The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bebe66

Mooi werk, maar de koelbeplating moest er al op voordat je het spruitstuk vastzet.... :eusa_whistle:
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: bebe66 op 30-07-2017 22:45:59
Mooi werk, maar de koelbeplating moest er al op voordat je het spruitstuk vastzet.... :eusa_whistle:
We moeten volgende week nog wel wat te doen hebben natuurlijk  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Jij weet ook van geen ophouden he. Goed bezig!

stuuraandeverkeerdekant

#918
Ashoes vervangen

Een klusje dat ik een jaar geleden ook al had gedaan, en dat is altijd fijn, dan weet je een beetje wat je te wachten staat. En toen ik dit klusje een jaar geleden deed wist ik nog niet af van het bestaan van een ashoezensprijder, en heb het zodoende op de ingewikkelde manier gedaan (de ball joint eraf gehaald, alle kogellagers eruit gehad en daarna alles weer in elkaar zetten). Een hoop werk. En vies ook. Dit keer was de bestuurderszijde aan de beurt, en met wat meer kennis dan vorig jaar kon het dit keer alleen maar makkelijker worden. Dus, op naar een Doe Het Zelf garage waar een ashoezensprijder op mij lag te wachten!

Als eerste de auto in de lucht, het wiel eraf en dan de stuur- en fuseekogel los maken en de 13 mm bout uit de naaf eruit halen. Zie hier het gereedschap dat ik tot dusver heb gebruikt. Een 13, een 15 en een 18 mm dop en nog wat ander klein basis gereedschap. Plus koffie. Heerlijk overzichtelijk. Precies zoals de binnenkant van mijn hoofd er op dat moment uitzag.



Het duurde niet lang voor het grovere geschut werd ingezet. Hier doet garageman Gerrit even voor hoe je zijn breekijzer gebruikt om de fussekogel eruit te drukken.



En even ter vergelijk, zijn breekijzer versus dat van mij   ;D



Nadat de draagarm los was van het fuseestuk kon ik de as eruit halen. Het is een beetje wrikken en je moet de remschijf met remklauw naar een mooie plek draaien, maar is allemaal goed te doen.



Anders dan voorheen hoefde ik dit nu niet uit elkaar te halen, maar heb alleen het oude vet eraf gehaald en daarna er een flinke lik nieuw vet in gedaan.



Daarna aan de slag met de spreider. Aan de linkerkant zie je de ashoes al zitten. Met lucht pomp hij zich op zodat de nieuwe ashoes over de balljoint heen kan (de oude snij je trouwens gewoon los).



En de hoes zit erom!



In totaal zo'n twee uur werk. En dat op het tempo van iemand die geen haast heeft. Inpakken en naar huis zou je zeggen!












Was alleen één klein puntje.... Een heel klein puntje eignenlijk. Niks om over naar huis te scrhvijne, maar ik kreeg de fuseepen niet recht onder het fuseestuk. Wat ik ook probeerde. En het week niet een klein beetje af, maar een heel stuk! Het leek wel of de as langer was geworden en het nu niet meer lekker paste.

Omdat ik in mijn uppie was kwam ik af en toe wat handen tekort, maar had dus blijkbaar toch handen genoeg om één verkeerde ruk aan de as te geven waardoor een van de kogels in het lager van de binnenste ashoes los was geschoten. Je zag het aan het feit dat de hoes wat raar geknikt was (hij zat dus niet in zijn oorspronkelijke vorm) en mooi ronddraaien wilde hij ook niet meer. Op een paar punten knelde de as en kreeg je hem niet verder.

Na een kort consult met wat voorbijwandelende monteurs de banden van de binnenste ashoes losgemaakt om te kijken of ik op die manier de kogel terug op zijn plek kon stoppen. Maar het terugschuiven van de ashoes ging niet helemaal volgens plan....



Daar zat ik dan met een groot gapend gat en 6 ijzeren balletje in het gootje van de draagarm. Plus een losse as in mijn handen, uiteraard. En zo kwam het dat ik vandaag niet alleen een ashoes verving met een spreider, maar ook een ball joint in elkaar moest zien te prutsen - precies dat karweitje wat ik eigenlijk had willen vermijden door het gebruiken van een spreider. Een soort van twee voor de prijs van één dus    :eusa_shifty:

Na een broodje en wat frisse lucht van start gegaan. Eerst terwijl de andere kant van de ball joint nog in de bak zat, maar dat bleek echt lastig omdat de zwaartekracht je dan zo loopt te pesten. En hier kwam ik nog meer handen tekort dan ik eerder deed. Dus uiteindelijk ook dit gedeelte uit de bak gehaald (een hoop geduldig en voorzichtig wrikken om hem er rechtstandig uit te krijgen) en het op de werkbank geprobeerd.



Hier een ander gapend gat.



En dan hier het plaatje dat ik deze keer dus eigenlijk wilde vermijden.



Uiteindelijk is het me gelukt nadat ik een helpende hand had die de as omhoog kon houden zodat ik al mijn aandacht bij de balletjes en de ring met gaten kon houden. Het zijn dus eigenlijk vier verschillende elementen (x 6) die allemaal goed moeten staan ten opzichte van elkaar voor het in elkaar schiet. En als het dat dan doet, dat in elkaar schieten, dan doet het dat op zo'n manier dat het allemaal super vanzelfsprekend en gemakkelijk lijkt en je je afvraagt waarom je nou zo lang hebt lopen klooien. Maar goed, hij zit erin en dan ga je niet klagen   ;)

De klem die ik nog over had van een andere ashoes was te klein, maar in de garage hadden ze nog wat van zulke klembandjes over. Met dit tangetje waar je een sleutel of ratel op kunt zetten werkte het heel mooi. Je draait hem strak, en dan buig je hem over en slaat hem met een hamer plat. Super fijn.



De complete as er weer in, en dan zorgen dat je het aan het eind even een tik geeft zodat het borgringetje ook goed vast komt te zitten. Ik heb de steel van een houten hamer gebruikt om tegen de rand te zetten, en heb daar een keer rustig op getikt en dan voel je hem erin klikken.



En toen was ik dus weer op precies hetzelfde punt als ik drie uur geleden ook was! Kwestie van alles weer terug in elkaar zetten en zorgen dat je geen boutjes of moertjes over houdt.

Hier mijn werktafel met (een gedeelte) van het gebruikte gereedschap. Is trouwens een perfecte afspiegeling van hoe de binnenkant van mijn hoofd er op dat moment eruitzag   ;)

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

razorx

Wat beschrijf je dat allemaal weer smakelijk.
Wel fijn als je de beschikking over een spreider hebt.

Wat is die koppeling van de 2CV trouwens onverwacht groot.

Markbakker

Citaat van: razorx op 03-08-2017 19:28:52
Wat beschrijf je dat allemaal weer smakelijk.

Wat Yits zegt.

Mensen die wat te zeuren hebben over het forum zouden wat meer naar jouw weblog moeten kijken dan zouden ze inzien dat het nog steeds een leuk forum is. Ga zo door!

arjenT5R

Zit dat bij een X70 anders? Ik herken t niet? Dat stuk met die 6 kogels dan he...

@Markbakker is ook! Door hem wil ik nu ook een eend  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 03-08-2017 19:28:52
Wat is die koppeling van de 2CV trouwens onverwacht groot.
Vond ik ook ja. En hij zag er zo goed uit dat ik m bijna in de Volvo wilde stoppen. Maar ik heb me ingehouden  ;D

Citaat van: Markbakker op 03-08-2017 21:06:34
Citaat van: razorx op 03-08-2017 19:28:52
Wat beschrijf je dat allemaal weer smakelijk.
Mensen die wat te zeuren hebben over het forum zouden wat meer naar jouw weblog moeten kijken dan zouden ze inzien dat het nog steeds een leuk forum is. Ga zo door!
Dat is aardig van je. Ik zit zelf te kort op het forum om op te merken dat het achteruit loopt, maar alle pagina's en discussie die ik lees vind ik leuk en interessant. Maar ik kies dan ook zelf welke topics ik lees en welke topics ik oversla  ;)

Citaat van: arjenT5R op 03-08-2017 22:27:52
Zit dat bij een X70 anders? Ik herken t niet? Dat stuk met die 6 kogels dan he...
Dat je dat stuk met die 6 kogels niet herkent is een goed teken. Die wil je ook niet tegenkomen. De foto's die ik heb gemaakt komen van het linkervoorwiel, en de kogels zitten aan de binnenkant van de as, daar waar hij in de bak gaat. Daar zit ook een ashoes omheen. Normaal gesproken kunnen die kogels ook nergens heen, maar doordat ik de as los uit het wiel had en hij wegsprong bij het onder druk terugzetten van de fuseekogel is hij eruit geschoten. Toen het gister gebeurde had ik er wel even een hard hoofd in. Zeker omdat ik al bijna klaar was en ook nog andere dingen te doen had die dag, maar nu ik alle foto's zo bij elkaar zie en de auto ook weer lekker rijdt, ben ik blij dat ik het zelf weer in elkaar heb kunnen zetten. Steeds meer onderdelen in deze wagen die ik met eigen handen heb aangeraakt  :)

PS1: Het gaat hier om een V70
PS2: Gewoon doen die Eend  ;D ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Gaat lekker zo! Vooral eerst zelf proberen, iemand er bij halen kan altijd nog  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: volvobug op 04-08-2017 11:25:02
Gaat lekker zo! Vooral eerst zelf proberen, iemand er bij halen kan altijd nog  ;)

;D ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#926
Aanjagers en slotplaten

En dan nog een klein zijstapje. Niet Volvo gerelateerd. Ook niet GSA gerelateerd. Zelfs niet 2CV gerelateerd... What could it be?!

Dit keer gaat het over een Japanner. Ik snap dat verhalen als dit niet bruikbaar zijn om één op één te gebruiken als een Volvo how-to, maar er zijn genoeg overeenkomsten dunkt mij. En daarnaast vind ik het leuk om deze blog een vergaarbak te maken van al het automotieve gesleutel dat ik onderneem.

En tot zover de disclaimer  ;D

Mijn oom heeft een rode Nissan Primera uit 1996. Zijn ventilator deed het niet meer zo lekker, wat wil zeggen, hij blies enkel en alleen op de hoogste stand. Zijn garage had gezegd dat er een nieuwe ventilatormotor in moest, maar die was niet meer leverbaar bij de dealer, en ook leek het of geen enkele website immitatie versies had dus hij kreeg de auto terug en zo kwam mijn oom bij mij uit.

In eerste instantie had ik geen idee wat dat zou kunnen zijn, maar even zoeken op internet doet wonderen. Veel wiring diagrams tegenkomen van aanjagers (ook andere merken), en met de symptomen die hij beschrijft (hij doet het alleen op de hoogste setting) lijkt het de weerstand die kapot is. De verschillende standen van de verwarming/airco werken namelijk zo: op de max stand gaat de 12 volt van de accu direct naar de aanjager. Op lagere standen gaat de stroom via één of meerdere weerstandjes waardoor de hoeveel stroom minder wordt (en daarmee ook de snelheid van de ventilator). Weet iemand trouwes of de schuifknop van de Volvo op dezelfde manier werkt? Deze heeft namelijk geen standen, maar een schuifknop en een automatische stand. Ben benieuwd!

Dus, in de auto van mijn oom gestapt even mijn internet-complot-theorieen getoetst aan de werkelijkheid die ik voor mijn ogen zag... Hier het weerstandje. Het tweede pinnetje van rechts is waar de 12 volt binnenkomt. Je ziet de banen lopen waar door de stromen naar de andere pinnetjes gaat, en ook de verdikking wat de weerstand zal zijn.



De dikste baan lijkt doorgebrand in het midden. Ook even de continueiteit gecheckt en deze baan (van 12 v pin naar pinnetje er links van) was inderdaad verbroken. Ik las dat de weerstandje is serie staan om de fan zo steeds minder stroom te geven, maar hier lijkt de dikte van de weerstandjes ook al een trapssysteem te zijn. Maar het feit dat geen enkele lage stand het meer doet lijkt wel te suggeren dat ze in serie staan.

Anyway, voor 15 euro een nieuwe opgepikt bij de sloop in Amsterdam  ;D  



De maat van het plaatje is wat anders maar dat maakt niet uit. Het gaat om de stekker aan de onderkant.

Ik las trouwens dat één van de redenen dat een weerstandje doorbrand een oude ventilator is. Ik kan me zo voorstellen dat voor een stroef lopende ventilator meer stroom nodig is. Om dit even te checken - en tegelijkertijd te kijken wat een normaal amperage zou zijn voor deze fan heb ik eerst even gekeken naar de zekerningen. Bij de blower motor zat er een zekering van 15 amp in. Nu had ik ergens gelezen dat ze er altijd een zekering instoppen die minstens het dubbele is van wat een apparaat normaal trekt (er is vast wel iemand op dit forum die dit kan confirmeren of ontkrachten). Met dat als richtlijn even gekeken naar hoeveel de ventilatormotor nu eigenlijk verbuikt.



Best wel hoog dus. Maar een andere motor van de sloop bood geen soelaas, want die trok nóg meer ampere (ook even getest). Dus de oude motor er gewoon ingelaten.

Met het nieuwe weerstandje erin deden alle standen het weer, dus probleem opgelost!


Slotplaat Nissan

En dan het deurslot aan de bestuurderskant. Dit is niet iets wat mij oom als probleem had aangekaart, maar ik vond het toch wel redelijk onhandig... Mijn oom moest namelijk altijd de deur van het slot halen aan de passagierskant, om daarna om de auto te lopen en bij de bestuurderskant in te stappen. En elke keer als hij de sleutel in het slot omdraaide maakte de deur links voor ook een heel hard zoemend geluid. Een soort van alarm dat iedereen in de straat deed opkijken naar wie er nu weer een auto steelde.. Ik vond het grappig dat hij dit niet als een probleem zag, en de aanjager wel. Maar, zo bleek, hij reed dus al twaalf jaar op die manier rond. Er was ooit een keer gepoogd in te breken, en daarna kreeg hij de sleutel niet meer in het slot. En dan loop je dus naar de andere kant om de auto van het slot te halen. Twaalf jaar lang... Alles went.

Omdat de ventilator zo vlot gemaakt was, had ik nog wel energie over voor nog een probleempje, dus even wat met de deursloten lopen spelen. Jammer genoeg zijn mijn armen niet lang genoeg om aan de passagierskant de sleutel om te draaien en mijn oor tegen de deur van de bestuurderkant te houden om te zien waar het geluid vandaan kwam, maar een argeloze hondenuitlater was bereid om voor mij de sleutel heen en weer te draaien. En nog een keer. En nog een keer. En nog eens....

Toen ik wist waar het geluid ongeveer vandaan kwam de bekleding van de deur er eens afgehaald om te zien hoe het er daar achter uitziet. Met zo'n trim tool kit gaat dat interieur er heel mooi af.



En hier de herrieschopper.



Het slot kon ik weer gangbaar maken met een beetje vet. De reden dat hij de sleutel niet kon ronddraaien lag voornamelijk aan het stangetje dat van het slotje tot de slotplaat liep. Het leek erop dat het hendeltje dat dit stangetje moest omgooien vast was komen te zitten. Het geluid zou best eens van een slippend tandwieltje kunnen komen.

Dus, weer even een paar sloperijen in de buurt afgebeld en voor 35 euro een nieuwe gebruikte gevonden. Erin gezet, de vier stangetjes er weer ingepriegeld en alles deed het weer. Geluid weg, en je kunt gewoon weer via de bestuurderskant de deur van het slot halen. Alle bekleding erop en even een berichtje naar mijn oom gestuurd dat hij zijn auto kan ophalen.

Ben benieuwd of hij eraan kan wennen om op deze manier in te stappen   ;)

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

de Boeing

leuk om lezen!

ik herken het lostrekken van de homokineet ook niet (850), gelukkig maar want heb ze toch al x-aantal keer mogen moeten loshalen.


hier lijkt wel een extra beschermring op te zitten die er bij een 850 as (met grote moer) niet op zit. Deze dient wellicht om vuil uit het wiellager te houden? moet ik toch eens verder onderzoeken (voor als ik de volgende keer aan de buurt ben...).


de Boeing


Heb je de folie terug bevestigd? want ik heb ooit een vergelijkbaar klusje gedaan voor mijn zus haar focus en daar zat ook zo'n plastic scherm in, dat had ik toen niet mooi teruggeplaatst (luchtdicht verlijmen!) en daarna was het met regenweer veel sneller vochtig (aangeslagen raam) in de auto...

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: de Boeing op 04-08-2017 11:40:24
mogen moeten
Haha! Zo voelt dat wel ja.

Dat is inderdaad een stofring om die as. De bout waarmee de as van de(ze) V70 vast zit is een kleintje, 13mm.

Het zou trouwens best kunnen dat er bij de 850 een borgring oid aan de binnenkant van de homokineet zit. Toen ik de buitenste homokineet een keer heb losgehaald kwam ik er volgens mij wel eentje tegen. Maar bij deze binnenste heb ik er ook naar gezocht, maar kon met mijn vinger geen richeltje vinden waarachter die zou kunnen haken. Ook geen ringetjes of iets dergelijks in de omgeving van de auto, dus ben er zeker van dat hij er in dit type niet in zit. Maar zou ik wel fijn gevonden hebben ;D

En goeie tip van dat folie trouwens. Ik heb het nu gewoon terug geplakt met de kit die er nog op zat, maar misschien dat ik hem nog even loshaal om er zeker van te zijn dat hij helemaal luchtdicht wordt. Wat voor een lijm gebruik jij daarvoor?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!