AW50-42 bak met JWS 3309 ATF

Gestart door pcpg.janssen, 15-07-2015 18:05:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Een kleine vraag voor de automaat experts onder ons.

In de AW50-42 automaat (4 traps) gaat normaal gesproken Dextron III ATF.
In de nieuwere 5-traps automaten (AW55-50 / AW55-51) gaat Volvo 1161540 ATF, welke overeen zou komen met Aisin T4 ofwel JWS 3309 ATF. (Op diverse fora wordt geclaimd dat Volvo 1161540 eigelijk Mobil 3309 is met een ander label, welke ook weer gelijk is aan Toyota T-IV ATF).

Nu lees ik links en rechts op het Internet dat er een Technical Service Bulletin zou moeten zijn waarin staat dat Volvo de JSW-3309 ATF aanraad voor de AW50-42 automaat als deze grof zou schakelen. Ik las ook dat Dextron III een "non friction modified" ATF is en dat JWS 3099 een "highly friction modified" ATF is.

Wat betekent "non/highly friction modified", hoe heb ik hier profijt van en kan de AW50-42 de JWS 3309 vloeistof goed verteren (of verteert de JWS 3309 de versnellingsbak)?

RoelNL

#1
Ik heb geen idee wat precies inhoud en wat het verschil is hierin.

Ik zou me aan de voorgeschreven olie houden die Volvo levert voor onze modellen of dezelfde dezelfde waardes heeft van een ander bekent merk.

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=502098

https://en.wikipedia.org/wiki/Friction_modifier

Wat ik er snel uit opmaak is dat `Highly friction modified`zorgt dat lock/up doorschakel momenten soepeler gaan omdat er meer wrijving-slip ontstaat in de bak dan normaal omdat de olie volgens mij anders is.

niet aangepaste wrijving (non friction modified)
veel aangepaste wrijving (Highly friction modified) Extra adaptieven die zorgen dat de olie anders is/wordt dan oorspronkelijk.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

pcpg.janssen

Oke, wat ik een beetje gelezen heb her en der is dat dit "friction modifiers" er voor zorgen dat er iets meer slip is toegestaan op het moment dat de koppelingen nog aan het oppakken zijn, maar op het moment dat de versnelling daadwerkelijk gepakt is, zal er geen extra slip mogelijk zijn.

Kortom: soepeler schakelen, maar geen overmatige slijtage.

Gezien Aisin Warner (de fabrikant van de bak) en Volvo beiden aangeven dat JWS 3309 ATF gebruikt kan worden in de 4 traps AW50-42 automaat, ga ik maar eens gewoon 12 liter bestellen en de bak goed doorspoelen. Ik zal de dealer morgen eens bellen om dit verhaal bevestigd te krijgen.

pcpg.janssen

Het wordt interessant. Dit zegt de dealer:
Citeer
De olie die in uw versnellingsbak dient te worden gebruikt heeft onderdeelnummer 1161521. Dit is het onderdeelnummer per liter.

Het onderdeelnummer per 4 liter is 1161621.

Het nummer wat u opgeeft (1161540) klopt dus niet.

Wanneer de bak ruw schakelt kan dit duiden op slijtage van de olie of als dit niet helpt slijtage van de bak.

Op workshop-manuals.com vind ik het volgende plaatje in het "Retailer Technical Journal 16773" gedateerd op 23 januari 2009:


Volvo Cars NL dus maar eens een berichtje gestuurd met de vraag wat de ervaringen zijn met de JWS-3309 vloeistof in combinatie met de AW50-42 automaat.

RoelNL

Ik gok dat niemand dat ooit gedaan heeft.

Volgens mij zit het echte verschil hem in de koppelomvormer die heel anders is met andere software waardoor de lock-up sneller/zuiniger is.

Bij mijn 4 traps automaat gaat de bak pas in de lock-up vanaf +-1800 toeren en zodra ik maar een beetje gas geef schiet de lock-up er al af.

Bij de 5 traps automaat van mijn vaders auto gaat de lock-up er al in bij 1500 toeren en blijft veel makkelijker in de lock-up zitten.
Het schakelen gaat bij beide automaten volgens mij wel volgens hetzelfde principe van "kleppen" die dicht gaan om druk op te bouwen en dan doorschakelen naar de volgende versnelling.

Ik ben wel benieuwd wat je als antwoord krijgt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

-D©©©L-

#5
Gaat probleemloos en gaat ook langer mee. Met zeer hoog vermogen een beter schakelgedrag.
Eigen ervaring, zowel in behoorlijk verrotte bakken, gereviseerde als in splinternieuwe.

Dexron III gecertificeerde olie is niet meer te koop, de standaard is vervallen. Een product kan er dus ook niet meer aan voldoen.
De rest van het theoretiseren daar ben ik minder goed in.

RoelNL

Citaat
Gaat probleemloos en gaat ook langer mee. Met zeer hoog vermogen een beter schakelgedrag.
Eigen ervaring, zowel in behoorlijk verrotte bakken, gereviseerde als in splinternieuwe.


Oke dat is weer een meevaller :eusa_clap:

Weet je toevallig of de olie van de nieuwe bakken ook dunner of is dat niet het geval?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

-D©©©L-

Dat ligt eraan wat je erin kiept en bij welke temperatuur.

pcpg.janssen

#8
Als je kijkt naar de specs, dan is de nieuwere JWS 3309 niet veel dunner dan Dextron IIIH:


UOMMobil 3309Mobil Dex IIIH
Density at 15°Ckg/m³846860
Flash point COC°C220182
Pour point°C-51-51
Viscosity at 100°CCSt7,47,0
Viscosity at 40°CCSt36,332
Viscosity index176173

De Mobil 3309 zou gelijk moeten zijn aan de Volvo 1161640. Wie de inhoud van de kannetjes Volvo 1161621 levert durf ik niet te zeggen, dus ik weet niet zeker of de specificaties exact overeenkomen met de Volvo ATF. Maar het zal er ongetwijfeld in de buurt liggen.

Overigens heb nu nu Mannol Dex III in de bak zitten en ik denk er aan om van ditzelfde merk de JWS-3309 te pakken:


UOMMannol Multivehicle ATF (3309 spec)Mannol Dextron III AP
Density at 15°Ckg/m³862865
Flash point COC°C216220
Pour point°C-48-45
Viscosity at 100°CCSt8,017,6
Viscosity at 40°CCSt38,2937
Viscosity index189180

classicT5

Ik heb op dat andere volvo forum wel eens verhalen gelezen over bak flushen en problemen die er ontstonden door verkeerde olie, maar dat was alleen bij de 5 bakken.

De 4 bakken bleken niet zo gevoelig voor de olie, is allemaal wat oudere techniek en minder gevoelig.

Persoonlijk zou ik er wel die ATF 3309 in durfen doen. Merk je snel genoeg of het nadelige effecten heeft en dan kun je alsnog wisselen. En dccl gaf ook al praktijkervaring te hebben met 3309 zonder problemen.

V70R^2

Kannetje 1161621 kost de wereld niet, ik vervang de bakolie gewoon bij iedere grote beurt, volgende keer maar eens proberen met 1161540 ATF, kijken of ik persoonlijk verschil merk. De automaat van de R AWD hikt tegen de 4 ton aan en begint toch wel af en toe grof te schakelen.

V70geRwin

Citaat van: V70R^2 op 17-07-2015 17:33:08
Kannetje 1161621 kost de wereld niet, ik vervang de bakolie gewoon bij iedere grote beurt, volgende keer maar eens proberen met 1161540 ATF, kijken of ik persoonlijk verschil merk. De automaat van de R AWD hikt tegen de 4 ton aan en begint toch wel af en toe grof te schakelen.

Interessant draadje heren  :eusa_clap:

Heb je dit nog geprobeerd?

de Boeing

ik heb circa 30% van deze olie:



gemengd met reguliere dextron 3, in mijn vers gereviseerde AUT4 (ge)bakje. Gaat nu toch al bijna 10.000km goed (1-2 blijft wel te voelen). Deze olie zou wat minder slip geven (wat aan mijn verbruik te zien zou kunnen kloppen...)

freefall

Ik rij er nou al ruim 50.000 mee, en moet zeggen hij bevalt prima. Had m er in hedaan ivm ruw schakelen. Sindsdien enorm verbeterd. Ik blijf die olie gebruiken.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Ik ga gelijk 20 liter bestellen!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!