Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => ECU (Chip) Tuning => Topic gestart door: arjenT5R op 19-11-2017 19:26:07

Titel: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 19-11-2017 19:26:07
 ;D topicje voor de wideband mod freaks?

Ik zit op lpg nu op lambda 1.19 egt bij 120 kmh 630 graden.
Bij 100 kmh 590 graden.

Lage temps wel verkregen na vervroegen van de ontsteking in dat gebied. 5 tot 7 graden vervroegd.

Voor vervroegen lagen de temps ca 70 graden hoger   :o

Zal vanavond nog wat meer feiten er bij zetten  ;D

The leaner, the meaner ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: freefall op 19-11-2017 19:37:40
die lagere temperaturen zijn wel beter voor je cat ;D

Knap werk weer kerel  :eusa_clap:
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 19-11-2017 19:53:31
Heel interessant om als apart topic te houden.
Wat voor EGT waarden heb je op dat verderfelijke spul, ehh benzine ;D ?
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 19-11-2017 19:56:00
Ik merk dat je op full load op LPi goed zit met een lambda van rond de 0,9. Absoluut niet rijker.
Maar mooi dat je zo lean komt bij het cruisen. Als de boel bij mij weer draait, pak ik dat zeker weer op. Nogmaals leuk!
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 19-11-2017 20:30:28
Wonderlijk goedje dat LPG !
Je hebt er kennelijk al cruisend maar een paar moleculen van nodig ... ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: MrCain op 19-11-2017 20:49:07
Is inderdaad echt geweldig spul!
Alleen moet je het met en hele andere aanpak en denkwijze benaderen ;)

Iets zoals mars en venus ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 19-11-2017 22:55:34
(https://www.volvo850forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F2v0zcjt.jpg&hash=46dec7bc1184c7475045179d7c5dc00f)

Maar ff zo dan, door zo arm te draaien tot een load van 4,56 knijp ik nu ook m'n snel spoelende turbo flink af  ;D

Even zien of ik dit wat mooier geschaafd krijg iets tussen afknijpen en niet idioot opspoelen  ;D

Ja dit alles is nu goed voor een gebruik van 1 op 8,6 met een V70R AT

Voorheen was best haalbaar 1 op 6,8  ;D

Ontsteking moet ik nog wat aan poetsen maar dit is iig iets dat werkt en best prima lage egt's geeft.

De 0,85 bij vollast is goed voor net geen 900 graden, dus dat valt ook alles mee, met 0,81 trekt ie wel net wat harder dus zal m nog eens terug op 0,81 zetten en meten.

Naja dat dus  :D ;)
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: freefall op 20-11-2017 06:48:03
Mooie nummers Ar....ik volg t op de voet. Straks nog minder weerstand en nog sneller spoelen.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 20-11-2017 10:10:23
Denk je: ze zijn nu wel uitontwikkeld met die wideband-mod en zo. Krijgen we dit weer.

Ga zo door! Misschien rijden onze auto's binnenkort dan alleen op lucht...
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 20-11-2017 15:14:24
1 molecuul brandstof op 1 liter lucht is het streven
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 20-11-2017 15:22:23
Een beetje zoals holistisch druiven eten. ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 20-11-2017 15:29:36
homeopatische brandstof als het ware....
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: freefall op 20-11-2017 15:48:08
Ja ja ja....ga zo door...tot de roverheid O2 moleculen gaat belasten ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: de Boeing op 20-11-2017 16:20:12
homeopatische brandstof als het ware....

LoL ;D

Als cheapass-wannabe-eco-ridderrijder volg ik dit met veel belangstelling!

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 20-11-2017 16:25:58
homeopatische brandstof als het ware....

LoL ;D

Als cheapass-wannabe-eco-ridderrijder volg ik dit met veel belangstelling!

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
APK eisen.
-edit- wat onzin van mij verwijderd.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Lammert op 20-11-2017 17:51:06
homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 20-11-2017 17:52:59
homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)

Niet op LPG. ;)
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: -D©©©L- op 20-11-2017 19:03:24
homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)


Volgens mij zit arjen met het hele arme mengsel aan de andere kant van de bult in de NOx curve. In ieder geval een pak minder zwaar giftige NOx als bij lambda 0,9.

Industriële gasmotoren draaien veelvoud armer, denk dat arjen daar ook wel wat over kan zeggen
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 20-11-2017 19:30:54
Er zijn nooit aparte motoren ontwikkeld voor lpg, is altijd achteraf montage en daarbij volgen ze de fabrikant.

Vraag me trouwens af wat voor lambda een cng aggegraat draait, zo best eens kunnen dat ze daar wel iets mee doen, brandstofverbruik is daar belangrijke factor.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 20-11-2017 19:46:38
De NOx bult geldt voor benzine. Rechts daarvan is de uitstoot heel laag.
Dit verhaal gaat over LPG. Bij die brandstof is de NOx uitstoot zo wie zo al een veelvoud lager dan die bij benzine verbranding.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 20-11-2017 19:55:21
Er zijn nooit aparte motoren ontwikkeld voor lpg, is altijd achteraf montage en daarbij volgen ze de fabrikant.

Vraag me trouwens af wat voor lambda een cng aggegraat draait, zo best eens kunnen dat ze daar wel iets mee doen, brandstofverbruik is daar belangrijke factor.

Rondom 2 a 2.2 zie knocktopic

Heb daar genoeg ervaring mee, alleen is wel volgens voorkamer principe dus mega arm mengsel aanzuigen en dat ontsteken met een brandend rijk mengsel.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: KIM op 20-11-2017 20:01:00
En een wat andere compressieverhouding gok ik...
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 20-11-2017 20:04:43
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: V70 classic op 20-11-2017 20:21:34
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Idd
Je hebt nooit teveel brandstof.
Altijd te weinig lucht.  ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 20-11-2017 21:03:52
Luch niet lucht ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 20-11-2017 21:33:17
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 20-11-2017 21:33:41
Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 20-11-2017 22:40:04
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

Uiteraard piet de efficiëntie gaat omhoog, dus het is niet exact zoals ik zeg maar het is niet zo simpel als lambda 2 is de helft zoveel brandstof voor hetzelfde vermogen die vlieger gaat niet op.
Je hebt meer zuurstof beschikbaar per brandstof molecuul om te kunnen ontsteken en om de brandstof zo volledig mogelijk te laten verbranden. Daarbij heb je minder warmte ontwikkeling door de grote lucht overmaat. Dus hogere thermische efficiëntie en hogere "brandstof efficiëntie".

Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

oh 3000 kw 12 cilinders ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 20-11-2017 22:48:56
Hier nog maar even m'n mooie plaatje ;D
(https://image.slidesharecdn.com/electricandhybridmarineworldexpopatrickbaan-140627031415-phpapp02/95/electric-and-hybridmarineworldexpopatrickbaan062014-16-638.jpg?cb=1403839035)

tsja de lambda 2 zal ik wel nooit halen maar ik vind t fantastisch om mee bezig te zijn.
De "chart" is gemaakt voor LNG/CNG de tests zijn ook gedaan op propaan met dezelfde motoren van dezelfde fabrikant.

Dusja lpg en lng/cng staan qua eigenschappen echt niet zo ver van elkaar vandaan.

Voor de nox liefhebbers let op de rode lijn  :azn:

https://www.youtube.com/watch?v=s4kgwwKs_zU

Nog een filmpje er bij :D


Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 20-11-2017 23:06:36
Leuk topic!!!

-edit- Ik heb me suf gezocht naar de zelfde curve voor LPG (Propaan/butaan in wisselende verhouding). Nog niet gevonden helaas.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 20-11-2017 23:22:15
Leuk topic!!!

-edit- Ik heb me suf gezocht naar de zelfde curve voor LPG (Propaan/butaan in wisselende verhouding). Nog niet gevonden helaas.

Hij is er wel ergens meen ik me te herinneren de ideale lijn voor lpg ligt ergens rond lambda 1,7 leuk om te weten maar hoe krijg je de boel ontstoken ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 00:07:56
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

Uiteraard piet de efficiëntie gaat omhoog, dus het is niet exact zoals ik zeg maar het is niet zo simpel als lambda 2 is de helft zoveel brandstof voor hetzelfde vermogen die vlieger gaat niet op.
Je hebt meer zuurstof beschikbaar per brandstof molecuul om te kunnen ontsteken en om de brandstof zo volledig mogelijk te laten verbranden. Daarbij heb je minder warmte ontwikkeling door de grote lucht overmaat. Dus hogere thermische efficiëntie en hogere "brandstof efficiëntie".

Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

oh 3000 kw 12 cilinders ;D

Feitelijk (het is een beetje theoretisch gemuggenzift I know)  is het niet de zuurstof die de brandstof ontbrandt maar andersom daar de zuurstof de energieleverancier is.

Wat overdenkingen  ;D :

Om alle aanwezige zuurstof te benutten is er een overmaat brandstof nodig, zodat alle zuurstof er een chemische reactie mee kan aangaan. Ofwel optimaal  gebruik van de energieleverancier de zuursof, waardoor kleinere hoeveelheden mengsel nodig is voor een bepaald vermogen.

Om alle aanwezige brandstof te benutten is er een overmaat zuurstof nodig. Hierbij is er dus geen optimaal gebruik van de energieleverancier de zuurstof. Veel zuurstof daarbij gaat ongebruikt de motor weer uit. Er is dus veel meer mengsel nodig voor hetzelfde vermogen. Daar staat dan wel tegenover dat alle brandstofmoleculen een reactie aangaat met zuurstof. Optimaal gebruik van de brandstof dus.
De chemische reactie moet dan nog wel nog op gang kunnen blijven komen en blijven. De ene brandstof doet dat beter dan de andere. Lpg blijkt daar dus  redelijk goed in te zijn

Hoeveel overmaat zuurstof er nodig is om echt alle brandstof te verbruiken hangt van meerdere factoren af, die bepalen hoe homogeen het mengsel zich laat mengen.
Ergens is er dan een maximaal benodigde hoeveelheid zuurstof en heeft verder opvoeren van de overmaat  van zuurstof geen zin meer. Alle brandstof wordt nl al verbrand. Dit zal voor elke soort motor een andere overmaat zijn.

Voor cruisen is er blijkbaar veel verbetering kwa brandstofverbruik te behalen zolang je maar in staat bent er meer lucht door te pompen en de volumetoename van het benodigde mengsel kleiner is dan de afname van verhouding brandstof/zuurstof.

Als je veel vermogen wil is het juist weer gunstiger richting overmaat brandstof te gaan. Zodat je zoveel mogelijk vermogen uit een zo klein mogelijk volume mengsel kan halen. Alle aanwezige zuurstof benut.

Maar daar kan je dus op tunen.
Uiteraard heeft de verhouding tussen zuurstof en branstof ook invloed op dd verbrandingssnelheid en daar zal het ontstekingstijdstip op afgestemd moeten worden wat Arjen dus duidelijk heeft laten zien hiervoor.

Arjen.... dit is echt een mooi project wat je hier hebt opgestart!


Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 21-11-2017 00:16:31
Yep!
Ik denk. Puur hypothetisch, dat het zinnig is als je de lean machine while cruising wilt maken, dat je er voor moet zorgen dat de turbo ook bij dat cruisen meedoet. Wat goed te realiseren is.

Leuk hoor!
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 00:21:57
Een snel opspoelerje ...
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: UserID6342 op 21-11-2017 07:03:35
De NOx bult geldt voor benzine. Rechts daarvan is de uitstoot heel laag.
Dit verhaal gaat over LPG. Bij die brandstof is de NOx uitstoot zo wie zo al een veelvoud lager dan die bij benzine verbranding.
Helemaal mee eens, zelfs bij benzine motoren is bij een iets verhoogd lambdawaarde de NOx waarde al lager als normaal, zeker op cruisesnelheid. Denk bijvoorbeeld aan lambda 1.05-1.06. (=AFR 15.44-15.68) etc.  Maar wel APK afkeur ???

Mooi topic Arjen  :eusa_clap: :eusa_clap:
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 08:39:52
https://www.youtube.com/watch?v=s4kgwwKs_zU

Heb je dit filmpje gezien? Zijn ook een aantal patenten op maar kan er niets meer over terug vinden. Ze hebben daar een ngk racebougie gebruikt en een eigen ontstekingssysteem waarmee een veel krachtigere vonk kan worden gecreëerd, hiermee zijn ze in staat mega arme mengsels te ontsteken tot wel luchtovermaat van 6.

Je ziet dat de piekdrukken blijven stijgen bij dezelfde hoeveelheid brandstof en steeds meer lucht overmaat.
De uitlaatgassentemperaturen dalen samen met de uitstoot.

Heel gaaf ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 09:04:58
Travelling spark: de benaming alleen al  ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 11:14:52
Travelling spark: de benaming alleen al  ;D

Tsja er is ook helemaal niets meer over die lui te vinden. Wel jammer ik had op zich wel oren naar lambda 6 ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 11:30:16
Blown to pieces probably,  together with their engine
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: aloisdecroon op 21-11-2017 11:35:53
Failliet, maar de kerel van de video werkt nu bij asml,
https://www.linkedin.com/in/andrey-nikipelov-861a11a/

https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/140035/neqlab-research-bv.aspx
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 11:46:10
Op 1,25 doet ie t ook nog hoor... Ontsteking weer eens een paar graden optrekken dan ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: razorx op 21-11-2017 11:58:04
Leuk hoor.
Ik was verbaasd over jouw 1,18 en meldde dat hij bij mij daar indertijd niet op liep maar besef nu dat dat op benzine was.  :eusa_wall:

Wat zijn jouw egt waarden op benzine?
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 12:09:06
Niet gemeten yits ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen ;D

Bij 1,25 zit ik op 610 graden bij 120 kmh

Oke weer wat nieuwe getallen, heb zojuist de ontsteking nog wat aangepast.

Bij 120 km/h zit ik nu mooi denk ik, lambda 1,25 bij 590 graden egt.
injector constante display slingert dan echt keurig onder de 8L op 100km.
Lijkt wel een diesel ;D

Bij 100kmh zit ik op 560 graden en ook lambda 1,25 injector constante is dan iets lager of hetzelfde als bij 120kmh.
Dus ik gok dat hier nog wel meer te halen valt.

De ontstekingsaanpassing was "ff" op een parkeerplaats, zal er vanmiddag eens wat dieper in duiken.
Heb dus al bijna 9 graden moeten vervroegen en bij de eerste runs op 1,25 was wat misfire voelbaar. Vandaar de ontsteking aanpassingen op de parkeerplaats ;D

Nou gaat lekker zo :D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 21-11-2017 13:16:17
Je zou theoretisch iets met een elektrische turbo of supercharger kunnen doen, dan kun je het nadeel van turbo bij cruisen omzeilen. Maar dan heb je nog wel aardig wat qua engineering te doen ;)

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 13:27:13
Je zou theoretisch iets met een elektrische turbo of supercharger kunnen doen, dan kun je het nadeel van turbo bij cruisen omzeilen. Maar dan heb je nog wel aardig wat qua engineering te doen ;)

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.

Kwa aansturing door de ECU is dat niet zo'n probleem.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 14:02:37
Citaat
Wat zijn de daadwerkelijke before- en after nummers kwa verbruik eigenlijk, bij het strak aanhouden van 120km/u?

Gehe heb je wel eens geprobeerd om strak 120 te rijden in NL?

Ik gebruik de cijfers van Nieuw en Sint Joosland naar Apeldoorn en terug als referentie.

Kom van 1 op 6,8 zit nu op 1 op 8,6.

Laatste meting was met Lambda 1,19 nu met 1,25 doe ik vrijdag weer zo'n ritje ;D

Als snelle referentie is de injector constante op de BC een heel handige tool
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 14:18:45
Of 80 km.... GVD net een bon binnen omdat ik bij de trajectcontrole op de A20/A13 bij Rotterdam wel 5 hele km te hard gereden zou hebben... was me van geen kwaad bewust.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 21-11-2017 14:38:11
Das een bekende stek Piet, ook oppassen op A20 vanuit rdam richting gouda, daar meten ze exact tot laatste poortje thv politiekantoor, was vroeger een poortje eerder dat ze stopten.

Je wordt bedankt voor je bijdrage aan de nederlandse belastinginkomsten ;)
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 14:48:44
Ontsteking nog wat opgepoetst zaten nog wat vreemde deuken in de curve.

Nu nog gekker ;D

580 graden bij 120kmh en redelijk stabiel 7,5L / 100km op de bc.

545 graden bij 100 kmh en 7,2 L/100 km op de bc.

Ik ga nu maar stoppen voor t enthousiasme t overneemt van 't verstand ;D

Eerst maar weer eens een tankje verstoken met deze waarden.

Leuk is t zeker! De kracht is nog best goed hij accelereert lekker op de cruise.

(https://www.volvo850forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2Fr88fpi.jpg&hash=afabc02025d886916d09f99279c4dab1)

Ziet er dan ongeveer zo uit :D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 14:55:03
Das een bekende stek Piet, ook oppassen op A20 vanuit rdam richting gouda, daar meten ze exact tot laatste poortje thv politiekantoor, was vroeger een poortje eerder dat ze stopten.

Je wordt bedankt voor je bijdrage aan de nederlandse belastinginkomsten ;)

O ... maar da's nog niet alles... dit was op de terugweg na een voorstelling van Andre Kuipers in de Ziggo Dome.
Er zat er ook nog eentje bij van op de heenweg, 135 euro omdat ik ergens blijkbaar toch nog 15 km te hard heb gereden.....$^&&%#$$^%^%%$$


580 graden bij 120kmh en redelijk stabiel 7,5L / 100km op de bc.

hmmm dat zou 1 op 13.3 zijn (denk nog ouderwets in liter per zoveel km)
En dat op LPG.... niet slecht  ;D  (understatement  ;D)

Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: KIM op 21-11-2017 15:15:52

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.

Deze motoren hadden een aangepaste zuiger met een enorme komvorm erin. Dit werd gebruikt in combinatie met directe inspuiting. Deze constructie leverde hetzelfde effect op als het voorkamer systeem waar Arjen het over had. De komvorm en directe inspuiting diende een lambda = 1 mengsel bij de bougie te creeren zodat dit flamfront het overige mengsel kon ontsteken.
Deze GDI motoren draaiden in deellast op lambda 2,7
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Maarten-t5 op 21-11-2017 15:16:23
Op de bc dan. Eerst maar s aan de pomp meten :)
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 15:18:05
Dat is wel de injector constante voor de benzine injectoren he Piet dus dat zou dan met een beetje geluk richting de 1 op 10 kunnen gaan worden maar of dat helemaal realistisch is moeten we nog gaan zien.

Oh dat denken in 1 op 13,3 ipv 7,5L/100km doe ik ook hoor maar ik heb t gewoon rechtstreeks gekopieerd van de BC ;D

Anywayzzz ik ga t eens testen op een ritje Hoenderloo en dan laat ik weer eens van me horen ;D

Auto is verder nog lekker happig op t gaspedaal enzo dus merk nog weinig nadelen eerlijk gezegd :D

Op de bc dan. Eerst maar s aan de pomp meten :)

Precies dat Maarten laten we niet te voorbarig worden ;-)
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Maarten-t5 op 21-11-2017 15:24:56
Als je het gaspedaal intrapt krijg je na accel enrichment, ook de verrijking van de hogere load die je haalt ofc.
Dat kan de ecu per inspuitmoment regelen, dus ik zou ook niet verwachten dat ie loom word op het gaspedaal.
Behalve als je hogere load cellen ook armer gaat maken ofc.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 15:26:30
ow.. boordcomputer... nee dat zegt  nog niks.
Toch zeer benieuwd naar het werkelijk verbruik.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: KIM op 21-11-2017 15:27:53
Tsja met mijn 1,09 in de XC had ik gisteren toch nog steeds geen fraaie score...
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 15:35:48
1,09 ? op LPG?
Wat is je verbruik dan daarbij?
Wellicht moiet je nog een beetje aan de vervroeging morrelen?
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 21-11-2017 15:52:51

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.

Deze motoren hadden een aangepaste zuiger met een enorme komvorm erin. Dit werd gebruikt in combinatie met directe inspuiting. Deze constructie leverde hetzelfde effect op als het voorkamer systeem waar Arjen het over had. De komvorm en directe inspuiting diende een lambda = 1 mengsel bij de bougie te creeren zodat dit flamfront het overige mengsel kon ontsteken.
Deze GDI motoren draaiden in deellast op lambda 2,7

Heb even zitten googlen en kwam erachter dat ik zelf nog met zo'n Mitsu gereden heb ;) Je had destijds in Japan de Mitsubishi Diamant V6 met lean burn motor, heb daar mee gereden in Japan. Weet niet of die V6 lean burn ooit in europa geleverd is.

Die kom was om swirl te krijgen als ik het goed heb. NoX was de killer van het concept.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Maarten-t5 op 21-11-2017 15:54:00
Trouwens Arjan, je hebt een Ali egt sensor toch?
Hoe heet heb je deze gestookt inmiddels en heb je hem al een keertje eruit geschroefd om te inspecteren?
Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van die dingen.
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: freefall op 21-11-2017 16:45:46
Trouwens Arjan, je hebt een Ali egt sensor toch?
Hoe heet heb je deze gestookt inmiddels en heb je hem al een keertje eruit geschroefd om te inspecteren?
Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van die dingen.
Als dat net zo lang goed gaat als met de alicat....;D

Geintje meneer sonneberg....

Blijf het mooi vinden om te volgen
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 17:21:08
We vernemen vanzelf wel wanneer ie doorheen het turbinewiel is gelanceerd.... ;D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 17:41:59
Trouwens Arjan, je hebt een Ali egt sensor toch?
Hoe heet heb je deze gestookt inmiddels en heb je hem al een keertje eruit geschroefd om te inspecteren?
Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van die dingen.

Ja Maarten dat klopt zeker.

De sensor heeft langdurig 950 graden voor z'n kiezen gehad en pieken van 1020.
Ziet er verder prima uit mankeert niets aan. Hebben m er laatst nog uit gehad. Beetje witte aanslag meer niet.

Zie nu ook dat ik weer een boel gemist heb qua lezen hier. Vanavond eens ff tijd voor maken :D
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: KIM op 21-11-2017 17:43:42
1,09 ? op LPG?
Wat is je verbruik dan daarbij?
Wellicht moiet je nog een beetje aan de vervroeging morrelen?

Jup op LPG.
Gisteren was het 1:6,9. Dat was beter. Maar goed op 1 tankbeurt moet ik niet afgaan. Als Marjolein m mee heeft gehad zuipt ie als een dolle (stadsritjes)
Ontsteking kan ik nog niet voor LPG aanpassen. Hoop dat Maarten m binnenkort in de switcher kan toevoegen
Titel: Re: The Mean Lean Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 17:50:37
O ja ... Me7 natuurlijk
Titel: Re: The Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 18:06:59
Ben de 1,20 voorbij dus heb topic naam aangepast!

The Mean Lean Green Burning Machine ;D
Titel: Re: The Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 21-11-2017 18:10:08
Hij is toch blue?  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 19:23:20
Hij is toch blue?  ;D

Done ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: MrCain op 21-11-2017 19:34:11
Een bleumotion ;D

Of is dat vloeken in de kerk?? :evil:
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 21-11-2017 19:38:52
Een bleumotion ;D

Of is dat vloeken in de kerk?? :evil:

Effe denken....

Ja
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 21-11-2017 19:47:58
Een bleumotion ;D

Of is dat vloeken in de kerk?? :evil:


Effe denken....

Ja

Nou mja.. sjoemelsoftware ...
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: freefall op 21-11-2017 20:24:52
Een bleumotion ;D

Of is dat vloeken in de kerk?? :evil:


Effe denken....

Ja

Nou mja.. sjoemelsoftware ...

#dondert van de bank van het lachen# :eusa_clap:
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 21-11-2017 20:48:11
Ja! Arrr de pro sjoemel tuner  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 21-11-2017 21:59:09
Heerlijk. En ga vooral verder! Ik bedoel Arjen. Als mijn blok weer draait, ik neem mijn tijd, pak ik het ook weer op.
En inderdaad door die acceleratie verrijking zal je geen verlies moeten voelen. Lekker ontpapagaaien! ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Lammert op 21-11-2017 22:35:40
Straks rij  je nog zuiniger dan een Prius Arjen  ;D (avatar)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 22-11-2017 08:35:35
Straks rij  je nog zuiniger dan een Prius Arjen  ;D (avatar)

Gehe een prius op lpg... Ik heb er wel eens een zien rijden.
Mijn avator was mijn 940 d24tic tuning project dat ding blies beste roetwolken, was weinig lean nog green hahah.

Eigenlijk is t best bizar wat je haalt aan hoge lambda zonder veel gekke aanpassingen. wel gaaf ;D

En ja dat de auto branche hier niets mee doet of heeft gedaan bij lpg auto's is ook apart te noemen.
Maar toen was de wideband mod er nog niet ;D
Evenals de lpi switcher ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 22-11-2017 10:22:49
Wat ik nog niet eerder besefte, maar het inbouwen van een lpg-installatie in een benzine-configuratie is eigenlijk wel een heel grof compromis, toch een beetje halfslachtig. Blijkbaar blijft een groot deel van het lpg-potentieel en bijbehorende voordelen onbenut.  
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: mehn op 22-11-2017 14:11:08
Gehe een prius op lpg... Ik heb er wel eens een zien rijden.

Daar heb ik ook eens verbaasd LPG naast staan tanken ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 22-11-2017 15:14:57
Bij tegenwind gaat de hele grap al niet meer op ;D back to the drawing board ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 22-11-2017 17:10:24
Toch geen voldoende vermogen meer?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: -D©©©L- op 22-11-2017 18:58:04
Straks rij  je nog zuiniger dan een Prius Arjen  ;D (avatar)

Gehe een prius op lpg... Ik heb er wel eens een zien rijden.
Mijn avator was mijn 940 d24tic tuning project dat ding blies beste roetwolken, was weinig lean nog green hahah.

Eigenlijk is t best bizar wat je haalt aan hoge lambda zonder veel gekke aanpassingen. wel gaaf ;D

En ja dat de auto branche hier niets mee doet of heeft gedaan bij lpg auto's is ook apart te noemen.
Maar toen was de wideband mod er nog niet ;D
Evenals de lpi switcher ;D

1 van de redenen is dat bij de toelatingskeuring uitgegaan wordt van uitstootwaardes bij lamda 1. APK regelgeving idem ditto.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 23-11-2017 00:44:02
Toch geen voldoende vermogen meer?

Nee verbruik weer omhoog! Even wat poetsen ;D

Straks rij  je nog zuiniger dan een Prius Arjen  ;D (avatar)

Gehe een prius op lpg... Ik heb er wel eens een zien rijden.
Mijn avator was mijn 940 d24tic tuning project dat ding blies beste roetwolken, was weinig lean nog green hahah.

Eigenlijk is t best bizar wat je haalt aan hoge lambda zonder veel gekke aanpassingen. wel gaaf ;D

En ja dat de auto branche hier niets mee doet of heeft gedaan bij lpg auto's is ook apart te noemen.
Maar toen was de wideband mod er nog niet ;D
Evenals de lpi switcher ;D

1 van de redenen is dat bij de toelatingskeuring uitgegaan wordt van uitstootwaardes bij lamda 1. APK regelgeving idem ditto.

Tsja dat zegt toch genoeg?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 24-11-2017 15:31:41
1 op 9,3 t begint leuk te worden ;D

Echt leuk!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 24-11-2017 15:59:04
Hmm, ik krijg ook trek...
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 24-11-2017 16:07:36
1 op 9,3 t begint leuk te worden ;D

Echt leuk!

Ja, maar vandaag staat er niet veel wind, hè!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 24-11-2017 16:21:14
1 op 9,3 t begint leuk te worden ;D

Echt leuk!

Aan de pomp? (of op de BC :) )
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 24-11-2017 16:22:15
1 op 9,3 t begint leuk te worden ;D

Echt leuk!

Ja, maar vandaag staat er niet veel wind, hè!

Dat is al opgelost hoor  ;D
'T heet niet voor niets tunen  ;D

1 op 9,3 t begint leuk te worden ;D

Echt leuk!

Aan de pomp? (of op de BC :) )

Aan de pomp! De BC zegt 8,4 op de 100.

Flink stuk 120 en 100 kmh.
Stukje N weg met 80 kmh
En nog een flinke tour door de stad.

Totaal 260 km tegen 28 liter ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 24-11-2017 16:26:25
Not too shabby  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 24-11-2017 16:44:30
Nee zeker leek mij ook niet ik was stiekem best verbaasd dat ie bij 28 liter al afsloeg. Als ik m echt leeg rij kan ik 54 liter tanken.

Dussss (260/28)*54 = 501

500 km actieradius! ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 24-11-2017 17:05:01
Not too shabby, at all !!  ;D

Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 24-11-2017 17:24:23
Zal als ik thuis ben een screenshotje plaatsen van ign en lambda map.
Zit nu op 42 graden voorontsteking.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Marc O. op 24-11-2017 17:43:46
En we hebben het nog steeds over mijn ex-R?  :o Damn, daar reed ik gemiddeld idd. nog geen 1:7 mee.

Not shabby at all!  :eusa_clap:
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 24-11-2017 18:57:30
Wow, denk dat er veel lpi rijders nu zitten te kwijlen over je actieradius.

Zou me niets verbazen als je veel fans en pb gaat krijgen :)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 24-11-2017 19:48:47
En we hebben het nog steeds over mijn ex-R?  :o Damn, daar reed ik gemiddeld idd. nog geen 1:7 mee.

Not shabby at all!  :eusa_clap:

Nou ik geloof dat ik ooit 1 op 7,2 heb gehaald als beste getal ;D

Maar ja dat is idd jou ex Rrrrrr ;-)

Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 24-11-2017 20:12:15
Mooie update weer!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 27-11-2017 09:16:33
Nog maar ff wat toevoegen hier, het volgende tankje is er ook alweer doorheen.

ca 100 km stadsverkeer en veel start stop
en nog 180 km snelweg 's avonds laat, met veel bijrijders alarmen ;D ( Ik kwam ook echt in de regen volgas uit philip morris bocht  ;D )

Totaal 285 km op 35 liter. Ofwel nog steeds 1 op 8 ;D

Ik vind t nog niet tegenvallen eigenlijk, ik ga er nog 2 graden ontsteking vervroeging bij doen en dan vanmiddag eens een ritje Maastricht doen ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 28-11-2017 15:15:04
Ontsteking weer 2 graden terug want met 2 graden meer vervroegen zat ik al voor BDP te ontsteken dat was redelijk voelbaar ;D

Daarna de ontsteking nog een half graadje verlaat dat lijkt een iets stabieler en sterker effect te hebben.

Nu met alleen snelweg ff een eco run gedaan 115 km/h lijkt een goede snelheid met 580 graden EGT.
Nu nog ff voor elkaar krijgen dat ie bij 120 km/h ook zo lekker loopt als bij 115  ;D

1 op 9,5  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 28-11-2017 15:20:54
Mooi man!
Ik hoop dat ik je snel kan gaan volgen in deze.

Green Yeti FTW!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Marc O. op 28-11-2017 18:52:41
Gaaf hoor!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 28-11-2017 19:11:04
Mooi research wat je daar doet!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 00:35:49
(https://www.volvo850forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi65.tinypic.com%2Fxbn814.jpg&hash=ec5c2782640dd976027a890266876422)

Zoals beloofd, dit is ongeveer waar ik nu mee rij.. heb zoveel revisies dat ik t ook niet altijd meer weet ;D

de overgangen mogen nog wat bijgeschaafd worden van arm naar flinke last maar moet ook de cam timing nog wat aanpassen. Dit zal ook wel weer de nodige verandering geven.

Uiteindelijk wil k nog naar een hoger lambda getal hoor dus dat poetsen komt vanzelf wel een keer ;D

Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 29-11-2017 07:22:39
Waarom draai je bij stationair lambda 1?
Je kunt daar toch ook gerust 1,05 pakken?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 09:52:49
Waarom draai je bij stationair lambda 1?
Je kunt daar toch ook gerust 1,05 pakken?

Ohjahoor kan wel maar de winst is daar een stuk minder, komt vast wel een keer, first things first ;D

Zal proberen nog ff wat uitleg te geven van hoe ik bezig ben, de EGT meting is een redelijke leidraad maar gevoel in motorloop is ook zeer belangrijk.

Die 1.15 heb ik gedaan zonder iets te veranderen en daar liep ie op nu achteraf waarschijnlijk ook met te late ontsteking dus ook te hoge EGT's.

Toen ik daarna naar 1.19 ging merkte ik dat ie begon te misfiren tijdens het rijden, ik heb de ontsteking toen in het misfire gebied 4 graden opgetrokken en de omliggende velden waar ik dezelfde lambda waarde in vroeg met 2 graden vervroegd.
Dit in de grafische weergave later nog wat strak getrokken.
Je zag zeer duidelijk de EGT flink dalen, ik heb hierna nog wat met de ontsteking gespeeld graadje er bij en er af maar die plus 4 bij voelbare misfires (stotterig/hakkelig/rommelig lopen) werkte schijnbaar redelijk want dit gaf de laagste EGT.

De injector constante op de BC is direct gelinkt aan de injector tijd, als je op het juiste moment ontsteekt heb je ook de minste brandstof nodig dus ik heb hier ook wel echt naar gekeken en stiekem dus best handig.

Nu ik naar 1.25 ben gegaan heb ik t niet veel anders gedaan alvast 2 graden opgetrokken en waar nodig dus nog wat er bij en er af. Te vroeg ontsteken (voor bdp) is ook een voelbaar iets voelt iets heftiger als misfires  ;D
Maar ook die heb ik dus al gehad.

De overgang van arm naar verrijkt is nog wat lastig op sommige momenten geef je volgas en gebeurt er gewoon te weinig dus dan is de overgang van arm naar rijk draaien een beetje zoek of veel te laat.
Dit is iets waar k nu nog niet zoveel aan gedaan heb maar wel iets waar zeker naar gekeken moet gaan worden.
Maarten merkte al iets op over acceleratie verrijking, die zie ik ook in mijn logs maar ik accelereer nog steeds in het arme gebied rond 1,05. Dit zal komen doordat de acceleratie verrijking een aantal punten verrijkt tijdens accelereren en niet naar een rijk lambda getal regelt.
Nu lijkt me dit ook beter want de ontsteking staat nu al bijna 10 graden vroeger dan origineel dus ik denk ook dat je niet veel rijker moet gaan accelereren met dezelfde ontstekings map  ;D

Nog veel te pionieren dus, nog even terugkomend op bovenstaand, in de meeste gevallen pakt ie gewoon op als ik gas geef en gaat ie er als een speer vandoor dus zal nog best een zoekplaatje worden  :eusa_think:

It is Mean!
It is Lean!
It's even Green!

It's the Blue Mean Lean Green Burning Machine  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 29-11-2017 10:12:27
Zoals beloofd, dit is ongeveer waar ik nu mee rij.. heb zoveel revisies dat ik t ook niet altijd meer weet ;D

de overgangen mogen nog wat bijgeschaafd worden van arm naar flinke last maar moet ook de cam timing nog wat aanpassen. Dit zal ook wel weer de nodige verandering geven.

Uiteindelijk wil k nog naar een hoger lambda getal hoor dus dat poetsen komt vanzelf wel een keer ;D

Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 10:20:24
Zoals beloofd, dit is ongeveer waar ik nu mee rij.. heb zoveel revisies dat ik t ook niet altijd meer weet ;D

de overgangen mogen nog wat bijgeschaafd worden van arm naar flinke last maar moet ook de cam timing nog wat aanpassen. Dit zal ook wel weer de nodige verandering geven.

Uiteindelijk wil k nog naar een hoger lambda getal hoor dus dat poetsen komt vanzelf wel een keer ;D

Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.


Jahoor acceleren op de cruise of als je iets meer wilt met de voet is niet anders dan anders.
Het is niet dat je echt brandstof weg neemt dus je neemt ook geen vermogen weg, je draait gewoon met een armer mengsel maar je hebt wel meer van dat arme mengsel nodig om hetzelfde vermogen te halen.
Mijn load tijdens cruisen is ook hoger dan voorheen, omdat ik meer lucht gebruik.

Nogmaals je laat geen brandstof weg je maakt t mengsel efficiënter. (efficiënter aan de kant van brandstof verbruik)
Als je je ontsteking er niet op aan zou passen heb je wel kans op vermogens verlies, let wel dit verhaaltje gaat over deellast.

Onder boost is het eigenlijk ook niet veel anders maar dan moet je dus meer turbodruk gaan maken voor een zelfde vermogen.
Hier wil ik ooit wel mee aan de gang maar 1 stap tegelijk.

Ik wil je best een paar log files opsturen hoor kun je ze eens naast die van jezelf leggen.

Heb je ook dat filmpje bekeken van die kerel die dat motortje op lambda 3.3 laat draaien?
De piekdruk is bij dezelfde brandstof hoeveelheid gewoon hoger bij een lambda van 3.3 dan bij lambda 1.
Significant hoger zelfs, egt's zijn flink lager en de verdere warmte ontwikkeling is minder dus win win win ;D

Hogere piekdruk is dus meer koppels  :eusa_dance:


Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 29-11-2017 10:33:58
Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.

De auto moet dan meer vermogen gaan leveren, je drukt dus om toeren te houden het pedaal dieper in.
Daarmee kom je dan ook in hogere loadcellen in de tabellen terecht, die dan daar weer op getuned zijn (als het goed is  ;D)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 10:38:21
Wat gebeurt er als je met een volgepakte auto en dakkoffer op stap gaat en je op de autobahn stevige tegenwind hebt? En als je dan ook nog op cruise snelheid wat hoogteverschil moet overwinnen? Gaat dat lukken zo? Gewoon even praktisch bekeken.

De auto moet dan meer vermogen gaan leveren, je drukt dus om toeren te houden het pedaal dieper in.
Daarmee kom je dan ook in hogere loadcellen in de tabellen terecht, die dan daar weer op getuned zijn (als het goed is  ;D)

Ook dat maar je wil ook niet iedere keer weer in de hogere lambda tabellen uitkomen want dan krijg je alsnog een soort pendel sensor principe en daar kun je je verbeterde efficiëntie wel weer gedag zwaaien ;D
Dat had ik dus rond de 120 km/h hij dook dan wel eens die load van 4,56 tabel in of iig voorbij 3,79 als je een bergje op moest of iets versnelde op de cruise maar als ie dan weer flink moet gaan verrijken om daar te komen ben je je hele "zuinige" effect weer kwijt.
Vandaar dat ik de hele load 4.56 kolom ook op lambda 1.25 heb staan.
Gaat gewoon goed hoor!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 29-11-2017 10:48:53
Mja maar dat is dan ook maar 1 load cel verder.
Maar bij de  (alpen)berg op met tegenwind en 5 ietwat obese personen met bijbehorende ski-uitrusting in een oversized skibox (denk dat dat meer in de richting is van wat Ries bedoelde) schuif je wel een paar cellen meer op hoor.  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 10:52:01
Mja maar dat is dan ook maar 1 load cel verder.
Maar bij de  (alpen)berg op met tegenwind en 5 personen met bijbehorende ski-uitrusting in een oversized skibox (denk dat dat meer in de richting is van Ries bedoelde) schuijf je wel een paar cellen meer op hoor.  ;D

Ah dus eigenlijk probeert iemand een niet bestaand theoretisch probleem te creëren  ;D

Neehoor Ries geen enkel probleem ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 29-11-2017 10:55:28
Vind je skien niet leuk dan?  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 11:12:27
Vind je skien niet leuk dan?  ;D

Mij niet gezien ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 29-11-2017 11:16:45
Daar heb ik in ieder geval geen hekel aan. En ja, een wat grotere actieradius vind ik niet verkeerd, want meestal moet ik onder de door Piets geschetste omstandigheden na 300 km weer een pomp gaan zoeken. Als ik tenminste zeker weten de benzinevoorraad onaangesproken wil laten.

Maar dat betekent dus wel dat je blue mean lean en green vooral bereikt onder omstandigheden die daar gunstig voor zijn.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 29-11-2017 11:19:18
Heb je ook nog een mogelijkheid om over te schakelen naar een benzine map? Als je langer stuk op benzine rijdt wil je niet zo arm rijden ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 29-11-2017 11:33:59
Daar is de LPI-Switcher voor: bij  overschakelen naar benzine wordt automatisch een andere complete mapset geselecteerd (VE-map, Ign map, loadrequest map, tcv-map) alsook een set andere injectorparameters.
Er kan dus compleet apart getuned worden voor benzine en lpg
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 29-11-2017 11:42:06
Daar is de LPI-Switcher voor: bij  overschakelen naar benzine wordt automatisch een andere complete mapset geselecteerd (VE-map, Ign map, loadrequest map, tcv-map) alsook een set andere injectorparameters.
Er kan dus compleet apart getuned worden voor benzine en lpg

En daar zijn we nu druk mee bezig :D incl de wideband mod :D

Daar heb ik in ieder geval geen hekel aan. En ja, een wat grotere actieradius vind ik niet verkeerd, want meestal moet ik onder de door Piets geschetste omstandigheden na 300 km weer een pomp gaan zoeken. Als ik tenminste zeker weten de benzinevoorraad onaangesproken wil laten.

Maar dat betekent dus wel dat je blue mean lean en green vooral bereikt onder omstandigheden die daar gunstig voor zijn.

Jep maar dat is met alle zuinige ritten toch.
Maar over de gehele linie rij je zuiniger en hoe meer van die ideale omstandigheden je tegenkomt hoe zuiniger je rijdt ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 29-11-2017 12:00:21
Dat het grosso modo zuiniger is, daar ben ik langzamerhand helemaal van overtuigd hoor! Maar soms zou je graag op enkel lucht willen rijden...
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 29-11-2017 12:39:42
Dagelijks in het vlakke Nederland rijdend slaat de weegschaal tamelijk gunstig door.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 29-11-2017 18:34:13
Zo zie je ook wat die ontsteking doet. Ik ga bij stationair 1,15 richting afslaan.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 04-12-2017 20:30:55
Zou je bij een N/A ook zoveel kunnen doen qua veraremen ed?

Ga binnenkort vriend van me helpen brc installatie in een bmw v8 te bouwen, nieuwsgierig of daar ook eea mee te doen is. En zon ding lust ook wel een slok ;) brc heeft iig mooie software om lpg kant in te regelen, maar verwacht dat het lambda regeling vd ecu volgt ipv zelfstandig in te stellen.

Iemand ervaring secu inzicht?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 04-12-2017 20:45:18
Heel zeker wel. Indertijd heb ik als proof of concept een hardwarematige lambdaregeling gemaakt. Om te laten zien dat een widebandregeling loont.
Dat werkt op iedere wagen. Ik heb dat op een PIC microcontrollertje gedaan. Die zou dan wel een LPi switcher moeten hebben. Tot de 6 versies is dat laatste makkelijk hardwarematig te doen.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 04-12-2017 20:50:55
Hmmm, interessant yits! Ga het in de groep gooien ;) maar dit is geen lpi installatie, maakt dat nog uit?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 04-12-2017 21:31:38
Voor dat superlean draaien maakt het uit Met LPi kan je heel lean draaien. Maar op ook op benzine kan het wat minder qua verbruik. Ik geloof dat ik alles heb gedocumenteerd. Morgen even opzoeken. Heb zelfs een printplaat laten maken totdat Piet met zijn M4.4 softwarematige oplossing kwam. Voor M4.4 een meer dan perfecte aanpak. Mijn hardware oplossing is echter universeel. Dus leuk voor een 10V. Kijken wat ik terug vind.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 04-12-2017 21:51:19
Sorry yits, wil je niet teveel verwarren, maar het is wel lpg, maar dan brc ipv vialle.

10v das toch siemens ecu, dacht dat zon bmw ook siemens ecu heeft.

Kan nog leuk worden, ook al is het in dit geval geen volvo :)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 04-12-2017 21:53:50
Een wideband die narrowband simuleert Yits?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 04-12-2017 21:56:53
Dat zit toch al standaard op de meeste wideband kastjes? Narrowband uitgang. Dacht dat ik dat ook heb op mijn alm wideband.

Daarnaast narrowband is toch binair, daar kun je dan toch niet mee spelen om lean te rijden, zonder in de ecu in te grijpen?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 04-12-2017 21:58:41
Een universele hardware oplossing om via wideband arm te draaien lijkt mij een narrowband simulator.
Ik kan t ook mis hebben hooooorrrrr ben benieuwd naar de oplossing van Yits.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 04-12-2017 22:09:59
Je kunt dan natuurlijk de narrowband laten pendelen rond elke gewenste lambdawaarde ipv 1.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 04-12-2017 22:13:29
Je kunt dan natuurlijk de narrowband laten pendelen rond elke gewenste lambdawaarde ipv 1.
Yep Load afhankelijk.
Ik heb dat indertijd primitief opgelost, maar an sich werkzaam. Piet heeft dat verbetert. Nog steeds hardwarematig en vervolgens heeft hij de M4.4 softwarematige oplossing gemaakt.

Ik zal kijken wat ik terug kan vinden. Volgens mij heb ik alles gepost of gedocumenteerd. ;) En het zou me niet verbazen als ik zelfs nog printplaatjes heb laten maken voor de universele hardwaremod. Maar ff terugkijken morgen.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 04-12-2017 22:14:24
Je kunt dan natuurlijk de narrowband laten pendelen rond elke gewenste lambdawaarde ipv 1.

Yep, that’s the trick ...
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 04-12-2017 22:17:32
Dat zit toch al standaard op de meeste wideband kastjes? Narrowband uitgang. Dacht dat ik dat ook heb op mijn alm wideband.

Daarnaast narrowband is toch binair, daar kun je dan toch niet mee spelen om lean te rijden, zonder in de ecu in te grijpen?

Die narrowband uitgang an sich kan alleen, zoals een echte narrowband, om een lambda 1 (14.7 afr voor benzine) pendelen en niet om elke willekeurige andere lambdawaarde.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 04-12-2017 22:22:26
Je kunt dan natuurlijk de narrowband laten pendelen rond elke gewenste lambdawaarde ipv 1.

Yep, that’s the trick ...
En daarmee begon een door jou aangegeven suggestie tot iets heel leuks te worden.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 13-12-2017 16:03:25
(https://www.volvo850forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi63.tinypic.com%2Fmigmrk.jpg&hash=19e4dbdb85ffe4fe33097bb6af961f8f)

(https://www.volvo850forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2Ffu3wbr.jpg&hash=245a8acbde5570c42be2885aa5a8fce9)

Kwam nog wat tegen op m'n telefoon ;D

Lean burn evidence  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 13-12-2017 18:36:44
Een wideband die narrowband simuleert Yits?
Yep met continu variabele lambdawaarde.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1535528.html#msg1535528 (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1535528.html#msg1535528)

Later heeft Piet daar nog een EEPROM aan toegevoegd om een complexere lambdaregeling mogelijk te maken.
Dit zou je in principe ook op een 10V kunnen gebruiken.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 13-12-2017 19:25:51
Werkt dat met willekeurige ecu, secu auto?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 13-12-2017 19:28:10
Ja, met iedere narrowband auto.
Het idee is ooit tijdens een appje tussen Piet en mij ontstaan.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 13-12-2017 19:32:07
Heel interessant! Wat zijn jullie toch mooi stelletje professoren /willie wortels :)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 13-12-2017 21:02:39
De wideband mod doet exact hetzelfde maar dan geregeld door de M4.4 computer.

Een gesimuleerd narrowband signaal uitzenden bij de door jou gewenste lambda waarde.
Als je in de logs de voorste lambda sonde er bij klikt zie je m altijd slingeren bij de door jou gewenste lambda waarde, heel vernuftig!

Heel mooi! :D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 13-12-2017 21:14:36
Sterker nog: Die wideband mod doet meer! ;)
Die zorgt ervoor dat je bij iedere load en toerental combinatie exact de door jou gekozen lambda waarde hebt.

Mijn proof of concept verhaal is daarentegen weer universeel inzetbaar. Zij het met een wat minder nauwkeurige regeling. Al blijft dit een verbetering t.o.v. de narrowband aansturing.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 13-12-2017 21:33:34
Kan je met jou proof of concept wel direct een widebandsonde er aan knopen? Of moet je dan alsnog een controller hebben zoals de spartan of de alm?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 13-12-2017 21:57:31
De aansturing/uitlezen van de Bosch LSU wideband sensoren is een redelijk gecompliceerde zaak waarvoor Bosch de CJ125 chip heeft ontwikkeld.
Alle controllers zijn rond deze chip ontworpen.
Zelf zo’n circuit rondom de CJ125 ontwikkelen is op zich wel mogelijk.
Maar het is eenvoudiger gebruik te maken van reeds bestaande controllers.
Dus in dat opzicht blijft een controller noodzakelijk, bestaand of zelf ontworpen, rond de CJ125.

Wat leesvoer over de CJ125 :
http://www.bosch-semiconductors.de/media/automotive_electronics/product_information/CJ125_Product_Info.pdf
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 13-12-2017 22:15:37
Is het raar als ik me nu een " baboon brain " voel? ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Maarten-t5 op 13-12-2017 23:04:31
zoiets? :D

(https://vignette.wikia.nocookie.net/cowandchicken/images/1/1a/I.R._Baboon_301-1-.gif/revision/latest?cb=20130907093842)

Er is wel ergens een opensource project op het web voor een diy wideband controller.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: KIM op 14-12-2017 06:41:42
Jaaa, kun je controllertjes gaan solderen als je weer eens niets te doen hebt aan boord  :P
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: classicT5 op 14-12-2017 17:55:44
Hij moet ook nog wat downpipes lassen. Je hebt toch wel een tig lasapparaat bij je? ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: S. Brouwer op 01-01-2018 20:27:51
Rustigaan even het topic doorgelezen.
En begrijp ik het goed dat dit ook goed toepasbaar is voor de  twin turbo T6 met vialle lpi?
Mijn xc90 lust ook wel een slokje ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 01-01-2018 20:36:48
Rustigaan even het topic doorgelezen.
En begrijp ik het goed dat dit ook goed toepasbaar is voor de  twin turbo T6 met vialle lpi?
Mijn xc90 lust ook wel een slokje ;D

Zeker dat is ME7 of ME9? Van welk jaar is ie?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 01-01-2018 20:43:20
Je moet de software van de ECU aan kunnen passen daarvoor.
Bij een ME7 gaat dat wel (Maarten houdt zich daarmee bezig) bij een ME9 (vooralsnog) niet.
Bovendien moet er van de LPI installatie een signaal af te tappen zijn die aangeeft op welke brandstof er gereden wordt.
Bij Vialle versie 6 gaat dat wel, bij versie 7 (nog) niet.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: S. Brouwer op 01-01-2018 20:58:49
Klinkt al goed. 1e serie uit 2003. Lpi is 2 maanden oud en zal even kijken welke versie het is.
Daarna maar starten met het inlezen in het tunersdeugd topic!
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 01-01-2018 21:02:21
1e serie is me7 zover ik weet
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: S. Brouwer op 01-01-2018 21:34:09
1e serie is me7 zover ik weet

Zo te zien wel! Zal de lpi controleren en dan verder inlezen.
Nog ewn aantal avonden te gaan  :)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: leons850 op 01-01-2018 21:36:33
1e serie is me7 zover ik weet

Zo te zien wel! Zal de lpi controleren en dan verder inlezen.
Nog ewn aantal avonden te gaan  :)

Als het 2 maanden oud is je LPI, ga er dan maar vanuit dat het LPE7 is.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 01-01-2018 21:54:25
Ogja valt ook wel weer wat voor te verzinnen toch  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: leons850 op 01-01-2018 22:32:42
Ogja valt ook wel weer wat voor te verzinnen toch  ;D

Signaal van de pomp pakken en een timer van 2min in programmeren voor hij switcht?
Omschakelen duurt altijd max 2min (volgens de theorie).
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: de Boeing op 01-01-2018 22:44:04
Ogja valt ook wel weer wat voor te verzinnen toch  ;D

Signaal van de pomp pakken en een timer van 2min in programmeren voor hij switcht?
Omschakelen duurt altijd max 2min (volgens de theorie).


Ik heb een nieuwe softwarefile gekregen in mijn LPE6 en die gaat bij 60sec al naar lpg en dat vindt mijn M4.3 niet fijn (zit dan nog niet in zijn lambda regeling?). Wordt nog aangepast en ik schakel voorlopig even manueel tussen lpg en benzine. Het kan dus ook sneller dan 2min...
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 01-01-2018 23:03:24
Omschakelen van lpg naar benzine gaat echter wel snel.
Juist die omschakeling van het knockresistentere lpg naar benzine moet de ECU instantaan kunnen volgen.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: leons850 op 01-01-2018 23:30:23
Ogja valt ook wel weer wat voor te verzinnen toch  ;D

Signaal van de pomp pakken en een timer van 2min in programmeren voor hij switcht?
Omschakelen duurt altijd max 2min (volgens de theorie).


Ik heb een nieuwe softwarefile gekregen in mijn LPE6 en die gaat bij 60sec al naar lpg en dat vindt mijn M4.3 niet fijn (zit dan nog niet in zijn lambda regeling?). Wordt nog aangepast en ik schakel voorlopig even manueel tussen lpg en benzine. Het kan dus ook sneller dan 2min...

Daarom zei ik ook max 2min.
Bij mij duurt het 80sec. ;)

Maar als je storing oid hebt dan staat hij op 2min.

Omschakelen van lpg naar benzine gaat echter wel snel.
Juist die omschakeling van het knockresistentere lpg naar benzine moet de ECU instantaan kunnen volgen.

Wanneer LPE7 zelf overschakelt naar benzine omdat hij leeg is  of wanneer je dat zelf doet, dan schakelt de pomp meteen af (lees tegelijk volgens Limburgse LPG techniek).
Moet dus geen probleem zijn. ;)
De groene draad moet je hebbeb, dit een paar jaar geleden ook al aan Maarten laten weten per pb. ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 01-01-2018 23:51:05
Er moet vast ergens een signaaltje vanaf te pikken zijn toch? Al is het van het het groene blauwe ledje dat gaat branden als ie daadwerkelijk op lpg staat ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: leons850 op 01-01-2018 23:53:24
Er moet vast ergens een signaaltje vanaf te pikken zijn toch? Al is het van het het groene ledje dat gaat branden als ie daadwerkelijk op lpg staat ;D

Lpe7 heeft daar geen groen ledje voor. ;-)
Die laat een blauw ledje knipperen bij opstart en die gaat constant branden wanneer op lpg.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 02-01-2018 00:01:23
Er moet vast ergens een signaaltje vanaf te pikken zijn toch? Al is het van het het groene blauwe ledje dat gaat branden als ie daadwerkelijk op lpg staat ;D

Lpe7 heeft daar geen groen ledje voor. ;-)
Die laat een blauw ledje knipperen bij opstart en die gaat constant branden wanneer op lpg.

Dat zeg ik  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 02-01-2018 00:58:16
Wanneer LPE7 zelf overschakelt naar benzine omdat hij leeg is  of wanneer je dat zelf doet, dan schakelt de pomp meteen af (lees tegelijk volgens Limburgse LPG techniek).
Moet dus geen probleem zijn. ;)
De groene draad moet je hebbeb, dit een paar jaar geleden ook al aan Maarten laten weten per pb. ;)

Dat is zeker een onderzoekje waard.
Ff iemand met LPe7 vinden om te testen.
(weet wel iemand denk ik  ;) ;D)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: S. Brouwer op 02-01-2018 06:21:27
Er moet vast ergens een signaaltje vanaf te pikken zijn toch? Al is het van het het groene blauwe ledje dat gaat branden als ie daadwerkelijk op lpg staat ;D

Lpe7 heeft daar geen groen ledje voor. ;-)
Die laat een blauw ledje knipperen bij opstart en die gaat constant branden wanneer op lpg.

Dat zeg ik  ;D

Ik heb inderdaad de lpe7 met de genoemde  kleuren als hierboven.


Wanneer LPE7 zelf overschakelt naar benzine omdat hij leeg is  of wanneer je dat zelf doet, dan schakelt de pomp meteen af (lees tegelijk volgens Limburgse LPG techniek).
Moet dus geen probleem zijn. ;)
De groene draad moet je hebbeb, dit een paar jaar geleden ook al aan Maarten laten weten per pb. ;)

Dat is zeker een onderzoekje waard.
Ff iemand met LPe7 vinden om te testen.
(weet wel iemand denk ik  ;) ;D)


Ik weet nu ook wel iemand  ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 02-01-2018 10:49:50
Dat wordt vast leuk ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: leons850 op 02-01-2018 11:28:25
Wanneer LPE7 zelf overschakelt naar benzine omdat hij leeg is  of wanneer je dat zelf doet, dan schakelt de pomp meteen af (lees tegelijk volgens Limburgse LPG techniek).
Moet dus geen probleem zijn. ;)
De groene draad moet je hebbeb, dit een paar jaar geleden ook al aan Maarten laten weten per pb. ;)

Dat is zeker een onderzoekje waard.
Ff iemand met LPe7 vinden om te testen.
(weet wel iemand denk ik  ;) ;D)


De groene draad zit ook aan het koppelblok voor bij de motor.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: MrCain op 02-01-2018 11:42:55
Ogja valt ook wel weer wat voor te verzinnen toch  ;D

Signaal van de pomp pakken en een timer van 2min in programmeren voor hij switcht?
Omschakelen duurt altijd max 2min (volgens de theorie).


Enig naadeel is dat dan wel de map "geswitched" word als het contact aan gaat aangezien dan alles gelijk onder spanning word gezet via het signal van het benzene hoordrelais: daar word het LPe mee geschakeld. Timer is wel een beetje last resort voor mij persoonlijk.

Maar als je dit op deze manier wil doen pak dan gewoon de schakeldraad (rood) van de afsluiter => is de zelfde geschakelde plus en wat makkelijker te vinden/aan te sluiten.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 02-01-2018 11:45:08
@Leon die groene draad is de stuurdraad van de pomp?
Dus als je start op benzine maar wel bezig met overschakelen naar LPG dan is de pomp bekrachtigd, ofwel je zou dan even max 2 minuten op de "verkeerde" map staan.
Na die 2 minuten staat ie sowieso op LPG en draai je dus op de lpg map. Wat dus eventueel op te lossen zou zijn met een tijd relais oid.

Als het systeem of jijzelf overschakelt van lpg terug naar vanwege tank leeg of druk op de knop dan schakelt het systeem de pomp gelijk af zeg je?
Dus dan zou je direct weer op de benzine mapset staan.

Klinkt doenbaar ;D

 Klik tijdrelais boardje (https://www.aliexpress.com/item/OOTDTY-AC-220V-Adjustable-Timer-Delay-Switch-Turn-On-Off-Time-Relay-Module-0-10-Seconds/32836895698.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10304_10307_10301_10059_10314_10534_5790011_100031_10604_10103_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_5&algo_expid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091-9&algo_pvid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091&rmStoreLevelAB=5)

@ cain Ik snap je zorgen, maar het is niet zo dat als je m op contact zet de tijd al begint te lopen want dan geeft ie alleen even een korte puls op de pomp.
De boel gaat pas echt aan de gang als de motor draait.
Voordeel van de tijdschakelaar is dan ook dat als je m op contact zet hij niet gelijk op de LPG map schakelt maar vanwege t tijdrelais daar dan nog even mee wacht totdat de motor echt draait.

Maar er moet toch iets in het hele systeem zijn wat continu spanning heeft als je daadwerkelijk op LPG draait?
Er heeft vast iemand tekeningen van dat spul?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: MrCain op 02-01-2018 12:11:18
@Leon die groene draad is de stuurdraad van de pomp?
Dus als je start op benzine maar wel bezig met overschakelen naar LPG dan is de pomp bekrachtigd, ofwel je zou dan even max 2 minuten op de "verkeerde" map staan.
Na die 2 minuten staat ie sowieso op LPG en draai je dus op de lpg map. Wat dus eventueel op te lossen zou zijn met een tijd relais oid.

Als het systeem of jijzelf overschakelt van lpg terug naar vanwege tank leeg of druk op de knop dan schakelt het systeem de pomp gelijk af zeg je?
Dus dan zou je direct weer op de benzine mapset staan.

Klinkt doenbaar ;D

 Klik tijdrelais boardje (https://www.aliexpress.com/item/OOTDTY-AC-220V-Adjustable-Timer-Delay-Switch-Turn-On-Off-Time-Relay-Module-0-10-Seconds/32836895698.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10304_10307_10301_10059_10314_10534_5790011_100031_10604_10103_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_5&algo_expid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091-9&algo_pvid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091&rmStoreLevelAB=5)

@ cain Ik snap je zorgen, maar het is niet zo dat als je m op contact zet de tijd al begint te lopen want dan geeft ie alleen even een korte puls op de pomp.
De boel gaat pas echt aan de gang als de motor draait.
Voordeel van de tijdschakelaar is dan ook dat als je m op contact zet hij niet gelijk op de LPG map schakelt maar vanwege t tijdrelais daar dan nog even mee wacht totdat de motor echt draait.

Maar er moet toch iets in het hele systeem zijn wat continu spanning heeft als je daadwerkelijk op LPG draait?
Er heeft vast iemand tekeningen van dat spul?

Pomp pvm signaal zou ik zeker niet gebruiken  ;D
De spanning op pomp en afsluiters gaan er gelijk op als het benziene hoofdrelais door de ecu word geschakeld => kiek maar s op de schema's  ;)

Er moet gewoon een deftigere manier voor verzonnen worden.
Voor de 5 cylinder heb ik misschien al wat, voor de 6 cylinder word t wat lastiger....maar is wel wat voor te vinden ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 02-01-2018 12:21:58
Helemaal met je eens!

De LPe 7 heeft de schakelaars voor de injectoren elektronisch en intern.
Zullen wel MOSFETS zijn of zo. Je zou het stuursignaal daarvan kunnen aftappen bijvoorbeeld.

Dan heb je wel een exact en juist gedefinieerd omschakelmoment. Nadeel is dat je de LPe dan open moet maken. Minder voor de garantie. ;)

Of een integrator en Schmitt-trigger achter het brandstofindicatie ledje.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: leons850 op 02-01-2018 12:36:14
@Leon die groene draad is de stuurdraad van de pomp?
Dus als je start op benzine maar wel bezig met overschakelen naar LPG dan is de pomp bekrachtigd, ofwel je zou dan even max 2 minuten op de "verkeerde" map staan.
Na die 2 minuten staat ie sowieso op LPG en draai je dus op de lpg map. Wat dus eventueel op te lossen zou zijn met een tijd relais oid.

Als het systeem of jijzelf overschakelt van lpg terug naar vanwege tank leeg of druk op de knop dan schakelt het systeem de pomp gelijk af zeg je?
Dus dan zou je direct weer op de benzine mapset staan.

Klinkt doenbaar ;D

 Klik tijdrelais boardje (https://www.aliexpress.com/item/OOTDTY-AC-220V-Adjustable-Timer-Delay-Switch-Turn-On-Off-Time-Relay-Module-0-10-Seconds/32836895698.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10304_10307_10301_10059_10314_10534_5790011_100031_10604_10103_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_5&algo_expid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091-9&algo_pvid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091&rmStoreLevelAB=5)

@ cain Ik snap je zorgen, maar het is niet zo dat als je m op contact zet de tijd al begint te lopen want dan geeft ie alleen even een korte puls op de pomp.
De boel gaat pas echt aan de gang als de motor draait.
Voordeel van de tijdschakelaar is dan ook dat als je m op contact zet hij niet gelijk op de LPG map schakelt maar vanwege t tijdrelais daar dan nog even mee wacht totdat de motor echt draait.

Maar er moet toch iets in het hele systeem zijn wat continu spanning heeft als je daadwerkelijk op LPG draait?
Er heeft vast iemand tekeningen van dat spul?

Pomp pvm signaal zou ik zeker niet gebruiken  ;D
De spanning op pomp en afsluiters gaan er gelijk op als het benziene hoofdrelais door de ecu word geschakeld => kiek maar s op de schema's  ;)

Er moet gewoon een deftigere manier voor verzonnen worden.
Voor de 5 cylinder heb ik misschien al wat, voor de 6 cylinder word t wat lastiger....maar is wel wat voor te vinden ;)

Remeeus heeft bij mijn auto al eens de 6e injector stekker (op mijn 5cilinder dus) gemeten.
Daar staat geen spanning op als hij op benzine of LPG loopt.
Die vlieger gaat niet op. ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 02-01-2018 12:37:20
Het openmaken en solderen in de LPe computer ben ik persoonlijk niet zo voor.
Het moet een minder invasieve methode worden...

Ogja valt ook wel weer wat voor te verzinnen toch  ;D

Signaal van de pomp pakken en een timer van 2min in programmeren voor hij switcht?
Omschakelen duurt altijd max 2min (volgens de theorie).


Enig naadeel is dat dan wel de map "geswitched" word als het contact aan gaat aangezien dan alles gelijk onder spanning word gezet via het signal van het benzene hoordrelais: daar word het LPe mee geschakeld. Timer is wel een beetje last resort voor mij persoonlijk.

Maar als je dit op deze manier wil doen pak dan gewoon de schakeldraad (rood) van de afsluiter => is de zelfde geschakelde plus en wat makkelijker te vinden/aan te sluiten.

Hangt er van af hoelang er spanning op de pomp danwel afsluiter staat na aanzetten contact.
Als dat maar eventjes is en tijdens het verder warm lopen de spanning er weer af is is het geen probleem.
De switcher switcht dan weliswaar een keer extra tussenr de lpg-mapset en benzine-mapset, maar dat is op zich helemaal geen probleem.
De lambdaregeling gaat toch ook niet instantaan na starten werken.

Edit: als het een pvm signaal is is daar in de software ook wel mee te werken.
Maar als de afsluiter een contante spanning is, is dat wel weer makkelijker natuurlijk.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 02-01-2018 12:42:47
@Leon die groene draad is de stuurdraad van de pomp?
Dus als je start op benzine maar wel bezig met overschakelen naar LPG dan is de pomp bekrachtigd, ofwel je zou dan even max 2 minuten op de "verkeerde" map staan.
Na die 2 minuten staat ie sowieso op LPG en draai je dus op de lpg map. Wat dus eventueel op te lossen zou zijn met een tijd relais oid.

Als het systeem of jijzelf overschakelt van lpg terug naar vanwege tank leeg of druk op de knop dan schakelt het systeem de pomp gelijk af zeg je?
Dus dan zou je direct weer op de benzine mapset staan.

Klinkt doenbaar ;D

 Klik tijdrelais boardje (https://www.aliexpress.com/item/OOTDTY-AC-220V-Adjustable-Timer-Delay-Switch-Turn-On-Off-Time-Relay-Module-0-10-Seconds/32836895698.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10304_10307_10301_10059_10314_10534_5790011_100031_10604_10103_10142,searchweb201603_25,ppcSwitch_5&algo_expid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091-9&algo_pvid=0a3ecf8a-7d1e-44c2-bc58-0fef630a6091&rmStoreLevelAB=5)

@ cain Ik snap je zorgen, maar het is niet zo dat als je m op contact zet de tijd al begint te lopen want dan geeft ie alleen even een korte puls op de pomp.
De boel gaat pas echt aan de gang als de motor draait.
Voordeel van de tijdschakelaar is dan ook dat als je m op contact zet hij niet gelijk op de LPG map schakelt maar vanwege t tijdrelais daar dan nog even mee wacht totdat de motor echt draait.

Maar er moet toch iets in het hele systeem zijn wat continu spanning heeft als je daadwerkelijk op LPG draait?
Er heeft vast iemand tekeningen van dat spul?

Pomp pvm signaal zou ik zeker niet gebruiken  ;D
De spanning op pomp en afsluiters gaan er gelijk op als het benziene hoofdrelais door de ecu word geschakeld => kiek maar s op de schema's  ;)

Er moet gewoon een deftigere manier voor verzonnen worden.
Voor de 5 cylinder heb ik misschien al wat, voor de 6 cylinder word t wat lastiger....maar is wel wat voor te vinden ;)

Remeeus heeft bij mijn auto al eens de 6e injector stekker (op mijn 5cilinder dus) gemeten.
Daar staat geen spanning op als hij op benzine of LPG loopt.
Die vlieger gaat niet op. ;)

Klopt die is softwarematig uitgeschakeld in de LPe7
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 02-01-2018 13:05:14
De lpg injectoren hebben een geschakelde massa en een constante plus.
De constant plus wordt tegelijk met de pomp en de afsluiters geschakeld dit zou ook een goeie kunnen zijn.
Ook is er een signaal voor de 6e lpg injector heeft iemand daar al eens op gemeten?

Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: MrCain op 02-01-2018 13:33:51
De lpg injectoren hebben een geschakelde massa en een constante plus.
De constant plus wordt tegelijk met de pomp en de afsluiters geschakeld dit zou ook een goeie kunnen zijn.
Ook is er een signaal voor de 6e lpg injector heeft iemand daar al eens op gemeten?




Ja ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 02-01-2018 13:39:19
De lpg injectoren hebben een geschakelde massa en een constante plus.
De constant plus wordt tegelijk met de pomp en de afsluiters geschakeld dit zou ook een goeie kunnen zijn.

Als de spanning er daadwerkelijk ook altijd af is tijdens het op benzinerijden zou het een goeie zijn inderdaad. Maar ben daar niet zo zeker van, maarrr..meten is weten.
Wellicht dat mrCain dat al eens heeft gedaan?


Citaat
Ook is er een signaal voor de 6e lpg injector heeft iemand daar al eens op gemeten?

Die gebruiken we bij versie 6, bij LPe7 is die echter helaas softwarematig uitgeschakeld
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 02-01-2018 13:50:16
Bij LPE 6 gebruik je het onderbreking signaal van de 6e benzine injector.
Ik heb nog niemand over de 6e LPG injector gehoord.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1568473.html#msg1568473

edit: er zijn wel systemen geleverd met 6 lpg injectors voor meer powahh wellicht zou je dit signaal aan kunnen laten zetten bij de lpg boer... en m alsnog gebruiken voor map switching.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Piet op 02-01-2018 13:52:10
Zelfde verhaal, softwarematig uitgeschakeld.
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 26-02-2018 01:33:33
lambda 1.31 ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Vulk op 26-02-2018 06:54:48
lambda 1.31 ;D

Hoe loopt dat nog?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: razorx op 26-02-2018 10:21:25
Mooi Arjen, je zit wat mijn wideband sonde aangaat heel dicht bij een magische meetgrens: 1,32 ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 26-02-2018 11:11:42
lambda 1.31 ;D

Hoe loopt dat nog?

Gewoon goed heb gisteren een auto gesleept met arm mengsel ging best.

@ yits mijn setje etc gaat tot lambda 2 dus ik kan nog ff :P

Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 06-09-2018 08:33:41
Gisteren nog es een rit gedaan van een 600km met veel 120/130 er in.

Nieuw en Sint Joosland - Vasse en terug :P

Die was goed voor 1 op 9,516 ;D

Hij kan t nog ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ozzzz op 06-09-2018 08:39:06
Gisteren nog es een rit gedaan van een 600km met veel 120/130 er in.

Nieuw en Sint Joosland - Vasse en terug :P

Die was goed voor 1 op 9,516 ;D

Hij kan t nog ;D

En uitsmijters eten kan ie ook nog als de beste  ;D  ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 06-09-2018 08:51:21
Gisteren nog es een rit gedaan van een 600km met veel 120/130 er in.

Nieuw en Sint Joosland - Vasse en terug :P

Die was goed voor 1 op 9,516 ;D

Hij kan t nog ;D

En uitsmijters eten kan ie ook nog als de beste  ;D  ;)

Waarvoor dank :)

En lekker dat ze waren ;D
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Vulk op 06-09-2018 18:01:06
Geen vervroren injectoren gehad?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 07-09-2018 15:26:07
Jawel! 1x bij heel lichte last 80km/h oid.

sjips happens nu eenmaal... Ff op benzine zetten en door :)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: FGG op 07-09-2018 15:30:38
Nieuw en Sint Joosland - Vasse en terug :P
Vasse? Of all places. Uitsmijter bij de Molen van Bels gegeten?
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: arjenT5R op 07-09-2018 20:23:14
Gehe uitsmijter bij tante sien ofcourse ;)
Titel: Re: The Blue Mean Lean Green Burning Machine
Bericht door: Ozzzz op 07-09-2018 20:42:27
Gehe uitsmijter bij tante sien ofcourse ;)

 ;D  :eusa_whistle: