Airco laten vullen

Gestart door rico, 05-06-2010 18:19:53

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Citaat van: rico op 06-06-2010 11:05:49
Citaat van: Theostek op 06-06-2010 11:00:13
Nee dat was niet genoeg geweest 400 gram om het systeem naar behoren te laten functioneren.

Van welk bouwjaar is de S70 ? Volgens mijn gegevens Volvo S70/V70 1997-11.00 - R134a 750 - 850 gram..dus zit er 75 gram teveel in.
850 gram is voor koude landen Scandinavië o.a Nederland valt niet onder de koude landen, ga terug naar die boer en laat 75 gram eruit halen.

Hij had een lijstje waar ik heb meegekeken s/v 70 van 97 tot 2000 vulgewicht 750 tot 825 Gram.

http://www.mekotrading.com/uploads/Vulgewichten.pdf

Dat is hetzelfde lijstje als Theostek bedoelt. Kijk maar naar de manier waarop ze het bouwjaar 2000 maand 11 aangeven.
Zoals Theo aangeeft moet je in NL aan de ondergrens gaan zitten, zeker niet aan de bovengrens.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

In een Alter II gaat al niet eens meer 850 gram.
En een vulgewicht van 750 - 825 gram betekent niet dat dit je tolerantie is. Je moet de juiste vulhoeveelheid toedienen. Teveel koudemiddel kan schadelijk zijn voor je systeem.

Als je auto nog origineel is, vindt je deze waarde op de gele sticker op het rechter veerpoothuis.

mehn

Citaat van: KIM op 06-06-2010 11:16:45
In een Alter II gaat al niet eens meer 650 gram.

Waar haal je dat vandaan?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Sorry, ik bedoel 850 gram; verkeerd getypt...

Theostek

Dan blijft er toch 75 gram teveel in zitten, 825 gram geldt voor "KOUDERE LANDEN"

Wil zeggen dat je systeem overvult is, de oververhitting te laag gaat zijn, compressor wordt zwaarder belast, enz.
Hoe warmer het wordt hoe hoger de druk wordt.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

850estatetdi

wat kunnen de gevolgen zijn dan theo van 75 gram te veel

Theostek

De gevolgen zijn dat de compressor te zwaar belast wordt, en de oververhitting te laag.
De oververhitting is de overgang van vloeibaar naar gasvorm in de verdamper,  de oververhitting moet hoog genoeg zijn om totaal in gasvorm de verdamper te verlaten.
Die wordt lager bij een overvulling, risico vloeibaar koudemiddel verlaat de verdamper en maakt de compressor vloeistof slag.

Kan ook voor komen dat de druk zo hoog wordt, dat de compressor uitgeschakeld wordt (belast)

rico

Citaat van: Theostek op 06-06-2010 11:19:41
Dan blijft er toch 75 gram teveel in zitten, 825 gram geldt voor "KOUDERE LANDEN"

Wil zeggen dat je systeem overvult is, de oververhitting te laag gaat zijn, compressor wordt zwaarder belast, enz.
Hoe warmer het wordt hoe hoger de druk wordt.

Maar in die zogenaamde koudere landen kan  het zomers net zo warm worden als in Nederland,of sla ik de plank mis,ik twijfel niet aan je oordeel maar ben benieuwd naar je motivatie.

Theostek

Ik heb bevoorbeeld Scandinavië aangehaald is een land ergens in het noorden van Europa, grenst aan Zweden, Finland en Rusland.
Dat land heeft bergen, gletsjers en een heel ander klimaat dan NL, gemakkelijker vertaald:

Water heeft de leuke eigenschap dat het kookt bij 100 ºC, maar dat hangt wel van de druk af. Zo weten de meesten wel dat in een z.g. snelkookpan de druk hoger wordt gemaakt met als gevolg dat de temperatuur waarbij het water gaat koken ook hoger wordt en dus de aardappels en groenten sneller klaar zijn. Het omgekeerde is ook het geval als je hoog in de bergen zit, (2000 meter) dan kookt het water al bij ongeveer 92 ºC en duurt het stukken langer voordat alles gaar is.

Dit heeft alles te maken met de dampsanning van een vloeistof, gerelateerd aan de druk en temperatuur.

850estatetdi

okeej duidelijk verhaal dacht altijd dat wat meer vulling geen kwaad kon maar wel dus:D