HOW TO: Kachelmotor trouble shooting ecc ( geen deltamill!)

Gestart door cas, 08-12-2010 13:32:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cas

Meerdere mankementen kunnen zich voordoen en kunnen worden opgelost. meestal, maar niet altijd blijkt, gaat het gepaard met knipperende lampjes in de ecc :
Allereerst te doen....

1 : lees de foutcodes uit! OBD 1  http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.msg273950.html#msg273950
dit is te doen zelf bij autos tot 95 ongeveer, daarna zit er een soort van obd 1,5 en dan obd 2  er zijn tools voor, en anders de dealer....
2 : zekeringen 5 en 31 controleren,  nummer 6 als de lampjes binnen niet knipperen bij een fout.
3: alle verbindingen nakijken op vuile/verbrande contacten ( dezelfde zekeringen,relais, weerstand en kachelmotor)
4: kijk of de motor gaat draaien door de weerstand te passeren en direct te voorzien van 12 volt. Wijsheid is om hier tussen even een zwevende
zekering te plaatsen. Draait de motor lekker soepel en Vol, dan kijken hoeveel stroom hij verbruikt (schatting max 6 tot 12 Amp)  Is dit hoger , kan het de
oorzaak zijn van niet werkend geheel, omdat hij dan je weerstand heeft gesloopt, en elke nieuwe ook zal slopen.  Sluit dit dus allereerst uit!!!  (Fan loopt
te zwaar geeft de OBD vaak zelf aan bij uitlezen)


Welke onderdelen bespreken we hier:  
A: De zekeringen kast onder de "hood"
B: Het relais links van de weerstand binnen, en het  J  relais onder de "hood" bij zekeringkast ( 4 torx)
C: De weerstand
D: De kachelmotor.

De laaste drie located onder/achter je dashboard kastje (ex J). Te zien door de voetenplaat en/of het dashboardkastje te verwijderen.  
Bij sommige (cannadese) uitvoeringen kan een geribbelde   " tunnel" dit verbergen. Even losrommelen en je ziet alsnog wat je moet zien.

Foto's  van de onderdelen

Ecc unit


hieronder van links naar rechts:   De weerstand, het allu gedeelte zie je niet, die zit in de "bak" rechts ervan de kachelmotor,
links onder het relais.    ( met dank aan Haasje  ;) )                                                    




Hieronder enkele voorgevallen evenementen en meest voorkomende oplossing hiervoor.


Een op hol geslagen kachelmotor, die niet stopt ook al neem je de sleutel uit het contact.
-Hier is het geval dat de weerstand overleden is. Hij blaast vol, omdat de hoogste stand los gezekerd  is onder de motorkap.
Op te lossen door de zekering tijdelijk  te verwijderen totdat de weerstand vervangen is. Sluit wel uit dat de weerstand niet
stuk is door zwaar lopende kachelmotor, anders gaat deze weer naar de mallemoeren  ;D

Een kachelmotor die werkt op de rolsnelheid of het bedienen van je gaspedaal van de auto   
Raar maar waar, en soms ook met soortgelijke evenementen als een blower die werkt naarmate de dimverlichting in
het dashboard wordt aangepast. Hier is in de meeste gevallen een kortsluiting in de ecc de oorzaak.     Het vervangen van dit
paneel in zijn geheel lost je probleem op.

Een kachelmotor die aan en uitslaat wanneer het hem uitkomt, op verschillende standen.
- Hier is de weerstand in staat van ontbinding en dient vervangen te worden. Deze zal het binnenkort opgeven tijdens de rit of
spontaan. De kachel zal dan vol gaan blazen of je er bij bent of niet, met een lege accu tot gevolg. Wederom, even uitsluiten of
de weerstand niet stuk aan het gaan is door een te zwaar draaiende kachelmotor!

Kachel(motor) Stinkt naar electronica stank
- Motor loopt te zwaar, en zal op korte termijn opgeven. Wacht niet te lang, dit kan ook je weerstand mee de ellende inslepen.
- Oorzaak kan zijn vuil, of versleten of ingebrande/verbrande koolborstels of houders
- Ook het interieur filter nakijken, deze kan verstopt zijn zichtbaar en niet zichtbaar
Bespaar niet en vervang, niet wassen ! lucht komt erna minder goed door de vezels.

Kachelmotor loopt totaal niet.
- hier moet je even wat zaken gaan uitsluiten, allereerst de genummerde punten bovenaan.
- De motor zelf kan je testen door er even 12 volt op te zetten. Zien of hij lekker vol draait. Pas op, hij kan dan alsnog stuk zijn
   en te veel stroom trekken met kapotte weerstand tot gevolg! Die kan ook NU al kapot zijn, en is vervanging van beide nodig.
Sluit dus eerst een kapotte motor uit !!
- Ook kan het in het ECC paneel zitten. Lees het topic om verdere zaken uit te sluiten.

Kachelmotor werk niet op de hoogste stand
- Hoogste stand is apart gezekerd, je hebt bij de eerste controle zekering van de kachel niet gechecked!  Doe dit alsnog. Nog
  steeds niet? Dan kan het wellicht toch in het bedieningspaneel zitten, speel met de schuif snel op  en neer van de variabele
  stand tot de stand 4, hoor je hem dan wel draaien, ook al is het even. Is de kans zeer groot dat de schakelaar de boosdoener is.
  Next step vervang of repareer je paneel.

Kachelmotor werkt als ik aan de aansluiting op de motor zelf rommel

-hier zijn of de contactpunten vuil, maar eerder is het geval dat de koolborstels niet meer hun werk doen, of nog erger dat de
houdertjes ervan te heet zijn geworden en door de printplaat zijn gesmolten en daarom niet meer goed contact maken.
oorzaak is een zwaar draaiende motor door oa vuil.  weerstand kan hierdoor ook al bechadigd zijn!
de motor moet naar alle waarschijnlijkheid vervangen worden als de koolborstelhouders niet meer op hun plek zitten.

kachelmotor Piept! (vogeltje) en draaid op verschillende sterktes bij het nemen van bochten

-Motor vervangen meest waarschijnlijke oplossing
Piept bij het nemen van bochten naar links en of rechts.
Vooral na een minuut of 20 als de motor schijnbaar 'warm' was hoor je hem goed.
Af en toe is het blaas vermogen minimaal en soms niets meer.

Kachelmotor klinkt als opstijgend vliegtuig ( ramen beslaan)

- vervangen van interieur/pollen filter zou het moeten oplossen
- hou het stroomverbruik van de kachel in de gaten, het kan zijn dat er schade is aangericht doordat deze vacuum heeft   staan
 trekken door het verstopte filter. Gevolg daarvan kan zoals eerder vermeld zijn een kapotte weerstand.

Kachelmotor blaast NIET op voorruit en voeten

De motor blaast niet in bovengenoemde stand. of misschien een andere combi. Eerste actie zou zijn het ECC paneel vervangen,
 dat was bij mij het geval. Ook kan het blijkbaar komen door de stelmotoren die niet meer werken.
Dus:
- eerst ECC uitsluiten, vervangen voor een gesteste! goede versie. ( van mij van sloop uit auto met 150dkm was stuk!)
- dan maar eens kijken naar de regelklep,  linkje hieronder van een forumlid die hiermee geholpen is.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47518.0.html

ook hier staat nog een hoop info over ventilatie kleppen van ecc die niet werken.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16290.0.html

Wordt niet warm

- Kleppen kunnen blijven hangen, daar komt nog meer info over.
- tochstrip wel geplaatst of wellicht verteerd zodat de lucht om de radiator heen gaat ipv er doorheen, en dus kouder dan normaal blijft.
- kachelradiateur zit voor met troep, dan kan de lucht er niet goed doorheen, en werkt hij dus niet optimaal betreft kracht en temperatuur.



Verdere constateringen gevonden op het forum:

- Het missen van een spanning op de groene draad kan duiden op een defecte kachelweerstand of de spanning vóór de
 weerstand ontbreekt.
- Een Volvo kachelweerstand is moeilijk of zo goed als niet door te meten
- bij vervangen van de motor, schoepje recyclen. voorzichtig. deze is gebalanceerd en breekbaar. hou het schoepje vast
  in de hand en tik het eerste gedeelte met beleid! door met hamertje. daarna met een " lang" iets volledig eruit tikken.
  2 man in het beste om dit te doen.

- de bedrading volgens haynes:  standje 1, 2 en 3 (blauwe, Blauw/witte, Bruine kabel) lopen via een 'Resistor, heater fan'
  en loopt standje 4 (witte kabel) via 'Fan relais, max.' naar de fan.
- gebruik GEEN! wd 40. dit verhelpt tijdelijk en trekt uiteindelijk meer vuil aan. alcohol is beter en contacten opschuren.
 sileconenspray kan je wel toepassen.


In alle  gevallen, is het wijsheid om   dus enkele  checks uit  te voeren, omdat niet  alleen door  ouderdom onderdelen  stuk  kunnen
gaan. De weerstand is vaak stuk, dat kan door een te zwaar lopende ventilatormotor. Deze kan je dus schoonmaken, of vervangen.
Vervangen is vaak de beste oplossing. Dat kan met honderden euro's of met wat "do it yourself " acties en via de juiste kanalen een
nieuwe motor kopen. ( ongv 65 € ) Motor  kan dus stukgaan door ouderdom, water, borstels, of een  verstopt  interieur filter ( Qoute
van Theo ,  houd je hand op de achterkant van de Fohn van je vrouw, die houd dat niet lang uit en zal snel kapot gaan,  gevolg ....
Boze vrouw   ;D )

Foto verstopt filter met motor ellende tot gevolg



De  weerstand is ook  gevoelig voor  onvrijwillige dompelbadjes.  En ook  de kachemotor zelf houdt niet  al te veel van  water.
Dan krijg je  vogeltjes  in de auto, en klotsend  geluid in  de bochten. Het  is dan ook belangrijk om de  bak waar de weerstand
in gemonteerd zit te inspecteren op evt wateropslag. Dit kan komen omdat het water niet goed  meer  wordt  afgevoerd  door
de afvoerslang in het midden  console. Dit is te checken door het voetenpaneel van de passagier los te nemen, en  de  zwarte
slang die je dan  in het midden visueel  onder de radio  los te  trekken  van de bodem, en deze door   te prikken met iets langs
als een stukje geisoleerd koperdraad. Houd handdoeken paraat en een lege petfles.... Bij de t5r zit t slangetje  verstopt onder
de versterker. Slangetje zit achter de kunstofplaat links.


Ook de afvoer slangen bij je  parafaan moet je  even doorprikken/blazen.  Deze twee slangen  die links  en rechts  het water van
de parafaan zitten kan je niet missen. (parafaan is zwarte afdek gedeelte tussen motorkap en voorruit).  Als deze verstopt zitten,
kan het water zo hoog komen te staan dat dit dan via je interieur / pollen filter naar binnen komt. ( sommige hebben het filter, en/
of de bak niet. Het gat waar deze normaal zit, is echter wel aanwezig!)  
Heb je de houder en of filter wel, kijk dan of deze wel goed gemonteerd zit.

Waarschuwing!!

Pas op, er zij verschillende soorten relais , dus koop niet klakkeloos een 850 relais.
Ook de weerstand is er in meerdere uitvoeringen, kost tweedehands tussen de 25 en 50 €. Nieuw rond de 100 € meen ik.

bekende soorten:
een kleinere, groene zie onderstaande foto. En een met grote aluminium koelplaat zie foto in begin van het topic ( meest
voorkomende tot nu toe) en natuurlijk de deltamill.

Zelf repareren kan? Soms is het een los soldeercontact gebroken of verdampte verbinding.
Vervangen van relais, oppassen! Dat de pins goed overkomen met de oude ,ook al is het uit een dezelfde soort auto.
Hier zit ook soms verschil tussen.


Hieronder een aantal links waar nuttige handelingen worden besproken:
Vervangen van kachelmotor
http://www.volvo850club.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=890
kachel radiateur checken?
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6115.15.html
radiateur lek zoeken
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6115.html
de canadese kokerbalk die wat meer werk met zich meebrengt!
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44841.msg909700.html#msg909700



meer volgt nog!!


evt aanvullingen of verbeteringen zijn welkom!! Theo, jij wist meer over het evt WEL doorkunnen meten van de weerstand?

linkjes en foto aanvullingen komen nog.



deltamill probleem

Citaat van: wimped op 24-01-2011 19:00:22
Helaas , helaas, na vorige maand in de kou te hebben gereden,
relais aanjager bleek doorgebrand,  heb ik nu weer hetzelfde. >:(
Wel warme lucht bij warme motor, maar weer geen aanjager.
Wat kan de oorzaak zijn van het ws weer verbranden van het relais/ zekering
onderin? ???
Had een snelle, niet al te dure garage hiervoor, maar als het elke maand fout gaat...........

Antwoord wellicht de oorzaak (ronald 21)
je ventilator draait wellicht te zwaar
trekt daardoor veel stroom
nog ff en je weerstandsbank (bij deltamill thyristor ipv weerstand ) gaat er ook aan.

check ook je connectoren op verbrande plekken


Wim

voor omgeving ZH. ik heb een reserve setup liggen, relais, thermo en weerstand. PB maar voor een diagnose. desnoods hangen
we  alles  even over van de ene naar andere auto om werking  te checken en  evt  motor of het  bedieningspaneel uit  te  sluiten.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

michiel

Toe maar.

Veel vrije tijd tegenwoordig, Cas?

Mooi gedaan!  :eusa_clap:
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Ries van de Zilverschuit

Hier hebben we wat aan. Bij problemen althans. Overigens werkt de link naar denkweb.nl niet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

cas

Citaat van: R-man T op 08-12-2010 14:13:53
Hier hebben we wat aan. Bij problemen althans. Overigens werkt de link naar denkweb.nl niet.

linkje gefixt, foto aanvulling volgt  ;)  wie heeft een picca van alles op een rij? relais weerstand en de motor? had van denkweb gelinkt , maar die werkt niet en zit copyright op  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

haasje

#4
Aantal foto's, kijk maar welke je wil gebruiken, laat maar even weten als je nog iets meer zoekt:

Relais, weerstand en motor:

Alleen relais:

Alleen weerstand:

Alleen kachelmotor:


vlovlo850

Zonder dit draadje te willen vervuilen ... Cas, dank voor je aanmaken van een "How to" ... helemaal top !

JurgenP

Goedemiddag heren,

Hagelnieuw op het forum (voorstellen komt nog, eerst de auto poetsen  ;) )

Ik heb van een kennis een 850 T5 uit 94 (met een aantal kleine mankementen) kunnen overnemen, de beste man heeft deze auto 16 jaar gehad. En de laatste jaren bijna geen onderhoud gehad maar daar tegenover ook bijna geen kilometers gemaakt .

Een van deze mankementen is een piep achter het dashboard, na vele berichten op het forum te hebben gelezen kan ik het niet helpen maar ik heb toch een vraag.
Voor zover ik weet is er geen sprake van verminderde blaas capaciteit van de kachelmotor, welke stand ik ook kies de druk blijft hetzelfde. Bochten links of rechts maakt ook niet uit. Het enige verschil is dat wanneer ik de schakelaar omzet waarmee je kiest voor binnen of buitenlucht dat er dan een toonhoogte verschil is van de piep.

Zelf zit ik te denken aan de weerstand of het relais. Zou iemand van de experts mij kunnen zeggen ik welke richting ik beter kan zoeken i.p.v. alles te demonteren?

Groeten

Jurgen Pos

ulkeman

Citaat van: JurgenP op 03-01-2011 13:44:28
Goedemiddag heren,

Hagelnieuw op het forum (voorstellen komt nog, eerst de auto poetsen  ;) )

Ik heb van een kennis een 850 T5 uit 94 (met een aantal kleine mankementen) kunnen overnemen, de beste man heeft deze auto 16 jaar gehad. En de laatste jaren bijna geen onderhoud gehad maar daar tegenover ook bijna geen kilometers gemaakt .

Een van deze mankementen is een piep achter het dashboard, na vele berichten op het forum te hebben gelezen kan ik het niet helpen maar ik heb toch een vraag.
Voor zover ik weet is er geen sprake van verminderde blaas capaciteit van de kachelmotor, welke stand ik ook kies de druk blijft hetzelfde. Bochten links of rechts maakt ook niet uit. Het enige verschil is dat wanneer ik de schakelaar omzet waarmee je kiest voor binnen of buitenlucht dat er dan een toonhoogte verschil is van de piep.

Zelf zit ik te denken aan de weerstand of het relais. Zou iemand van de experts mij kunnen zeggen ik welke richting ik beter kan zoeken i.p.v. alles te demonteren?

Groeten

Jurgen Pos

ik denk zelf dat je kachelmotor aan het overlijden is vandaar ook die piep, deed mijne ook heel irritand.
ding vervangen stelt niet zo veel voor ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

cas

wacht niet te lang met evt vervangen van je kachel motor, je weerstand kan die weerstand niet goed aan en zal de volgende zijn die de geest geeft  :angel:

sticky  :eusa_clap:  leuk!  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

JurgenP

15 januari heb ik een klusdag gepland, dus dan gaat hij vervangen worden. Ik heb er al eentje op de kop kunnen tikken

Ik zag al dat het vervangen niet zo heel veel voorstelde dus dat is mooi!

Bedankt voor de antwoorden!

francois


cas

OP voorraad, een bijna complete setup om alle evt alle onderdelen te vervangen tot het euvel gevonden is.

WAT bied ik aan, niets te koop, maar een klein uurtje hulp als je kachel niet werkt, en je niet weet welk onderdeel je moet vervangen .

dan plaatsen wel even mijn onderdelen stuk voor stuk die ik los heb liggen tot het probleem gevonden is! en dan tuf je lekker naar huis, en ga je op zoek naar wat je nou nodig hebt  ;)

wat we dan evt kunnen testen is ECC paneel compleet vervangen, relais, weerstand, thermostaatje en tja.. kachelmotor.

PB maar als je denk in de buurt te zijn van Den Haag en meer info   !!

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

jrkalf

Cas, voor je kachelweerstandjes, hier nog een mooi weerstandje op de foto:

shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

scorpion

bij mijn vrouw haar v70tdi uit 97, met manuele airco, werkt enkel de hoogste stand,
iemand een idee wat er mis is??

Jack v

Citaat van: scorpion op 23-05-2011 20:06:33
bij mijn vrouw haar v70tdi uit 97, met manuele airco, werkt enkel de hoogste stand,
iemand een idee wat er mis is??
weerstand kapot

Een op hol geslagen kachelmotor, die niet stopt ook al neem je de sleutel uit het contact.
-Hier is het geval dat de weerstand overleden is. Hij blaast vol, omdat de hoogste stand los gezekerd is onder de motorkap. Op te lossen door de zekering tijdelijk te verwijderen totdat de weerstand vervangen is.

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.