Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-05-2018 08:38:36
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Off-topic
| |-+  Off Topic Algemeen
| | |-+  Waar heb je je vandaag over verheugd?
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 68 69 70 [71] 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Waar heb je je vandaag over verheugd?  (gelezen 40263 keer)
Piet
Lid 1000+

Geslacht: Man

Also Known As .."Pieterske" or "forumpoedel"

« Antwoord #1050 Gepost op: 17-05-2018 12:46:19 »

Het nadeel is dat er totaal geen toereikende infrastructuur is. Los nog van het feit dat het vele malen inefficiŽnter is dan een direct electrisch aangedreven auto.

Daís een soort variant op het kip en ei dilemma.
Er is geen infrasructuur omdat er niet genoeg autoís voor zijn, maar het onbreken van de infrastructuur belemmert de ontwikkeling van waterstof aangedreven autoís.

Maar aan de infrastructuur wordt wel degelijk gewerkt:
Citaat:
ďDe techniek is er, wat vaak nog mist is de infrastructuur. De Britse Minister van Transport, John Hayes, wil daarom alle grotere tankstations en tankstations langs snelwegen verplichten om laadpalen voor elektrische autoís en waterstofpompen te plaatsen. Zijn regering investeert bovendien 1,2 miljard pond om de huidige infrastructuur voor te bereiden op elektrisch vervoer en waterstofautoís. Ook Duitsland investeert flink: tegen het eind van het jaar hoopt het honderd waterstofstations te hebben.Ē

Bron: https://www.fluxenergie.nl/energietransitie-vraagt-infrastructuur-voor-groene-waterstof/
KIM
Global Moderator
Lid 1000+

850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI

« Antwoord #1051 Gepost op: 17-05-2018 12:54:19 »

Op dit moment is de totale vervuiling van een elektrische auto nog steeds hoger dan die van een auto met fossiele brandstofmotor.
gekeken naar verbruik, elektriciteit, maar ook productie en levensduur.

Maar dat is niet erg, want juist door het maar te gaan verkopen en gebruiken stimuleer je juist die ontwikkeling.
Dat een tesla op dit moment onder aan de streep vervuilender is dan veel andere "normale" auto's wordt dus op de koop toegenomen.
Men koopt het, dus het wordt verbeterd.

Of we allemaal elektrisch gaan rijden? Ik denk van niet.
Ons elektriciteitsnet kan dat ook nog lang niet aan. Los van het feit dat dat ook vervuilend is.
En "groene" stroom biedt daar al helemaal geen oplossing voor op grote schaal. Daar hebben we te weinig plek voor om zoveel windmolens / zonnepanelen etc te plaatsen. En op een bewolkte, windstille dag. Dan moeten we alsnog stoken.

Het mooiste zou zijn een hybride toepassing, waarbij de fossiele brandstofmotor gebruik gaat maken van een nieuw type brandstof.
En ja, daar is men al mee bezig. Ik geloof dat we daar mee uit de voeten kunnen als dat genoeg gestimuleerd wordt.
Het idee is om de Co2 in de lucht (die we dus uitstoten) als basis gaan gebruiken voor de koolstof (binnen de koolwaterstof verbinding van een brandstof). Zodat het proces van uitstoot een soort van wordt "omgekeerd".
Ik hoop dat we daar de komende jaren meer over gaan horen. Als het levensvatbaar genoeg is natuurlijk.

De toekomst ligt, denk ik, in elektromotoren die aangedreven gaan worden door waterstof generatoren.

Grappig genoeg hebben vele fabrikanten een oplossing liggen. Dat het niet wordt toegepast heeft te maken met de kosten die ermee verbonden zijn. Voor waterstof moet bovendien nog een hele infrastructuur worden opgezet.

Elektro is vanuit verschillende oogpunten nog steeds niet om te zetten in een voor fabrikanten renderende auto. Mensen kopen de auto's maar mondjesmaat en dan meestal ook nog omdat de auto's zwaar gesubsidieerd zijn (geweest). Fabrikanten leggen er meestal geld op toe om de auto nog een beetje betaalbaar te maken (Tesla draait ook al jaren rode cijfers).

Bij Mazda hebben ze me iets interessants voorgerekend vanuit bedrijfsoogpunt:
In Europa mag de gemiddelde uitstoot per auto, gerekend over alle verkochte auto's op dit moment 130 g/km zijn. Vanaf 2020 wordt dat 90 g/km. Dat betekent dat je als fabrikant de uitstoot van al je modellen met gemiddeld 30% omlaag moet brengen. Dit kun je doen door middel van het inzetten van meer elektrische auto's maar als dat maar zo'n 1% van je totale omzet is (en dat is het momenteel in NL) dan reduceer je ook je totaal met maar 1%.
In twee jaar moet een fabrikant dan dus van 1% volelektrisch naar 30% volelektrisch gaan. Ik zie het niet gebeuren...

Op de lange termijn gaan we van allerlei hybride varianten zien als ook volelektrisch.

Hier nog een interessant verhaal over de invloed van subsidies op de CO2 uitstoot van auto's in UK:

https://www.smmt.co.uk/industry-topics/emissions/co2-progress/
« Laatste verandering: 17-05-2018 12:57:38 door KIM » Gelogd

BBS
"Bert - Jan," Clublid: 85011464
Lid 1000+

2.3RN T5

« Antwoord #1052 Gepost op: 17-05-2018 13:00:05 »

Grappig om te lezen waar een Tesla als ambulance uitgerust toe kan leiden. Cheesy
Feit blijft staan dat de ambulance dienst in dit geval wel voorop loopt.
Daar kunnen andere bedrijven nog wel een voorbeeldje aan nemen.

Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat ťn het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.
FGG
Grinden is gewoon dots op de mobs gooien en doorlopen naar de volgende.
Polar lid
Lid 1000+

... (voorheen 855 20V, 854 20V, V70 tdi en C70 T5)

« Antwoord #1053 Gepost op: 17-05-2018 13:06:56 »

Bij Mazda hebben ze me iets interessants voorgerekend vanuit bedrijfsoogpunt:
In Europa mag de gemiddelde uitstoot per auto, gerekend over alle verkochte auto's op dit moment 130 g/km zijn. Vanaf 2020 wordt dat 90 g/km. Dat betekent dat je als fabrikant de uitstoot van al je modellen met gemiddeld 30% omlaag moet brengen. Dit kun je doen door middel van het inzetten van meer elektrische auto's maar als dat maar zo'n 1% van je totale omzet is (en dat is het momenteel in NL) dan reduceer je ook je totaal met maar 1%.
In twee jaar moet een fabrikant dan dus van 1% volelektrisch naar 30% volelektrisch gaan. Ik zie het niet gebeuren...
Ik heb bij Skoda een vergelijkbaar verhaal gehoord: fabrikanten moeten een x aantal (percentage) elektrische auto in hun gamma hebben dus het duurt niet lang voordat elk merk een elektrische auto in het assortiment heeft zitten.

Citaat van: Lars
Dan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder eusa_think
KIM
Global Moderator
Lid 1000+

« Antwoord #1054 Gepost op: 17-05-2018 14:06:09 »

Er is geen eis op Europees niveau voor het aantal elektrische auto's.
Er is wel een kortingsregeling op de uitstootwaarde wanneer je EV, HEV of PHEV in je modellengamma hebt. Ook Mild Hybrid (48V Dynamo/generator) levert deze korting op. Die laatste zul je richting 2020 volop de markt op zien komen.

Zie ook:

http://www.autofans.be/reportages/varia/39229-waarom-2020-een-maak-kraak-jaar-zal-zijn-voor-veel-automerken

De reden dat alle fabrikanten wel elektrisch moeten gaan is m meer gelegen in de landen waar dat wel verplicht wordt gesteld. China is een mooi voorbeeld van waar dat gaat gelden. Tevens is dat een markt waar serieuze omzetten gedraaid worden.
De kopers aldaar zullen dan rekening moeten gaan houden met een significante stijging van de aanschafwaarde van een auto.
« Laatste verandering: 17-05-2018 14:10:48 door KIM » Gelogd

classicT5
Jeroen
Lid 1000+

« Antwoord #1055 Gepost op: 17-05-2018 19:14:19 »

Grootste probleem wordt het tekort aan grondstoffen voor lithium ion batterijen. 30% van de huidige verkoopaantallen voorzien van accu's kan helemaal niet op dit moment met huidige techniek.

Waterstof, heb er eind jaren negentig al mee gereden bij bmw, die hadden toen al een prototype daarvan. Nu nog steeds trouwens. Infrastructuur is lastigste.

Gaat wel erg interessant worden die hele energietransitie. Ga in september naar las vegas voor een beurs waar veel van dit soort partijen hun ideeŽn en oplossingen presenteren, lijkt me zeer leerzaam.
Stefan
Lid 100+

« Antwoord #1056 Gepost op: 17-05-2018 21:41:29 »

BMW had in de jaren 90 al een V12 (volgens mij een 850 Grin) die op waterstof reed ipv op benzine, dat zou een relatief eenvoudig (en dus laagdrempelige) aanpassing kunnen zijn. De verbrandingsmotor (met 100 jaar ontwikkeling) kun je dan voorlopig handhaven, samen met de bestaande garagebedrijven, technici en aftermarket leveranciers en de uitstoot is water en zuurstof...
Tank installatie lijkt me min of meer het zelfde als voor LPG of CNG. CNG pompen waren ook "in eens" bij de tankstations te vinden, het is volgens mij vooral een kwestie van willen. Alleen de olieboeren zullen hier niet blij van worden.

trotse eigenaar van een Rode 850R MT Estate en een zwarte 850 GLT Estate
KIM
Global Moderator
Lid 1000+

« Antwoord #1057 Gepost op: 18-05-2018 00:09:35 »

Probleem is dat waterstof onder zeer hoge drukken opgeslagen moet worden om voldoende actieradius te krijgen. Om die reden maakt met gebruik van een brandstof die in de Auto ontleed wordt naar waterstof.
Wel anders dan LPG en CNG.

KIM
Global Moderator
Lid 1000+

« Antwoord #1058 Gepost op: 18-05-2018 00:12:37 »

Grootste probleem wordt het tekort aan grondstoffen voor lithium ion batterijen. 30% van de huidige verkoopaantallen voorzien van accu's kan helemaal niet op dit moment met huidige techniek.

Waterstof, heb er eind jaren negentig al mee gereden bij bmw, die hadden toen al een prototype daarvan. Nu nog steeds trouwens. Infrastructuur is lastigste.

Gaat wel erg interessant worden die hele energietransitie. Ga in september naar las vegas voor een beurs waar veel van dit soort partijen hun ideeŽn en oplossingen presenteren, lijkt me zeer leerzaam.

Interessant. Kun je daar tzt wat informatie over delen?
Voor mij is het bij onze Mazda projecten erg interessant. Zij kiezen niet de weg van de minste weerstand in deze materie.

leons850
"Tokkies gonna tokkie" zeggen ze op het internet...
Lid 1000+

S70 T5 MY98 LPI Schutten tuning

« Antwoord #1059 Gepost op: 18-05-2018 00:39:51 »

Interessant. Kun je daar tzt wat informatie over delen?
Voor mij is het bij onze Mazda projecten erg interessant. Zij kiezen niet de weg van de minste weerstand in deze materie.

Daar zou ik dan ook heel graag over lezen!

Dat van Mazda kan ik heel erg waarderen, die zijn echt goed bezig ipv met de meute mee.
Nu de politiek nog....

V70geRwin
Lid 1000+

V70R automaat 426

« Antwoord #1060 Gepost op: 18-05-2018 10:28:16 »

Leuk, welke beurs is dan in Las Vegas?
Ga je daar heen vanuit je werk?
volvobug
Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen! (uitgezonderd de blogs van Razorx en Piet)
Lid 1000+

V70 2.5 10v '97 LPi voorbij de 600K km

« Antwoord #1061 Gepost op: 18-05-2018 14:58:44 »

Eindelijk weer eens een stuk "maison Kelder" taart gegeten, wat is die toch schandalig lekker  Cheesy

Handtekening? 85011806
Walter
Moderator Volvo-forum.nl
Polar lid
Lid 1000+

Volvo S80 3.2 AWD 2007

« Antwoord #1062 Gepost op: 18-05-2018 15:24:39 »

die met of zonder slagroom erin? Maar wat je zegt, is 'prima binnen te houden'

ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937 
volvobug
Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen! (uitgezonderd de blogs van Razorx en Piet)
Lid 1000+

V70 2.5 10v '97 LPi voorbij de 600K km

« Antwoord #1063 Gepost op: 18-05-2018 16:49:25 »

die met of zonder slagroom erin? Maar wat je zegt, is 'prima binnen te houden'

Allebei

Eindelijk weer eens een stuk twee stukken "maison Kelder" taart gegeten, wat is die toch schandalig lekker  Cheesy

Grin

Handtekening? 85011806
classicT5
Jeroen
Lid 1000+

« Antwoord #1064 Gepost op: 18-05-2018 17:36:57 »

Ik zal opzoeken hoe die beurs heet, regel dat niet zelf, had alleen doorgereden dat we daar heen gaan. Is voor mijn werk, privť beetje kostbaar uitstapje Wink

Zal erna wel doorgeven wat voor interessants er was. Ben zelf ook erg benieuwd.
Pagina's: 1 ... 68 69 70 [71] 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: