Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Ik weet zeker dat je het nu, met die andere uitlaat niet red qua diameter ;D ;D

elianmars

Doorsnede, E. Niet lengte ;D

Ewout Schalkwijk

#6377
Beetje TLC voor de 'ouwe' XC70

De XC70 van Marije had last van vermoeid klinken bij het starten. Niet pas de laatste weken, maar al langer. Ik weet het aan het veelvuldige gebruik van de standkachel in de laatste maanden in combinatie met korte tot zeer korte ritjes.
In januari zag ik terwijl ik de XC70 met draaiende motor aan Vida had hangen dat de CEM maar een boordspanning van 13,8 volt aangaf. Te weinig volgens mij. Nu afgelopen weekend maar eens op onderzoek uitgegaan.




Dat de 'oempf' uit de batterij verdwenen is wist ik al. Zelfs al geeft de batterij altijd keurig 12,7 volt aan, zelfs na twee dagen stilstaan, merk je dat die alweer ouder wordt. Dit kan je aantonen met een Solar BA5 die meet de CA/CCA capaciteit van een batterij. In dit geval nog 'maar' 707 van de 800 CCA. Nog niet schokkend, dus deze kan blijven zitten tot de winter er weer aankomt, maar wel een bevestiging van m'n 'gevoel'. Die Solar heeft me nu al een keer of vijf uit de 'problemen gehaald door aan te tonen dat een batterij slecht wordt terwijl je dit met een multimeter niet kan aantonen.




Bij verder onderzoek en de motor een kwartiertje stationair laten draaien, verbrande ik m'n wijsvinger serieus aan de positieve pin onder de motorkap. Na meten 'miste' ik al 0,7 volt tussen de dynamo en de batterij. Toen ik heel goed keek naar de plus kabel zag ik dat de klem al een beetje in de mantel begon te smelten. Dat gaf me het definitieve antwoord.



De kabel een stukje ingekort, en een nieuwe koppeling later, mat/meette (???) ik weer keurig 14,4 volt op de batterij achter onder de vloer en in Vida. Klusje geklaard. Vijf jaar geleden, kort na de aanschaf van de 'N', heb ik ook al de polen daar moeten schuren en met vaseline behandelen.
Toch iets wat jaarlijks even op het inspectielijstje er bij hoort. De auto start ondertussen in ieder geval flink beter. Niet heel gek omdat het hier ondertussen ook ruim boven de 0 graden is s'-nachts.




Bij de N XC moet op korte termijn de remmerij aan de achterkant worden aangepakt. De schijven, blokken handremmen moeten allemaal vervangen worden. Het lijkt of de auto niet meer echt op de achterremmen remt. Vandaag maar bestellen bij de garage.





Reparatie 'nieuwe' XC70 (speciaal voor Taranis)

Omdat sommigen onder ons misschien denken dat aan NN's normaal gesproken niks stukgaat, hier het bewijs dat dat niet zo is.

De rechterpook aan het stuur had al sinds ik de auto heb af en toe de neiging om niet meer te communiceren met de CEM. Als het gebeurde dan kon ik de ruitenwissers niet meer gebruiken. In geen van de standen gingen ze wissen en ook sproeien van de ruiten was niet mogelijk. De knop van de regensensor werkte weer wel. In een andere situatie kon je de regensensor niet activeren, maar de gewone standen wel. Omdat ik al sinds de aanschaf wist dat ook die batterij niet helemaal fris was, weet ik dit probleem eigenlijk daaraan.
De batterij is begin maart vervangen (665CCA uit de oorspronkelijke 800), maar vorige week kwam het probleem ineens weer terug. Drie dagen op rij wilden de wissers niet starten, en dat is best vervelend als het zout van de voorganger tegen je raam aan slaat. >:(




Dus toch maar een reparatie uitgevoerd dus. ;D
Tot nu toe lijkt het in orde, maar er zijn regelmatig weken voorbij gegaan waarin de ruitenwissers gewoon functioneerden.

De stand tot nu toe met de NN: 60k gereden en wiellagers vervangen, batterij en ruitenwisserhandle. De rest was 'leukigheidjes'. Ik hoop dat het zo blijft. :eusa_pray:
De wiellagers begonnen al een beetje toen ik proef reed met de auto.


Oh ja, zelfs twee XC's kunnen zich zelf prima ingraven in de akker nadat de vorst uit de grond is verdwenen. De NN kwam 'to the rescue', maar zat ook binnen de kortste keren hopeloos vast. Toen maar de tractor gehaald bij de buurman. ;D



Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Geen idee of dit het zelfde werkt maar misschien het onderzoeken waard.
Bij mijn V70N had ik dat de richting aanwijzer af en toe niet wilde reageren op commando.
Na wat zoekwerk op het www kwam ik het volgende tegen: Hier klikken.
Zoals je ziet is de printplaat erg vervuild met een soort van "vet", dit was bij mij ook het geval.
Na goed schoon gemaakt te hebben met aceton geen problemen meer gehad.
Klusje van niets.

Maar nogmaals ik weet niet of dit het zelfde is bij de NN.

Dikke foto trouwens van de 2 XC's. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: leons850 op 14-04-2016 14:58:58
Geen idee of dit het zelfde werkt maar misschien het onderzoeken waard.
Bij mijn V70N had ik dat de richting aanwijzer af en toe niet wilde reageren op commando.
Na wat zoekwerk op het www kwam ik het volgende tegen: Hier klikken.
Zoals je ziet is de printplaat erg vervuild met een soort van "vet", dit was bij mij ook het geval.
Na goed schoon gemaakt te hebben met aceton geen problemen meer gehad.
Klusje van niets.

Maar nogmaals ik weet niet of dit het zelfde is bij de NN.

Dikke foto trouwens van de 2 XC's. ;D


Ik heb het even opgezocht. In november had ik dat idd al gedaan en dat heeft dus niks uitgemaakt. Toen duurde het ook weer weken voordat het probleem zich weer voordeed. Ik verwacht het voor de zomer te weten of dit wel de definitieve oplossing was. ;D





Dank je voor de tip in ieder geval. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-04-2016 15:36:23
Citaat van: leons850 op 14-04-2016 14:58:58
Geen idee of dit het zelfde werkt maar misschien het onderzoeken waard.
Bij mijn V70N had ik dat de richting aanwijzer af en toe niet wilde reageren op commando.
Na wat zoekwerk op het www kwam ik het volgende tegen: Hier klikken.
Zoals je ziet is de printplaat erg vervuild met een soort van "vet", dit was bij mij ook het geval.
Na goed schoon gemaakt te hebben met aceton geen problemen meer gehad.
Klusje van niets.

Maar nogmaals ik weet niet of dit het zelfde is bij de NN.

Dikke foto trouwens van de 2 XC's. ;D


Ik heb het even opgezocht. In november had ik dat idd al gedaan en dat heeft dus niks uitgemaakt. Toen duurde het ook weer weken voordat het probleem zich weer voordeed. Ik verwacht het voor de zomer te weten of dit wel de definitieve oplossing was. ;D

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/XC70NN/IMG_71289.jpg

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/XC70NN/IMG_7130.jpg

Dank je voor de tip in ieder geval. ;D

Geen probleem, had toch nog weinig uit gemaakt.
Je hebt al een nieuwe. ;D
Ik hoop dat het bij mijn N wel blijft werken, scheelt toch weer. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Leuke foto van de twee XC's en Marije ertussen 8)


Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-04-2016 14:10:30
Reparatie 'nieuwe' XC70 (speciaal voor Taranis)

Tnx vriend  :-*

Mocht het allemaal nog goed komen met die andere nieuwe XC dan maar eens een testritje naar het noorden plannen om het verloren vertrouwen terug te winnen :)

Ewout Schalkwijk

Groot (achterstallig :-[) onderhoud remmelarij XC70N

Zoals al aangegeven in het vorige artikel had ik (en Marije ook) de indruk dat de XC niet meer zo lekker remde. De nieuwe voorremmen begonnen zelfs te stinken bij stevig remmen. Gelijk de volgende dag de spulletjes besteld en opgehaald. De handrem deed ook al een jaar helemaal niks meer, maar met een automaat mis je die totaal niet. Voor eind augustus moet de XC voor z'n tweejaarlijkse keuring en dan moet het natuurlijk wel werken.

Het lijkt me dat met deze spullen het remmen wel weer moet gaan lukken.




Eenmaal bezig begon de horror van overdreven zoutgebruik al snel zichtbaar te worden. De klauw, de blokken en handrem onderdelen zagen er helemaal FUBAR uit en ik hield al rekening met nieuwe klauwen.
Bij het verwijderen van de klauw bleek het buitenste remblok muurvast  vast te blijven zitten. :-[

De schijf en de blokken waren nog niet versleten, maar het zout heeft z'n vernietigende werk gedaan


De zuiger van de klauw


Het buitenste blok heb ik, met de bracket in de bankschroef geklemd, eruit moeten slaan met een hamer



Elke zijde onder de auto is tevens volledig uitspoten en geborsteld om de zoutresten te verwijderen. Daarna alles in de FluidFilm gezet om verdere roest te voorkomen.



Shiny 8)


De klauwen bleken nog te redden en na uitgebreid ontroesten en gangbaar maken doen ze hun job voorlopig weer even. Wat me opviel is dat de klauw linksachter helemaal geen ontluchtingsnippel meer heeft. Het is waarschijnlijk dat het bovenste deel is afgebroken o.i.d. wat hij lekt niet. Toch maar eens op zoek naar een setje nieuwe klauwen. aan de andere klauw werkt alles nog wel. die heb ik zomer 2012 vervangen voor een nieuwe nadat de ontluchtingsnippel afbrak bij het vloeistof verversen.

De auto remt weer goed en ook alles in de trommel is gangbaar gemaakt en vervangen. Helaas heb ik daar geen foto meer van gemaakt.
Bij de wissel naar winterwielen is het zaak om alles goed in te spuiten/smeren met een beschermingsmiddel voordat et zout weer op de wegen komt. FluidFilm lijkt deze klus goed geklaard te hebben op de XC70NN. Daar ziet de boel er best heel prima uit na de winter. Toch ga ik komend weekend ook daar de boel uit elkaar trekken en schoonmaken. Een enkele winter heb ik het dus nu niet gedaan en de schade is aanzienlijk.





Een grappig zij-experiment was het ontroesten van de innerlijke delen van de handrem. Ik heb de spullen 20 uur in 35% azijnzuur laten weken. Het resultaat vond ik echt heel goed. De arm was weer goed gangbaar, en de veren zagen er ook weer mooi uit.

Zo kwam de boel te voorschijn. De 'arm' zat muurvast, de veren leken haast uit elkaar te vallen van de roest.


Gewone azijn uit de supermarkt.


Mooi opgeknapt, werkt weer prima.



Volgende keer ga ik proberen om te ontroesten met behulp van electrolyse. Eerst een dankbaar object vinden om te ontroesten.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Jeu, dat zag er wel heel erg roestig uit  :eusa_shifty:

Waarom Brembo/Bosch en niet origineel Volvo gekozen?

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-04-2016 19:28:22
aan de andere klauw werkt alles nog wel. die heb ik zomer 2012 vervangen voor een nieuwe nadat de ontluchtingsnippel afbrak bij het vloeistof verversen.

:-[

Mooi dat alles weer werkt in elk geval. Zou het ook niet schelen dat Marije een iets beheerstere rijstijl heeft dus dat het wat meer kans krijgt om vast te roesten?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 25-04-2016 19:47:51
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-04-2016 19:28:22
aan de andere klauw werkt alles nog wel. die heb ik zomer 2012 vervangen voor een nieuwe nadat de ontluchtingsnippel afbrak bij het vloeistof verversen.

:-[

Haha, niet eens aan gedacht. :D


Citaat van: Taranis op 25-04-2016 19:47:51

Mooi dat alles weer werkt in elk geval. Zou het ook niet schelen dat Marije een iets beheerstere rijstijl heeft dus dat het wat meer kans krijgt om vast te roesten?

Ik heb haar al zo vaak gezegd dat ze best eens stevig mag remmen of eens flink gas mag geven, maar helaas; Het zit niet in het beesie. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 25-04-2016 19:33:40
Jeu, dat zag er wel heel erg roestig uit  :eusa_shifty:

Waarom Brembo/Bosch en niet origineel Volvo gekozen?

Omdat Brembo, volgens mijn indruk, echt een remmen expert is. Tevens flink goedkoper dan Volvo. Last but not least: ik kon bestellen en twee uur later al ophalen. Bij Volvo duurde dat weer vier dagen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Wat bende geeft dat zout :( ieder jaar weer :(

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-04-2016 19:56:20
Citaat van: elianmars op 25-04-2016 19:33:40
Jeu, dat zag er wel heel erg roestig uit  :eusa_shifty:

Waarom Brembo/Bosch en niet origineel Volvo gekozen?

Omdat Brembo, volgens mijn indruk, echt een remmen expert is. Tevens flink goedkoper dan Volvo. Last but not least: ik kon bestellen en twee uur later al ophalen. Bij Volvo duurde dat weer vier dagen.

Ok. Duidelijk.

Hopelijk gaat het niet piepen. Geen idee of het bij de N ook zo gevoelig is als bij de 850 en x70 classic.