LED lampen kijk er mee uit

Gestart door cornelis-b, 15-08-2018 17:24:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Sommige leden vinden het mooi om in hun interieur led lampen te plaatsen, bijvoorbeeld blauwe leds in het tellerblok, kijk er mee uit. De meest van deze T10 steek leds komen uit China en op het oog zien ze er goed uit maar na enige tijd verbrand de weerstand die er in zit letterlijk. Deze weerstand wordt echt gruwelijk heeft waardoor de plastic behuizing van het lampje zelfs vlam zou kunnen vatten met alle gevolgen van dien.

Enige tijd geleden kreeg ik een aantal van deze kapotte T10 led lampjes en heb de leds er af gesoldeerd, zijn altijd weer te gebruiken voor andere doeleinden maar ik schrok echt van wat ik in de behuizing aantrof. Van de 8 T10 lampjes waren er 7 met een compleet verkoolde weerstand en door de hitte vervormd binnenwerk van de led lamp.

In 1 van de lampjes zat nog een weerstand waarvan de waarde te meten was, 220 Ohm en dit is natuurlijk veel te laag voor 5 leds in serie, een waarde van 560 Ohm zou veel beter zijn bij 13.5 volt. Mijn advies is dus niet gebruiken want de weerstanden van deze Chineese lampjes worden echt stinkend heet.

Hierbij 2 foto's van de lamp en de totaal verbrande weerstand.





Nog even een toevoeging: De maten van de weerstand zijn 5 bij 1,5mm

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Je auto zal vlam vatten door zo'n knaken lampie.
Bedankt voor de waarschuwing Henk.

Benny850


cornelis-b

Citaat van: V70geRwin op 15-08-2018 17:29:26
Je auto zal vlam vatten door zo'n knaken lampie.
Bedankt voor de waarschuwing Henk.

De led lampen uit China kosten inderdaad een drol en drie knikkers of te wel 10 stuks voor 3 euro inclusief verzenden. Maar hoe zit het met dit soort led lampen die hier in NL worden aangeboden? Ze zijn een stuk duurder maar wie weet van de zelfde Chinese makelij, daar kom je dus alleen maar achter door er een van zijn leds te ontdoen en de weerstand te bekijken en meten. Ik vrees het ergste eerlijk gezegd.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elianmars


hilko73

Citaat van: cornelis-b op 15-08-2018 18:09:44
Citaat van: V70geRwin op 15-08-2018 17:29:26
Je auto zal vlam vatten door zo'n knaken lampie.
Bedankt voor de waarschuwing Henk.

De led lampen uit China kosten inderdaad een drol en drie knikkers of te wel 10 stuks voor 3 euro inclusief verzenden. Maar hoe zit het met dit soort led lampen die hier in NL worden aangeboden? Ze zijn een stuk duurder maar wie weet van de zelfde Chinese makelij, daar kom je dus alleen maar achter door er een van zijn leds te ontdoen en de weerstand te bekijken en meten. Ik vrees het ergste eerlijk gezegd.


Je zou natuurlijk voor het plaatsen de weerstand over de pootjes kunnen meten...
[edit] Maar wel een zeer nuttige waarschuwing!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

cornelis-b

Citaat van: hilko73 op 15-08-2018 18:52:02
Citaat van: cornelis-b op 15-08-2018 18:09:44
Citaat van: V70geRwin op 15-08-2018 17:29:26
Je auto zal vlam vatten door zo'n knaken lampie.
Bedankt voor de waarschuwing Henk.

De led lampen uit China kosten inderdaad een drol en drie knikkers of te wel 10 stuks voor 3 euro inclusief verzenden. Maar hoe zit het met dit soort led lampen die hier in NL worden aangeboden? Ze zijn een stuk duurder maar wie weet van de zelfde Chinese makelij, daar kom je dus alleen maar achter door er een van zijn leds te ontdoen en de weerstand te bekijken en meten. Ik vrees het ergste eerlijk gezegd.


Je zou natuurlijk voor het plaatsen de weerstand over de pootjes kunnen meten...
[edit] Maar wel een zeer nuttige waarschuwing!

Dan heb je geen juiste meting Hilko want de leds staan in serie met de weerstand. Een juiste meting doe je dus door de weerstand los te halen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

de Boeing

Shopje, ondertussen al duidelijk of er wel deftige T10 leds bestaan? ik vind idd legio 10 chinezen voor 3 euro aanbiedingen...

Was even aan't kijken of ik mijn minder kritische verlichting (instapverlichting, portierwaarschuwingslampjes, handschoenkastje, kofferbak lampje,..) kan vervangen door zuinigere verlichting. Kan ik tenminste weer eens mijn deur een weekje laten openstaan (hallo kabouter klus) zonder dat mijn accu gelijk leeggezogen wordt... :eusa_whistle: ;D

Dient dan wel beetje normaal kleur te zijn (warm wit 3500K) en bovenal veilig (liefst non cinees, maar dat zal wel een utopie zijn...)

elianmars

Citaat van: cornelis-b op 15-08-2018 17:24:50

Hierbij 2 foto's van de lamp en de totaal verbrande weerstand.


Waar?  :eusa_think: ;D

StefanCJ


de Boeing

bijvoorbeeld:

https://www.xenonlamp.be/osram-ledriving-w5w-o-2880ye

wel stevig aan de prijs als je van 10voor3e komt :)

de geneRaal

Blackstone under construction

freefall

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

cornelis-b

Citaat van: elianmars op 24-10-2018 15:53:39
Waar?  :eusa_think: ;D

Erg gevat hoor, zoals ik heb duidelijk gemaakt heb ik al mijn foto's van het forum verwijderd omdat er de laatste tijd zulke leuke commentaren werden gegeven door een bepaalde groep forumleden. Maar als je wilt weten waar de foto's te vinden zijn: Die staan op mijn harde schijf.

Juist om dit soort flauwe opmerkingen ben ik niet van plan om ze nog terug te plaatsen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

-D©©©L-

Citaat van: cornelis-b op 24-10-2018 18:25:40
Erg gevat hoor, zoals ik heb duidelijk gemaakt heb ik al mijn foto's van het forum verwijderd omdat er de laatste tijd zulke leuke commentaren werden gegeven door een bepaalde groep forumleden. Maar als je wilt weten waar de foto's te vinden zijn: Die staan op mijn harde schijf.

Juist om dit soort flauwe opmerkingen ben ik niet van plan om ze nog terug te plaatsen.


Is het de serieweerstand of de parallelweerstand ("canbus fopper") die zo warm wordt ? Heb zelf van menig "T10" ledunit de parallelweerstand verwijderd, ze hebben nogal de neiging zichzelf los te solderen.