De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten-t5

Zal wel iets meer ruimte zijn voor zo'n sensor zijn bij die hoofmotor. En budget :P
Met de hand en ons wonderlijk brein pikken we de pressure peak er zo uit.
De truc is om een digitaal prul datzelfde trucje te leren natuurlijk.
De gein van ion sensing is dat het ontzettend cheap is, als het een beetje consistent werkend te krijgen is kun je echt perfect tunen.
Ik zie het als een soort heilige graal van het diy tunen eigenlijk. Helaas is het niet per se simpel, maar het is ook weer niet onmogelijk.
De performance van de microcontrollers die je tegenwoordig voor minder dan 15 euro op ebay koopt is zo absurd geworden dat dit soort dingen toch haalbaar worden.
De benodigde bewerkingen doet zo'n ding slapend.
Het is technisch dus haalbaar, alleen de software implementatie is dus nog een trucje.

classicT5

Ah, heb nog eens verder gezocht, snap wat je bedoelt Maarten. $85k voor een 4 cilinder kit, oeps.

Die ionisatiemethode ben ik tegengekomen, schijnt door Saab en Harley gebruikt te zijn/worden. Als ik daar nog wat nuttigs over vind, zal ik de link hier neerzetten, of wil TS dat liever ergens anders?

Maarten-t5

Saab idd en nog wat andere fabrikanten. Harley wist ik niet, is nog wel het laatste merk waar ik high tech van verwacht :P
Ik heb al de nodige papers gelezen inmiddels en ik weet ook wel wat er moet gebeuren, maar ik moet tijd vinden om eraan te werken.
Er liggen nog een hele berg andere dingen te wachten op mijn aandacht O_o.

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#874
'k Zou nog even mijn huidige mappen hier neerzetten op verzoek en ter vermaak. (Op zijn vroegst volgende week kan ik testen met aangepaste bins.)

De bovenste is de lpi-map, de tweede de oorspronkelijke benzinemap.

Hoe kan ik trouwens twee mappen binnen dezelfde bin over elkaar leggen om verschillen te vinden, bijvoorbeeld een lpi-map en een benzinemap? Tussen twee bins dezelfde map vergelijken gaat wel.





Ter vergelijk met Arjens meest recente map hieronder (die ik kon vinden tenminste). Die hierboven zijn van mij.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Staat wel erg laat in de 8.02 kolom zeker voor op lpg...

Welke is van mij bedoel je? Die met 1.09 er in is een benzine lambda map.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

#876
Nee kan haast niet ik werk helemaal nooit met tunes die tot loadschaal 8 gaan ik heb alles op 12.24 verschaald.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,86100.msg1750593.html#msg1750593

hier zou wat moeten staan?

Kan t zelf niet zien heb een IP Ban op tinypic  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Even duidelijker vermeld welke van jou (alleen de onderste) is en welke van mij: de twee bovenste.

De jouwe is inderdaad uit jouw topic. Later in het topic kon ik geen mappen meer vinden.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Oh dan heeft tinypic m'n ban wel erg serieus genomen, doe me je email adres ff op de pb dan stuur ik je wel eea.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maarten-t5

Vergeet niet dat t n lpt is. Lpg heeft ook grenzen. De lpt is best knockgevoelig rond de 1 bar+-

arjenT5R

Citaat van: Maarten-t5 op 21-06-2018 01:12:30
Vergeet niet dat t n lpt is. Lpg heeft ook grenzen. De lpt is best knockgevoelig rond de 1 bar+-

Ja niet aan gedacht... ook nooit een lpt getuned though... t viel me op
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Maarten-t5 op 21-06-2018 01:12:30
Vergeet niet dat t n lpt is. Lpg heeft ook grenzen. De lpt is best knockgevoelig rond de 1 bar+-

1 bar zal ik met kruisen niet snel halen, denk ik. Alhoewel: op weg naar Oostenrijk deze winter heb ik berg op eens een keer bijna 1 bar op de drukmeter zien verschijnen. Toen moest ik het gaspedaal aardig diep intrappen om de auto op 130/h km te houden. Jammer dat het loggen toen niet aanstond, anders had ik de load geweten. Maar dat zal geen kruisload geweest van ergens tussen de 1 en 4. Eerder richting de 9.

Sowieso heb ik natuurlijk 0,5 hogere compressie dan een 2.3. Wat zou dat voor de ontsteking kunnen betekenen? Iets minder vroeg ontsteken of juist niet? Of is die meer van invloed op het mengsel.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Dat betekent dat je effectief een hogere druk hebt. Dus als er knock is de load verlagen of de voorontsteking verlagen.

Ries van de Zilverschuit

#883
'k Het voor het leren en vermaak even de originele ontstekingstabel van een 2.3 over een 2.5 gelegd.

De tabel van een 2.5




De tabel van een 2.3




Het verschil met 2.3.



De verschillen zijn aanzienlijk! Enkel alleen terug te voeren op inhoud- en compressieverschil?

De 2.3-bin heb ik van M44 Wiki.



Edit: tabel van een 2.5 in 2.3 veranderd.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

De tekst De tabel van een 2.5 moet 2.3 betreffen neem ik aan? ;)

Wel leuk weer dit. De verschillen zijn inderdaad groot.