How-to carterventilatie aanpassen

Gestart door Rense850T5, 12-05-2013 00:19:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rense850T5

Citaat van: NinaPaul op 02-01-2015 12:53:59
CiteerBijvoorbeeld door de opgebouwde olie druk is in het olie systeem al meer druk dan de buiten lucht, dus zal de carter damp zich nogsteeds [sic] naar t laagste druk deel verplaatsen en dat is dan de atmosfeer.

Sorry, maar de carter dampen komen niet voor in de olie. Deze gassen komen voor boven de olie, in het carter.


Dat snap ik ookwel maar doordat het olie systeem onder druk staat en zich dus door de motor verplaatst zal er nooit onderdruk ontstaan.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

NinaPaul

En een cirkel is rond. Maar wat probeer je nu te zeggen?

Oliedruk en carter ventilatie hebben niets met elkaar te maken. Als je alle olie uit een motor haalt, dan nog heb je carter dampen. Als je de oliepomp elektronisch zou bedienen heb je prima druk, maar helemaal geen carter damp.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

JeroenP

Ik haal dit oude topic even uit de sloot.

De topic starter heeft een luchtaanzuigbuis tussen het luchtfilter en de turbo zonder aansluitingen hierop (laatste plaatje van de openingspost). Waar laat je de slangen die normaal op deze buis zijn aangesloten? De slangen van de carterventilatie zijn me duidelijk omdat hij dit goed uitgelegd heeft. De andere zijn me om eerlijk te zijn niet duidelijk. Zie onderstaande plaatje van de standaard buis. Één slang komt normaal links waar een rood rondje getekend is en 2 rechts waar ik een ronde cirkel omheen heb gezet?

Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

Rense850T5

Vacuum slang aan de linkerkant (op jou plaatje kannje weglaten/ afdoppen

Slang aan de rechterkant is voor je tcv (turbo controle valve) on de atmosferische luchtdruk te meten
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

JeroenP

#64
Citaat van: Rense850T5 op 14-06-2016 19:53:47
Vacuum slang aan de linkerkant (op jou plaatje kannje weglaten/ afdoppen

Slang aan de rechterkant is voor je tcv (turbo controle valve) on de atmosferische luchtdruk te meten

Er zitten er 2 rechts, 1 ervan is niet te zien op het plaatje. Maar wat doe je met de slang die naar de tcv gaat, afdoppen of ergens anders op aansluiten en wat doe je met de andere?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

Rense850T5

Als je deze buis behoud kan je de vacuum slangen ook aangesloten houden als je t grote gat maar afdicht wasr de carterslang normaal opzit ivm valse lucht. Beste om de andere vacuum slangen aan bijde zijde ook af te doppen.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

JeroenP

Citaat van: Rense850T5 op 14-06-2016 20:26:48
Als je deze buis behoud kan je de vacuum slangen ook aangesloten houden als je t grote gat maar afdicht wasr de carterslang normaal opzit ivm valse lucht. Beste om de andere vacuum slangen aan bijde zijde ook af te doppen.

Ik wil eigenlijk een buis zonder alle aansluitingen erop zoals jij hebt gepost in de openingspost. De dikke op mijn vorige plaatje links omcirkeld kan ik dus afdoppen. Dan de dikke van de carterventilatie via een catch can onder de auto weg laten lopen. De vacuüm slang van de carterventilatie van het inlaatspruitstuk naar kerstboompje laten lopen, maar wat ik met de 2 aan de rechter kant op mijn plaatje moet doen weet ik nog niet?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

volvobaksteen

ik ben ook op punt me ventilatie te doen maar ik ga hele spul afdoppen en de kleppendeksel 2de olievulstop eruit batsen en een aftermarket ontluchting opzetten

met een catch tank die niet onder de motorkap zit maar bij linkervoorwiel
waar die lelijke pot zit voor brandstofdampen

komt er 1 slang ipv de volvo warboel

ik heb dit al is eerder gezien en schijnt heel best te werken

JeroenP

Citaat van: volvobaksteen op 21-06-2016 17:01:59
ik ben ook op punt me ventilatie te doen maar ik ga hele spul afdoppen en de kleppendeksel 2de olievulstop eruit batsen en een aftermarket ontluchting opzetten

met een catch tank die niet onder de motorkap zit maar bij linkervoorwiel
waar die lelijke pot zit voor brandstofdampen

komt er 1 slang ipv de volvo warboel

ik heb dit al is eerder gezien en schijnt heel best te werken

Ik ben benieuwd. Zou zeggen maak iig een hoop mooie plaatjes zodat we mee kunnen genieten :D
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

SB T-5R

Het verschilt ook een beetje van welke auto de aanzuig buis komt.
Is het nog de originele?
De 850 T-5 heeft bovenin (aan de kant van je LMM) bijvoorbeeld maar 1 pijpje, en die gaat naar de TCV.
De V70 T-5 heeft bovenin 2 pijpjes, waarvan 1 naar de TCV gaat en de ander naar een metalen leiding die langs de waterbuis richting de brandstofdruk regelaar loopt.

De 850 heeft de brandstofdruk regelaar dan ook op een andere positie zitten. (zit onder de brandstof rail met een vacuum slangetje op het boompje boven de gasklep.)

Het linker rondje op je plaatje loopt via de PVC buis van de carter ventilatie mee naar je inlaatspruitstuk. (zit in dezelfde foam bescherming verpakt).

Groet

GekkeBelg

Dus deze 2 vacuumleidingen mogen afgedopt worden?
Die van de buurt vd gasklep


En die naar dat ding van het pcv gaat (losgekoppeld op de foto)
Volvo4Life
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GlXi'96
Volvo V40 1.9d '03
Volvo V40 1.9d '03
- BMW k1200S '08
Volvo S60R
- Porsch 944 Cabrio '98 - BWM K1200S '09
Audi A3 '99
BMW 320i '96
Suzuki TL1000s '98
Volvo 480 es 86

Volvo V70R '98 - Volvo 740 turbo 2.0 16v

Rense850T5

Die op de bovenste foto (met de pijl) komt mij niet bekend voor lijkt meer op benzine damp afvoer.
Normaal moet daar de pijp van t carter vent. potje opzitten. En idd die onderste foto vacuum leiding kan afgedopt worden
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

GekkeBelg

Die met de pijl wordt op de meeste linkse cirkel op de pijp aangeslote.

Ok die andere gaat dus dicht :)
Volvo4Life
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GlXi'96
Volvo V40 1.9d '03
Volvo V40 1.9d '03
- BMW k1200S '08
Volvo S60R
- Porsch 944 Cabrio '98 - BWM K1200S '09
Audi A3 '99
BMW 320i '96
Suzuki TL1000s '98
Volvo 480 es 86

Volvo V70R '98 - Volvo 740 turbo 2.0 16v

Rense850T5

Die je nu allebij hebt omcirkeld moet je wel aansluiten

Alleen de vac slang op het patroon met stekker mogen weg gelaten worden.

De linker kan ook wel, als hij maar wel op t inlaat spruitstuk aangesloten blijft (na het T stuk)
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

GekkeBelg

Citaat van: Rense850T5 op 14-08-2016 20:51:23

De linker kan ook wel, als hij maar wel op t inlaat spruitstuk aangesloten blijft (na het T stuk)
Dit begrijp ik niet goed. Ik hem wel vd inlaat afhouden maar moet nog aangesloten blijven op het spruitstuk na het T-stuk. Dus kan ik dan gewoon het T-stuk ertussen uit halen? Alvast bedankt man!
Volvo4Life
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GlXi'96
Volvo V40 1.9d '03
Volvo V40 1.9d '03
- BMW k1200S '08
Volvo S60R
- Porsch 944 Cabrio '98 - BWM K1200S '09
Audi A3 '99
BMW 320i '96
Suzuki TL1000s '98
Volvo 480 es 86

Volvo V70R '98 - Volvo 740 turbo 2.0 16v