SRS en airbag in stoelen

Gestart door c70-mooi, 19-02-2013 08:29:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

c70-mooi

Beste mensen,
Ik heb een C70 cabrio uit 2000 met leren bekleding en mechanische stoelen.
Ik heb een setje electrische stoelen gekocht uit een C70 coupe (weet niet het jaartal). Ik ben de bekleding aan het overzetten; nog een hele klus, maar dat is niet mijn vraag.
De airbag die in de leuning van de stoel zit, wordt in de oorspronkelijke stoel electrisch aangestuurd: er zit een oranje draad met een dito stekkertje dat je voorzichtig uit elkaar moet halen. Nu de stoel uit de auto is, brandt het SRS lampje continu. Dat is logisch, want de airbag is er niet meer.
Nu is in de electrische stoel een iets andere airbag, namelijk één die met een sensor in de stoel wordt aangestuurd. Er is dus geen electrisch circuit, dus ook geen oranje draadje.
Nu wil ik wel graag het SRS lampje uit hebben. Is het dan een oplossing om het nu los liggende stekkertje kort te sluiten? Ik kan me dan voorstellen dat er in een testprogramma geen weerstand wordt gelezen en dus de airbag intact is. Op het moment dat er een ongeluk gebeurt, gaat er wel een signaal, maar zal de airbag ontploffen door de mechanische sensor.

Twee de vraag gaat over het uitzetten van het SRS-lampje. Ik heb een universele OBD2 uitlezer waar je ook codes mee kunt wissen. Is die ook in staat om dit lampje uit te zetten of moet ik dan naar de dealer?

Ik ben benieuwd naar suggesties.

Vriendelijke groeten
Jan Vreeburg

Sbv

Sluitweerstand lost probleem op met lampje. Hoe zwaar ben ik even kwijt, maar er zijn speciale weerstandjes voor in omloop

Met Vida kan je SRS lampje zo resetten, of het met een universele foutcode lezer kan durf ik niet te zeggen

Er zit overigens ook iets verschil in afmetingen kwa zij airbag. hoe er rekening mee met overzetten van de bekleding

c70-mooi

Dank je wel voor de reactie. Heb je ook enig idee waar je een dergelijk sluitweerstandje kan kopen? en wat ik dan moet vragen om niet met een plintenladdertje in het riet gestuurd te worden?

Het verschil in afmeting van airbag heb ik ook gezien, want eerst dacht ik gewoon de luchtzakken te verwisselen, maar het paste niet. Voor de bekleding maakt het niet zoveel uit geloof ik omdat er een soort plastic cover op zit die de zaak weer recht trekt. Overigens haal ik de hele padding en de bekleding er tegelijkertijd af. Dat gaat makkelijker. Eerst probeerde ik van de stoel alleen de bekleding te verwijderen, maar dan maak je zoveel kapot en ik zag het echt niet meer zitten om dat te repareren. Dat was de bekleding die ik toch niet meer zou gebruiken, maar dat was mooi om te oefenen. De bekleding die ik wel wil gebruiken heb ik er dus met kussen en al afgehaald en dat is een stuk makkelijker.

Vida heb ik (nog) niet. Voor dat resetten heb je dan waarschijnlijk een stekker nodig die via die OBD ingang naar de computer gaat. Ik heb wel Vadis; kan het daar ook mee?
Ik ben nog redelijk 'groen'op dit gebied, dus uitleg of verwijzing naar een relevant draadje is welkom...

In ieder geval bij voorbaat dank, dat dan weer wel

BenC70ES

Citaat van: Sbv op 19-02-2013 08:32:10

Er zit overigens ook iets verschil in afmetingen kwa zij airbag.

Ja, die van MY00 (althans met felgroene stekker onder) hebben een groter opervlak die zelfs mee het hoofd beschermd.

Hoe zet je dan de rugleuning over als je de bekleding er niet apart afneemt?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

c70-mooi

Dat is redelijk eenvoudig, lijkt het.
Eerst de onderste j-sluiting open maken, dan de stekker van de stoelverwarming losmaken. Vervolgens de plastic plaat die achter de stoelzak zit eruit halen. De knoppen aan de zijkant (lendesteun, leuningontgrendeling en leuningverstelling) eraf halen. Aan de binnenkant van de stoel nu twee clips doorknippen die aan de bovenkant zitten (de bovenste ring als het ware). Bij het weer monteren moet je tiewraps gebruiken, anders lukt het niet.
De vier veren die de rugvulling vasthouden kun je nu losmaken; beetje gepiel maar dat gaat wel. Nu is alles los en moet je alleen de hoofdsteun nog losmaken. Met je handen erlangs bewegen en op een gegeven moment voel je hem wel. Als die eraf is, kun je nu het geheel eraf schuiven. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, maar met een beetje gevloek lukt het best wel.
Het terugzetten in de omgekeerde volgorde ;)

Maar ik zit nu met het probleem dat er geen spanning opde draden staat. Ook als ik een zekering in plaats 39 en 40 zet is er niets. Zijn daar suggesties voor? Zie ik iets over het hoofd? Ik ben bijna zover dat het rechtstreeks op de accu gaa aansluiten.



elianmars

#5
Wat voor zekeringen plaats je in 39 en 40? Daar moeten automatische zekeringen in. Zien er uit als een zilverkleurig blokje.

grijzev70tdi

Moeten er ook geen relais worden geplaatst?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

elianmars

Voor zover ik het me kan herinneren bij mijn diesel, hoefde ik alleen maar de zekeringen te plaatsen.

c70-mooi

Ik heb in de 39 en 40 30A gezet en dat werkt. Wat nu precies de automatische zekeringen inhouden weet ik niet. Die zitten er ook voor de ramen. Maar goed: het werkt nu.

Er hoeven dus geen extra relais of zo geplaatst te worden. Ik ben nu nog bezig om het SRS lampje uit te zetten. Ik heb de gordelvangers ook overgebouwd en heb een airbag warning canceller gekocht. Dat lijkt een soort zekeringetje te zijn die ik er net ingeprikt heb. Het lampje gaat nu wel even uit, maar springt dan weer aan.
Ik ga nog kijken, maar alle hulp is welkom