rolhoes afdekking

Gestart door demeup, 11-12-2005 14:29:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Demon

Ik heb een rolhoes met hoedenplankje en Olijfje is toch echt van 1996.

Groet,
The Demon.

pwberg

Hmm, wordt moeilijk dan.

Mijn toekomstige 850 zit geen rolhoes in (en weet dus ook niet welk type erin hoort) en ben bezig om er 1 van een medeforumlid over te nemen. Deze komt echter uit een '95 Estate terwijl ik een '96-er ga bezitten.....

Iemand die hierin duidelijkheid kan verschaffen?
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

mehn

Citaat van: pwberg op 02-07-2011 17:34:26
Iemand die hierin duidelijkheid kan verschaffen?

De rolhoes met hoedenplank zat in 850's t/m MY1994. Daarna is de nieuwe versie zonder plank gekomnen.
Natuurlijk past de versie met plank in de 850's vanaf MY1995 wat het geval zal zijn bij The Demon.

Als je er 1 koopt met plank let er dan op dat je ook de zijstukken erbij koopt anders heb je er niets aan.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pwberg

Citaat van: mehn op 02-07-2011 18:07:19
Citaat van: pwberg op 02-07-2011 17:34:26
Iemand die hierin duidelijkheid kan verschaffen?

De rolhoes met hoedenplank zat in 850's t/m MY1994. Daarna is de nieuwe versie zonder plank gekomnen.
Natuurlijk past de versie met plank in de 850's vanaf MY1995 wat het geval zal zijn bij The Demon.

Als je er 1 koopt met plank let er dan op dat je ook de zijstukken erbij koopt anders heb je er niets aan.


Thanx, zal bij de aanbieder informeren voor de zijstukken.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

hub123

Heb een rep setje gevonden in Duitsland , heb het besteld.
Hier de link
http://www.lara-fix.de/problem.html
Hub

arjen850

Citaat van: hub123 op 16-08-2011 10:29:44
Heb een rep setje gevonden in Duitsland , heb het besteld.
Hier de link
http://www.lara-fix.de/problem.html
Hub

Laat je ons weten met picca's hoe dit werkt? Als het goed bevalt zal ik dat ook bestellen :angel: ;D

snix

Even het topic compleet maken met een redelijk simpele oplossing uit een ander topic.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53369.msg1123665.html#msg1123665

H_Rovers

Ik heb vandaag het Lara-Fix setje ingebouwd (besteld via Skandix). Was ff vogelen met de Duitse handleiding, maar uiteindelijk zit ie er goed in. Voelt erg stevig! Wel prijzig, maar het is wel netjes gemaakt.

Joost Kam

Citaat van: snix op 13-01-2012 02:00:59
Even het topic compleet maken met een redelijk simpele oplossing uit een ander topic.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53369.msg1123665.html#msg1123665


Deze is geweldig, en om je vingers te sparen moet je tuinhandschoenen aan doen, ik heb om de veer op spanning te houden een lange smalle plug gebruikt zodat je hem in de juiste positie kunt houden en die past in de onderste gleuf, zodra je de kap er weer om hebt trek je de plug er uit en klaar is Kees. benodigdheden: houten deuvel 8mm, boortje, houtschroef, tuinhandschoenen en plug. Je kunt er in 10 minuten mee klaar zijn.

Yackall

Of E179 euro voor een nieuwe. Gewoon bij de dealer.  ;)

henry classic v70

Wie heeft de foto's van de reparatie die BarT5 (pagina 3) heeft uitgevoerd toevallig............ :eusa_shifty:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ronald504

Mijn scherm is ook gerepareerd, met dank aan jullie voorwerk was dat goed te doen. Iedereen maakt zijn eigen modificatie, ik dus ook. Ik deel hem graag met jullie.

Ik had ook pech, zwarte kapje was volledig stuk, dus moest een verbinding maken met de stalen rol as. Zoals al gezegd, hier past een koperen buisje 12 mm overheen, zoals gebruikt wordt als waterleiding.



Stukje inzagen en voorzichtig aanknijpen met de waterpomp tang.
Het koperen pijpje schuif je over de stang en laat het dwarsschotje in de gleuf van de stalen rolas vallen.

Omdat koper een te zacht materiaal is gaat dat zo weer los. Ik heb van een koperen soldeer mof 12mm een dun plakje gezaagd en een keepje ingemaakt, en deze en als bandage er overheen gelegd. Wederom goed aanknijpen met de waterpomp tang (is normaal geel van kleur maar na solderen wordt dit vaak ook koperkleurig - zie foto).

Rustig opwarmen en vastsolderen. Met veel soldeervet zodat de tin goed vloeit.



Dit gaat echt nooit meer los.

De eindkappen van de rolhoes weer vastgezet (3 kleine kruiskopschroefjes).

In de koperen bus een gat geboord en een lange bout er doorheen. Hiermee kan je rolveer eenvoudig op spanning brengen. Eenmaal op spanning breng je grote eindkap weer aan.
Zorg dat de bout goed in de kap past.



Ik heb een M5 bout gebruikt, die had ik toevallig nog liggen. Beter is een M4, je moet nl. niet te veel ruimte verliezen anders past de rolhoes niet meer terug in de achterbak. Achteraf was 4 mm beter, scheelt weer 2 mm en dat is veel.

2 belangrijke tips:

Hoe lang mag de rolhoes worden:
Verwijder de binnenrol uit de rol hoes. Plaats de eindkappen terug op het buitenframe. Je hebt nu alleen de kast nog in je handen.

Plaats alles in de auto en teken aan weerszijde de kappen op de hoes af. Zo weet je exact hoe lang het frame mag worden. Als je de binnenrol te lang maakt past deze straks niet meer in de auto.

Zaag de verlengde koperen bussen zodanig af dat deze met eindkap op de afgetekende maat uitkomen. Ik heb aan weerszijde 3 mm overmaat genomen maar dat is bij mij de max. Krijg de hoes nog net tussen de schutborden. PAS VOORDAT JE DE GATEN GAAT BOREN, eenmaal geboord kan je niet meer terug.

De gaten voor de bout moeten aan weerszijde op dezelfde positie zitten. 90 graden gedraaid tov de gleuf die je gezaagd hebt. Met de bouten breng je de rolveer op spanning door er simpelweg aan te draaien.

Het opspannen gaat nu heel simpel. Leg de rol over een punt van de tafel zodat de bouten aan beide zijden vrij kunnen bewegen. Breng goed op spanning ongeveer 10 slagen met opgerond doek. Houd de ene bout vast en plaats de buitenpak aan de andere zijde over de bout. Je kunt nu de bout loslaten en plaats daarna de kap over de zijde die je opgewonden hebt. (het maakt niet uit welke zijde je oprolt, ze brengen allebei dezelfde veer op spanning). De bout slaat vast in de eind kappen en houdt zo ook de eindkap vast.

Mocht de veer later toch te slap gaan staan, dan haal je een kap weer los. Houdt de bout goed vast en haalt de andere kap er ook af. Paar slagen extra spanning en de kap erweer op. Simple en zeer doeltreffend.

Ps, kan je niet solderen, dan werkt ducktape of een goede epoxylijm ook wel.



V70 mrt 2000

Esveldt


E.T.

Ik heb de recht toe recht aan methode gebruikt met het afgezaagde deuveltje en de schroef. En het werkt!  :eusa_clap:
Als dit fout gaat denk ik er aan om het 12mm koperen buisje te gaan toepassen.

Omdat volgens mij een oorzaak van het kapot gaan van de rolhoes het uithalen en dan afglijden van de eindstukken kan zijn tijdens transport of opslag, heb ik daarom een paar extra gaatjes geboord en ze met een stukje touw aan elkaar geknoopt. Niet strak aantrekken omdat ze bij het terugplaatsen moeten kunnen bewegen. Het touwtje zit aan de onderkant en is dus verder niet zichtbaar.

Zo schiet de schroef er ook niet per ongeluk uit bij het uithalen van de rolhoes!

Levi_r

Dat touwtje is simpel maar geniaal. Hoe irritant is het als de dop eraf valt bij het verwijderen van de rolhoes. Met een 850 estate mag je nogal eens opdraven bij een verhuizing en is het telkens weer opletten geblazen. Thanks E.T. - een sterke eerste post ;) - die ga ik ook toepassen!
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue