Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Ik denk dat deze post meer onder technisch onderhoud valt dan optische tuning, omdat er optisch niet heel veel verandert.

Omdat een aantal gloeilampjes van de dashboard instrumenten het begaven hebben. Besloot ik ze te vervangen door iets dat langer meegaat: Ledjes.

De lampjes in de instrumenten schakelaars zijn erg klein, plm 3mm, dus komen 3 mm ledjes in aanmerking.

12V 3 mm ledjes waren in de stad niet te krijgen, dus maar 3 mm ledjes genomen met voorschakel weerstandjes.

Bewust gekozen voor ultra heldere ledjes met een zeer hoog rendement.

Zo worden de voorschakelweerstandjes niet te warm en volstaan 1/8 Watt typen.

Ik wilde de ledjes ook niet vastsolderen maar het zelfde systeem gebruiken als dat van de lampjes.

Tot zover het geklets, nu de plaatjes;

De schakelaartjes zijn makkelijk te verwijderen vanaf de onderkant met een platte schroevendraaier:


Hier van led tot monteerbaar geheel.
Het is belanrijk dat het ledje met voorschakelweerstand niet te dicht tegen het front van de schakelaar komen anders heb je een te heldere spot in het midden.
Kort de plastic lamphoudertjes maximaal in met een ijzerzaagje (2e van rechts).
Kort een van de pennetjes van de led in tot 1,5 mm, zelfde met 1 van de pennetjes van de weerstandjes.
Je moet goed en snel kunnen solderen om het ledje niet te heet te maken.


Wat krimpkous om bijde pennetjes voorkomt kortsluiting.
Onthoud welk pinnetje van het geheel de + kant is, in dit geval de rechter.
(het grote oppervlak dat je ziet als je door een ledje heen kijkt is de - kant):


Ledje met weerstand in het ingekorte lamphoudertje:


Nu komt de naarling, die van de boordcomputer. Het lampje van deze knop is niet zomaar te vervangen, dus maar wat foto's (de schakelaar is fragiel, dus voorzichtig):






Breek met een zijkniptangetje het plastic achter het lamphoudertje weg.
Zor er voor dat je de printsporen daarbij niet beschadigd:


Vanwege de beperkte ruimte, is er geen plaats meer voor de kunststof lamphouder, dus solderen maar. De - kant op de print heeft een wat breder spoor.

Buig het weerstandje aan de achterzijde plat, anders kan het geheel niet meer dicht.

Dan nog de waarde van de weerstandjes:
1k ohm levert 10mA, dat is voor ultra bright ultra rendement veel te veel.
Gezien de spreiding in rendement tussen de diverse leds raad ik aan eerst wat te experimenteren. ga uit van waarden tusen de 1k en 4k7.

Bij mij was de lichtdimmer voor het instrumenten paneel nog zeer functioneel.
Dit komt door het wat ander gedrag van ultra brights.

Het resultaat mag er zijn!
Succes.


Oh ja boordcomputer lichtje is blauw. :eusa_wall:

wepster

als je even de foto's werkent maakt in plaats van kruisjes dan kunnen we mee genieten van je kennis  ;)

Claudia

Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

razorx

Citaat van: wepster op 08-12-2007 21:52:56
als je even de foto's werkent maakt in plaats van kruisjes dan kunnen we mee genieten van je kennis  ;)

Foutje van mij wepster, je was er snel bij!

Turbobiker

Citaat van: wepster op 08-12-2007 21:52:56
als je even de foto's werkent maakt in plaats van kruisjes dan kunnen we mee genieten van je kennis  ;)


Hier doen ze het wel...

Maar nu ben ik benieuwd naar de foto's van het dashboard met led's. Of zie je geen verschil?

Knap gedaan in ieder geval :eusa_clap:
De Tussenpaus

razorx

Citaat van: Turbobiker op 08-12-2007 21:56:45
Citaat van: wepster op 08-12-2007 21:52:56
als je even de foto's werkent maakt in plaats van kruisjes dan kunnen we mee genieten van je kennis  ;)


Hier doen ze het wel...

Maar nu ben ik benieuwd naar de foto's van het dashboard met led's. Of zie je geen verschil?

Knap gedaan in ieder geval :eusa_clap:

Dank je,
Bij mij zie je wel verschil, ik heb peperdure ultra ultra heldere ledjes genomen a 5 euri.
Dan is 10mA echt te veel, maar als je ze dimt zie je geen verschil.

razorx

#6
Citaat van: Turbobiker op 08-12-2007 21:56:45
Citaat van: wepster op 08-12-2007 21:52:56
als je even de foto's werkent maakt in plaats van kruisjes dan kunnen we mee genieten van je kennis  ;)


Hier doen ze het wel...

Maar nu ben ik benieuwd naar de foto's van het dashboard met led's. Of zie je geen verschil?

Knap gedaan in ieder geval :eusa_clap:

Morgen kom ik met dashboard foto's.

Het draadje van de led en het weerstandje zijn overigens op de zelfde wijze gewikkeld om het lampvoetje als voorheen.

Het draadje van het ledje is erg kort im dit te doen, houdt hier rekening mee!

wepster

#7
jep nu kan ik ze ook zien maar chapo ik zou daar dus niet het gedult voor hebben wat een knap werk ben eens benieuwd naar de foto's van na montage mocht het veel verschil uit maken denk ik me er toch eens aan te gaan wagen  ;D in de hoop dat ik niks verkloot

Misha

Wat een werk en wat een geld man..
Wel mooi gedaan, is niet de eerste keer dat je soldeert.. ;D

Ik vervang ze wel gewoon elke 5-10 jaar... minder moeite...
Maar : complimenten.

Dimt dat nu ook mooi mee ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#9
Citaat van: Misha op 08-12-2007 23:01:52
Wat een werk en wat een geld man..
Wel mooi gedaan, is niet de eerste keer dat je soldeert.. ;D

Ik vervang ze wel gewoon elke 5-10 jaar... minder moeite...
Maar : complimenten.

Dimt dat nu ook mooi mee ?


Leuk die reacties, dank jullie!

Het kan absoluut goedkoper, zekerheidshalve erg dure ledjes genomen.
Deze ultra brights hebben een heel andere spanning licht curve.
3V ledjes helpen een hoop.

Daardoor dimt het goed.

Wat ik wil is het hele gloeiende kopspijkers verhaal van het dashboard veranderen.
Een beter regelbereik dan standaard.
Gaat de goede kant op. project is nog niet klaar.
Moet standaard lijken maar beter.

En wat betreft dat vele werk, dat denk ik aan dingen die niet mijn vakgebied zijn, inlaatspruitstukken en zo..
Dat doen jullie zo mooi.

Voor alles is een eerste keer.

Echt lang duurde het niet hoor, zo'n twee uur, incl. foto's.

hpkevertje

Goeie actie,
Ik was dit zelf ook "eens" van plan, maar heb toen de punt bij de paal kwam toch maar besloten om het met gewone lampjes te doen.
Blij dat er zulke pioniers zijn, worden we allemaal wijzer van!!  :)
Bedankt !!

razorx

#11
Parijs bij nacht:



Zoals je ziet heb ik gekozen voor de fellere variant (1k weerstandjes).
Dimmer op maximum.

Gevolg is dat ik koment weekend ook mijn kilometertellerverlichting ga aanpassen.

Bij ledjes met een bredere stralingshoek kan de verlichting nog wat egaler uitvallen, maar dit scheelt niet veel met het origineel.

Achteraf zou ik alle ledjes in het wit genomen hebben, de knopjes hebben toch al kleurenfilters. En hebben alle leds exact de zelfde intensiteit.

Dan kom ik op het volgende type bij Conrad uit:

LED, SUNNY WHITE, 3MM, TYP. 1500MCD 60° (Bredere stralingshoek dan de mijne)
Bestnr.: 185863 - 89

2,07 euro per stuk als je 10 besteld.

Volvokoen

Mooi werk. Mooie en duidelijke foto's en goed uitgelegd: bedankt!!

Vraagje:
Rij je met een V70 of een 850? Indien de V70, zou je ook foto's kunenn maken van hoe je je kilometertellerverlichting vervangt, aub? Ik heb nl. nog niet op internet gevonden hoe ik die lampjes kan vervangen. Op deze website staat wel een uitleg voor de 850, maar niet voor de V70, terwijl ik gehoord heb dat het voor de V70 anders is dan voor de 850 :///

Alvast bedankt,

Koen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

Misha

Citaat van: Volvokoen op 10-12-2007 17:15:18
Mooi werk. Mooie en duidelijke foto's en goed uitgelegd: bedankt!!

Vraagje:
Rij je met een V70 of een 850? Indien de V70, zou je ook foto's kunenn maken van hoe je je kilometertellerverlichting vervangt, aub? Ik heb nl. nog niet op internet gevonden hoe ik die lampjes kan vervangen. Op deze website staat wel een uitleg voor de 850, maar niet voor de V70, terwijl ik gehoord heb dat het voor de V70 anders is dan voor de 850 :///

Alvast bedankt,

Koen

Welnee..
Hoogstens dat het een ander lampje is, maar volgens mij ook niet.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

cas

2.07 per stuk.... wauwie....

kan goedkoper lijkt mij, groupsbuy!

kijk ff op samenkopen.nl of net of iets... daar kocht ik laatst ook 100 leds voor nog geen 2tientjes ofzo. en ja... het hangt af van bepaalde factoren. maar conrad is gewoon wat aan de hoge kant met alles....

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....