Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jak

Hallo roffelaars

Dit zijn verzamelde items met dank aan de roffelaars die voorgingen, eigen ervaringen, en wat ik verder tegenkwam bij het inbouwen van een Cruise control. Misschien heeft iemand er wat aan.  ;)
In 4 delen.


Check

- Zelfs een 850 GLE `94 2.5i 10V is voorbedraad. Hoe controleer je dat ?
-   Tussen luchtfilter en accu ligt een 3 aderige grijze stekker die mooi in een houdertje is geplugd, klaar voor gebruik. Daarnaast ligt er mogelijk een tweepolige, ik geloof dat die voor alarm is.
-   En/of: in de stuurkolom bovendeel kap eraf (2 schroeven, lange torxschroevendraaier nodig) ligt aan de linkerkant (zijde richtingaanwijzer) een extra stekker vrij (Foto 1)


Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Jak

#1
Koop

Koop originele cruise control onderdelen. Dat scheelt een hoop ellende. Prijzen voor een complete set liggen rond de 125 Euro. Minder is ook wel eens gelukt.

Kopen kan bij bv.

- marans veldhoven 040-25353398
- auto rima druten 048-7517960
- boy geenacker nijmegen 024-3733815

Geef door welk type auto je hebt, het bouwjaar en automaat of handbak. Voor een handbak heb je twee voetschakelaars nodig, voor een automaat 1. Let op dat bij demontage de voetschakelaars kunnen beschadigen. De lipjes waarmee de schakelaar in de houder bij de pedaal zit breken af. Of koop nieuwe, die zijn lekker vers, a 10 Euro ex BTW (Hooftman, 15% clubkorting)

Een V70 zit weer anders in elkaar, daar kan sprake zijn van een softwarematige CC. Daar gaat dit niet over.

En oja, maak niet de fout een bedieningshendel van een 850 mee te nemen voor een S/V70 of andersom, wat dat past echt niet. Een bedieningshendel waar de achterste afdekplaat van mist is geen ramp, je kunt het plaatje van je eigen, oude bedieningsstengel er zo opklikken.

- Dit zijn de onderdelen.
. richtingaanwijzer schakelaar op de stuurkolom
. relais 101-102 in de zekeringkast (regeleenheid)
. vacuumpomp onder de accubak
. de vacuum/electr. schakelaars 1x (automaat) of 2 x (schakel) voor koppeling en rem
. de balg met voetje bij gaspedaal
. heveltje aan het gaspedaal
. de vacuumslang van de pomp naar onder de pedalen
(Foto 2)

Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Jak

Inbouw

- Verwijder "kick board" aan bestuurderzijde zodat pedalen bereikbaar zijn
- Verwijder bovendeel van de kap van de stuurkolom (2 schroeven, lange torxschroevendraaier nodig)
- Verwijder de onderzijde van de kap van de stuurkolom
- Open de motorkap en verwijder de 4 schroeven van de afdekplaat van het zekeringhuis aan bestuurderszijde
- Maak de stekker tussen accubak en luchtfilter vrij
- Gebruik een beetje contactspray voor schoonmaken van contacten vooraf

-Vacuumschakelaar bij rempedaal inklikken. Het witte platte stekkertje op de schakelaar te monteren (deze zit zeer goed verstopt in een houdertje op de stuurkolom, let op de grijs/witte draden in de buurt van de stuurkolom)

- Idem voor vacuumschakelaar bij koppelingspedaal indien nodig.

- Richtingaanwijzerhandel vervangen (torx) en twee stekkers aansluiten (zit erbij in een houdertje) (Foto 3).



- Dubbel relais in zekeringkast stoppen (Foto 4)


- De vacuumslang gaat door de geribbelde rubbertule waar je met een mesje de derde doorgang die neem ik aan nog vrij is aan de schutbordzijde (onder je hoofdremcilinder) moet opensnijden. (Foto 5)



- Pompje onder accubak monteren & stekker erin (zit ernaast in een houdertje). Blijkbaar moet de accu eruit, en de plaat eraf. Ik monteerde de pomp stevig direct aan de onderzijde van de plaat. De bedrading zit dan wel strak !

- Vacuum slang met elleboogje monteren aan de zwarte ingang van de vacuum pomp. (Foto 6)



- Balgje voor gaspedaal met voetje in het houdertje op de luchtuitlaat van de voetverwarming schuiven. Even voelen, het moet al bijna bewegingsloos vast zitten. Vastschroeven. Balgje kan met scharnier nog op een neer
bewegen. (Foto 7).



- Heveltje in de opening van het gaspedaal schuiven (let goed op hoe je het heveltje monteert). Het moet makkelijk inklikken. Beetje draaien tot je de juiste stand gevonden hebt. De stelschroef zit als het juist is gemonteerd aan de achterkant.
Hier had ik geen last van: "waar je wel op moet letten is dat het heveltje dat tussen de balg en het gaspedaal komt te zitten 'eenmalig' kan worden gemonteerd. Als je dat verkeerd in je gaspedaal klikt, kun je hem alleen kapottrekken en een nieuw heveltje bij de dealer gaan halen."
(Foto 8 )




- Monteer de vacuümslang aan de schakelaars en de balg. Let op voor lekkages, gebruik evt een beetje vet om af te dichten.

Nu dient het te werken, tenmiste boven de 35 km/u 
Monteer alles wat losgehaald is weer in omgekeerde volgorde.

Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Jak

Troubleshooting

De meeste storingen treden bij het vacuümgedeelte. Controleer aansluitingen van vacuümslangen. Probeer met voet onder pedaal of schakelaars rot worden.

1. Zoek het forum op "cruise"

2. Google: cruisecontrol code 1-2-2 no signal.

3. Leuke link over 700/900. CC lijkt er redelijk op
https://secure.brickboard.com/FAQ/700-900/CruiseControl.htm

4. Foutcodes ODB I (allemaal maar even)

A1 = El. versnl. bak
A2 = Brandstofsysteem
A3 = ABS
A5 = TCU
A6 = Ontstek. systeem
A7 = gecomb. instrument
B1 = Klimaat
B2 = Cruise-Control
B5 = SRS
B6 = Elek. Stoelen

A1: http://www.volvospeed.com/Repair/ElectronicTransmissionSocketA1.htm

A2: http://au.geocities.com/ozbrick850/computercodesvolvo.html
      http://www.volvospeed.com/dtc_a2_codes.htm
      20V zonder turbo
      20V met turbo
      20V met turbo

A3: http://www.volvospeed.com/Repair/ABSsocketA3.htm

A6: http://www.volvospeed.com/Repair/IgnitionSystemSocketA6.htm

B1: http://www.850turbo.be/FAQ/ECC.pdf

B2: http://www.850turbo.be/FAQ/CruisContr.pdf

Specifiek: 122 = Geen signaal. of snelheid is niet boven 35 km/h geweest
De foutcodes die B2 (cruise control inderdaad) geeft zijn eigenlijk geen echte foutcodes. Je kunt ze beter informatiecodes noemen. Ze zeggen iets over het laatste signaal het systeem heeft gekregen. Maak maar eens een rit waarbij je boven de 35km/u komt, dan zal je een andere code uitlezen.
Vandaar dat er ook niets te resetten valt.

B5: http://www.850turbo.be/FAQ/SRS.pdf


Andere links
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=767
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=768
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=769
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=770
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=771
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=772
http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=773
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

johan283

Jak,

DA's een mooie bijdrage aan het forum.

Binnenkort eens tijd maken om mijn cruise control te repareren. Na een tijdje stopt die er spontaan mee. Zat zelf te denken aan de 2 voetschakelaars dat die daar niet goed zijn.

Wiet weet hoe ik op een vacuum lek kan testen?

thuur

Mooi verslag! Complimenten 8)


2 Kleine opmerkinkjes:
- bij de oudere roffels zit het stuurkapje met 4 schroefjes vast (2 grote en 2 kleine torx)
- het gebruik van gewone contactspray in de zekering/relais -kast is ten zeerste af te raden! Het laat een niet-geleidend residu achter waarmee je problemen gaat opzoeken i.p.v. verhelpen.


Gr ;)

Geert-Jan

Inderdaad erg handig dit verslag.
Ik heb het gebruikt om wat duidelijkheid te krijgen bij het inbouwen en het resultaat was direct een goed werkende CC. ;D

Thuur wat is een wat oudere roffel?

Die van mij is modeljaar 96 en heefd toch de 2 grote en 2 kleine torx schroeven voor de kappen van de stuurkolom ???

Groet,  Geert-Jan

Zalig zo'n CruiseControl :D

Volvo850Club lidnr.0504409

thuur


Jeff

Citaat van: thuur op 11-02-2007 22:31:07
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 11-02-2007 13:41:58
Thuur wat is een wat oudere roffel?

Modeljaar 91 t/m 93 ;)


Gr 8)

Wat kost dit +/- ongeveer... miss leuk projectje voor binnenkort ;)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Geert-Jan

Citaat van: Jeff op 07-04-2007 12:39:43
Citaat van: thuur op 11-02-2007 22:31:07
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 11-02-2007 13:41:58
Thuur wat is een wat oudere roffel?

Modeljaar 91 t/m 93 ;)


Gr 8)

Wat kost dit +/- ongeveer... miss leuk projectje voor binnenkort ;)
Heeft mij +/- €150 gekost en wat moeite met inbouwen. ;D

Volvo850Club lidnr.0504409

Jeff

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 07-04-2007 13:05:49
Citaat van: Jeff op 07-04-2007 12:39:43
Citaat van: thuur op 11-02-2007 22:31:07
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 11-02-2007 13:41:58
Thuur wat is een wat oudere roffel?

Modeljaar 91 t/m 93 ;)


Gr 8)

Wat kost dit +/- ongeveer... miss leuk projectje voor binnenkort ;)
Heeft mij +/- €150 gekost en wat moeite met inbouwen. ;D

Leuk... komt op de lijst te staan voor nieuw project :P
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Chris

Zou
Citaat van: Jeff op 07-04-2007 13:59:32
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 07-04-2007 13:05:49
Citaat van: Jeff op 07-04-2007 12:39:43
Citaat van: thuur op 11-02-2007 22:31:07
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 11-02-2007 13:41:58
Thuur wat is een wat oudere roffel?

Modeljaar 91 t/m 93 ;)


Gr 8)

Wat kost dit +/- ongeveer... miss leuk projectje voor binnenkort ;)
Heeft mij +/- €150 gekost en wat moeite met inbouwen. ;D

Leuk... komt op de lijst te staan voor nieuw project :P

Dit zou zeker een optie zijn... eigenlijk het enige wat ontbreekt aan mijn auto. Maar ik twijfel nog hoe groot mijn behoefte eraan is :eusa_think:... Hoeveel kan een CC besparen aan verbruik? Neem aan dat het in ieder geval scheelt, maar wil ongeveer weten hoeveel bij relatief lange ritten.

Geert-Jan

Ik heb nog geen duidelijke indicatie dat het scheeld in verbruik.
Binnenkort ga ik naar Duitsland mogelijk krijg ik dan een idee of het verbruik anders is...Hoewel daar is wel de autobahn natuurlijk, ook niet bevordelijk voor het verbruik. ;D

Wat ik wel vindt en dat is persoonlijk dat het een stuk ontspanneder rijdt en dat ik zelf minder de behoefte heb om nog maar een auto in te halen. :eusa_think:

Volvo850Club lidnr.0504409

italia

#13
Vandaag gemonteerd maar helaas doet hij het niet. Met OBD2 ook lastig storingzoeken.

Vacuumslang na anderhalf uur gepruts maar verlegd via de zekeringbak, daar was een mooie ruimte om direct achter het dashboard te komen.

Edit; Op file 772
Citaat van: Jak op 09-05-2006 00:48:40
Troubleshooting

http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=772

Lees ik dat 93/94 modellen relais S/T moet hebben en 95- Relais B/E.... Oorzaak gevonden?  ???

italia

Gister heeft Sjoerd nog telefonisch geholpen om de storing op te zoeken, daarbij kwam nog aan het licht dar ik vergeten was de remschakelaar in te stellen. Deze moet voor het monteren eerst uitgetrokken worden om na het lossen van de rem weer strak te schakelen. (kliksysteem).

Vanochtend onder het rijden ineens toch nog weer ff proberen en toen deet hij het ineens, wat me wel opviel is dat hij nogal traag reageerd en dat dat gisteren voor de foute conclusie zorgde.

S/T relais voldoet dus gewoon.