The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

classicT5

Citaat van: arjen850 op 31-05-2018 20:59:42
Citaat van: classicT5 op 31-05-2018 20:53:51
Ben al druk aan het kijken/zoeken, zo te zien niet.

Maakt het wel interessant om dan die metingen te zien van kornelis. Zou je dan nog eens met je caravan erachter moeten doen, bv stuk van 20km met lock up en 20km zonder lock up en invloed op baktemp.

Ga eens kijken of ik bij mijn andere auto een temp van de bak kan uitlezen via de canbus, secu of dat gemeten wordt. Rijd daar nog wel eens met zware aanhanger (2500 kg) achter en zet hem dan standaard in zijn lock up, maar nooit bij stilgestaan dat je daarmee dan de bakkoeler ook omzeilt.

Hier ligt een bak die een goede 100 km heeft gereden met lock up. Die verteld het niet meer na uiteindelijk.

-> Arjen, voor de duidelijkheid, in welke stand stond de automaat dan? D of 3?

Definities kunnen vaak erg verwarrend zijn, misschien handig om eea concreet te benoemen :) Lezen vast meer mensen mee die ook regelmatig met sleurhut oid op pad gaan ;)

arjen850

Citaat van: classicT5 op 31-05-2018 21:28:09
Citaat van: arjen850 op 31-05-2018 20:59:42
Citaat van: classicT5 op 31-05-2018 20:53:51
Ben al druk aan het kijken/zoeken, zo te zien niet.

Maakt het wel interessant om dan die metingen te zien van kornelis. Zou je dan nog eens met je caravan erachter moeten doen, bv stuk van 20km met lock up en 20km zonder lock up en invloed op baktemp.

Ga eens kijken of ik bij mijn andere auto een temp van de bak kan uitlezen via de canbus, secu of dat gemeten wordt. Rijd daar nog wel eens met zware aanhanger (2500 kg) achter en zet hem dan standaard in zijn lock up, maar nooit bij stilgestaan dat je daarmee dan de bakkoeler ook omzeilt.

Hier ligt een bak die een goede 100 km heeft gereden met lock up. Die verteld het niet meer na uiteindelijk.

-> Arjen, voor de duidelijkheid, in welke stand stond de automaat dan? D of 3?

Definities kunnen vaak erg verwarrend zijn, misschien handig om eea concreet te benoemen :) Lezen vast meer mensen mee die ook regelmatig met sleurhut oid op pad gaan ;)

Je hebt gelijk, hij stond in de D.

KIM

Probleem is dat ie dan in de 4 zonder lock-up blijft hangen waardoor de bak warmloopt. Lock-up kun je forceren door de bak in 3 te zetten want je hebt lock-up in 3 en 4.

classicT5

ik denk dat Marco de koppelomvormer zelf bedoelt, zonder lock up produceert die genoeg druk om olie rond te pompen. Althans dat is wat ik zo kan beredeneren.

Bedenk ik me meteen waarom die mercedes 9 bak dan wel een oliepomp heeft en of die uitschakelbaar is tijdens niet-lock up. Maar dan ga ik wel erg op een zijspoor, theoretisch muggezifterij.

Sandor, jij zit er verser in, heb je hier al uitleg over gehad? :)

arjen850

Citaat van: KIM op 31-05-2018 21:49:31
Probleem is dat ie dan in de 4 zonder lock-up blijft hangen waardoor de bak warmloopt. Lock-up kun je forceren door de bak in 3 te zetten want je hebt lock-up in 3 en 4.

Ja, Dit klopt idd. Had het duidelijker moeten verwoorden.

arjenT5R

#3875
Ergens is t wel apart want hij haalt m juist uit de lockup omdat de lockup plaat niet teveel belasting kan hebben.

Ofwel als ie t zwaar krijgt dan stuurt ie de kracht/'t koppel door de desbetreffende groep platen omdat die (veel) meer kunnen hebben.

Blijkbaar genereer je dan weer zoveel warmte en frictie dat je de olie oververhit.
Als je dit langdurig doet.

Ofwel met voldoende koeling zou je ook gered zijn, drm schrijft volvo ook voor dat je als je regelmatig met de sleurhut op pad gaat je beter een extra koelert kan monteren.

De oliepomp levert altijd druk maar als de auto in lockup staat is de extra koeling simpelweg niet nodig omdat je dus de lockup alleen gebruikt in lage last/load situaties.
Sterker nog als de olietemp in lockup te hoog wordt haalt ie m uit lockup om extra te koelen.
Net als de eerste 5 a 10 minuten rijden dan werkt de lock up ook nog niet en dat juist om de olie op te warmen.

Wat vaak dus gebeurt met At rijden met caravan dat je net rond dit punt zit van wel en geen lock up en dat de bak dus de hele tijd gaat pendelen dus wel en niet lock up wat uiteraard de olie ook weer onnodig opwarmt.
:eusa_think:

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Hey Popeye :)

Bedankt voor je uitleg, dus met of zonder lock up heb je dus oliecirculatie door de oliekoeler. Lijkt me ook logisch om het zo te construeren/ontwerpen. Klinkt ook logisch dat het koelend effect maar beperkt is, de oppervlakte en stroming via de radiateur is niet zo heel veel.

Denk dat je een goed vergelijk kunt maken met de motoroliekoeler. Degene die op circuit gaan rijden komen er dan ook achter dat die koeler niet voldoende is en een aparte oliekoelerradiateur monteren.



KIM

De kracht op de lock-up in 3 is lager dan de kracht op de lock-up in 4: het vermogensverhaaltje.
Toerental x koppel; als je dus een hoger toerental draait, ben je met een lager toerental aan je vermogen.

Overigens zou ik een koeler die alleen door lucht gekoeld wordt een betere oplossing vinden dan de seriematige koeler die de extra koeler nu is. Ik heb het idee dat de ECT nu de bak belemmert goed te koelen.

Piet

Sjonge, wat een getob.
Ik heb gelukkig een bak met 5 lockups waarbij de olie gewoon lekker koel blijft  ;D

classicT5

Met je motorolie heb je dezelfde uitdaging Piet

Piet

Haha, die heb ik ook al eens in lock up gehad.

de Boeing

Citaat van: Piet op 31-05-2018 23:01:36
Sjonge, wat een getob.
Ik heb gelukkig een bak met 5 lockups waarbij de olie gewoon lekker koel blijft  ;D

;D helaas wel veel interventies nodig, zo'n lockup bak  ;D

Ik vind het ook wel interessante discussie (zowiezo gefascineerd door de werking van mijn automaat). Is koppelomvormer zelf niet 'gewoon' de pomp? Want als hij in lockup staat is er geen verschil tussen ingaand en uitgaand toerental en wordt er dus ook niets verpompt... ? En gebruikt hij de omweg via de radiator ook niet om sneller op temperatuur te zijn?

Zou trouwens helemaal mooi zijn als je ook lockup mee zichtbaar kan maken in log ...
(of wacht, dat is gewoon te zien aan je toerental)


KIM

Lastig om dat in logs terug te gaan vinden.
Om het te loggen zou ik nog een pen van de TCM moeten koppelen: A51

:eusa_think: interessant....

KIM