Dynamo/spanningsregelaar controleren

Gestart door MichaMicha, 07-10-2010 10:42:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichaMicha

Ongeveer een week geleden begon het lampje van de brandstof te branden en brandde een aantal lampjes zachtjes. Dit terwijl de tank vol was.
Toen ik de dag erna niet meer kon starten eens even gaan meten, accu stond op 10 volt. Met een andere auto als hulp toch nog gestart en toen zag ik tijdens het meten de voltage langzaam aflopen. Dus ook geen 13,8 volt van de dynamo.
Toen naar een autoelectrospecialist gegaan, heeft 100 Ampere gemeten vanaf de dynamo en opeens kon ik gewoon 13,8 volt meten (ik had ondertussen al het een en andere vaster aangedraait dus dacht dat het daar aan lag). Tot gisteravond opeens weer dezelfde lampjes gingen branden en ik 11,3 volt meet op de accu met draaiende motor.

Hebben jullie tips? Ik ga sowieso proberen rechtstreeks op de dynamo te meten en evt deze er helemaal uit halen.

Tips zijn dus welkom.

Groeten,
Micha

Jack v

heb je gemeten gelijk na het starten? Dan heeft de accu ook iets minder stroom, omdat hij hem eerst moet bijladen. Accupolen zijn schoon?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

T-5R Jorn

Kom mij helaas bekend voor:





In mijn geval was het de dynamo. Meten is weten misschien wordt het in geval van TS veroorzaakt door slechte accuklemmen of een breuk in de kabel maar zo te lezen zijn de symptomen hetzelfde als bij mij.

In het geval dat het inderdaad het dynamo is, zou ik het advies geven om voor een nieuwe te gaan en geen revisie.
Ik had eerst een revisie dynamo van bosch, maar stond drie dagen nadat ik die er in gebouwd had alweer stil omdat die ook alweer was overleden... >:( en heel veel geld scheelt het ook niet met een nieuwe, vooral als je korting krijgt(d.m.v de clubpas/lidmaatschap 850club) bij je dealer.
MY RIDE 855 DOP T-5R

MichaMicha

Zit er uberhaupt ergens een spanningsregelaar tussen? Oftewel, de dynamo moet constant 13+ volt geven of kan hij ook onderbroken worden?

Accuklemmen zal ik vanmiddag eerst even helemaal reinigen e.d. voordat ik de dynamo los haal (hoewel de multiriem ook vervangen moet worden)

T-5R Jorn

Citaat van: MichaMicha op 07-10-2010 13:42:18
Zit er uberhaupt ergens een spanningsregelaar tussen? Oftewel, de dynamo moet constant 13+ volt geven of kan hij ook onderbroken worden?

Accuklemmen zal ik vanmiddag eerst even helemaal reinigen e.d. voordat ik de dynamo los haal (hoewel de multiriem ook vervangen moet worden)

Zover ik weet zit er geen spanningsregelaar tussen, maar dat durf ik niet met volle zekerheid te zeggen :eusa_think:
Je Dynamo moet wel constant 13+ geven, dat weet ik zeker.
MY RIDE 855 DOP T-5R

EVV

De spanningsregelaar zit in de dynamo verwerkt, daar kan je dus niets (simpel) aan meten. Hij regelt het magnetisch veld in de dynamo zodat de uitgangsspanning ongeveer 13v is. Sterker veld->hogere spanning. Hij regelt dus niet de uitgaande spanning!

MichaMicha

#6
De dynamo is eruit. Heb hem even schoon gemaakt, er zat overal een koperachtige smurrie op, die, als je het mij vraagt, van die middelste as komt. Ik heb even wat foto's gemaakt, kan een van jullie zien of die origineel is of er later in gezet is?






thuur

#7
Citaat van: Jack v op 07-10-2010 12:39:00
heb je gemeten gelijk na het starten? Dan heeft de accu ook iets minder stroom, omdat hij hem eerst moet bijladen. Accupolen zijn schoon?

Spanning. Maar daar merk/meet je niets van, daar zijn onze dynamo's modern genoeg voor.

Citaat van: T-5R Jorn op 07-10-2010 13:09:36
Kom mij helaas bekend voor:

http://i55.tinypic.com/i4r0ra.jpg

http://i51.tinypic.com/2r25hev.jpg

In mijn geval was het de dynamo. Meten is weten misschien wordt het in geval van TS veroorzaakt door slechte accuklemmen of een breuk in de kabel maar zo te lezen zijn de symptomen hetzelfde als bij mij.

In het geval dat het inderdaad het dynamo is, zou ik het advies geven om voor een nieuwe te gaan en geen revisie.
Ik had eerst een revisie dynamo van bosch, maar stond drie dagen nadat ik die er in gebouwd had alweer stil omdat die ook alweer was overleden... >:( en heel veel geld scheelt het ook niet met een nieuwe, vooral als je korting krijgt(d.m.v de clubpas/lidmaatschap 850club) bij je dealer.

Je had geen garantie op de revisie? Een beetje reviseur maakt er een compleet nieuwe van. Alleen de behuizing, het anker en de poelie wordt behouden. Ze wikkelen hem zelfs opnieuw op verzoek om er b.v. een zwaarder exemplaar van te maken..

Citaat van: EVV op 07-10-2010 14:10:30
De spanningsregelaar zit in de dynamo verwerkt, daar kan je dus niets (simpel) aan meten. Hij regelt het magnetisch veld in de dynamo zodat de uitgangsspanning ongeveer 13v is. Sterker veld->hogere spanning. Hij regelt dus niet de uitgaande spanning!

Dat zwarte dingetje in de TO-3 behuizing (Google) is de spanningsregelaar. Gewoon een halfgeleider dus. Ben benieuwd hoe die het magnetisch veld regelt volgens jou ???
Overigens geeft een verse dynamo een strakke 14Volt.


@TS: Je sleepringen zijn compleet weg! Tijd voor een revisie.. Als je pech hebt is je accu ook kassiewijlen. 10Volt op een accu betekent meestal een overleden cel :-\


Gr 8)

MichaMicha

Citaat van: thuur op 07-10-2010 20:38:46
Citaat van: Jack v op 07-10-2010 12:39:00
heb je gemeten gelijk na het starten? Dan heeft de accu ook iets minder stroom, omdat hij hem eerst moet bijladen. Accupolen zijn schoon?

Spanning. Maar daar merk/meet je niets van, daar zijn onze dynamo's modern genoeg voor.

Citaat van: T-5R Jorn op 07-10-2010 13:09:36
Kom mij helaas bekend voor:

http://i55.tinypic.com/i4r0ra.jpg

http://i51.tinypic.com/2r25hev.jpg

In mijn geval was het de dynamo. Meten is weten misschien wordt het in geval van TS veroorzaakt door slechte accuklemmen of een breuk in de kabel maar zo te lezen zijn de symptomen hetzelfde als bij mij.

In het geval dat het inderdaad het dynamo is, zou ik het advies geven om voor een nieuwe te gaan en geen revisie.
Ik had eerst een revisie dynamo van bosch, maar stond drie dagen nadat ik die er in gebouwd had alweer stil omdat die ook alweer was overleden... >:( en heel veel geld scheelt het ook niet met een nieuwe, vooral als je korting krijgt(d.m.v de clubpas/lidmaatschap 850club) bij je dealer.

Je had geen garantie op de revisie? Een beetje reviseur maakt er een compleet nieuwe van. Alleen de behuizing, het anker en de poelie wordt behouden. Ze wikkelen hem zelfs opnieuw op verzoek om er b.v. een zwaarder exemplaar van te maken..

Citaat van: EVV op 07-10-2010 14:10:30
De spanningsregelaar zit in de dynamo verwerkt, daar kan je dus niets (simpel) aan meten. Hij regelt het magnetisch veld in de dynamo zodat de uitgangsspanning ongeveer 13v is. Sterker veld->hogere spanning. Hij regelt dus niet de uitgaande spanning!

Dat zwarte dingetje in de TO-3 behuizing (Google) is de spanningsregelaar. Gewoon een halfgeleider dus. Ben benieuwd hoe die het magnetisch veld regelt volgens jou ???
Overigens geeft een verse dynamo een strakke 14Volt.


@TS: Je sleepringen zijn compleet weg! Tijd voor een revisie.. Als je pech hebt is je accu ook kassiewijlen. 10Volt op een accu betekent meestal een overleden cel :-\


Gr 8)
Die 10volt was toen ik een tijdje op accu zonder dynamo had gereden en de accu is al een keer vervangen. Kan m'n dynamo hem dan alsnog gesloopt hebben?
Anyhow, ik breng de dynamo morgen weg naar een auto-electro zaak dus we gaan het meemaken.

thuur

Als ie gewoon flink leeg is geweest voor een korte tijd dan zal het wel meevallen.


Gr ;)

KIM

Citaat van: thuur op 07-10-2010 20:38:46
Citaat van: EVV op 07-10-2010 14:10:30
De spanningsregelaar zit in de dynamo verwerkt, daar kan je dus niets (simpel) aan meten. Hij regelt het magnetisch veld in de dynamo zodat de uitgangsspanning ongeveer 13v is. Sterker veld->hogere spanning. Hij regelt dus niet de uitgaande spanning!

Dat zwarte dingetje in de TO-3 behuizing (Google) is de spanningsregelaar. Gewoon een halfgeleider dus. Ben benieuwd hoe die het magnetisch veld regelt volgens jou ???
Overigens geeft een verse dynamo een strakke 14Volt.

Gr 8)

Het klopt wel dat het magnetisch veld wordt geregeld.
De regelaar regelt de voorbekrachtigingsstroom en daarmee het magnetisch veld. Dit magnetisch veld wordt op zijn beurt weer gebruikt om een grotere stroom te kunnen leveren.

Zonder voorbekrachtiging levert een dynamo in principe niets, alleen zou de dynamo zichzelf kunnen bekrachtigen door remenent magnetisme.
Een eenvoudige controle of je voorbekrachtiging werkt, is met een stalen pen kijken of de as van de dynamo magnetisch wordt bij inschakelen van het contact.

Een simpele controle om te kijken of de dynamo wel voldoende "levert" is bij stationair draaiende motor alle verbruikers in te schakelen. De spanning die je meet op de accu mag niet al te veel inzakken en wanneer je het toerental verhoogd moet je idd zeker 14 Volt meten (dat staat ook op die zwarte kap).

EVV

Citaat van: KIM op 08-10-2010 01:04:50
Citaat van: thuur op 07-10-2010 20:38:46
Citaat van: EVV op 07-10-2010 14:10:30
De spanningsregelaar zit in de dynamo verwerkt, daar kan je dus niets (simpel) aan meten. Hij regelt het magnetisch veld in de dynamo zodat de uitgangsspanning ongeveer 13v is. Sterker veld->hogere spanning. Hij regelt dus niet de uitgaande spanning!

Dat zwarte dingetje in de TO-3 behuizing (Google) is de spanningsregelaar. Gewoon een halfgeleider dus. Ben benieuwd hoe die het magnetisch veld regelt volgens jou ???
Overigens geeft een verse dynamo een strakke 14Volt.

Gr 8)

Het klopt wel dat het magnetisch veld wordt geregeld.
De regelaar regelt de voorbekrachtigingsstroom en daarmee het magnetisch veld. Dit magnetisch veld wordt op zijn beurt weer gebruikt om een grotere stroom te kunnen leveren.

Zonder voorbekrachtiging levert een dynamo in principe niets, alleen zou de dynamo zichzelf kunnen bekrachtigen door remenent magnetisme.
Een eenvoudige controle of je voorbekrachtiging werkt, is met een stalen pen kijken of de as van de dynamo magnetisch wordt bij inschakelen van het contact.

Een simpele controle om te kijken of de dynamo wel voldoende "levert" is bij stationair draaiende motor alle verbruikers in te schakelen. De spanning die je meet op de accu mag niet al te veel inzakken en wanneer je het toerental verhoogd moet je idd zeker 14 Volt meten (dat staat ook op die zwarte kap).
Precies, een dynamo bestaat uit twee spoelen, een draaiende die de stroom levert, en een vaste waarin deze draait. Door de spanning van de vaste te variëren kan er meer of minder stroom worden geleverd, en dus zakt de spanning minder in bij zwaardere belasting. De voorspanning wordt erop gezet door het laadstroom controle lampje, als dit stuk is moet je hopen dat er nog een weerstand parallel overheen staat, zodat een kapot lampje niet gelijk betekend dat je dynamo niet meer laad. Laatste Volvo waar ik dat ik nagekeken had (480) heeft dat wel, ik weet van sommige (oudere) Fords dat ze dat niet hebben.

MichaMicha

Dynamo weer terug gekregen, inderdaad, de sleepringen waren op. Kosten €98 ex btw.
Terug gezet, volgorde was nog even lastig, ik had teveel los gemaakt.
Iets op de multiriem maakte een paar rare tikken, net na het starten, maar die zijn nu ook weg.
Bedankt voor de hulp allemaal.

nieuwe_arjan

Zeer zwak dynamolampje op het dashboard.
Thuis dynamo eruit en jawel 1 koolborstel te kort.
Oude dynamo uit de ford scorpio heeft dezelfde spanningsregelaar/koolborstels.

maarrrrr heee volvo toch ietsje anders

Citaat van: EVV op 08-10-2010 07:51:54
De voorspanning wordt erop gezet door het laadstroom controle lampje, als dit stuk is moet je hopen dat er nog een weerstand parallel overheen staat, zodat een kapot lampje niet gelijk betekend dat je dynamo niet meer laad. Laatste Volvo waar ik dat ik nagekeken had (480) heeft dat wel, ik weet van sommige (oudere) Fords dat ze dat niet hebben.

Blijkt dus een "volvo"weerstandje te zijn: oversolderen en ER IS WEER SPANNING

hoera volvo850forum gedeelde kennis.

Ries van de Zilverschuit

Zo, reanimatie van een topic die al in een verleden de geest gegeven had...

Inventief, dat je het zo hebt kunnen verhelpen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue