T Rode Monsterrrr, Alive and kicking.

Gestart door Powerpete, 15-11-2009 19:08:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM


Powerpete

4,65 per lampje en 11 euri's opsturen ?....   ga eens kijken of ik een led oplossing kan maken.. als t goed is komt er morgen van marc een pakketje, kunnen we ook de vacuumrommel eens aanpakken...

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

KIM

Ik bedoelde voor het tandwieltje...

Die lampjes kosten idd bij de dealer redelijk veel. Je kunt ze ook gewoon bij de Eurami halen hoor (alleen die in de schakelaars zullen ze dan niet hebben).

Powerpete

#438
Ok.... ;D  ik schrok al.. lampjes haal ik dan maandag wel ff, kan ik gewoon op t fietsje doen...

Pakketje is ook binnen, Kabouter klus heeft weer wat te doen..


"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Powerpete

#439
nou kabouter Klus dacht vanmiddag ineens, laat ik alvast het spul eens los gaan halen..

met als resultaat dat het er al allemaal in zit...
is inderdaad niet een heel moeilijke klus, wel veel schroefjes, en de turborijder moet het hele bovendek eruit halen.. dit in aanvulling op de eerder
geposte how to's maar voornamelijk na de tip van Peter Wassink, die me waarschuwde dat je anders de klok er bijna niet uit krijgt, met kans op beschadigen.
heel simpel, het slangetje van de turbodrukmeter zit op een erg lastige plek..

Tip van Douwe, Koppel de accu los !!!, het kan zijn dat anders het storingslampje van de ABS blijft branden !!!
(radiocode niet vergeten !!, heb je die niet kun je die bij de dealert opvragen)


eerste stap, verwijder de luchtroosters links boven, in t midden en rechts het hele rooster met het pijpje er achter, rechter speakerroostertje
zit een schroef onder, let op dat je niet door t speakertje heen prikt..


pulk links en rechts de dopjes uit de afdekplaatjes, en verwijder de schroeven, tegen de deurstijl zit achter het plaatje nog een schroef.



Verwijder de binnenbak van het dashboardkastje, met een kleine priem klik je eenvoudig de uithoudertjes van t klepje los.
klik het rode stekkertje van de airbag los.


als je de bak er uit hebt zitten er 4 bouten waar de airbag mee vast zit (mits airbag aanwezig) dopje 10 draai je deze los.


draai de boutjes in de luchtroosters en boven de tellerunit los, nu kun je vrij gemakkelijk het bovendek een beetje wrikkend uit de
sleuf trekken, let op op de hoek bij de middelste luchtroosters zit het bovendek in een sleufje met een lip vast, eerst naar voor trekken
en dan pas naar boven, nu even oppassen met het bovendek er uit halen de kant met de airbag is vrij zwaar en zo stevig is het materiaal niet !!
beter even met 2 man doen, en daarna hem op een veilige plek wegleggen. (eventuele speakerstekkertjes niet vergeten)




clip nu de bovenste clipjes los, nu kun je de tellerunit naar boven trekken, eerst de bovenste stekkers losmaken, daarna kun je t witte knietje
van de vacuümslang van de turbodrukmeter eenvoudig er af klikken. als je de klok omhoog hebt zit er nog een klein groen stekkertje
onderaan, TIP, sla even een doek over de rand om beschadigingen te voorkomen.






nu hebben we de klok er uit, en kun je een paar dingen doen, ik heb de tip om de lampjes meteen te vervangen maar ff gelaten, stom
maar ik wilde dit eigenlijk pas morgen doen... en omdat het relatief eenvoudig was heb ik t maar even gelaten...
hopelijk gaan niet snel de lampjes stuk. de non turbo's kunnen de zwarte plaat laten zitten, maar omdat je de moer rond de
messing nippel los moet draaien, is het handiger om deze los te maken, dan kun je daarna de moer losdraaien.
aanvulling, je moet wel de drie kleine schroefjes in t midden om het vierkantje losdraaien, en de twee schroeven naast het klokje of de boordcomputer


afdekplaat verwijderd


de nippel van de turbodrukmeter


nu dien je de schroeven in de witte rand losdraaien die het venstertje vasthouden.
als je dit los hebt kun je uiterst voorzichtig met behulp van een schroevendraaier de tellerplaat uit de witte bak wurmen, het zit vrij vast !!


Nu kun je de tellerunit uit de witte onderbak halen, eerst even de drukknop van de nulsteller losmaken, deze klikt er eenvoudig uit
de tellerunit zit alleen maar vast met het kleine stekkertje in het midden van de foto, is niet heel erg sterk dus voorzichtig !!


nou daar hebben we de dader, het motortje met daarachter de tandwieltjes zit met 2 kruiskopjes vast.


Vrij duidelijk wat hier mis is, let op dat je de afgebroken tandjes allemaal terug vindt, het witte wieltje kun je nu eruit halen
en van t vet ontdoen, dit is niet meer nodig de nieuwe kan er zo in.


voordat je t spul weer in elkaar bouwt, tellerstand corrigeren, ik had bijgehouden hoeveel, en 161 km erbij draaien is al ff werk,
dus ben blij dat ik geen maanden heb gewacht.... let op dat de totaal en de dagteller op het zelfde moment omgaan, anders draait
het totaal er halverwege de Km op de dagteller een Km  bij....


Omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten, druk de tellerplaat voorzichtig weer op de plek met een doekje, zodat je geen vette vingers
op je tellerplaat krijgt..

Alles weer terugbouwen, let weer op dat je alle stekkers en de onderdrukslang weer goed terug zet. clipjes vast.
bovendek weer op de plek, let even op de pen-sleuf in t midden zodat het bovendek weer netjes aansluit..
Airbagstekker niet vergeten !!,speakerstekkertjes... (moet ik morgen even vastmaken dus  :eusa_wall:   ) boutjes schroefjes enz weer op de plek, en klaar is klus....

hier staan de foto's in t groot voor den liefhebbert...
http://s25.photobucket.com/albums/c80/powerpetespics/odometer%20repair%20volvo%20850%20turbo/


Hopelijk hebben de mede forumleden hier wat aan en schrikt niemand meer terug voor dit klusje...

..........................Peet........................ 8)













"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

pwassink

Kijk .. tellerke is helemaal gelukt dus ..

Tegen de tijd dat t lampjesfeest echt begint maar es een dash-minimeeting houden, zijn er wel meer handig in...
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Powerpete

ach het was meer dat ik me de tijd niet gunde... mede door jouw tip toch maar ahum... even gedaan.. valt inderdaad mee tis voornamelijk veel schroeven lospeuren...

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Douwe

Je hebt de accu toch wel eerst afgekoppeld?Anders bestaat de kans dat het storingslampje van je airbag blijft branden.Ik kan het namelijk niet in je howto terugvinden.

Mooi dat het gelukt is, en een handige handleiding.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Powerpete

euh nee..... :eusa_wall: wel het contact eraf gelaten tijdens de hele operatie, en bij het testen ging alles netjes uit...  :eusa_whistle:

geen schroefjes over gehouden, kwam net wel met het posten erachter dat ik waarschijnlijk de stekkertjes van de speakers
vergeten ben....  :-X :-X ... morgen ff doen

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Powerpete

nou vandaag dus tot mijn oren zwart geweest, zijnde de vacuümslangen vervangen, wat een takkeklus is dat zeg, niet
omdat t moeilijk is maar meer omdat je nergens bij kan !!!






en toen kwam de bummer !!, ik dacht even te gaan testrijden om te kijken of er geen lekkage was, en kon ik meteen
kijken of de teller t weer deed......  :eusa_wall: niet dus !!

ik weet niet wat er aan de hand was, maar weer de hele bende losgehaald, nu tussen t bovendek door gefrot..
had geen zin meer om de hele bende los te halen, alle stekkers vast.. accu losgemaakt,reset.. testrondje,, nog niet
Klok er weer uitgehaald en weer opengemaakt, motortje weer opengemaakt en nu al t oude vet eruitgeveegd,
nog een keer gecontroleerd, maar kon niks vinden, spul maar weer teruggebouwd, en weer testgereden..
gelukkig hij doet t  :eusa_dance: :eusa_dance:

Pffff, nu pijn in mijn rug..... ben t niet meer gewend geloof ik....


"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

petrolhead

Mooi peter dat de tellerwinkel het weer doet en een heldere how to :eusa_clap:

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Broabander

Krek datzelfde had ik ook, na het monteren pas de derde keer uit-en in elkaar zetten deed hij het weer.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Powerpete

blij dat ik niet de enige ben....

wanneer doen we die van jou Rene ?

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)