850 T-5R CY | V60D

Gestart door )()()sT, 03-05-2007 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT

#5280
Nou, het 'mysterie' is opgelost. Ze zaten er blijkbaar verkeer om in  :eusa_doh:
Laatst maar even de inlaatbuis naar de turbo gedemonteerd en van bovenaf eens goed naar de stekkers gekeken.

Op de foto's van de voorste lambdasonde zie je dat er idd. een nokje aan een kant zit, die bij de achterste sonde niet zit. Daarnaast zie je ook dat de aansluitingen die op de bak liggen verschillende kleuren hebben; de donkere (turbozijde) is voor de voorste sensor, de wat lichtere voor de achterste.



De aansluiting van de voorste:


De aansluiting van de achterste:


En inderdaad, het begon me weer te dagen: voor de voorste sensor die in die ferrita dp. helemaal vooraan zat heb ik een extra lange verlengkabel gekocht in 2014; deze was idd. voor een achterste sonde en daar heb ik een nokje uit moeten vijlen toen :)



Zo zie je maar weer; iets simpels, maar weer wat geleerd. Ik heb inmiddels weer een kilometer of 600 gereden en geen lampje meer zien aanfloepen.
Blijft alleen een mysterie dat ik zeker weet dat ik bij de dp. wissel laatst de stekkers hetzelfde heb aangesloten als zoals ze zaten. Kan dus zijn dat ik al meer dan een jaar rond reed met de sondes verkeerd aangesloten (en dus daardoor dat schommelend CO. bij de APK).
Echter, nooit een lambdalampje gehad, kan dat komen doordat in die 3" ferrita de achterste zo ver naar voren zat zoals bij een originele de voorste zit?  :eusa_think:

elianmars

Mooi dat het gekloot met het lampje over is  :D

StefanCJ

Mooi zo cabriomattie

)()()sT

#5283
Dank voor de reactie matties :P

Mensen, ik zit toch even met een vraag aangaande mijn C70C.
Zoals ik al eens schreef heeft mijn cabrio ook helaas last van een loslatende achterruit. Lijmen met polymeerkit is maar een tijdelijke optie en zodra ik het dak open heb gehad scheurt het weer los...  :(

Aangezien de auto 'voor de leuk erbij' is zag/zie ik het niet zitten om een nieuw dak aan te schaffen. Ik kan er immers ook een knappe badkamer van kopen, ofzoiets..... ;D

Welnu, ons aller thuurbo had een vrij gave zwarte kap van een gedemonteerde Engels cabrio liggen. Aangezien de staat van het motorisch gedeelte onbekend was, en het demonteren van de linnen buitenkap niet te ingewikkeld leek heb ik een dagje gepland om samen het dak te vervangen.



Vol goede moed zijn we begonnen met het loshalen van de kap van het frame van de donor. Dit viel echter niet mee. 5000 schroefjes verder kwam er eindelijk zicht op dat de stof los kwam. Je komt echter voor 2 uitdagingen:




  • de binnenhemel zit met een rits aan de buitenstof vast rondom de achterruit. Deze rits kun je wel lospulken, maar er zit geen 'oog' aan dus weer dichtritsen is ietwat lastig.
  • de buitenstof zit met flappen om het frame gelijmd, en we hadden even niet voor ogen welke lijm je daar nou voor zou kunnen gebruiken.



We zijn dus na een aantal uur demonteren maar gestaakt met de werkzaamheden en ik heb de stoffen buitenkap dus nu hier liggen.... Ik ben even naar een regionale cabrio-specialist gereden en (terecht) gaf hij aan er niet aan te willen beginnen. Begrijpelijk natuurlijk; hij heeft geen zin in gezeik m.b.t. garantie-ellende en monteert liever een nieuw dak met garantie op het dak maar ook op de arbeid.



Ik zit nu dus even met mijn handen 'in het haar.' ;) ;D
Een nieuw dak monteren kan natuurlijk altijd nog, maar het tweedehands dak welke ik nu heb liggen voldoet voor mij eigenlijk prima. En aangezien het een leuk-auto is wil ik de kosten natuurlijk binnen de perken houden....

Is er iemand die ervaring heeft in het wisselen van de kap, en dit aandurft.....? Of tips?  :eusa_think:

T5-4life

Helaas kan ik je niet helpen, maar dat wist je al. Nu ik je verhaal lees, komt er toch een vraag naar boven: Werkte de donorkap nog?
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

classicT5

Zon rits is op zich geen probleem, kwestie van de juiste sluiter (of hoe heet zoiets?) vinden bij een kledingreparatiebedrijf of ritsenwinkel. Of hun vragen het te doen, zal geen hoofdprijs kosten. Willekeurige stoffeerder lijkt me dat ook wel te kunnen.

Dat lijmen klinkt me ook niet als een megauitdaging? Zelfde lijm gebruiken als voor vastlijmen achterruit?

henry classic v70

Citaat van: T5-4life op 28-10-2016 20:18:07
Helaas kan ik je niet helpen, maar dat wist je al. Nu ik je verhaal lees, komt er toch een vraag naar boven: Werkte de donorkap nog?

Ja, was ik ook benieuwd naar... waarom de gehele kap niet over?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

#5287
Citaat van: henry classic v70 op 28-10-2016 22:17:50
Citaat van: T5-4life op 28-10-2016 20:18:07
Helaas kan ik je niet helpen, maar dat wist je al. Nu ik je verhaal lees, komt er toch een vraag naar boven: Werkte de donorkap nog?

Ja, was ik ook benieuwd naar... waarom de gehele kap niet over?

Die vraag had ik Joost ook al gesteld. Ik wist dat hij naar Thuur zou gaan voor de kap, maar was in de veronderstelling dat de gehele kap, dus inclusief frame , overgezet zou worden.
Als ik had geweten dat dit de bedoeling was, had ik kunnen waarschuwen dat het (zo goed als) niet zelf te doen is  :eusa_shifty:

elianmars

Oh ja, wat betreft de lijm, volgens mij heeft Memelink een soort Bisontix (contactlijm) gebruikt.

StefanCJ

Ook ik was in de veronderstelling dat de hele kap gewisseld ging worden. Dit lijkt me geen eenvoudige klus.

Redolpho

Kun je de rits niet met twee personen dichtkrijgen? Soort van zoals je een kind een jas aan doet? 1 houd de stof bij mekaar en de ander probeert de rits (eventueel met een kleine tang) dicht te ritsen?

Of ligt de gehele rits eraf?

UserID6342

Succes, want op deze manier is het een schijtklus (en nee, ik begin er ook niet aan).. Had het beter met het hele frame over kunnen zetten en als er een motor kapot blijkt te zijn die vervangen.  Je hebt je zo wel iets op je hals gehaald hoor, pfff...

peteRRR

Citaat van: elianmars op 28-10-2016 22:44:30
Oh ja, wat betreft de lijm, volgens mij heeft Memelink een soort Bisontix (contactlijm) gebruikt.

Alle kans dat die lijm uit de hoek van Saba Select lijmen komt,.http://www.vdb.nl/producten?item=17214

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

id20driver

Vorig jaar heb ik bij mijn C70 de binnenhemel, die gescheurd was vervangen. De ruiter van de rits rond de achterruit is nog steeds bij de dealer te bestellen o/n 8618277
Voor lijm kun je het beste een goede kontaktlijm gebruiken bijv van Bison of Pattex

Ooit zo'n 12-14 jaar geleden heb ik eens een nieuw buitendak op een C70 gemonteerd en ben daar wel een tijd mee bezig geweest. Het is een handeling die uiterst zorgvuldig moet worden gedaan. Er zijn op sommige plaatsen vulplaatjes gebruikt oa bij de rubbers van de zijruitafdekking. Bij demontage moet je deze goed merken zodat ze op de zelfde manier kunnen worden teruggeplaatst. Kijk ook goed hoe de verschillende kabeltjes en klitteband lussen zijn bevestigd. Maak er foto's van zodat je bij montage deze op de zelfde manier kan terug monteren
In VIDA staat de procedure voor de de- en montage van het dak. Ook staan er verschillende filmpjes op YouTube:

https://youtu.be/InvT8GHlrQQ
en
https://youtu.be/_rhKgo_M_V0
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


)()()sT

Het frame was in een dusdanige (beschadigde!) staat dat het niet bruikbaar was om zomaar om te zetten. Daarnaast wordt bij een nieuw dak idd. ook enkel de stof omgezet dus het LEEK het makkelijkst om enkel de stof te wisselen. Een cabriodaken-leverancier doet dat immers ook.

Citaat van: id20driver op 29-10-2016 03:01:28
Vorig jaar heb ik bij mijn C70 de binnenhemel, die gescheurd was vervangen. De ruiter van de rits rond de achterruit is nog steeds bij de dealer te bestellen o/n 8618277
Voor lijm kun je het beste een goede kontaktlijm gebruiken bijv van Bison of Pattex

Ooit zo'n 12-14 jaar geleden heb ik eens een nieuw buitendak op een C70 gemonteerd en ben daar wel een tijd mee bezig geweest. Het is een handeling die uiterst zorgvuldig moet worden gedaan. Er zijn op sommige plaatsen vulplaatjes gebruikt oa bij de rubbers van de zijruitafdekking. Bij demontage moet je deze goed merken zodat ze op de zelfde manier kunnen worden teruggeplaatst. Kijk ook goed hoe de verschillende kabeltjes en klitteband lussen zijn bevestigd. Maak er foto's van zodat je bij montage deze op de zelfde manier kan terug monteren
In VIDA staat de procedure voor de de- en montage van het dak. Ook staan er verschillende filmpjes op YouTube:

https://youtu.be/InvT8GHlrQQ
en
https://youtu.be/_rhKgo_M_V0

Die vulplaatjes kwamen idd voorbij, net als het uitboren van popnagels op die plekken  :eusa_eh:

Citaat van: Dirk342 op 29-10-2016 00:24:11
Je hebt je zo wel iets op je hals gehaald hoor, pfff...

Dat valt wel mee. We zijn als uitprobeersel eens begonnen maar het blijkt niet zo makkelkkk te zijn.
Dan resten er 3 dingen: of een nieuw dak, of verkopen of slopen dat ding.