Code 3-1-4 en ABS en TRACS lampje branden

Gestart door Rossi, 02-07-2010 02:43:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rossi

Hallo Allemaal,

Sinds gisteren branden ineens het ABS en TRACS lampje.

Code op A3 uitgelezen en geeft 3-1-4 = RA sensor signaal open of gesloten.
Sensor op stekker losgehaald en gereinigd. Helaas geen soelaas.

Iemand een idee?

groeten,
R.
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

haasje

Omdat je hem zelf uit kunt lezen, heb je dus een oud type controller. De grootste kans is dus dat of de sensor defect is, of anders 1 van de aansluitkabels/connectors.

thuur

De sensor moet een weerstand hebben van ca. 1140 Ohm. Controleer op een kabelbreuk of defecte sensor.


Gr ;)

Rossi

#3
Als ik de stekker van de sensor bij het rechter achterwiel loshaal, worden er 2 pinnetjes zichtbaar.
Kan ik de sensor controleren door de multimeter pennen op deze 2 pinnetjes te houden en dan de weerstand te meten?

En als de weerstand voldoet aan de waarde zoals Thuur hierboven aangeeft, dan kan ik het beste Thuur gaan bellen ?
(ABS controller)

Gr.
Ral
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

haasje

ja en nee, je kunt zo meten, maar draai ook het wiel een heel klein beetje en kijk naar een veranderende waarde. De waarde is namelijk afhankelijk of er wel of geen metaal bij de sensor in de buurt is.

Rossi

Oke thanks,  ik zal van de week even gaan meten...
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

Rossi

Nou dat is vreemd. Gisteren gingen na het starten de lampjes weer uit en alles werkt weer zoals het hoort!
Ik snap er niks van. Zou het schoonmaken van de stekker er toch mee te maken hebben gehad? Vreemd dat de lampjes dan niet direct daarna uitgingen.
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

thuur

Had je wel een reset uitgevoerd in A3 na het schoonmaken?

Geen speling op de sleutel op stand II?


Gr :eusa_think:

Rossi

Ja ik heb wel een reset gedaan.  Maar aangezien dit niet hielp was ik er van overtuigd dat mijn "schoonmaak actie" niet de oplossing was.

Voor mijn idee heb ik geen speling op stand II van het contactslot. Maar bedankt voor de tip, Ik zal hier eens wat meer op gaan letten.

Gr. Ral
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

Rossi

Nou vandaag bleven ze ineens weer branden.  Toen heb ik de auto en stuk of wat keren ( iets van 5 x) achterelkaar uitgedaan en direct weer gestart en wat denk je? Ineens de lampjes weer uit !!

Het rare is dat het ABS ook echt niet werkt als de lampjes blijven branden. (even geprobeerd in de berm)

Zou het dan toch aan het contactslot liggen?
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

thuur

Citaat van: Rossi op 13-07-2010 21:36:23
Zou het dan toch aan het contactslot liggen?

Ik denk het wel..


Gr ;)

UserID6342


volvobug

Graaf - graaf - graaf, uche uche gevonden  ;D

Gaat het hier om het elektrisch deel van het contactslot? En hoe beïnvloedt dat de werking van het ABS/TRACS?

Heb hier een 850 over de vloer met 3-1-4 code. Controller is al eens bij thuurbo.nl onder handen geweest, zekerheidshalve geopend en alle solderingen lijken nog steeds OK. Pompbedrading is gaar, opnieuw geïsoleerd en code 4-4-1 blijft nu weg. Maar 3-1-4 blijft terugkomen.

Ga eerst de sensor doormeten, maar ben ook benieuwd hoe het slot gerelateerd is aan het ABS. En zou je bij een gaar slot andere klachten moeten hebben?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Ik heb die bij onze 10V ook wel eens gehad met als oorzaak het contractslot. Soms doen de koplampen dan even naargeestig mee.
Al kan het natuurlijk ook aan de sensor of de controller liggen.

Alle drie de varianten ben ik al tegen gekomen. ;)

volvobug

Ben er inmiddels uit, de sensor is in dit geval echt stuk. Linksachter meet 1.080 Ohm, rechtsachter oneindig oftewel circuit onderbroken. Op zoek naar een andere sensor dan maar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.