Onze weervolf... en andere parasieten

Gestart door Tiago, 18-06-2012 20:00:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tiago

Ja, hoor, het is weer zover, ik heb jullie hulp weer nodig...

Rebeca had me voorgespiegeld dat ze vermoedelijk alleen effe de distributieriem recht moesten  leggen/hangen/zetten, hetgeen me een manuurtje of vijf zou gaan kosten. Herinneren jullie je dat nog?
Welnu, ik krijg nu een begroting toegemaild met een hele trits onderdelen die besteld moeten worden. Of ik daarmee akkoord ga?

Tja, wat moet ik?
Welnu, ik moet om te beginnen toegeven dat het voor het grootste gedeelte kruimelwerk is - in geld uitgedrukt, bedoel ik. Maar er zit één onderdeel tussen van € 230,40 ex BTW, ene "polea correa dente". Ik vertaal dat maar even met "riemtandwiel" met mijn huis-tuin-en-keuken-Spaans. Zou dat kunnen? Het kwam in mij op om dat eventjes 342 op te zoeken via een link die Dirk123 me eens stuurde, maar die site reageert hoegenaamd niet op productnummer 1275363. Dat heb ik weer!

Wat denken jullie?
Betekent zulks nu, dat Big Nono de timing-belt wél goed geplaatst heeft, maar dat ie effe glad over het hoofd zag dat het "riemtandwiel" naar de ratsmodee is?  Ja, ik vraag dat omdat jullie misschien nu in koor roepen: "O, 1275363!? Maar dat verklaart alles!"

Of moet ik die vraag maar gewoon bij zuster Rebeca neerleggen?

Peultje

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Maestro12

Het kan natuurlijk alletwee, en hij heeft de riem verkeerd geplaatst en hij heeft niet gezien dat de versteller kapot is.

Trouwens, Rebecca is niet duur (nee..., de auto onderdelen bedoel ik) als ik de prijzen op internet zie, wellicht voor jou een idee om een handeltje op te zetten, daar inkopen en duur aan ons verkopen :D
http://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/1275363/RD1275363
https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Pulley/1128824/1275363.html
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Taranis

Hebben ze de distributieriem al op tijd gelegd en zijn ze er nu achter dat ie stuk is? Zo ja, dan zou ik akkoord gaan: het is inderdaad een koopje vergeleken met hier. Ik heb voor mijn C70 ook zo'n ding nodig en betaal er vrolijk 350 euro voor bij de dealer.

Ik zou alleen even voorzichtig vragen hoe ze zo zeker weet dat dat ding stuk is en niet bijvoorbeeld de solenoid die een paar pagina's terug als schuldige aangewezen werd.

Tiago

Aha, dus mijn "riemtandwiel" is eigenlijk de veelbesproken nokkenasversteller...

Met andere woorden, foutmelding 644A, die rechtstreeks wijst naar de nokkenasversteller, maar als mogelijke, ónderliggende oorzaak een verkeerd geplaatste timing-belt heeft, is uiteindelijk toch... een kaduke nokkenasversteller. Zeg ik 't zo goed?

elmarconi

Citaat van: Taranis op 14-11-2017 18:52:25
Hebben ze de distributieriem al op tijd gelegd en zijn ze er nu achter dat ie stuk is? Zo ja, dan zou ik akkoord gaan: het is inderdaad een koopje vergeleken met hier. Ik heb voor mijn C70 ook zo'n ding nodig en betaal er vrolijk 350 euro voor bij de dealer.

Ik zou alleen even voorzichtig vragen hoe ze zo zeker weet dat dat ding stuk is en niet bijvoorbeeld de solenoid die een paar pagina's terug als schuldige aangewezen werd.

Je mag toch de vervangen onderdelen wel zelf houden?
--
Autogas Inside . . .

Peultje

#1806
Citaat van: Tiago op 14-11-2017 19:16:50
Aha, dus mijn "riemtandwiel" is eigenlijk de veelbesproken nokkenasversteller...

Met andere woorden, foutmelding 644A, die rechtstreeks wijst naar de nokkenasversteller, maar als mogelijke, ónderliggende oorzaak een verkeerd geplaatste timing-belt heeft, is uiteindelijk toch... een kaduke nokkenasversteller. Zeg ik 't zo goed?

ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on the cogs
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit

Ik heb misschien wat gemist maar je alarm 644a kan volgens bovenstaande dus veroorzaakt worden door de distributieriem die een tandje fout ligt of een kapotte versteller.  Ik zou tenzij je teveel geld hebt eerst controleren of de riem goed ligt en de distributie goed staat alvorens zwaar in een versteller te investeren. Zou een verstopte olietoevoer naar die versteller, het ding werkt op oliedruk, ook niet een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Taranis

Citaat van: Tiago op 14-11-2017 19:16:50
Aha, dus mijn "riemtandwiel" is eigenlijk de veelbesproken nokkenasversteller...

Met andere woorden, foutmelding 644A, die rechtstreeks wijst naar de nokkenasversteller, maar als mogelijke, ónderliggende oorzaak een verkeerd geplaatste timing-belt heeft, is uiteindelijk toch... een kaduke nokkenasversteller. Zeg ik 't zo goed?

Nee, precies zoals Peultje aangeeft: zolang je niet weet dat de riem al op tijd is gelegd en het probleem nog steeds bestond, weet je niet zeker of de nokkenasversteller kapot is of niet. Vandaar mijn vraag om eens na te vragen hoe ze zo zeker weten dat dat ding stuk is :)

Tiago

Ik heb Rebeca voorgesteld om te ruilen...
Zij houden mijn oude V70 en ik houd hun spiksplinternieuwe V40.  :evil: Dat is goed, zei ze.  :eusa_dance:

kulk

#1809
Ja ik denk het ook wel ;D

Ze hebben nog wat tijd nodig gok ik?

V70geRwin

Citaat van: Tiago op 15-11-2017 23:37:55
Ik heb Rebeca voorgesteld om te ruilen...
Zij houden mijn oude V70 en ik houd hun spiksplinternieuwe V40.  :evil: Dat is goed, zei ze.  :eusa_dance:


Gewoon de rekening niet open maken  ;)

Tiago


Tiago

Maar zonder gekheid...

Op mijn vraag hoe het komt dat ze nu opeens zo zeker weten dat er een nieuwe nokkenasversteller moet komen, antwoordde Rebeca gisterenmorgen dat ze "meteen beide zaken gingen aanpakken, conform de u toegestuurde begroting!"
Een beetje nietszeggend antwoord, vond ik.
De belofte van enkele weken terug, dat ze eerst zouden kijken naar de distributieriem, hetgeen circa vijf manuren in beslag zou gaan nemen ten bedrage van € 350, en pas daarná - als het die niet zou blijken te zijn - de nokkenasversteller eens op de keper gingen beschouwen, die belofte schijnt mevrouw aan de vergetelheid prijsgegeven te hebben.

Afijn, om niet de verdenking op me te laden dat ik tijd zit te rekken teneinde zolang mogelijk in haar V40 Cross Country te kunnen rondgassen, reageerde deze push-over met de gevleugelde woorden: "Weet je wat je doet, señora Rebeca, you can stick your nieuwe nokkenasversteller... underneath my hood, you hear now!?"

Nog geen reactie. Zeker beledigd.

V70 400K+

Ik zie daar, een voor mij, mooi edoch zeer onbekend stukje Friesland?
enfin, naar ik aanneem heeft Re(DD)ecca geantwoord dat ie daar ook hoort te zitten ;D

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

Tiago

Citaat van: V70 400K+ op 16-11-2017 16:53:44
Ik zie daar, een voor mij, mooi edoch zeer onbekend stukje Friesland?
enfin, naar ik aanneem heeft Re(DD)ecca geantwoord dat ie daar ook hoort te zitten ;D

Us memmetaal is ús heitelân...
http://janblogger.eu/sykjen-nei-butenierdsk-libben-sil-it-minskdom-noch-wol-in-skoftke-yn-e-besnijing-halde/