Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Citaat van: The Volvoboy op 06-12-2012 17:30:29
Nu nog foto's van de 850! ;D
Maar die heb ik al wel geplaatst in mijn 'voorstel-topic' hoor! ;D
Bovendien, inmiddels is mijn 850 van de buitenkant iets minder fotogeniek door wintervelgen op zwarte stalen velgen en door de ongewassen staat... ;)

Wouter1973

#16
Vandaag een paar dankbare klusjes geklaard:

Achterruitwisser
Een bekend probleem: een achterruit-wisser die niet werkt. Een goede avond besteed aan het doornemen van de forum-draadjes met betrekking tot dit onderwerp, waarbij met name het fotoverslag van Mehn me moed gaf. Ik had al met alles rekening gehouden: gecorrodeerd asje, vastgelopen motortje, afbrekende schuifclips en meervoudige kabelbreuken. Ik had gelukkig mazzel: bij het losnemen van de bekleding van de achterklep bleek al snel dat de bekleding het stangen-mechanisme van de achterruitwisser blokkeerde. Vermoedelijke oorzaak: de kinderwagen die tot nu toe telkens nét achterin past, maar alleen als de achterklep met enig gepast geweld wordt dichtgegooid ::) Daardoor is de plaat aan de binnenkant van de achterklepbekleding over het mechanisme geschoten. Dat gaan we vanaf nu dus anders doen.

Olievuldop
Geen spectaculair klusje, maar wel een belangrijke. Niemand geeft het graag toe, maar ook ik had al enige tijd last van (behoorlijk wat) olieverbruik. Subframe aan de distributiezijde zeiknat. Bij de turbo alles zeiknat. Achterkant motorblok behoorlijk besmeurd. Voldoende ingredienten om je zorgen te maken en minstens één keerring te verdenken van lekkage. Onder het plastic deksel bleek even terug zo'n beetje elke holte van het kleppendeksel tot de rand vol te staan met olie, met uitzondering van cilinder 5. Deze olie lekte 'vrolijk' weg via de bekende plek aan de achterkant van het blok, waar het zo lekker op de hete turbo terecht kan komen. Maar óók via een 'overloopje' dat de overtollige olie er aan de distributiekant uit gooit. Eigenlijk zijn er maar enkele oorzaken mogelijk voor olie op het kleppendeksel: een lekkende olievuldop en/of een lekkend slangetje van de carterventilatie zijn hoofdverdachten. De ring van de vuldop had ik al enige tijd terug vervangen door een splinternieuwe, maar dat is niet afdoende gebleken. Vandaag een splinternieuwe vuldop (€ 16,75 bij de dealer) erop gedraaid, en een flink stuk (ongeveer 200 kilometer) gereden, waarbij ik er speciaal op heb gelet zo nu en dan eens flink toeren te maken en eens flink door te accelereren. ;D
Een eerste blik bij de vuldop na deze rit geeft hoop: het randje onderaan de vuldop, waar je bij lekkage zo'n mooi randje olie ziet liggen, nog steeds goed droog. De investering van de vuldop nu al meer dan waard, want het olieverbruik lag zo'n beetje op 1 liter per 1000 km. We houden het in de gaten de komende tijd...

Wouter1973

Citaat van: koen.s op 06-12-2012 20:36:19
Citaat van: Wouter1973 op 06-12-2012 20:32:18
Citaat van: The Volvoboy op 06-12-2012 17:30:29
Nu nog foto's van de 850! ;D
Maar die heb ik al wel geplaatst in mijn 'voorstel-topic' hoor! ;D
Bovendien, inmiddels is mijn 850 van de buitenkant iets minder fotogeniek door wintervelgen op zwarte stalen velgen en door de ongewassen staat... ;)

Daar kijken we wel doorheen  ;D
Die foto's heb ik nog niet aangedurfd... ;)

mikep

hoi Wouter,
Alles wel even schoongemaakt?
gr

Wouter1973

#19
Yep, alles wel schoongemaakt en ingevet. Tevens alle stekkertjes even losgenomen, met contactspray ingespoten en weer aangesloten. Ik moet alleen nog het plastic ronde hulsje dat aan de buitenkant om het asje zit vernieuwen. Dat is gescheurd. Nu provisorisch gedicht met wat zwarte kit.

Wouter1973

Citaat van: koen.s op 28-12-2012 07:37:05
Citaat van: Wouter1973 op 27-12-2012 19:40:29
Citaat van: koen.s op 06-12-2012 20:36:19
Citaat van: Wouter1973 op 06-12-2012 20:32:18
Citaat van: The Volvoboy op 06-12-2012 17:30:29
Nu nog foto's van de 850! ;D
Maar die heb ik al wel geplaatst in mijn 'voorstel-topic' hoor! ;D
Bovendien, inmiddels is mijn 850 van de buitenkant iets minder fotogeniek door wintervelgen op zwarte stalen velgen en door de ongewassen staat... ;)

Daar kijken we wel doorheen  ;D
Die foto's heb ik nog niet aangedurfd... ;)

:eusa_naughty:
Was d'r niet ergens een topic met foto's van de meest smerige roffel? ;)

Wouter1973

Okee dan:



Enneh, hij lijkt schoner dan hij is hoor... :eusa_shhh:


jgvdv

760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

Wouter1973

Citaat van: koen.s op 30-12-2012 02:02:14

Citaat van: Wouter1973 op 29-12-2012 14:06:38
Okee dan:
http://i46.tinypic.com/2daay6s.jpg
http://i47.tinypic.com/fjlzxv.jpg

Enneh, hij lijkt schoner dan hij is hoor... :eusa_shhh:

Netes hoor  :eusa_clap:
Heb je verder nog plannen met de auto, dakrails eraf, spoiler erop?
Qua uiterlijk heb ik geen plannen. Ik vind 'm mooi zo. Zonder spoiler en mét dakrails. Die dakrails gebruik ik overigens ook daadwerkelijk en zitten er niet alleen voor de sier. En zo'n spoiler, tsja...heeft voor mij geen meerwaarde. Wekt bovendien verwachtingen bij het stoplicht, en verkleint het verrassingseffect als het verkeerslicht op groen springt.  ;)
Ik ben ook geen poetser, zo nu en dan de auto even goed wassen, misschien in de wax, en dat is het. Nou vooruit, en al het grijze plastic met een minimale hoeveelheid lijnolie bijhouden doe ik ook.

JeffreyC

Citaat van: koen.s op 31-12-2012 11:30:05
Citaat van: Wouter1973 op 31-12-2012 11:18:52
Citaat van: koen.s op 30-12-2012 02:02:14

Citaat van: Wouter1973 op 29-12-2012 14:06:38
Okee dan:
http://i46.tinypic.com/2daay6s.jpg
http://i47.tinypic.com/fjlzxv.jpg

Enneh, hij lijkt schoner dan hij is hoor... :eusa_shhh:

Netes hoor  :eusa_clap:
Heb je verder nog plannen met de auto, dakrails eraf, spoiler erop?
Qua uiterlijk heb ik geen plannen. Ik vind 'm mooi zo. Zonder spoiler en mét dakrails. Die dakrails gebruik ik overigens ook daadwerkelijk en zitten er niet alleen voor de sier. En zo'n spoiler, tsja...heeft voor mij geen meerwaarde. Wekt bovendien verwachtingen bij het stoplicht, en verkleint het verrassingseffect als het verkeerslicht op groen springt.  ;)Ik ben ook geen poetser, zo nu en dan de auto even goed wassen, misschien in de wax, en dat is het. Nou vooruit, en al het grijze plastic met een minimale hoeveelheid lijnolie bijhouden doe ik ook.

Dat valt wel mee, de meeste denken toch het is een oude Volvo station  ;D

En dat is nou net het mooie eraan ;D

Mooie T-5, qua poetsen heb je wel geluk met een zilveren. Zie je niet zo heel veel op!
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

Wouter1973

#26
Vandaag een erg eenvoudige, doch erg belangrijke onderhoudsingreep gedaan: het vervangen van het lpg-filter, of het drooggasfilter zoals het ook wel genoemd wordt. Kwam er toevallig achter dat deze al een behoorlijke tijd niet vervangen was, en deze dingen moeten eigenlijk elke 20.000 km vervangen worden. De kosten zijn het niet: € 25,-. De moeite is het ook niet: in één minuut ben je klaar. En je voorkomt hiermee het risico op te arm lopen met alle gevolgen van dien. Dat het geen overbodige luxe was, bleek toen ik vergeleek hoeveel moeite het kost om door het oude en daarna het nieuwe filter kon blazen... :eusa_whistle:


Wouter1973

Een belangrijke update, die hopelijk de stijgende (of liever gezegd, dalende) lijn in mijn olieverbruik stevig door zal zetten deed zich gisteren voor: het vervangen van de papieren pakking van de oliepomp. Ook de (ooit) rubberen, maar inmiddels tot hard plastic geworden, ring is vervangen. Eén en ander leidde de afgelopen maand tot een aanzienlijke lekkage, die in aanzienlijke olieverliezen resulteerde. In elk geval is voor de komende jaren de gehele onderkant van de auto weer prima beschermd tegen eventuele roest.  :)
Aanvankelijk nog enige twijfel over mogelijk slechte krukaskeerringen, maar zowel het 'oliespetter-patroon' aan de binnenkant van het distributiedeksel -als ook de niet overmatige carterdruk- maakten het erg onaannemelijk dat het deze keerringen betrof, en dat deze plotseling enorm waren gaan lekken. Overige bekende punten zijn inmiddels ook vervangen (o.a. olievuldop, keerring distributiezijde, carterventilatieslang op kleppendeksel), danwel gecheckt (carterdruk, keerring bakzijde)
Ik doe een voorzichtige uitspraak over een toekomstig gewenst olieverbruik: dat moet nu toch in mijn beleving naar 1 liter op 5000 km, of liefst béter gaan. Uiteraard zal ik e.e.a. de komende tijd bijhouden, zodat ik hopelijk op korte termijn dit gewenste beeld kan bevestigen. Ik ben benieuwd!

Wouter1973

#28
Snelheid, en de beleving ervan, is erg relatief. Nou was ik toch aardig overtuigd van het feit dat je met een T5 je tot één van de snellere (in potentie dan) weggebruikers mag rekenen. ik bedoel: 226 pk (of wat daar nog van over is) en 300 Nm, da's toch niet misselijk! Afgelopen weekend even in een Volvo V50 2.0D gereden (die ik voor mijn schoonvader in de verkoop heb), die op papier niet direct indrukwekkende cijfers laat zien: 136 pk, en dan wel 340 Nm. Een 2-litertje, denk je dan. Hoe verrassend was het effect op het moment dat je die 2.0D even goed aanspreekt! Op droge weg als een dolle spinnen, zelfs in de 3e versnelling nog! Zeer indrukwekkende acceleratiebeleving, ik kan niet anders zeggen. Het zijn waarschijnlijk vooral de Newtonmeters die al heel snel beschikbaar komen, maar toch. Ik ben best onder de indruk. Het is alleen niets voor mij, zo'n V50...  :eusa_snooty:

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder