Magneetkoppeling en vulringetjes

Gestart door Adri, 19-07-2004 22:31:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adri

Nou, ik ben eruit. Het verwijderen van de vulringetjes in de aircopomp is goed te doen. In tegenstelling tot wat elders op het forum vermeld staat is het niet nodig om de hele pomp te demonteren en het systeem te legen en opnieuw te vullen.

Voor 65 euro regelt http://www.aircomobiel.nl/ het allemaal voor je. En dan checkt ie ook nog even hoe het verder met je airco is (hoewel ik van tevoren had afgesproken dat ie mijn airco ook opnieuw zou vullen bleek dat uiteindelijk niet nodig, wat die jongen ook na meting aangaf: eerlijke mensen, ze bestaan dus toch!!!)

Ik kon helaas de dealer, de vakgarage en aircoservices als Autotemp niet zover krijgen dat ze dit voor mij deden. Zij wilden alleen mijn hele pomp vervangen a 800 euro  >:( Tja, 't is bijzonder.

konniekip

als je een R134 installatie hebt is zo'n mobiele service best handig. Intensive Car Care in Ijmuiden doet het ook.

Hen3

Bij mij was het net zo. De dealer wilde de hele pomp vervangen. Ik vertrouwde het echter niet helemaal en ben toch maar eens bij m'n eigen garage langs gegaan. Daar hadden ze een paar dagen eerder precies hetzelfde probleem (airco koelt alleen in het begin even) verholpen bij een 850.
Ze gaven zelf al aan dat het wel zou lukken zonder de leidingen los te nemen, dat zou me immers het opnieuw afvullen schelen. Het schijnt wel wat lastig te zijn, maar is dus inderdaad wel te doen!

Ik heb de rekening nog niet, maar ze zijn er hooguit een paar uurtjes mee bezig geweest en er is iets koudemiddel toegevoegd. Aan de 800 euro die de dealer bij mij ook wilde hebben kom ik echter bij lange na niet!

Waarom zou een dealer zo hardnekkig zijn, terwijl het hier blijkbaar om een vaker voorkomend euvel gaat  ???

Adri

Het verwijderen van een of meer ringetjes en controle van je systeem kost samen zo'n 30 minuten....

Lucjo

Citaat van: Adri op 20-07-2004 10:30:43
Het verwijderen van een of meer ringetjes en controle van je systeem kost samen zo'n 30 minuten....

Hoe doe je dat in 30 minuten ?      ::)

nakkie

Het is te doen in 30 minuten heb het ongeveer 2 weken geleden zelf ook gedaan. Ging prima. Auto op contact gezet airco aangezet (ventilatorstand op 0) even tegen de magneetkoppeling geduwd zodat ie inklikt en daar door niet meedraaid als je de moer losdraaid. Contact afgezet. Daarna 3 m5 boutjes van ongeveer 3/4 centimeter in de 3 gaatjes op de magneetkoppeling gedraaid. Zover ingedraaid dat de magneetkoppeling los kwam van de as, 1 vulring verwijderd en magneetkoppeling weer gemonteerd.  Daarna genieten van een goed werkende airco. Van tevoren wel even de speling tussen magneetkoppeling en poeli opmeten je kan dan meten welke vulring je moet weglaten.

sjarrel2

Hallo,

Ben ook aan vulling en/of afstellen van de magneetkoppeling toe. Toen ik dit verzoek bij een aircoboer neerlegde werd er gereageerd:

"Afstellen van de magnetische koppeling is niet mogelijk, wordt wel beweerd op div. forums maar is eigenlijk onzinnig. Ik rijd zelf ook in een V70 D5 mijn conclusie is, compressor probleem.?...  vervangen!
Het aircotechnische systeem van de Volvo is nl. een van de beste op de markt ( op Toyota na dan )"

Ik snap dat vervangen beter is dan stellen (ook voor de beurs van de aircoboer  :eusa_whistle:), maar begrijp uit verscheidene berichten dat je met stellen de levensduur soms met jaren kan verlengen. Toch maar stellen bij een andere aircoboer?

Gr,

thuur

Citaat van: sjarrel2 op 07-05-2009 22:03:47
Het aircotechnische systeem van de Volvo is nl. een van de beste op de markt ( op Toyota na dan )"

Woehaaa! Geef die man een bier! ;D ;D

De capaciteit is bijzonder ruim, maar de kwaliteit.....


Gr :-X

UserID6342

Citaat van: thuur op 08-05-2009 00:12:00
Woehaaa! Geef die man een bier! ;D ;D
De capaciteit is bijzonder ruim, maar de kwaliteit.....
Gr :-X
Wel 2 ;D

Freezers

Ben vorige week even langs de volvo 'specialist' in Hardenberg geweest omdat mijn airco het ook na en paar minuten laat afweten.
Heb vorig jaar de verdamper vervangen en opnieuw laten vullen dus aan de hoeveelheid koudemiddel kan het toch niet liggen.
Kreeg te horen dat het 225,- euro ging kosten.
de auto moest opnieuw uitgelijnd worden na deze handeling omdat ze anders niet bij de koppeling konden komen???
Ik ga er nu maar zelf mee aan de gang omdat het volgens mij best zelf te doen is.
Heb inmiddels mijn schakelstandensensor en de olie van de automaatbak vervangen.. dus dit moet me ook wel lukken.
Hoe kan ik de multiriem eraf halen...???

Iemand ?





Theostek

CiteerHoe kan ik de multiriem eraf halen...

Voor te beginnen zul je de dynamo moeten ontspannen, maar je kunt deze  in princiepe laten zitten (zie foto)



Citeerde auto moest opnieuw uitgelijnd worden na deze handeling omdat ze anders niet bij de koppeling konden komen???

En als het wiel eraf is ook niet!!   :eusa_doh:

foto is genomen vanuit de wielkast.





Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

arjen850

wiel afnemen is al ruim voldoene hoor..tis beroerd om bij de pomp te komen,heb het vandaag gedaan..maar het kan wel..

gr arjen ;)

sjarrel2

Ben net bij Autotemp Leeuwarden geweest. Hebben het systeem (v70) bekeken en concluderen:
- het systeem koelt, voldoende koelmiddel aanwezig
- ruimte op magneetkoppeling was iets te groot, daardoor schakelde de compressor soms niet in
- de druk was 2  ???

Ook hier wilden ze in principe niet de vulring(en) verwijderen. Het kon wel, maar ze wilden dan geen garantie geven (begrijpelijk). Ze rekenen hier twee uren voor + opnieuw afvullen systeem.
Ze monteren het liefst een nieuwe pomp (á 580,- !!!, dan kan veel goedkoper, 300,- bij deltamill volgens mij) + werkloon a twee uur + opnieuw afvullen.

Mijn vraag, wie (behalve aircomobiel.nl, te ver weg) stelt mijn magneetkoppeling zonder de hele demontage van de compressor??

Theostek

Ik begrijp het één en ander niet sjarrel2,

1) Als het systeem voldoende koudemiddel aanwezig heeft, waarom dan opnieuw afvullen?
2) Moesten ze de vulringen verwijderen? hoeft het systeem niet drukloos gemaakt te worden, tenzij er met geen mogelijkheid plaats is om de magneetkoppeling te demonteren.
3) Zelfs als er een drukmeting gedaan wordt, met de daarbij behorende omgevingstemperatuur kan geen enkel bedrijf zeggen dat er voldoende koudemiddel inzit.
Dit kan pas beaamt worden als het systeem leeg getrokken wordt.

Dat ze geen garantie geven is begrijpelijk, want het verwijderen van een shim is uiteindelijk uitstel op  executie.

Citeer-de druk was 2

Dat zal de lage druk zijn, en is echt niet verontrustend bij een systeem wat CC heeft, bij handmatige airco systemen kan deze druk zelfs veel lager liggen..

Neem het heft zelf in handen en verwijder 1 shim, er staat hier voldoende omschreven hoe het gedaan moet worden....




Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

sjarrel2

Theo,

Bedankt voor je vlotte reactie.

1. Het opnieuw afvullen was volgens hun nodig omdat ze de vulringen niet konden verwijderen zonder demontage van de compressor (ze wilden zelfs alles demonteren wat 'boven' de compressor zit om er zo bij te komen). Dus na demontage en weer montage opnieuw afvullen.
2. Ik heb zelf voorgesteld (na eea gelezen te hebben hier) om een vulring (of zgn shim, cool woord trouwens :eusa_whistle:) te verwijderen om zo de spleet kleiner te maken. Dit heb ik dus uiteindelijk niet laten doen vanwege de hoge kosten
3. Hun conclusie was, als de compressor aan is, koelt hij voldoende dús voldoende koelmiddel aanwezig

Het uitstel van executie begrijp ik, maar lees ook dat velen nog een jaar/anderhalf met een prima koelende airco rijden na het verwijderen van een 'shim'. Een compressor kan ik altijd nog kopen...... :P

Anyway, wil het heft wel in eigen handen nemen, maar ben zelf niet al te handig. Zelfs niet om onderstaand uit te voeren  :eusa_shifty:. Dujs zoek ik iemand of een bedrijf in het noorden des lands die dit, blijkbaar kleine klusje, voor mij kan doen.

Citaat van: rberge op 17-08-2005 22:06:31
Het wegnemenvan de vulringen is nog eenvoudiger dan op diverse plaatsen op dit forum beschreven. Je verwijdert de poly-V-snaar, dan neem je 2 M5 boutjes (met zeskant kop) die je iets in de koppeling draait om hem te blokkeren met een ringsleutel of zo. De centrale M6-bout draai je los (met dop 10). Dan neem je bij voorkeur 3 nieuwe M5x25 boutjes en die draai je geleidelijk aan. Als de boutjes zo'n 20 mm zijn aangedraaid, komt de koppeling los.