Dynamo vervangen: een handleiding (voor 1999 SVC70)

Gestart door llinssen, 27-04-2008 20:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wepster

Citaat van: Freakybaby op 13-07-2008 22:13:18
Ik mag morgenavond voor de 2e keer in 4 maanden de dynamo wisselen, zal eens een paar foto's maken. Is een '92 GLT.
en wij maar wachten op die foto's
komt er nog wat van of zit je weer tussen de dames en denk je van morgen weer een dag ;D

Freakybaby

Citaat van: wepster op 20-07-2008 20:47:27
Citaat van: Freakybaby op 13-07-2008 22:13:18
Ik mag morgenavond voor de 2e keer in 4 maanden de dynamo wisselen, zal eens een paar foto's maken. Is een '92 GLT.
en wij maar wachten op die foto's
komt er nog wat van of zit je weer tussen de dames en denk je van morgen weer een dag ;D


Klagert... ik heb maar 1 foto gemaakt, daarna was ik al snel te hard aan het vloeken op die achterste/onderste bout. Helemaal niet meer aan gedacht.

Start:


Eerst wat tupperware verwijderen wat dient voor de beluchting van de computerbak. Koelvloeistof tankje opzij leggen. Multiriem lossen, gaat bij mij met een tussenmaatje ratel (net niet in die set. dus weer naar binnen lopen en met volgende doppenset weer naar buiten)

Meeste bouten waren goed los te krijgen, maar de onderste tegen het blok aan was nauwelijks los te krijgen. Kun je natuurlijk ook het slechtst bij.

Als je de andere dynamo plaatst dan moet je eerst de bus waar die onderste bout doorheen gaat terug drukken. Ik heb dat gedaan door een boutje, dop 15 of 16 erop en een ring, dan een moertje en aandraaien maar.

Niet moeilijk, wel redelijk veel, en goed onthouden wat waar zit.

Groeten Freek
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

joebar

Ik heb het vandaag gedaan bij een 850gle dus hier mijn bevindingen....
eerst natuurlijk de accupool los

1 bovendeksel verwijderen computerkastje...
   computer verwijderen
   rest van het bakje verwijderen
2 reservoir koelvloeistof verwijderen

3 bovenste koelwaterslang loskoppelen op thermostaathuis..

4 multiriem demonteren, en spanrol geheel verwijderen

5 stuurbekrachtegingspomp verwijderen ( let op de boutjes die door de gaten van de aandrijfpoeli losgemaakt moeten worden 3 st)
6 dynamo demonteren, (let op er zit een m8 onder de dynamo....

7 electrodraden afkoppelen....

en alles weer in omgekeerde volgorde monteren

thuur

Citaat van: joebar op 03-09-2008 04:29:26
Ik heb het vandaag gedaan bij een 850gle dus hier mijn bevindingen....
eerst natuurlijk de accupool los

1 bovendeksel verwijderen computerkastje...
   computer verwijderen
   rest van het bakje verwijderen
2 reservoir koelvloeistof verwijderen

3 bovenste koelwaterslang loskoppelen op thermostaathuis..

4 multiriem demonteren, en spanrol geheel verwijderen

5 stuurbekrachtegingspomp verwijderen ( let op de boutjes die door de gaten van de aandrijfpoeli losgemaakt moeten worden 3 st)
6 dynamo demonteren, (let op er zit een m8 onder de dynamo....

7 electrodraden afkoppelen....

en alles weer in omgekeerde volgorde monteren

Stap 3 is niet nodig en stap 1 gaat je niet lukken bij een x70 (breekbout) ;)

Ik draai stap 6 en 7 ook nog om.


Gr 8)

WubboZ

Ik heb zelf ook laatst de dynamo moeten vervangen (stond met een nauwelijks draaiende motor en een grote aanhanger de ingang van een bedrijven terrein te blokkeren :(, maar gelukkig dicht bij huis)
Ik heb heel veel gehad aan een vergeijkbare foto uitleg van volvospeed: http://volvospeed.com/vs_forum/index.php/topic/63411-alternator-replacement/

pieranja

Mooi gedaan, bedankt! Weet iemand van jullie of er ook zoiets beschreven en gevisualiseerd is voor het vervangen van een startmotor? Engels of NL maakt niet zoveel uit.

joebar

Citaat van: pieranja op 25-08-2011 15:18:13
Mooi gedaan, bedankt! Weet iemand van jullie of er ook zoiets beschreven en gevisualiseerd is voor het vervangen van een startmotor? Engels of NL maakt niet zoveel uit.

Das helemaal een koud kunstje

Ventilator met behuizing van de radiator afschroeven, en je kunt er zo bij ...
uurtje werk maximaal

pieranja

Geen speciaal gereedschap nodig om lastige hoekjes te bereiken denk je?