schakeltijd benzine naar lpg

Gestart door rolvio, 10-02-2010 14:15:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rolvio

Sinds ik de lpg-ecu (tijdelijk) heb verwijderd ivm een abs klus, duurt het minuten ( bij koude start) voordat de auto overschakelt naar lpg. Dit was eerder nooit zo, komt dit omdat de lpg-ecu weer moet inleren?

Waardevolle inbreng maakt me zeer gelukkig  ;D ;D ;D

)()()sT

Als je Vialle LPi hebt duurt het sowieso een aantal minuten, want de omspringtijd is afhankelijk van de motortemperatuur (met een maximum van 4 minuten ofzo).
Vooral met dit koude weer rij ik ook meestal het eerste stuk op benzine.

KIM

Nee; ik heb kortgeleden van Ludo geleerd dat LPI overspringt op het moment dat de motor in closed loop gaat draaien (lambdasensor op temperatuur).

Vwb het inleren van de ECU. Ook daarvan heb ik geleerd dat deze zichzelf niet kan inleren, maar dat sofware geladen dient te worden.
Je situatie zal dus niets veranderen mits je nieuwe software zou laden.

rolvio

Citaat van: )()()sT op 10-02-2010 14:28:24
Als je Vialle LPi hebt duurt het sowieso een aantal minuten, want de omspringtijd is afhankelijk van de motortemperatuur (met een maximum van 4 minuten ofzo).
Vooral met dit koude weer rij ik ook meestal het eerste stuk op benzine.

Ja, maar het euvel is opgetreden nadat ik de ecu heb losgehaald. Voordien schakelde de auto naar zo'n minuut over op lpg, ook bij dit koude weer. nu duurt het zo'n beetje 4 minuten...

KIM

Bij mij is er nog nooit iets aan gedaan en met deze temperaturen kost het zeker wel een minuut of drie.

rico

Ook bij mij duurt het een aantal min,vrij normaal zou ik zeggen.

Ludo

Citaat van: KIM op 10-02-2010 14:44:34
Nee; ik heb kortgeleden van Ludo geleerd dat LPI overspringt op het moment dat de motor in closed loop gaat draaien (lambdasensor op temperatuur).

Dit is inderdaad zoals het zou moeten, samen met een signaal van de omgevingstemp van de LPE.
In de LPE zit een weerstandje dat de temperatuur meet.
Er zit echter ook een voorgeprogrammeerde tijd in de LPE. (soort noodprogramma)
Als je bv een slechte/trage lambdasonde hebt, kan het gebeuren dat er geen tijdig signaal word ontvangen.
Dan gaat de overschakeling aan de hand van de maximum geprogrammeerde tijd, standaard is dat 4 minuten.
De weerstandjes in de LPE willen ook wel eens stuk gaan  :eusa_whistle: dan word de max tijd aangehouden.

everlast

#7
toevallig viel het me vandaag op.
ongeveer 4 minuten en nu snap ik ook gelijk hoe ik een halve tank in 3 a 4 weken leeg krijg.

Jur

Ik heb een Vialle systeem maar ik merk niet eens dat ie overschakelt naar LPG. Misschien een seconde of 2 max  :eusa_shifty:

everlast

dat was bij mij in eerste instantie ook maar toen heeft mesman er andere software opgezet.

)()()sT

Citaat van: Jur op 10-02-2010 17:09:08
Ik heb een Vialle systeem maar ik merk niet eens dat ie overschakelt naar LPG. Misschien een seconde of 2 max  :eusa_shifty:

Dat is niet bij LPi, die rijdt echt altijd wel een paar minuten op benzine.
Citaat van: everlast op 10-02-2010 17:05:54
toevallig viel het me vandaag op.
ongeveer 4 minuten en nu snap ik ook gelijk hoe ik een halve tank in 3 a 4 weken leeg krijg.

Dat vind ik knap... ik zie met deze koude de benzinemeter ook wel iets rapper zakken, maar als ik al benzine tank is het een litertje of 15, en dat is echt niet binnen een maandje weer weg.

daytonawim

Citaat van: everlast op 10-02-2010 17:05:54
toevallig viel het me vandaag op.
ongeveer 4 minuten en nu snap ik ook gelijk hoe ik een halve tank in 3 a 4 weken leeg krijg.

Dan rij je wel heel veel korte stukjes, telkens met koude motor.

Mijn Lpi schakelt normaal na een kleine Km over, nu na iets van 1500 meter.

De verdamper installatie  schakelde idd direct na de start over op gas.

everlast

Citaat van: daytonawim op 10-02-2010 17:17:27
Citaat van: everlast op 10-02-2010 17:05:54
toevallig viel het me vandaag op.
ongeveer 4 minuten en nu snap ik ook gelijk hoe ik een halve tank in 3 a 4 weken leeg krijg.

Dan rij je wel heel veel korte stukjes, telkens met koude motor.

Mijn Lpi schakelt normaal na een kleine Km over, nu na iets van 1500 meter.

De verdamper installatie  schakelde idd direct na de start over op gas.

nee hoor lange stukken 2x50 km per dag en wat sociaal verkeer,maar waarschijnlijk is de lamnbdasensor niet helemaal fris meer

rolvio

Citaat van: Ludo op 10-02-2010 16:00:13
Dit is inderdaad zoals het zou moeten, samen met een signaal van de omgevingstemp van de LPE.
In de LPE zit een weerstandje dat de temperatuur meet.
Er zit echter ook een voorgeprogrammeerde tijd in de LPE. (soort noodprogramma)
Als je bv een slechte/trage lambdasonde hebt, kan het gebeuren dat er geen tijdig signaal word ontvangen.
Dan gaat de overschakeling aan de hand van de maximum geprogrammeerde tijd, standaard is dat 4 minuten.
De weerstandjes in de LPE willen ook wel eens stuk gaan  :eusa_whistle: dan word de max tijd aangehouden.

Nou, kom net bij de garage vandaan voor de apk. Blijkt dat de CO veel te hoog is; zo'n 3,5 %... Zij zeggen dat het aan de lambda sensor ligt. Dat klopt dan wel met mijn vermoeden dat de schakeltijd te lang is. Vrijdagmiddag komt er een nieuwe sensor in...

thuur

Citaat van: KIM op 10-02-2010 14:44:34
Vwb het inleren van de ECU. Ook daarvan heb ik geleerd dat deze zichzelf niet kan inleren, maar dat sofware geladen dient te worden.
Je situatie zal dus niets veranderen mits je nieuwe software zou laden.

Verwar het woord niet met wat (hier) gangbaar onder inleren verstaan wordt. Het automatisch aanpassen van de ECU aan de actuele (50-100km) rijomstandigheden wordt ook inleren genoemd. Om dit geheugen te wissen neem je de accupool ca. 15 minuten los. Dat is de meest gebruikelijke manier. Sommige sensoren hebben veel meer tijd nodig om optimaal met de ECU samen te werken, dan moet je denken aan 50 koude starts etc. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)


Gr 8)