Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tiago

Citaat van: Taranis op 21-11-2017 20:52:45
Citaat van: Tiago op 21-11-2017 20:48:37
Men mag er toch vanuit gaan dat een erkende Volvodealer het lek boven weet te krijgen. Of niet?

Ja-ein: de erkende Volvo-dealer kan niet weten waar big nono allemaal met z'n tengels aan gezeten heeft ;)

Citaat van: Tiago op 21-11-2017 20:51:25
Of heb je even gemist hoe ik me momenteel voortpla... ehh, voortbeweeg?

In Nederland betaal je een fiks bedrag per dag voor zo'n huurauto.

Ik moet toegeven dat ik het gevoel heb dat er iets groeit tussen ons, tussen Rebeca en mij - en wel, een taaldrempel. Toch meen ik goed begrepen te hebben dat de ruilauto gratis is.

Tiago

Citaat van: Taranis op 21-11-2017 20:52:45
Citaat van: Tiago op 21-11-2017 20:48:37
Men mag er toch vanuit gaan dat een erkende Volvodealer het lek boven weet te krijgen. Of niet?

Ja-ein: de erkende Volvo-dealer kan niet weten waar big nono allemaal met z'n tengels aan gezeten heeft ;)

Citaat van: Tiago op 21-11-2017 20:51:25
Of heb je even gemist hoe ik me momenteel voortpla... ehh, voortbeweeg?

In Nederland betaal je een fiks bedrag per dag voor zo'n huurauto.

Wat die tengels van Big Nono betreft...
Hij heeft het hele motorblok eruit gehad. Dus op de vraag waar ie aangezeten heeft, luidt het antwoord, vrees ik: overal aan!

razorx

#1832
Dat is inderdaad wel een punt. Het is mosterd na de maaltijd maar garage hoppen werkt niet.
Het tempo waarin het gaat is voor ons noorderlingen afschuwelijk. Goed dat je je kan aanpassen.

Zo hadden wij ooit een defecte multiriem in Kroatië. Na uren wachten langs de snelweg in de zinderende hitte, werden we door een uiterst aardige garagehouder opgehaald. Na een rit van vier uur werden we eerst voorgesteld aan zijn vrouw en moest er gebabbeld worden. Daarna zouden hij en ik naar het Bosch service centre in Zadar gaan.

Nou ja gaan.. In Zadar liepen we een stel vrienden van hem tegen het lijf en moest ik met hun een biertje drinken op een terras. Je past je op dat moment aan maar wat kost dat een moeite. Babbelen en babbelen en nog een biertje.

Weer terug bij hem thuis in zijn garage aan huis was de niet passende multiriem snel geplaatst. Onmiddelijk verder gaan was verboden. We moesten toch eerst hun bramen wijn proeven en nog één. ;D Het heeft ook wel wat moois als er uitzicht is op een rijdend vervolg. De hoge temperatuur daar maakte ook veel goed. Het was inmiddels nacht.

Laat in de nacht vervolgden wij onze rit en merkten nog steeds een kilometer op 1200 van Nederland vandaan dat de nieuwe riem niet paste en van de poelie afkroop. Eén koplamp was gesneuveld en de gasveren van de achterklep deden ook niets meer. Een rit om nooit te vergeten.

Toch denk ik hier zo achteraf met plezier aan terug. Als souvenir heb ik een door die aardige man gelaste spanner voor de multiriem.

Tiago

Ik lees zojuist jouw bijdrage, razorx, over je avontuur in Kroatië. Prachtig!
Toch wil ik er even op wijzen dat we hier met een erkende, professionele Volvo-garage van doen hebben http://www.codimotor.es/es/quienes-somos. Maar wat die laissez-aller mentaliteit betreft, zie ik inderdaad de overeenkomst. Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat ze me zó lang gratis laten rondkarren in die fonkelnieuwe V40.
Trouwens, ook wat de zinderende hitte betreft zie ik enige gelijkenis met Kroatië. We vertrokken rond de middag bij 30 graden. Eerlijkheidshalve moet ik daaraan toevoegen dat het om een uur of vier al sterk afkoelde. Toen ik rond die tijd langs de weg stopte teneinde in de vrije natuur... ehh, de jongeheer een hand te geven, was het duidelijk voel- én zichtbaar dat er een krimpende wind stond. Brrr! Terug in de auto zag ik dat de temperatuur gekelderd was tot 20 graden.

Tiago

Gisteren memoreerde ik al dat er iets - je ne sais quoi - groeit tussen ons, Rebeca en mij. Ik ben er inmiddels achter wat dat is. De rekening!

'Ja,' schrijft ze vanavond in antwoord op mijn vraag van gisterenavond wat er eigenlijk gedaan is, 'wat er in de offerte stond is allemaal uitgevoerd. Maar nu zijn we erachter dat het expansievat (code 30741973) à €39,24 gebroken(!) is en dat de brandstofpomp (code 30761743) à €338,40 lekt.
Dus bijgaand even een nieuwe begroting...'

Diegenen onder u met een olifantengeheugen weten vermoedelijk nog dat de eerste begroting uitkwam op circa €350 zijnde een manuur of zes (à €58,50) voor het op tijd zetten van de distributieriem. Nu, twee begrotingen verder, zit ik op ruim €1.000 meer.

Gewoon even uit nieuwsgierigheid...
Zijn dit dingen die jullie ook overkomen? Of moet men mij per se altijd hebben? Zo ja, waarom dan niet? Zo nee, waarom dan wel?
Afijn, ik hoor 't wel.

Ik neem aan dat ik nu éérst moet vragen - vóórdat ik akkoord ga met de nieuwe begroting, bedoel ik - of ze me de garantie kunnen geven of 't dat ook echt gaat zijn. Of de auto dan ook echt in orde is.
Of is dat de verkeerde vraag? Wie weet een betere?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 22-11-2017 20:12:18
Of is dat de verkeerde vraag? Wie weet een betere?

Wat kost die V40 lijkt me een betere vraag. :eusa_whistle:

:eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Tiago op 22-11-2017 20:12:18
Gewoon even uit nieuwsgierigheid...
Zijn dit dingen die jullie ook overkomen?

Ja hoor. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet voor het geluk geboren ;D Mijn eerste XC70 deed 5 jaar prima dienst bij mijn pa. Het laatste jaar dat ik 'm had, heb ik het halve onderstel + aandrijflijn kunnen vervangen omdat alles tegelijk naar de maan ging.
Bij mijn V70N dacht ik dat voor te zijn door mijn huidige XC70NN te kopen die vervolgens het eerste half jaar ongeveer 50% van de tijd in de garage gestaan heeft met diverse storingen. Uiteindelijk is het goed gekomen ::)

Had ik al verteld over mijn C70 die laatst tijdens de steekproef, na eerst goedgekeurd te zijn, alsnog afgekeurd werd op een barstje in het achterlicht omdat er op vakantie in Duitsland iemand tegen het achterlicht had gezeten en geen briefje had achtergelaten? En de APK steekproefkeurmeester net een seksloos weekend achter de rug had? Dat ik meteen maar 2 nieuwe achterlichten a bijna 300 euro totaal had gescoord en de C70 als dank in de week van de herkeuring maar gewoon helemaal weigerde te starten en ik bijna 500 euro verder was aan een gasklephuis? O ja en een deurslot van bijna 300 euro...

Nee, je bent echt niet de enige. Ik loop ook altijd leeg op die ondingen ;D

Citaat van: Tiago op 22-11-2017 20:12:18
Ik neem aan dat ik nu éérst moet vragen - vóórdat ik akkoord ga met de nieuwe begroting, bedoel ik - of ze me de garantie kunnen geven of 't dat ook echt gaat zijn. Of de auto dan ook echt in orde is.

Lijkt me een heel terechte vraag. En als ze dat niet kunnen garanderen: of het dan "niet goed, geld terug" is. Zo hebben ze bij de Peeeeeeuuuzzjjoooooo (iedereen heeft recht op fouten) van mijn vriendin ooit de halve auto vervangen omdat dat rotding telkens uitviel. Uiteindelijk bleek het een draadbreukje te zijn. Ze heeft net zo lang moeilijk gedaan tot alle onterecht gewisselde onderdelen terug gewisseld mochten worden (en waar dat niet mogelijk was: vergoed). Je gaat niet voor niets naar de merkdealer.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-11-2017 20:23:10
Wat kost die V40 lijkt me een betere vraag. :eusa_whistle:

:eusa_shifty:

;D ;D

V70 classic

Bij mij is ook eens een LMM vervangen omdat er een sensor stuk was.
Na wat aandringen is de oude weer wel terug gemonteerd.

T probleem is een beetje dat Rebbeca met dubbel D puin an t ruimen is van een ander.
En dat zei dus gewoon net zolang blijven zoeken tot alle lekken boven zijn.
Dat kunnen zijn oude gebreken.
Neven schade.
En ongein die men ff meepakt voor t zekere.

Leuk is t niet.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Tiago

Ik heb haar zojuist het volgende geschreven...

"Olá Rebeca,
Hold your horses for one f...... moment...
De eerste begroting was min of meer € 350 en de derde is ruim € 1.000 meer. Moet ik uit dit alles opmaken dat er uiteindelijk niks mis was met de plaatsing van de timing-belt en bovendien dat de nokkenasversteller niet stuk was? Dat het hele probleem met de slecht draaiende motor achteraf bekeken neerkwam op een gescheurd expansievat en een gebarsten brandstofpomp? Mag ik dát begrijpen? Of begrijp ik nu iets verkeerd?
Ik hoop dat Rebecaatje niet boos is op mij, maar ik zou graag willen dat ik - voor ik tot een volgende stap besluit - even uitgelegd krijg hoe de vork in de steel zit. Bedankt, Tiago"

Dat dekt het wel zo'n beetje. Toch?


Espere lá um instante, se faz favor...
O primeiro orçamento era mais ou menos € 350, sendo 6 unidades de mão-de-obra para recolocar o cinto-de-distribuição. Agora, o terceiro(!) orçamento é mais que € 1.000 mais. Devo perceber que afinal não era nada de errado com a posição do cinto-de-distribuição e que afinal a 'polea correa denta' também não era avariada? E que o problema do motor todo esse tempo afinal tinha a ver com um 'bote expansor' rota e com uma bomba de combustível partida? É isso que devo perceber? Ou estou a perceber mal?
Espero que a Rebeca não fique chateada comigo. Mas, agradeçia que antes de mais me esclareça essas coisas se faz favor.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Tiago op 22-11-2017 22:03:57
Ik heb haar zojuist het volgende geschreven...

"Olá Rebeca,

Espere lá um instante, se faz favor...
O primeiro orçamento era mais ou menos € 350, sendo 6 unidades de mão-de-obra para recolocar o cinto-de-distribuição. Agora, o terceiro(!) orçamento é mais que € 1.000 mais. Devo perceber que afinal não era nada de errado com a posição do cinto-de-distribuição e que afinal a 'polea correa denta' também não era avariada? E que o problema do motor todo esse tempo afinal tinha a ver com um 'bote expansor' rota e com uma bomba de combustível partida? É isso que devo perceber? Ou estou a perceber mal?
Espero que a Rebeca não fique chateada comigo. Mas, agradeçia que antes de mais me esclareça essas coisas se faz favor.

Netjes geschreven hoor. Complimenten :eusa_clap:




;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tiago

Kennelijk toch licht ongeduldig reageerde Rebeca met:

'Zoals ik de vorige keer al(!) schreef, het probleem van de motor bestond en is gecorrigeerd. Evenwel, er zijn twee nieuwe problemen gerezen, die in werkelijkheid niet nieuw zijn. Het expansievat, die zit waar de koeler is gesitueerd, zal al geruime tijd kapot zijn en het water loopt eruit en valt regelrecht op de timing-belt, daarom is het belangrijk een nieuwe te plaatsen.
Voor wat betreft het brandstofverlies via de pomp... maar heeft u dan helemaal niet gemerkt dat de auto naar brandstof stonk? Het loopt gewoon op de grond. Dat is iets heel gevaarlijks om te maken.
Ik weet niet of ik erin geslaagd ben, het goed uit te leggen.
Rebeca'



Bon día Tiago:

Como eu disse no meu correio anterior, o problema do motor existia e é corrigido.

Mas as duas novas falhas apareceram, que não são realmente novas. O tanque de expansão, que é onde o refrigerador é colocado, será quebrado tempo suficiente e a água sai e cai direcatamente sobre o cinto de distribuição, por isso é importante colocá-lo novo.

Quanto à perda de combustível pela bomba, ¿você não notou que o carro cheirava a combustível?
Na verdade, escorre direto para o chão. Ter o carro aqui parado e começou a prová-lo, o parceiro viu que a nova falha.
É uma coisa bem perigosa de se consertar.

Eu não sei se eu consegui explicar bem.

Rebeca.

macfocus

Duidelijk toch?
Vervelend dat het zo is, maar latenmaken, ff slikken en lekker genieten weer,
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Tiago

#1842
Dus ik meteen op hoge poten teruggeschreven:

'Daarin ben je geslaagd, honnepon! Deze keer heb je 't uitstekend uitgelegd.
Sorry! Toen je laatst schreef 'hij eindigde met niet goed te lopen', heb ik geconcludeerd dat het probleem nog bestond. Sorry hoor!
En bovendien had je ons uitgelegd dat de brandstoflucht veroorzaakt werd doordat de timing-belt niet goed op tijd gezet was. Ik vond dat een heel plausibele verklaring en heb er verder niet over nagedacht.
Weet je nog dat ik je verteld heb dat we de auto naar een garage in Grândola hadden gebracht omdat ie water verloor? Ik begin stilletjesaan te begrijpen dat ik straks €3000 heb gespendeerd zonder enige noodzaak. Uiteindelijk blijkt het te gaan om een kapot expansievat van drie tientjes. Lekker is dat!
Okay Rebeca, laat die twee dingen maar vervangen!
Is de auto morgen klaar? Hoe laat? We hebben morgen rond het middaguur een afspraak met de dokter in Beja. Wordt wat krap dus. Is maandag ook goed?
Tiago'

Kijk, wat Rebecaatje niet weet, is dat mijn vrouw morgen helegaar geen doktersafspraak heeft. Ik wil gewoon nog een weekeindje in die V40 ronddarren.
Zaterdagavond bijvoorbeeld is het fado-avond in Santana de Cambas en wordt deze jongen zoals te doen gebruikelijk ook weer naar voren gehaald om een paar fado's ten beste te geven. Kijk, en 'de ster van de avond' kan natuurlijk niet aankomen in een oud barrel van een V70 uit het jaar nul! :eusa_snooty:
Dat wil zeggen, dat kán natuurlijk wel, maar... als het ook anders kan! ;D

Maandag is ook goed, reageerde Rebeca zojuist.  :eusa_dance:



Conseguiu, Rebeca! Conseguiu explicar bem esta vez!
Peço desculpa! Quando a Rebeca escreveu 'ele não acabou por indo bem', concluí que o problema persistiu. Desculpe lá!
E a Rebeca tinha explicado a nós que o cheiro de combustível era por que o cinto de distribuição não estava bem colocado 'a tempo'. Para mim era uma explicação plausível - não mais procurei para uma outra...
Se lembra que levei o carro para uma oficina em Grândola por que perdeu um bocadinho de água? Já estou começando a perceber que gastei € 3.000 sem necessidade nenhuma - afinal parece ser o tanque de expansão roto (de €39) que causou o problema. Que chatice!
Está bem, Rebeca, deixe trocar o tanque e a bomba também!
O carro vai estar pronto amanhã? A que hora? A minha mulher tem um consulta médica amanhã, ao meio-dia (hora portuguesa) em Beja. Não sei se vamos conseguir.
Ou vai ser segunda-feira? Nesse caso não há problema.

razorx


V70geRwin

Het einde lijkt in zicht, best wel fijn dat ze die benzine lekkage oplossen en ook nog even fijntjes je waterverbruik kundig oplossen.

Heb je al een fado over de weervolf, genoeg stof voor een stevig nummer  ;D