Handrem versleten?

Gestart door basphil, 24-12-2009 11:04:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basphil

Nadat mijn vrouw een kleine honderd meter met de handrem erop had gereden en toen er achter kwam dat deze nog in werking was is de vrije slag van de handrem hefboom verdubbeld.
Dus ik met mijn goede gedrag de vrije slag verminderd door in het middenconsole het opbergvakje open en klepje  eruit gewipt daaronder de stel schroef een paar slagen gegeven.
De vrije slag was weer het zelfde als ooit gewoon tot de helft en ik dacht dat het hiermee wel opgelost was.
Maar nu reed ik gister een parkeergarage in en parkeerde mijn auto en zette hem op de handrem en even kerst inkopen doen.
Na terugkomst auto van de handrem en achteruit rijdend hoorde ik een knak , dat hoorde ik weleens vaker maar nu wou ik vooruit en er was weer een knak en de handrem blokkeerde mijn achterwiel linksachter.
De hendel was omlaag dus buitenwerking zou je zeggen maar niet dus , ik de V70 maar in zijn achteruit hopende dat hij weer los zou schieten en na een paar keer deed hij dat gelukkig.
Bij thuiskomst  gelijk die stelschroef weer een paar slagen terug gedraaid en het resultaat is LA rem bijna geen werking RA gewone werking dus blokkering.
Heeft iemand enig idee wat hier allemaal aan de hand is of is de boel gewoon kapot getrokken. :eusa_think:

Sbv

remvoering losgeschoten achter?

basphil

Dat is ook een mogelijkheid na de kerst dagen maar even naar de garage met de V70 dan maar he.


elianmars

Inderdaad hoogstwaarschijnlijk de remvoering los geraakt. Gebeurt vaker.

Als je weer eens de handrem wil bijstellen, kun je het ook doen met het wieltje, dat in de trommel zit, te doen. Da's wat beter dan d.m.v. het boutje aan de hendel.



basphil

Wieltje? is er misschien ergens een topic over dat afstel gebeuren ieder geval bedankt voor de tip

FGG

Citaat van: basphil op 24-12-2009 12:04:30
Wieltje? is er misschien ergens een topic over dat afstel gebeuren ieder geval bedankt voor de tip

Bij de naaf aan de achterzijde zit een gat waardoor je met bv een schroevendraaier een tandwieltje kan verstellen en hiermee dus ook de handrem. De fijnafstelling doe je vervolgens in de middenconsole.

On topic: grote kans dat de voering los ligt.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Ik weet niet of er een topic over is. Ik heb wel ooit deze afbeelding geplaats.



Dit zit dus in de trommel. Bovenin zie je het wieltje, waarmee je de handremschoenen afstelt.

Als het wiel er af is, de schijf/naaf draaien tot het grotere gat bovenin zit. Als je met een zaklantaarn o.i.d. in het gat schijnt, zie je het wieltje zitten.

Handremhendel naar beneden zetten.

Met een schroevendraaier kun je het wieltje draaien. Ik weet niet meer of je nou naar boven of naar beneden moet draaien, maar dat merk je snel genoeg.

Als je het wieltje draait, klemmen de schoenen op een gegeven moment vast, zodat je de schijf/naaf niet meer kunt draaien.

Dan het wieltje twee slagen terug draaien.

Nu kijken of je de schijf/naaf nog kunt draaien als je de handremhendel omhoog trekt.
Zoja, iets strakker afstellen, zonee, afstelling is goed.

Ludo

Citaat van: elianmars op 24-12-2009 12:29:41
Ik weet niet of er een topic over is.

Ik zou bijna zeggen dat je een nieuweling op het forum bent.  ;D

elianmars

Citaat van: Ludo op 24-12-2009 12:47:31
Citaat van: elianmars op 24-12-2009 12:29:41
Ik weet niet of er een topic over is.

Ik zou bijna zeggen dat je een nieuweling op het forum bent.  ;D

Ben ik toch ook?  :eusa_eh:


;D

basphil

Kijk dat is duidelijk maar ik denk dat ik toch effe naar de garage moet omdat het natuurlijk niet normaal is dat hij zomaar vast slaat, maar nou weet ik ieder geval wel hoe je de handrem WEL moet afstellen.

elianmars

Citaat van: basphil op 24-12-2009 13:07:06
Kijk dat is duidelijk maar ik denk dat ik toch effe naar de garage moet omdat het natuurlijk niet normaal is dat hij zomaar vast slaat, maar nou weet ik ieder geval wel hoe je de handrem WEL moet afstellen.


Dat vastslaan is 99% zeker een remvoering die is los gekomen. Die dingen zijn gelijmd en willen nog wel eens los gaan.
Die zit nu dus klem in de trommel.

basphil

Ik ga daar nu dus ook van uit laat volgende week even naar de remmen kijken en nu maar hopen dat hij niet op de snelweg vast slaat maar die kans lijkt mij vrij klein zolang je de handrem niet gebruikt. :eusa_dance:

henry classic v70

Citaat van: basphil op 24-12-2009 13:14:09
Ik ga daar nu dus ook van uit laat volgende week even naar de remmen kijken en nu maar hopen dat hij niet op de snelweg vast slaat maar die kans lijkt mij vrij klein zolang je de handrem niet gebruikt. :eusa_dance:

De naaf/trommel gaat toch rond als je rijdt, dan kan de voering er toch klem tussen gaan zitten..... :eusa_think:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

basphil

Dat is wel weer zo, het zet mij ook aan het denken moet morgen wel naar Houten een kleine 100 km rijden

Ludo

Is doorgaans geen groot probleem als de voering loszit.
Het kan wel een rammel veroorzaken.