kloat'n dan, dan ben je echt onthand.

Maar: gewoon de laatste SW erop laten zetten voor 2 tientjes als tussenoplossing ?

Had jij trouwens nog 'aankondigingen van dat het misging ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Wat zijn die mindere berichten over ACT (evt. per PB)?

Kreeg trouwens net te horen dat de T6 die ik op het oog heb, momenteel bij de dealer staat voor een, jawel, nieuwe ETM ::)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Domaso

Citaat van: Misha op 14-09-2009 17:53:24
Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:35:30
Citaat van: Misha op 14-09-2009 17:32:07
Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:27:05
Even een schopje omhoog want mijn electronische gasklep loopt dus ook op het einde.

@Misha: bedoel je met een revisie een exemplaar van ACTronics? Heb mijn dealer ernaar gevraagd maar kreeg als antwoord dat ze alleen originele ETM willen plaatsen.
Tja, hoorde recent over ACTronics ook niet al te beste geluiden...
:-[

Origineel is mij te duur, bovendien onzinnig voor een stripje koolstof en wat koperen contactvingers.
Moet ie ook weer software hebben en zo, en ze vragen 800 euro of zo voor zo'n ding.

Had wel ACTronics in gedachten ja. Misschien maar eens collectief op zoek ? Weet er iig 3 die dat wel zouden willend doen, mits er een normale prijs voor revisie is.

Nadeel van revisie natuurliijk dat je je auto een week niet kan rijden.



Heb afspraak bij dealer staan ter vervanging van de gasklep. Prijs ligt rond de € 800. Met AC Tronics doen ze geen zaken. En daarbij kan ik de roffel geen dagen missen.
Tja, da's mooi kloat'n dan, dan ben je echt onthand.

Maar: gewoon de laatste SW erop laten zetten voor 2 tientjes als tussenoplossing ?

Had jij trouwens nog 'aankondigingen van dat het misging ?


Het motormanagementlampje brand, onregelmatig stationaar en schommelend toerental. Toerental schiet soms omhoog. Kan er wel nog mee rijden maar prettig is anders.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Turbo-Geek

Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:35:30
Citaat van: Misha op 14-09-2009 17:32:07
Citaat van: Domaso op 14-09-2009 17:27:05
Even een schopje omhoog want mijn electronische gasklep loopt dus ook op het einde.

@Misha: bedoel je met een revisie een exemplaar van ACTronics? Heb mijn dealer ernaar gevraagd maar kreeg als antwoord dat ze alleen originele ETM willen plaatsen.
Tja, hoorde recent over ACTronics ook niet al te beste geluiden...
:-[

Origineel is mij te duur, bovendien onzinnig voor een stripje koolstof en wat koperen contactvingers.
Moet ie ook weer software hebben en zo, en ze vragen 800 euro of zo voor zo'n ding.

Had wel ACTronics in gedachten ja. Misschien maar eens collectief op zoek ? Weet er iig 3 die dat wel zouden willend doen, mits er een normale prijs voor revisie is.

Nadeel van revisie natuurliijk dat je je auto een week niet kan rijden.



Heb afspraak bij dealer staan ter vervanging van de gasklep. Prijs ligt rond de € 800. Met AC Tronics doen ze geen zaken. En daarbij kan ik de roffel geen dagen missen.

Dus dan maar 800 euro betalen ?  Desnoods huur je een klein autotje en houd je nog een paar honderd euro in je zak.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------