HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arius

Het is al veelvuldig besproken op het forum maar veel foto's zijn verdwenen of je moet je door een sloot berichten worstelen.

Magneetkoppeling afstellen

Ook bij mijn V70 2.5 10v MY99 viel de airco uit na een aantal minuten (meestal rond de 15 minuten)
na veel gezoek en geploeter door het forum kreeg ik enigszins een idee hoe ik het aan moest pakken.

Het uitvallen van de airco word in veel gevallen veroorzaakt door een te grote speling in de magneetkoppeling van de AircoCompressor (of ook wel "Aircopomp")
dit kan je controleren door met een voelermaat tussen de poelie en de koppelingsplaat te steken.
Voor de juiste werking moet er een ruimte van min. 0.3mm en max 0.5mm tussen zitten



Als er meer dan 0.5mm ruimte tussen zit dan wil de magneetkoppeling niet meer goed oppakken en zal je dus last hebben van een airco die na een tijdje niet meer koelt.
Bij mij zat er 0.9mm ruimte tussen dus daar moest maar wat aan gedaan worden.

Als je de multiriem verwijdert dan heb je net even wat meer ruimte, dat heb je ook wel nodig, want erg ruim is het hier niet.



Ook het verwijderen van de plastic kap onder de voorbumper en het binnenspatscherm in de wielkast geeft je wat extra ruimte om te werken.



Om de centrale M6 bout los te maken kan je 2 M5x25 boutjes in de koppelingsplaat draaien om daar vervolgens een schroevendraaier (o.i.d.) tussen te steken zodat je de plaat tegen houdt.
Wanneer je de M6 bout los hebt is het een kwestie van 3 M5x25 boutjes net zolang aan draaien totdat de koppelingsplaat los komt van de compressor.







Er zitten 3 vulringetjes in de koppelingsplaat (waarschijnlijk zijn ze je bij het demonteren al om de oren gevlogen) en samen zijn ze goed voor ongeveer 0.9mm.





Kijk even hoe veel ringetjes er in jou geval tussenuit moeten, bij mij moesten er 2 tussenuit.



Hierna is het een kwestie van terugzetten en de centrale bout weer aandraaien.
Mocht je je afvragen hoe je je multiriem weer moet aanleggen:



Of anders zo:



Als je alles (dus ook je wiel en plastic kappen) weer terug gebouwd heb dan is het een kwestie van uittesten, goede kans dat je airco het nu weer zal doen.
Bij mij is in ieder geval alles goed gegaan en ik heb weer een koude auto. ;)

Veel succes

mvg, Arius

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

arjen850


T5turbo

Geweldig en mooie duidelijke foto's!   :eusa_clap:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

elmarconi

Zorg wel dat je de 3 M5x25 boutjes van een goede kwaliteit neemt, min. 8.8, liefst 12.9.
Niet van die goedkope Gamma grabbelbak kwaliteit. Als er 1 afbreekt ben je een stuk verder van huis.
--
Autogas Inside . . .

mehn

Citaat van: Arius op 01-07-2011 22:55:27
Mocht je je afvragen hoe je je multiriem weer moet aanleggen:


Heb je geen dynamo?

Knap ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Arius

#6
Citaat van: elmarconi op 02-07-2011 12:06:24
Zorg wel dat je de 3 M5x25 boutjes van een goede kwaliteit neemt, min. 8.8, liefst 12.9.
Niet van die goedkope Gamma grabbelbak kwaliteit. Als er 1 afbreekt ben je een stuk verder van huis.

absoluut gelijk in, als ze afbreken dan kan je eigenlijk je compressor wel weg gooien


Citaat van: mehn op 02-07-2011 12:27:59
Citaat van: Arius op 01-07-2011 22:55:27
(weggehaald)

Heb je geen dynamo?

Knap ;D



wijsneus ;)

maar zonder gekheid... mijn V70 2.5 10v MY99 heeft maar 1 spanrol en verder geen geleide rol of iets dergelijks.
ik heb inderdaad plaatjes voorbij zien komen waarbij er inderdaad niet 5 maar 6 poelies zijn, dat is volgens mij ook alleen zo bij de 850.
die zal ik zo even opzoeken en toevoegen

Markv

Zoals het hierboven geschetst wordt lijkt het net alsof ik (niet heel technisch) het ook zou moeten kunnen doen. Klopt dat? Nog tips waar op gelet moet worden?

thuur

Dat kun je alleen zelf inschatten of je deze klus aandurft/kunt uitvoeren..

Citaat van: elmarconi op 02-07-2011 12:06:24
Zorg wel dat je de 3 M5x25 boutjes van een goede kwaliteit neemt, min. 8.8, liefst 12.9.
Niet van die goedkope Gamma grabbelbak kwaliteit. Als er 1 afbreekt ben je een stuk verder van huis.


Gr ;)

jeroen74

Boutjes bij de Gamma of Praxis zijn gewoon 8.8. En even drie boutjes in 12.9 materiaal haal je ook niet zo even om de hoek.

Ik moest een keertje een 10.9 M8 bout hebben. Bij tig industriele leveranciers geweest, zoals Fabory/Boutencentrale, maar niets op voorraad. Als je er 1000en moet hebben is het geen probleem, maar de vraag is te klein om zo op voorraad te houden, vertelde ze me.

Overigens zijn inbusboutjes vrijwel altijd 10.9.

Thom

Hmm, treksterkte 8.8 bij de Praxis zou ik niet zo zeker van zijn, kwaliteit van verpakte boutjes wisselt namelijk nogweleens.

Vaak is het 8.8, maar evenvaak ook 4.8, of zelf vermeldingsloos voorbij zien komen...

Gr,
Thom
Heeft iets met Praxis  :eusa_shhh:


UserID6342

#11
Citaat van: jeroen74 op 11-08-2011 12:02:36
Boutjes bij de Gamma of Praxis zijn gewoon 8.8.
Hier durf ook ik echt me handen niet voor in het vuur te steken.  Merendeel is het kwaliteit ala pisbakkenstaal....  Zelfs Jeff heeft er al genoeg laten knoepen.

Arius

#12
volgens mij kan je bij de betere ijzerwaren zaak gewoon 12.9 vinden...
daar heb ik ze iig wel vandaan

overigens, sinds ik m'n koppeling gefixed heb geniet ik van een werkelijk ijskoude airco ;D

RoVoR

Goeie beschrijving, bij mij ook iets van 9 mm speling, dus ik ga het binnenkort ook proberen. Even een droge mooie dag afwachten, kan nog wel ff duren dus  :) ....

Wat ik mij echter wel afvraag is hoe het kan dat er meer speling tussen is gaan zitten. Mijn idee is dat de vulringetjes slijten en dat er dus minder speling ontstaat??????? Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit??






jeroen74

Slijtage van de koppelingsplaat lijkt mij.