Marty's V70 2.4T->2.3T - VERKOCHT!!

Gestart door Marty__Mouse, 08-07-2012 02:07:01

Vorige topic - Volgende topic

Marty__Mouse

Citaat van: Hans Duiven op 02-08-2012 22:01:01
Citaat van: Marty__Mouse op 25-07-2012 10:52:58
Gisteravond maar eens een poging gewaagd om de bekleding voor passend te maken.
In het topic van Teddy81 zag ik dat hij de zijkanten van de speakers met bitumen had dichtgeplakt. En goed voorbeeld doet goed volgen.. ;)

http://img17.imageshack.us/img17/5488/20120724200338.jpg

Hierna ben ik voorzichtig de deurpanelen gaan uitzagen om ruimte voor de speakers te maken.

http://img443.imageshack.us/img443/7188/20120724191156.jpg

Na een uurtje of 2 prutsen paste alles als gegoten en was dit het resultaat;

http://img685.imageshack.us/img685/4189/20120724202053.jpg

Zo goed als niets van te zien dus.. Op de tweeters na dan natuurlijk.. En het klinkt geweldig!!

Ik ben tevreden ;D

Nice job, maar had je wel de renovator bij de hand?  ;D

Uhm renovator?? Nee,heb het moeten doen met een oude Kinzo Dremelkloon.. Maar het werkte.. Een beetje.. ;D

Citaat van: Dirk342 op 02-08-2012 21:17:46
En de nieuwe ETM en multiriem zitten er ook 'al' op ;D

Ja ging soepel hè Dirk?! Wat een gekloot was dat!! Zo blij dat je dat voor me wilde doen.. Als ik dat zelf had moeten doen had ik de auto om 15u wel in brand gestoken denk ik!

Natuurlijk zeer prettig kennis gemaakt met Dirk, zn zoon en natuurlijk Frits! ;)

Dirk nogmaals super bedankt!

EDIT:
uitgebreid met foto's in nieuw bericht..  ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Marty__Mouse

Zo, maar even wat fotootjes ge-upload van de werkzaamheden gisteren. De werkzaamheden van Dirk welteverstaan.. Ik heb voornamelijk gekeken en ook nog een beetje in de weg gelopen..  ;)

Rond 9u afgesproken bij Dirk en een half uurtje later is Dirk begonnen met ruimte maken:

Dat was nog redelijk wat, omdat de fan eruit moest om wat meer ruimte te krijgen.

Niet veel later lag de oude ETM eruit:

Daar is de nieuwe dan:

Mèt gele sticker  ;D

Dirk had de ETM ook al eens bij een C70 vervangen en had toen ondervonden dat het makkelijker is om hem omgedraait te monteren zodat de lastig bereikbare boutjes dan aan de voorzijde zitten.
Dit is toen gewoon goed gegaan, dus dan is het logisch dat je het bij eenzelfde motor nogmaals zo doet..

Dat viel tegen, bij het starten van de auto klonk ie alsof er een golfje GTI met een lekker uitlaat en K&N filter stond te blèren.. Niet goed dus.. Dus na overleg toch besloten om de ETM weer uit te bouwen om te draaien en opnieuw erin te zetten.. Kortom K*T want alles moest er weer uit om ruimte te maken..
Poosje later ETM er goed inzitten, starten en de auto floot als een opgewonden bouwvakker naar een tienermeisje op een broeierige zomerdag!!

Oorzaak bleek uiteindelijk toch richting de ETM te wijzen (na de multiriem losgekoppeld te hebben en dat het dàt dus niet kon zijn)..
Eerst even de Multiriem vervangen en vervolgens de ETM nog een paar slagen strakker gedraaid..

Auto starten.. Weer gefluit....! Inmiddels had ik alle hoop al opgegeven en zag ik mezelf al liftend richting huis gaan die avond.. Maar gelukkig is Dirk niet voor 1 gat te vangen en hebben we bij de Brezan een tubetje speciale pakking gehaald.. Wéér ETM uitgebouwd en pakking erop geprutst en de boel weer in elkaar gezet.. Terwijl Dirk zich in het zweet aan het werken was heb ik rustig de gebruiksaanwijzing op internet nagelezen omdat er op de verpakking niets over de uithardtijd werd vermeld.. Dit bleek dus 3-5 uur te zijn alvorens je de machine weer mocht gebruiken! Damn..

Gelukkig is Dirk naast heel handig ook minstens zo gastvrij, dus hebben we met zijn auto mijn vriendin van haar werk opgehaald, chineesje gehaald en met z'n allen een hapje gegeten.. Inmiddels waren er weer een paar uurtjes voorbij en zat de droogtijd op een 3,5 uur..

Heel voorzichtig met een brok in m'n keel de auto gestart, en motorgeluid.. Alleen maar motorgeluid zoals het hoort.. YES!! Blij....
Uiteindelijk dus toch heel fijn gefixt door Dirk..  ;D

Afscheid genomen en rond 21.15 waren we weer thuis met een gerepareerde auto!! Helemaal goed!

Dirk, nogmaals dank!!

Zo ziet een V70 er extreem verlaagd uit.. (op de krik met het linker voorwiel..)

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

GeertM2

Begrijp ik goed dat je er zo een nieuwe opgezet heb, zonder software update van de dealert? Of komt dat nog?  :eusa_think:

Marty__Mouse

Citaat van: GeertM2 op 03-08-2012 14:27:58
Begrijp ik goed dat je er zo een nieuwe opgezet heb, zonder software update van de dealert? Of komt dat nog?  :eusa_think:

Ohw.. uhm, nee! Haha.. Dat is tussendoor ook gebeurd.. Nadat de ETM gemonteerd is hebben we de software (laten) updaten.. Toen gestart en toen bleek ie eerst te brullen als een golf, daarna te fluiten affijn... Dat verhaal..  ;)

Maar dus voor de eerste keer starten wel eerst de software update laten uitvoeren..

@ Maruska
Beste diepe nivomat "kommetjes" nodig voor zulke verlaging...  ;D

BenC70ES

Citaat van: Marty__Mouse op 03-08-2012 14:17:46
Dirk had de ETM ook al eens bij een C70 vervangen en had toen ondervonden dat het makkelijker is om hem omgedraait te monteren zodat de lastig bereikbare boutjes dan aan de voorzijde zitten.
Dit is toen gewoon goed gegaan, dus dan is het logisch dat je het bij eenzelfde motor nogmaals zo doet..

Dus de gasklep stond met het etiket naar de motor toe??   Zoals je ondervonden hebt werkt dat niet, er staan niet voor niets nokjes op de gasklep, en de inlaatbuis krijg je er dan ook niet op zoals het hoort, want daar zit ook een nokje + inkeping in de buis. (Denk dat ik dat hier ook al eens gelezen heb...  scoobydoo? )

Ik heb de gasklep er bij mij binnen het uur afgehaald plus weer gemonteerd met alleen de inlaatbuis te verwijderen.   (ter vergelijking ik ben eens 3 dagen aan een koppelingswissel bezig geweest waar Mitchelli 3 u aan zit  :o  ;D ).

Maar goed dat alles weer in orde is,  het gestotter is dus ook weg?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Marty__Mouse

Citaat van: BenC70ES op 03-08-2012 18:30:29
Citaat van: Marty__Mouse op 03-08-2012 14:17:46

Dus de gasklep stond met het etiket naar de motor toe??   Zoals je ondervonden hebt werkt dat niet, er staan niet voor niets nokjes op de gasklep, en de inlaatbuis krijg je er dan ook niet op zoals het hoort, want daar zit ook een nokje + inkeping in de buis. (Denk dat ik dat hier ook al eens gelezen heb...  scoobydoo? )

Ik heb de gasklep er bij mij binnen het uur afgehaald plus weer gemonteerd met alleen de inlaatbuis te verwijderen.   (ter vergelijking ik ben eens 3 dagen aan een koppelingswissel bezig geweest waar Mitchelli 3 u aan zit  :o  ;D ).

Maar goed dat alles weer in orde is,  het gestotter is dus ook weg?

Het gekke is dat die nokjes exact in het midden van de ETM zitten dus wat dat betreft zou het moeten passen zou je denken.. Maargoed dat deed het evengoed niet..

Overigens had dit klusje mij waarschijnlijk 3 weken gekost dus heel erg blij dat Dirk het voor me heeft gedaan  ;D

Maar hij loopt als een zonnetje.. Stottert helemaal niet meer! Erg blij mee dat ie weer in orde is inderdaad!  :D

UserID6342

Het rare is Ben dat het dus per autotype verschillend is, is gebleken.  Bij de C70 ging het omdraaien van de ETM prima en hier bij de V70 wou hij dus echt niet meer lopen (althans niet zoals het hoort).  Dus kon het spul voor de 2e keer eraf.  Toen bleven we met een verschrikkelijke fluittoon zitten.  Waarschijnlijk dus de stalen pakking beschadigd.  Dus het spul moest er voor de 3e keer af.  Je word er wel steeds handiger in, dat is een feit en je krijgt het spul steeds sneller los....

Maar leuk is anders natuurlijk.

Marty__Mouse

Handig word je er zeker in Dirk.. Jouw volgende ETM wissel doe je binnen het half uur!! ;D

BenC70ES

Citaat van: Dirk342 op 04-08-2012 07:48:49
Het rare is Ben dat het dus per autotype verschillend is, is gebleken.  Bij de C70 ging het omdraaien van de ETM prima en hier bij de V70 wou hij dus echt niet meer lopen (althans niet zoals het hoort).  
Maar leuk is anders natuurlijk.

Inlaatspruitstukken zijn hetzelfde, zelfs vanaf eind '98 tot en met een S60R ...  (maar misschien dat er een verschil in zit aan de onderkant wat betreft de nokjes.

Voor je LPI inbouw moet de gasklep in ieder geval weer los, dus dan heb je terug een goede pakking ertussen  :)

En sneller gaat het inderdaad iedere keer, ik monteerde ze vroeger langs onderen (met veel verlengstukken)  ;D    Nu haal ik gewoon de inlaatbuis eraf en de luchtinlaatslang. En dan kan je van opzij onder het inlaatspruitstuk de 4 boutjes losmaken.   Gaat echt snel zo!   :D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Jeroentjuh

Citaat van: Marty__Mouse op 04-08-2012 08:37:24
Handig word je er zeker in Dirk.. Jouw volgende ETM wissel doe je binnen het half uur!! ;D

Binnen een half uur moet ook makkelijk kunnen, ik haal alleen de slang/buis maar weg die er onderop zit en dan kan ik er met een kleine ratel wel bij.......

UserID6342

Citaat van: Jeroentjuh op 04-08-2012 15:03:32
Citaat van: Marty__Mouse op 04-08-2012 08:37:24

Binnen een half uur moet ook makkelijk kunnen, ik haal alleen de slang/buis maar weg die er onderop zit en dan kan ik er met een kleine ratel wel bij.......
Kan in principe ook wel Jeroen, maar in mijn situatie is dat niet echt handig ivm de te dunne huid op de handen / armen.  Ik kan beter iets ruimte maken door de fan weg te pakken en dan van bovenuit los te maken.  Nog makkelijker is het vanuit onder te doen.

Marty__Mouse

Zaterdag maar eens rustig verder gegaan met het audio gebeuren.
De speakers in de voor- en achterdeuren had ik reeds geplaatst maar de subwoofer moest nog een mooi plekje krijgen.

Van Dirk had ik al een aanwijzing gekregen waar ik ongeveer moest zoeken naar de doorvoerthule om de voedingskabel naar binnen te brengen.

Eerst maar eens de bekleding van de vloer verwijderen, bestuurdersstoel los... Hmm.. Veel stekkertjes daaronder, en hoe zit het met de SIPS-bag?? Durfde niet zo goed de stoel te verwijderen en om de stekkers los te maken, want het vaker besproken nippeltje om de SIPSbag te fixeren kon ik niet vinden onder de stoel..

Stekkers dus lekker laten zitten en stoel achterover gekanteld, zo kon ik de bekleding makkelijk verwijderen en het e.e.a. bekijken..

Het eerste wat me opviel was dit:

Is dit nu de verdamper? Zit helemaal niet zo hoog lijkt het wel? Tenminste als ik het zo bekijk lijkt het wel of ik dat witte ding zo los kan schroeven.. Of lijkt dat maar zo?

Maargoed daarvoor hebben we de bekleding niet verwijderd, we gingen voor de subwoofer, links onder het dashboard net achter het rekje met de relais komt een klein loos buisje met een rubber afdekkapje (met pieletjes in verschillende lengte) naar binnen:

Onder de motorkap vind je het andere uiteinde van dit buisje, deze zit onder het zekeringkastje welke je vrij makkelijk losklikt en opzij legt:

(op de foto zie je alleen het rubberen eindstopje met de verschillende lengte uitloopjes eraan)

Rubber kapje verwijderd en kabel erdoor gestoken, hoe makkelijk kan het zijn?!

Kabel binnen:

Ondertussen de cinchkabel vanaf de radio ook achter het dashboard langs naar beneden gelegd.

Normaal gesproken zou ik de ene kabel via de bestuurderszijde naar achteren leggen en de andere via de bijrijderskant, maar aangezien ik een extra afgeschermde cinchkabel heb gebruikt en ik het simpelweg teveel werk vond heb ik ze beide via de bestuurderszijde laden lopen. De voeding via de buitenzijde en de cinch via de middentunnel.

Zit nog steeds een kleine 40cm tussen, meer dan genoeg.

De cinchkabel loopt via de verwarmingsuitmonding door het chassis heen, flink omwikkeld met ductape om eventuele slijtage te voorkomen. Niet mooi, wel effectief..

De voedingskabel loopt over de balk waar de stoel op gemonteerd zit, hier tijdelijk vast gezet met tape zodat ie op z'n plek bleef.

Toen eenmaal anders op z'n plek, lag heb ik beide kabels op strategische plekken vast gezet met tie-wraps.

Onder de achterbank heb ik de aardekabel gemonteerd aan één van de gordelbouten. (je kon overigens zo naar buiten kijken toen die bout eruit gedraaid was!)
Alle kabels via de achterbak bekleding naar links laten lopen en uit laten komen in de loze ruimte links onder de afdekplaat van de kofferbak.

Helaas van dat proces verder geen foto's gemaakt, maar zo interessant is dat toch allemaal niet. Zo mooi ligt het er eerlijkheidshalve ook niet in hoor.. Maar aangezien dat het allemaal onder de bekleding e.d. ligt vind ik dat toch niet interessant.. Het zit in elk geval wel goed en veilig..  (incl. zekering onder de motorkap, ook al geen foto van gemaakt.. Slordig..  ;D )

Ik wilde in eerste instantie de versterker en condensator op de bodem schroeven, maar dat neemt best wel veel ruimte in, eigenlijk zonde dus.
Daarom de maat van de zij bekleding opgenomen en een dunne hardboard plaat op maat gezaagd.
Deze heb ik achter de bekleding geschoven en daarop heb ik de versterker, condensator en het verdeelblok geschroefd.

Kabels verder weer onder de vloer weggewerkt en toen was dit het resultaat:

De kabels naar de subwoofer zijn zwaar overgedimensioneerd, 16mm² maar ik had geen 4mm² in de juiste lengte, dat volgt dus nog.. Dit is ietwat overdreven..  :o

Maar alles een beetje uitgeregeld en het klinkt als een klok!! Erg blij mee dus! Een goed bestede zaterdag al zeg ik het zelf!  ;D

UserID6342

Leuk dat je de sub er in hebt zitten Maarten, die witte bak in het midden onder bij je radio is niet je verdamper maar daar zit je kachelradiateur in.  Kom je nog wel eens een keer aan om te vervangen want ze gaan allemaal stuk na verloop van tijd ;D ;D.  Stelt ook niet zoveel voor want je kunt er best goed bij.

maruska

Citaat van: Dirk342 op 06-08-2012 16:45:02
...  Stelt ook niet zoveel voor want je kunt er best goed bij.
Als je Dirk heet, of acrobaat bent. ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R