Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Vandaag eens een simpele verbetering: een nieuwe olievuldop. Sluit weer lekker strak af :)

Wouter1973

#286
En nóg een verbetering, nieuwe bougiekabels. Van Bosch. Leverde na montage wel een soort pulserend inhouden / stotteren op en zelfs afslaan van de motor (vooral zo rond de 2500 toeren tijdens accelereren), maar nadat ik de bobinekabel had omgedraaid lijkt het beter te gaan... :eusa_think:
Wat ik me afvraag: de bougies komen waar ze onder de afdekplaat van het kleppendeksel naar de verdeler lopen samen. In het plastic 'afstandhoudertje' waar je de kabels in moet klikken zag ik een nummering staan. Maakt het inderdaad uit hoe de kabels precies bij elkaar komen? Mogen bepaalde kabels elkaar echt niet raken, bijvoorbeeld?

razorx

Nee. Die nummering is om je te helpen de kabels mooi en zonder spanning te laten lopen.

Wat de bobine kabel aangaat: Echt goed aandrukken. Ik ben hier ook in gestonken. ;)

Wouter1973

Citaat van: razorx op 10-03-2018 21:07:02
Nee. Die nummering is om je te helpen de kabels mooi en zonder spanning te laten lopen.

Wat de bobine kabel aangaat: Echt goed aandrukken. Ik ben hier ook in gestonken. ;)
Ik wilde 'm al onder beginnersfout scharen, maar dat hoeft gelukkig niet.  ;)

razorx

#289
We zijn en blijven allemaal beginnelingen als het goed is.
Als je dat niet meer denkt te zijn, dan maak je fout op fout maar dat zie je dan niet. ;)

Wouter1973

Citaat van: razorx op 10-03-2018 22:07:31
We zijn en blijven allemaal beginnelingen als het goed is.
Als je dat niet meer denkt te zijn, dan maak je fout op fout maar dat zie je dan niet. ;)
Dat lijkt op een quote van een bekende Nederlander... :eusa_think: Maar ik vind deze mooi(er) geformuleerd! :)

Wouter1973

Even weer een paar kleinere klusjes gedaan dit weekend. Allereerst de TPS gemonteerd. Piece of cake, en de eerste tekenen zijn goed. Maar 20 kilometer rijden in de stad vind ik nog te vroeg om conclusies te trekken. Ik merk wel een betere start, en een betere gasrespons, ook bij rustig rijden. En het lijkt erop dat de turbodruk weer goed opbouwt. Vanaf maandag weer op en neer naar Utrecht enkele dagen, da's een mooie afstand om wat overtuigender conclusies te kunnen trekken.
En verder de twee lampjes van de kentekenplaatverlichting achter vervangen. Eentje was stuk. Het plastic dekseltje was ook niet heel erg doorzichtig meer, dus deze meteen even met een beetje afwasmiddel schoongemaakt. Als je eenmaal dat hele kleine torx bitje gevonden hebt (ik raak ze vaak kwijt, blijven in broekzakken achter enzo) is het in 2 minuten vervangen.
Nu de mistlampen voor nog, kort nadat het ene lampje het begaf heeft het andere het begeven. Nog even uitzoeken hoe ik ze vervang. Ik verwacht toch dat het lamphoudertje met een draai-klik systeem o.i.d. vast zit.

Vulk

Die hardnekkige storing heeft dan toch als voordeel dat je straks je stage 0 wel heel goed voor elkaar hebt...

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 18-03-2018 14:43:09
Die hardnekkige storing heeft dan toch als voordeel dat je straks je stage 0 wel heel goed voor elkaar hebt...
Écht wel. Zo goed als nieuw! ;)

razorx


Wouter1973

Citaat van: razorx op 18-03-2018 19:46:58
Zeker. Je bent lekker op dreef!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Dat moet ook wel. Ik rij deze T-5 nu al sinds eind december, en het is nu bijna eind maart. En in die bijna drie maanden tijd nog niet één keer lekker storingsvrij kunnen accelereren. Dat kan natuurlijk niet.  ::)

Wouter1973

Nog een pluspuntje: mijn achterruitenwisser doet het steeds beter. Was een beetje bang dat het bekende euvel van een vastlopende wisseras zich ook bij mij (weer) zou voordoen, maar regelmatig gebruik en een klein beetje WD40 doet tot nu toe wonderen! ;D
Ik vind het wel een mooie compensatie als sommige dingetjes gemakkelijk op te lossen zijn, waar in andere zaken veel moeite en geduld gaat zitten. ;)

Wouter1973

Ik was er al bang voor dat dit een keer zou gebeuren: vanochtend na het tanken sloeg de motor niet aan. Gelukkig dacht ik direct aan relais 103. Even een tik op gegeven, en daarna sloeg de motor aan. Thuis het ding uit elkaar gehaald en zelfs met het blote oog kon ik duidelijk een haarscheurtje zien op één van de solderingen die aan de 4 polen is verbonden. Volgens mij zijn het in totaal 4 solderingen die naar de polen gaan. Deze alle vier opnieuw gesoldeerd, groene kapje erop, inpluggen en voila. Een snelle start. Ik ben benieuwd of ik verbetering ga zien bij de koude start nu....zou me niks verbazen als een slechter wordend relais 103 daar ook een bijdraagt.

Wouter1973

Ik moet zeggen dat ik langzamerhand weer naar andere zaken durf te kijken dan de storing waar ik de afgelopen maanden vooral mee bezig ben geweest. Vraag me niet wat het 'm nu heeft gedaan, maar het lijkt erop dat het probleem voor 95% is verholpen. Die 5% voorbehoud maak ik, omdat de afgelopen week de auto nog één keer iets minder vermogen had, maar dat bleek tijdelijk. Tien minuten laten weer trekken als een lier.
En dus maar eens die mistlampen gemaakt. Terwijl ik met de aarde aansluiting bezig was zag ik dat één van de drie draden van de stekker van mijn cc niet meer heel fris was. Het stekkertje van deze ene draad maakte nog maar nét contact met de draad. Deze opnieuw gesoldeerd.
En volgende week nieuwe Meyle HD draagarmen onder de T-5. Daarna uitlijnen. En daarna pas de nieuwe zomerbanden erop, dat leek me de juiste volgorde. In de schuur liggen vier nog behoorlijk gave Columba's met Michelins erop. Profiel van alle vier de banden nagenoeg als nieuw, maar twee banden vertonen haarscheurtjes op de wangen. DOT waarde wijst op 2008, dus die dingen zijn 10 jaar oud. De tijd dat ik zorgeloos vier tweedehands banden liet monteren heb ik ver achter me gelaten, dus dat worden twee nieuwe.
Ondertussen echt wel weer aardig gehecht aan deze auto, geef ik toe. Nadat ik vers vanuit de Skoda Octavia weer in de Volvo ging rijden vond ik wel dat ik veel moest inleveren qua strakheid en wegligging, maar daar ben ik inmiddels weer helemaal aan gewend. De Volvo is gewoon een stuk comfortabeler geveerd dan de Skoda.
Binnenkort ook een keer met de T-5 naar Henk Scholten in Arnhem, goede ervaringen met wegwerken van krasjes, putjes, en ophalen van interieur. En ondertussen word ik nu al regelmatig aangesproken door willekeurige mensen (vaak bij tankstations, waar ik regelmatig kom vanwege lpg) die me complimenteren voor de T-5. Terwijl het ding echt bij lange na niet in showroomstaat is....toch leuk! :)

Wouter1973

Ik ben weer helemaal bij met mijn T-5'je. Toegegeven, het heeft de nodige tijd, geld en moeite gekost en het halve vooronder is inmiddels vernieuwd. Maar hij rijdt weer zoals het moet. Lekker en vlot. En gewoon rechtdoor bij het remmen.  ;)
Hoogste tijd voor de grote bandenwissel: de zomerbandjes er op. Fractie lager dan de winterbanden (205/50/R16 i.p.v. 205/55/R16) maar dat lijkt me niet verkeerd. En lost waarschijnlijk ook het verschijnsel op dat de snelheidsmeter met winterbanden te weinig aangaf: 115 km/u op de teller was ca 123 km/u op basis van GPS meting.
Wat nu te doen de komende tijd? Nou, allereerst in mei een 'bodycare' behandeling bij Henk Scholten in Arnhem. Goede ervaringen mee. Krasjes en putjes weg en lak verzegeling. Ik ben benieuwd hoe de auto er daarna weer bij staat!
Ik moet ook nog met de airconditioning aan de slag. Hij koelt soms. Maar vaker niet eigenlijk. Nu nog niet zo'n ramp, maar als het straks richting 25 graden gaat is een werkende airco wel lekker.
Keertje motorolie verversen staat nog op het programma. En een andere dop van het reservoir voor de stuurbekrachtiging olie. Al heb ik dat nu prima opgelost door zelf een passend rubber te knippen uit een stukje epdm dat ik nog ergens had liggen. PTC nippel is nu dichtgesmeerd met vloeibare pakking, maar daar moet natuurlijk nog gewoon een goede nippel op komen met goede rubberen mof.
En er is nog een af en toe optredend probleempje, waarbij het alarm stil (zonder geluid gelukkig) afgaat nadat ik de auto met de afstandbediening heb geopend en wil instappen. Inmiddels aardig bedreven in het gelijktijdig indrukken van zekering 6 en het knopje op de unit bij de voorruit, maar ik wil toch wel eens uitzoeken wat het probleem nu is.
En verder voorzie ik vooral om lekker te rijden de komende tijd. Even zonder gedoe is ook wel eens fijn.  ;D