[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daanium

Vanmorgen begonnen met het vastplakken van de achterbank-verwarming.
Eerst had ik de lijmlaag te dun gespoten, waardoor het niet pakte.
Daarna maar eens wat dikke ingespoten, nu p(l)akt het wél goed

In de vakantie wil ik graag met de Coupe naar het zuiden van Frankrijk of misschien door naar Spanje.
Daarom wil ik 'm in goede staat hebben, qua onderhoud.
Thuis heb ik al een setje voor de carterventilatie liggen,
volgende week bestel ik de distributieriem set met waterpomp en spanrol
en bij ET heb ik gisteren een 'standaard' onderhoudskit besteld met daarin;

  • OEM Mann luchtfilter
  • OEM Bosch brandstoffilter
  • Interieurfilter
  • OEM Mann oliefilter
  • carterplugring en afdichtring voor de olievuldop
  • OEM Volvo bougieset (turbospec maar werken ook in de non-turbo)
  • OEM Bosch rotor en verdeelkap
  • OEM Kwaliteit bougiekabelset
Daar komt dan ook nog een paar liter verse olie bij.
Verder komen er vier nieuwe zomerbanden op de Canisto's.

Volgens mij heb ik het dan wel zo'n beetje, of mis ik nog iets?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

daanium

Citaat van: henry classic v70 op 07-06-2013 20:13:30
Volle tank :evil: ;)
Haha, ja dat moet ik niet vergeten.
Waarschijnlijk heb ik er wel een paar van nodig..

Citaat van: koen.s op 07-06-2013 20:16:17
Airco check  ;D
Goeie tip! Dat kan volgens mij net zo goed bij de kwik-fit he?
Of moet dat speciaal bij de dealert?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Broabander

Ik weet niet of je weet hoe lang het geleden is dat de airco voor het laatst geweest is? Want anders zou ik hem even een complete beurt laten doen. Dus inclusief vervangen van filters en zo. Daar bouwt zich een hoop zooi en vocht in op en dan gaat je systeem van binnenuit wegrotten. En dan wil ik je echt op het hart drukken dat bij een goede garage te laten doen, dus niet bij een fastfitter. Die rammen er namelijk alleen maar wat koelmiddel bij en dan moet het goed wezen, zonder daarbij de rommel uit het systeem te halen.

Kost je even wat meer dan 5 tientjes, maar dan kun je wel met een gerust hart je airco blijven gebruiken de komende paar jaar.


Jij komt ergens uit Limburg nietwaar? Dan zou ik eens informeren bij Car Cool Systems in Maastricht, ofwel Theostek hier op het forum.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

daanium

Citaat van: Broabander op 08-06-2013 11:00:50
Ik weet niet of je weet hoe lang het geleden is dat de airco voor het laatst geweest is? Want anders zou ik hem even een complete beurt laten doen. Dus inclusief vervangen van filters en zo. Daar bouwt zich een hoop zooi en vocht in op en dan gaat je systeem van binnenuit wegrotten. En dan wil ik je echt op het hart drukken dat bij een goede garage te laten doen, dus niet bij een fastfitter. Die rammen er namelijk alleen maar wat koelmiddel bij en dan moet het goed wezen, zonder daarbij de rommel uit het systeem te halen.

Kost je even wat meer dan 5 tientjes, maar dan kun je wel met een gerust hart je airco blijven gebruiken de komende paar jaar.

Jij komt ergens uit Limburg nietwaar? Dan zou ik eens informeren bij Car Cool Systems in Maastricht, ofwel Theostek hier op het forum.
Kijk! dat forum hier is te gek ;D
Bedankt voor de tip, eens even contact op nemen met Theo
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#575
Gisteren bijna de hele dag lekker bezig geweest met klussen aan de Coupe :eusa_dance:
Tussendoor ook nog even het gras afgedaan, staat dát er ook weer netjes op :)

Allereerst even 'n paar foto's van m'n Plastidip experiment op m'n hout-inleg.
Het donkere hout geeft de auto een 'oude-lullen-look' vind ik, da's natuurlijk persoonlijk, er zijn vast veel mensen die het juist een chique/luxe uitstraling vinden geven, maar ik dus niet. Daarom lekker zwart maken die hap!
Na drie lagen plastidip ziet het er zo uit;

Het resultaat mag er zijn vind ik zelf! mat zwart staat mooi in combinatie met het beige.
Enige nadeel vond ik dat het snel bekraste, dat is een beetje te zien op de derde foto.
Ik ga nog wat spelen met blanke lak (ook van Plastidip) om te kijken of het dan een beetje krasbestendig is.

Verder wilde ik beginnen met het los halen van de inleg rondom de radio.
Hier op het forum stond natuurlijk veel informatie, dus eerst onder het genot van een kopje koffie, wat voor-onderzoek gedaan.
Toen maar eens een begin gemaakt;


Zoals altijd, pakken we 'n TX25 schroevendraaier of bitje en beginnen we lekker te schroeven ;)
Onder bij de schakelpook zitten er twee (foto1), dan iets verder naar de motorruimte, daar zitten er links en rechts ook weer twee (foto2 en foto3)
Dan komen we bij het lastige deel, op het forum is er veel terug te lezen, over tips om dit succesvol te doen.
Ondanks de goede tips en aanwijzingen, was het een werkje dat niet voor mij weggelegd was
op foto4 en foto5 kun je mijn geweldige overwinning zien, om in spiegelbeeld een schroef los te krijgen.
De overige +/- 10 schroeven ging ik écht niet op deze manier los krijgen.
Nogmaals, er zijn blijkbaar mensen die dat wel kunnen, maar deze jongen dus niet ;D

Dan maar op naar het ruigere werk, het hele dashboard er uit!
Hoewel dit in het begin ietwat extreem leek, ging ik er toch voor :laugh:


Motorkap op 'sleutelstand' (hoeft niet persé, maar het staat zo cool 8) )
haal de MIN los van je accu, zodat je straks geen ruzie met je airbag krijgt!
Ruitenwissers los halen, afdekkapje loswippen met platte schroevendraaier
Daarna los draaien met een 13-er dop.


Er zitten vijf schroeven boven op de afdekplaat, die moeten natuurlijk los (foto1).
Als het goed is heb je twee regenwaterafvoerpijpjes, die moeten ook even los (foto2).
Daarna kun je de hele plaat naar je toe trekken (foto3).


Bij mij lag er veel rommel (modder, kleine blaadjes, enz) bij de interieurfilter,
dat maak je natuurlijk meteen even schoon (foto1).
Dan moet nog het ruitenwisser-thingy los, dat gaat met twee bouten (foto2 en foto3).


Daarna kunnen we de vier schroeven los draaien waarmee het dashboard vast zit.


Dan gaan we in de auto zitten, om daar het een en ander los te maken :)
op de dorpel zit een plastic strip, die kun je gewoon los trekken (zit niet geschroefd, foto1)
Vervolgens kunnen we de schroef los draaien (foto2) (natuurlijk ook aan de bijrijderskant)
Ik had de schakelaars allemaal los gehaald, achteraf bleek het niet nodig te zijn, daar kom ik nog op terug.


Nu gaan we het stuur los halen, aan de achterkant zitten twee TX25 schroeven.
Dus eerst stuur naar de ene kant, schroefje los
Daarna stuur de andere kant op, en tweede schroefje los draaien.


Nu kun je het 'tuuter'/airbag deel van je stuur naar je toe trekken, dan komt dat los.
Doe dat wel een beetje voorzichtig, want de aansluiting van je airbag zit daar aan vast.
Als je de airbag in je handen hebt, kun je de groene connector en het papieren labeltje los maken.


Als het airbag gebeuren los is, kunnen we met een 18-er dop de middelste stuurschroef los halen (schroef 4).
Aan de onderkant van het midden van het stuur, zitten nog drie schroefjes, die moeten ook los (schroef 1, 2 en 3).


beide hendels kunnen ook los, zitten beide met twee TX25 schroeven vast.

Toen heb ik voor mezelf ook nog het dashboardkastje los gemaakt, omdat ik de houtinleg wil gaan spuiten/vervangen. Dit is dus niet nodig als je voor een andere reden het complete dashboard er uit haalt.

Drie TX25 schroeven los draaien om de inleg los te krijgen (foto1 + foto2).
En wil je het deurtje er uit, dan kun je op foto3 zien dat je die hendeltjes om indrukken om het los te wippen.
Voor het deurtje moeten trouwens ook nog even de vier TX25 schroeven los die aan het scharnier zitten.


Onder bij de pedalen zit een gele connector, die kun je los halen.
Op die manier hoeven niet alle knoppen los (van je mistlamp enz), zoals ik wél gedaan had.


Daarna kun je het dashboard los trekken, pas op dat je geen krassen maakt op de rest van je interieur.


...zoals mij dus wel is gebeurd :eusa_wall:


Nou, dat was het eigenlijk wel zo'n beetje.
Daarna kun je makkelijk bij alle schroeven van je hout inleg, zoals je hier onder op de laatste foto kunt zien, is het niet makkelijk om ze allemaal los te halen als het dashboard er nog in zit ;)



Succes! :eusa_dance:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

Als je weet wat je moet doen, zie boven, dan denk ik anderhalf tot twee uur.
Maar je komt overal goed aan, wat een hoop frustraties voorkomt.
Als het complete dashboard er uit is, heb je dat middelste ding er zo uit, twee minuten werk.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

)()()sT

Mooie hoe-toe;D
Moet ook nog een dash demonteren namelijk. Werkelijk hulde dat je tijdens het sleutelen zoveel foto's hebt gemaakt 8)

mitchelli

Mooi verslag. Zou je niet meteen de verdamper vervangen nu het dashboard eruit ligt?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Sbv

Ja kan ipv plastic dip toch ook gewoon de basis grijze inleg erin zetten. Er zijn vast wel mensen die het houtlook spul willen ruilen.

Mijn ervaring is ook dat het wisselen van deel rond de radio veel sneller gaat met dashbord eruit.

daanium

Citaat van: mitchelli op 11-06-2013 07:48:15
Mooi verslag. Zou je niet meteen de verdamper vervangen nu het dashboard eruit ligt?
Inderdaad een goede tip, maar zojuist even prijs opgevraagd bij de dealer, +/- 300 euro.
Dat vind ik toch wel veel om iets preventief te vervangen.
(dat is toch de verdamper van de airco he?)

@sbv : die heb ik ook gehad, maar dat ziet er weer budget uit vind ik.
Waarschijnlijk ga ik de lokale autospuiter eens om advies vragen :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

big ben

Één van de betere blog's   :eusa_clap:

t_w

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar er zijn toch ook nog andere merken verdampers?
Bij de partsbase staat ie voor 139 euro ex btw te koop link.
Merk is Nissins. Korte search hier op het forum levert ook wel wat positieve verhalen op...
Ik ga het er wel op gokken in ieder geval...

Top die duidelijke howto mbt het dashboard, daar ga ik binnenkort plezier van hebben!

Czeventig

Erg goede handleiding.  :eusa_clap:

Tijdje geleden heb ik ook het dashboard er uit gehad om het middenconsole te spuiten.

Overigens ben ik er veel langer mee bezig geweest dan een paar uurtjes.
2e keer zal overigens veel sneller gaan.

Na een tip wilde ik ook de verdamper vervangen.
Echter, tijdens de zicht controle bleek dat ie er nog als nieuw uitzag en ik heb m dan ook maar laten zitten.

daanium

Citaat van: big ben op 11-06-2013 21:45:09
Één van de betere blog's   :eusa_clap:
Thnx ;D erg leuk voor mezelf om alles op deze manier bij te houden, en óók erg leuk om te zien dat anderen er wat aan hebben!

Citaat van: t_w op 11-06-2013 22:29:38
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar er zijn toch ook nog andere merken verdampers?
Bij de partsbase staat ie voor 139 euro ex btw te koop link.
Merk is Nissins. Korte search hier op het forum levert ook wel wat positieve verhalen op...
Ik ga het er wel op gokken in ieder geval...

Top die duidelijke howto mbt het dashboard, daar ga ik binnenkort plezier van hebben!
Da's volgens mij helemaal niet vloeken in de kerk, gewoon een goeie tip (alleen moet je inloggen om die link te kunnen gebruiken)
Gisteravond heb ik nog lekker zitten lezen in het topic HOW TO: Verdamper vervangen
Daar hebben ze het er zelfs over dat de originele verdamper slechts +/- 3 jaar mee zou gaan en dat Hella/Waeco/andere-merken het beter zouden doen, voor ongeveer de helft van het bedrag wat je voor een originele neer moet leggen.
Absoluut niets negatiefs over de dealer, zij verkopen gewoon wat origineel Volvo is, maar dat hoeft niet altijd de beste keuze te zijn.
Nu ik dus verder dan de dealer heb gekeken, ga ik 'm misschien toch vervangen voor de vakantie rit :)
ik ga in het weekend weer verder met de Coupe, dan eens kijken hoe de verdamper er bij ligt.

Citaat van: Czeventig op 12-06-2013 00:18:59
Erg goede handleiding.  :eusa_clap:

Tijdje geleden heb ik ook het dashboard er uit gehad om het middenconsole te spuiten.

Overigens ben ik er veel langer mee bezig geweest dan een paar uurtjes.
2e keer zal overigens veel sneller gaan.

Na een tip wilde ik ook de verdamper vervangen.
Echter, tijdens de zicht controle bleek dat ie er nog als nieuw uitzag en ik heb m dan ook maar laten zitten.

Ik verwachtte al dat het een behoorlijk klus zou worden, daarom eerst een paar uur hier op het forum voor-onderzoek zitten doen ;)
Die uren heb ik natuurlijk niet meegeteld :P
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]