Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan

Citaat van: arjen850 op 17-05-2018 21:26:45
Ja, Bij de oude eruit halen hoef je niet zo voorzichtig te zijn ;D ik rook hem de laatste tijd, al had ik geen water verlies. Maar ik heb hem nog niet eerder vervangen dacht ik, dus daarom better safe then sorry  ;)
Groot gelijk. als ie gaat, is het altijd op het verkeerde moment  :P
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

razorx

Zo wie zo weer fijn van je en jullie werk te lezen Arjen.
Gewoon eerlijk werk dat jij en jullie allemaal zelf doen. knap hoor!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
En dan nog in een heel leuk tempo!

MikeyQR

Lekker bezig Arjen :eusa_clap:
En nu geen gas meer geven als je naar de R of D schakelt. ;D

arjen850

#8373
En we rijden weer :D alleen nog lichte olielekkage op de oliekoeler slang bij het oliethermostaat huisje. Dus daar moeten een paar nieuwe o ringen in. Schakelen doet hij goed, alleen precies bij 80 km per uur gas los, gaat het toerental fluctueren en lijkt de bak te pendelen, deed hij bij de vorige bak ook. Heb de ecu erin die bij de bak hoort, wel ander ecu geprobeerd, maar daar wordt het schakelgedrag minder van. Wel fijn vind ik dat hij nu heel vlot een hoger verzet zoekt, de oude bak bleef altijd lang plakken in de versnellingen. En geen gebonk meer bij schakelen vanuit N😀 iemand enig idee waar het pendel gedrag vandaan kan komen? Zit een nieuwe toerentalsensor op en ook een nieuwe tps.

O ringen besteld die zet ik volgende week er nog even op.

BBS

Citaat van: arjen850 op 18-05-2018 14:57:47
En we rijden weer :D alleen nog lichte olielekkage op de oliekoeler slang bij het oliethermostaat huisje. Dus daar moeten een paar nieuwe o ringen in. Schakelen doet hij goed, alleen precies bij 80 km per uur gas los, gaat het toerental fluctueren en lijkt de bak te pendelen, deed hij bij de vorige bak ook. Heb de ecu erin die bij de bak hoort, wel ander ecu geprobeerd, maar daar wordt het schakelgedrag minder van. Wel fijn vind ik dat hij nu heel vlot een hoger verzet zoekt, de oude bak bleef altijd lang plakken in de versnellingen. En geen gebonk meer bij schakelen vanuit N😀 iemand enig idee waar het pendel gedrag vandaan kan komen? Zit een nieuwe toerentalsensor op en ook een nieuwe tps.

O ringen besteld die zet ik volgende week er nog even op.
Dat pendelen rond de 1500 toeren doet die van mij ook...
Meer eennirritatie factor dan dat het kwaad kan volgens mij.😉
Volvoloos....

KIM

Ehmmm... Draai je de wideband mod? Daar kan het namelijk vandaan komen.

arjenT5R

Klinkt bekend ja, de mijne doet dat ook sinds wb mod.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Rond 80 gaat je bak in de lock up, hangt het daar ergens mee samen?

Maar er is toch geen interactie tussen bak en motor ecu?

MikeyQR

Citaat van: classicT5 op 18-05-2018 17:43:03
Rond 80 gaat je bak in de lock up, hangt het daar ergens mee samen?

Maar er is toch geen interactie tussen bak en motor ecu?

Nou toch wel, ik had laatst de stekker van de TPS niet goed erop gezet, toen kreeg ik zowel een pijltje die knipperde als een lambda lampje, na de stekker er weer opgezet te hebben en storing wissen van de ecu bleef het opgeslagen in de TCU, (kon op dat moment geen AT storingen wissen) pijltje ging vanzelf uit maar toch ging er iedere keer het lambdalampje branden en met AT storing TPS 0120 code, dus op 1 of andere manier kunnen de ecu's elkaar lezen en dat moet denk ik ook wel.  
Nu storing in de TCU wel gewist en de AT schakelt weer lekker zoals het hoort.

Piet

Citaat van: KIM op 18-05-2018 15:49:24
Ehmmm... Draai je de wideband mod? Daar kan het namelijk vandaan komen.

Hmmm, het is niet zozeer de wb-mod zelf waar het vandaan komt.
Het is typisch iets wat je ziet bij automaten in combinatie met de wb-mod doordat die pas bij 1260 RPM uit fuelcut komen bij gas los in tegenstelling tot 1800 RPM bij handbakken.
Vooral als de injectorcalibratie "off" is en de STFT veel van de injectietijd moet aftrekken om de requested lambda te halen.
Bij gas los wordt de STFT namelijk, ook standaard zonder wb-mod, tijdens fuelcut uitgeschakeld en op 0 gezet.
Bij weer uit fuelcut komen en de injectoren dus weer gaan inspuiten is er op dat moment even dus geen correctie van de STFT en spuiten de injectoren dus aanvankelijk te veel brandstof in waardoor de toeren weer gaan oplopen tot de STFT weer de kans krijgt de boel te corrigeren  en de RPM weer omlaag gaat.
Het systeem schiet bovendien op de top van die momentane RPM toename weer in de fuelcut waarna het proces zich herhaalt.
Pendelen dus.

Het wordt dus niet door de WB-mod an sich veroorzaakt, bij een standaardtune kan het ook voorkomen.
Maar met  de wb-mod is het systeem er wel gevoeliger voor, vooral als de injectorkalibratie niet helemaal optimaal is.
Het is dus met name bij een automaat die pas bij 1260 RPM  (i.t.t bij 1800 RPM bij een handbak) uit de fuelcut komt dat je er last van kunt hebben.

Je kan het duidelijk in je logs terugzien, het pendelen start altijd als de toeren bij gaslos gezakt zijn tot 1260 RPM

Piet

Citaat van: MikeyQR op 18-05-2018 18:02:23
Citaat van: classicT5 op 18-05-2018 17:43:03
Rond 80 gaat je bak in de lock up, hangt het daar ergens mee samen?

Maar er is toch geen interactie tussen bak en motor ecu?
Nou toch wel, ik had laatst de stekker van de TPS niet goed erop gezet, toen kreeg ik zowel een pijltje die knipperde als een lambda lampje, na de stekker er weer opgezet te hebben en storing wissen van de ecu bleef het opgeslagen in de automaat ecu, (kon op dat moment geen AT storingen wissen) pijltje ging vanzelf uit maar toch ging er iedere keer het lambdalampje branden en met AT storing TPS 0120 code, dus op 1 of andere manier kunnen de ecu's elkaar lezen en dat moet denk ik ook wel.  
Nu storing wel gewist en de AT schakelt weer lekker zoals het hoort.

Klopt de ECU en de TCU communicreren wel degelijk met elkaar.
De ECU krijgt zowel signalen van de TCU (bv en o.a. signaal koppelingsbegrenzing, signaal belasting) alswel stuurt signalen naar de TCU (bv en o.a. bevestiging koppelbegrenzzing, signaal gasklepstandsensor (TPS))

arjenT5R

Volgens mij had ik t pendelen ook al voor ik naar de wb mod ging hoor... dus zou zeker kunnen.

Piet is bezig met anti pendel mod ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Eerst een veranda met daarop 600 fucking dakpannen maken  :(

BBS

Citaat van: Piet op 18-05-2018 20:57:33
Eerst een veranda met daarop 600 fucking dakpannen maken  :(
Vanuit Kreta: Dat doe je niet goed :evil: Dat moet je láten doen ;D
Volvoloos....

KIM

Citaat van: arjenT5R op 18-05-2018 20:09:27
Volgens mij had ik t pendelen ook al voor ik naar de wb mod ging hoor... dus zou zeker kunnen.

Piet is bezig met anti pendel mod ;D

Ik niet. Het komt ook maar af en toe voor. Kinderziektes joh  ;D
De symptomen de Arjan beschreef leken wel op hetgeen dat ik af en toe ervaar.