Tip van de week! Accu laadt niet genoeg bij

Gestart door axelvr, 02-02-2011 22:34:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

axelvr

Beste luitjes,

Een tijdje geleden stond onze 850 stil met een lege accu. Met het winterse weer geen totaal vreemde verschijning.
We wisten dat de dynamo er aan zat te komen dus 1+1=2 , dus ik ben de dynamo gaan vervangen.

Gelijk een nieuw accu'tje erin en hij startte weer goed! Totdat...
een weekje later stond hij weer stil met een lege accu.

even een tester op de accupolen en dat kwam uit op een krappe 12.5V , niet genoeg dus!
We dachten dat we een "maandag-ochtend-dynamo" te pakken hadden , dus ik mocht er onder garantie een nieuwe inschroeven (jeeej :eusa_wall:)

Tot er een weekje later weer een nieuw bericht kwam , dat onze 850 weer stil stond!
Hup accuspanningtester erop en ja hoor , weer 12.5 V. Vreemd!

Dan maar de multometer erbij gepakt en even kijken waar het probleem zat, spanning op de dynamo was 14V , spanning op de startmotor was 14V , spanning op accupolen was 12.5V  :eusa_think:

Toen even de Brezan gebeld , een nieuwe pluskabel incl. wat verbindingsmateriaal bestelt , erop geschroefd , en hopppa 14V op de accu-polen!

Nu start ie zoals ie 4 jaar lang niet gestart heeft , niks tiiiik tiiiiik vroem :eusa_snooty: maar tik!tik! vroemmm!! :azn:

Het grappige was ook dat er de week erna een 850 binnenkwam bij de garage die ongeveer hetzelfde probleem had met lege accu. Kabeltje en accu-pool vervangen , en klaar!

DUS:

Lage spanning op je accu? check de spanning op de startmotor en vervang dan evt je pluskabel tussen je startmotor en accu.

:D



Mr Rens

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Jeroentjuh

Vervangen van alleen de accupool is vaak al genoeg....

Misha

Citaat van: Jeroentjuh op 04-02-2011 18:53:57
Vervangen van alleen de accupool is vaak al genoeg....

Is dat bij de dealer niet standaard ?
Nieuwe dynamo = nieuwe accupoolklem ?

Zo is het bij mijn beide S70's iig wel gebeurd.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ulkeman

massa kabel van de accu ook vervangen? ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

francois

was je accu pool ook warm na een stuk rijden

dan wist je dat je deze ook moest vervangen

Herminator

Bij mij ging er stuk stukje af van de pluskabel op het eind met nieuwe accu pool. Toen was het ook weer genieten met starten.

axelvr

Citaat van: francois op 05-02-2011 09:23:18
was je accu pool ook warm na een stuk rijden

dan wist je dat je deze ook moest vervangen

het was de hele kabel die warm was dus het was niet alleen de accupool

-D©©©L-

De dikke massakabel onderaan het blok is ook vaak "well done".

JW

kun je de originele accupoolklemmen bij de dealer krijgen? Die vind ik stukken fijner werken dan de universele.

Eens meten of bij onze 850 er ook ergens een (te) hoge weerstand zit. Goeie tip!
Kan me wel eigenlijk niet voorstellen dat die kabels zo snel slijten, bij mn 240 is dat spul nog origineel en nu zeker 20 jaar oud zonder problemen (geen verlies tussen accu en dynamo).
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

axelvr

Citaat van: JW op 07-02-2011 14:36:46
kun je de originele accupoolklemmen bij de dealer krijgen? Die vind ik stukken fijner werken dan de universele.

Eens meten of bij onze 850 er ook ergens een (te) hoge weerstand zit. Goeie tip!
Kan me wel eigenlijk niet voorstellen dat die kabels zo snel slijten, bij mn 240 is dat spul nog origineel en nu zeker 20 jaar oud zonder problemen (geen verlies tussen accu en dynamo).

uiteraard kun je de hele kabel nieuw bij de dealer kopen , de losse klem lijkt me niet.

Je bent dan wel ff wat meer kwijt dan de lokale Brezan natuurlijk ;)

razorx

De bedrading binnen de poolklem kan aardig door zijn. Was bij mij ook het geval.
Ik geloof dat -D©©©L- een leuke foto had in zijn weblog.

Universele poolklemmen hebben ook voordelen, meerdere "zware" plus aansluitingen b.v.

axelvr

Citaat van: razorx op 07-02-2011 20:11:23
De bedrading binnen de poolklem kan aardig door zijn. Was bij mij ook het geval.
Ik geloof dat -D©©©L- een leuke foto had in zijn weblog.

Universele poolklemmen hebben ook voordelen, meerdere "zware" plus aansluitingen b.v.

een gaatje boren richting de kabel en deze volgooien met soldeertin kan hier een oplossing voor zijn , maar vervangen is makkelijker en beter.

UserID6342

#13
Citaat van: razorx op 07-02-2011 20:11:23
De bedrading binnen de poolklem kan aardig door zijn. Was bij mij ook het geval.
Ik geloof dat -D©©©L- een leuke foto had in zijn weblog.

Universele poolklemmen hebben ook voordelen, meerdere "zware" plus aansluitingen b.v.
Klopt helemaal, zijn ook die poolklemmen die ik op de 760 heb geschroefd.  Vraag naar vrachtwagenklemmen, die hebben 2 of 3 20/30 mm aansluitingen. afhankelijk van welk type je koopt.


Jeroentjuh

Citaat van: Misha op 04-02-2011 19:07:57
Citaat van: Jeroentjuh op 04-02-2011 18:53:57
Vervangen van alleen de accupool is vaak al genoeg....

Is dat bij de dealer niet standaard ?
Nieuwe dynamo = nieuwe accupoolklem ?

Zo is het bij mijn beide S70's iig wel gebeurd.


Alleen vervangen als het nodig is, als er spanningsverlies is op een accuklem dan wordt die uiteraard vervangen.....  :)