Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

7 kan je gebruiken voor de brackets, maar als je het niet veel gebruikt kan ruilen natuurlijk makkelijk.

(Al is het misschien verstandiger om bij af en toe klussen een inbusdopset van b.v. mannesmann, kraftwerk o.i.d. te nemen)                                                                                                                                                                                                                                                                           
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Citaat van: V70geRwin op 15-05-2018 14:48:46
Eruit tikken vinden ze ook niet leuk kan ik je uit ervaring vertellen.
De stekker zit pas ergens onder de achterbank en is voor beide sensoren dus ook niet ff snel te vervangen.
Het is maar een 2 aderige draad met mooie kleurtjes, dus netjes solderen en inpakken werkt prima.


Hier mijn relaas van de achteras:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47285.msg1507072.html#msg1507072


Ik had wel nieuwe sensoren; die moet je ook boven de tank aansluiten. Dat viel best mee dus ik zou niet gauw in draden gaan knippen als het ook anders kan.

razorx

Abs sensoren zijn vrijwel altijd goed los te krijgen als je ze eerst een beetje draait. Zacht tikkie op het uitstekende gedeelte van het voetje en hij draait een beetje. Dan is de koek zooi wel los.

de Boeing

As ligt op bank, had de ABS sensor (foto) eerst, met liefde, 3 dagen behandeld met verschillende warme WD40 badjes en lichte tikjes linksom/rechtsom/koppie maar helaas, nul beweging...

Maar we gaan het proberen met de 8mm inbus dop en dus dat fusee onder de auto (zal vergelijkbaar vastgeroest zitten) laten zitten. Eventueel zet ik dan wel nog de achterwiellagers van deze as over omdat die toch bijna de helft minder ervaring hebben...

Thx voor alle input

rappendaf

Wd 40 is een smeermidel om iets los te krijgen moet je een penetrerend middel hebben zoals  kruipolie
Ik ga de volgende keer eens aan je oren trekken  ;D ;D ;D
ALS ik beter ben  :eusa_whistle:
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

#440
ook nog maar eens wat melden hier, nog wat adviezen van jullie opgevolgd:

Citaat van: rappendaf op 16-05-2018 07:58:24
Wd 40 is een smeermidel om iets los te krijgen moet je een penetrerend middel hebben zoals  kruipolie

->check, ondertussen as onder de auto al paar keer badje gegeven met echte kruipolie

Citaat van: V70geRwin op 15-05-2018 07:41:24
Heb je zo'n rond staalborsteltje voor op de boormachine, laat die ff wat rondjes draaien over en in de kop.

->check (was nog wel ff zoeken om er eentje te vinden...)




Werkt idd best goed, heb ondertussen ook mijn facom 7 dop mogen omruilen voor de correcte 8mm hex dop
(jaja, weer een van de snelste projectklussen van het forum  ;D)


Maar laatste tijd stond toch vooral in het teken van, ping:


>:( en mijn foutcode 232

Benzine injectoren losgehaald, niets bijzonders aan te zien, van Rappendaf een nissan wiel dop gekregen die precies in de luchtfilterbuis past (net achter LMM) en dan met compressor 1.5 bar via het vacuumtorentje op het inlaatsysteem gezet (en dan goed luisteren). Best lastig om te lokaliseren, maar met wat remmenreiniger zag ik bubbels bij het vacuümtorentje zelf, dus daar nieuwe pakking in, ik blij, 100km verder: PING  >:( >:(

OK, opnieuw die dop erin, druk zetten, zie ik bij de aansluiting van de luchtaanzuigbuis op turbo wat bubbels. Achteraf gezien, niet geheel verwonderlijk (helaas leg ik die verbanden pas achteraf), want had na ombouw last van een olielekkage ergens onderaan turbo



(wat raar is omdat de K24 turbo's niet bekend staan om de standaard oliedruppel onderaan, in de N daar ook nooit last van gehad). Sinds ik mijn carterventilatie op orde heb (terug vacuüm in de kop) lijkt olielekkage ook zo goed als weg. Maar als er olie uit kan, zal lucht er ook wel in kunnen. Me al paar keer verbaasd dat deze buis heel makkelijk over turbo kan, eerst geprobeerd de slangklem (met zo een metalen onderring) wat vaster te zetten maar bubbels bleven. Buis nogmaals los genomen en wat tape voorzien aan binnenzijde zodat deze wat meer 'vlees' heeft om af te sluiten om de turbo + een gewone slangenklem. Nu lijkt het wel beter te zitten en blijft lambda lampje uit (al durf ik nog niet te vroeg te juichen).

Overigens vreemde constatatie: in 850 turbo zit er dus in de klokkenwinkel een turbo druk meter, maar als ik  dmv compressor druk zet op het inlaatsysteem zie ik dat niet terug op dit metertje, blijft strak op nul staan?!


en ondertussen op dat ander front (want een beetje strijd, bestaat natuurlijk niet uit 1 slagveld):


oliewissel+atf 3 in de laatste 5000km, maar het metaalgruis blijft wel consistent aanwezig (bij aflaten oliefilter)

voorlopig dus nog (steeds) niet planken met dat ding: #ToDo: drijfstanglagers checken


en om positief af te sluiten;

1 onzinnige uitgave per jaar moet kunnen toch? (Hier ergens op forum zien voorbij komen :) )

Helaas is het wel niet helemaal dezelfde kleur, het hout in mijn R is wat warmer/geler van kleur en ook wat rustiger qua motief dan deze X70 pook

arjenT5R

Ja die lagers zou ik zeker even bekijken, je hebt kans (hoop ik voor je) dat dat gruis voort komt uit voorheen ingekapseld door vuil gruis.
Dus nu t lekker schoon weekt dat t allemaal los komt...

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Died850

Lekker bezig! Die pookknop zal m goed staan.

Met betrekking tot je 232 code. Heb er dit hele jaar ook al mee zitten tobben. Vorige maand de EVAP compleet afgedopt en gaatje in de benzinedop geboord. Foutcode weg al vele weken en duizend KM zeker. Heb zelf zowat alles vervangen aan sensoren, nieuwe originele luchtinlaatbuis naar de turbo want ook die lekte bij mij wat bij lektest maar dit hielp allemaal niks, lambda lampje bleef terug komen met 232. EVAP afdoppen en nooit meer terug gezien ;D.

razorx

Echt lekker voelt dat gruis niet. Althans niet in mijn hoofd ;) .
Leuk opgelost met die wieldop. Had je geen last van de herrie van de compressor bij het localiseren?

de Boeing

Citaat van: razorx op 13-06-2018 20:35:54
Echt lekker voelt dat gruis niet. Althans niet in mijn hoofd ;) .
Leuk opgelost met die wieldop. Had je geen last van de herrie van de compressor bij het localiseren?

in mijn 'hoofd' ook niet ...
qua compressor: flinke Brown staan met 100l vat, dus die staat gelukkig niet continu aan als je wat lucht nodig hebt  ;D

Citaat van: Died850 op 13-06-2018 19:53:53
Met betrekking tot je 232 code. Heb er dit hele jaar ook al mee zitten tobben. Vorige maand de EVAP compleet afgedopt en gaatje in de benzinedop geboord. Foutcode weg al vele weken en duizend KM zeker. Heb zelf zowat alles vervangen aan sensoren, nieuwe originele luchtinlaatbuis naar de turbo want ook die lekte bij mij wat bij lektest maar dit hielp allemaal niks, lambda lampje bleef terug komen met 232. EVAP afdoppen en nooit meer terug gezien ;D.

Ik heb jouw verhaal toen ook helemaal mee gevolgd (Evap bij mij ook tijdelijk afgedopt, zonder resultaat overigens)

Maar, we zijn 300km verder en ik ben voorzichtig positief, lambda lampje nog niet terug gezien.

Stationair is ook een stuk rustiger geworden, al is het voor mijn gevoel nog niet helemaal wat het moet zijn, maar durf wel al te concluderen dat er bij de aansluiting van luchtaanzuigbuis op turbo dus een flink luchtlek zat.


En op dat (nog) andere front: gisteren eindelijk bericht van auto-onderdelen24 dat ze mij garantieclaim van hun TRW servopomp hebben goedgekeurd, na een half!!! jaar en 5x hetzelfde antwoord op mijn vraag hoe het er voor staat. Nu stellen ze natuurlijk voor om het om te zetten in een tegoed op hun website, maar had van meerdere hier begrepen dat je voet bij stuk moet houden om het bedrag gewoon teruggestort te krijgen.

razorx

Nou sterkte met dat... 24 onderdelen. Ze maken zich niet bepaald geliefd.

NinaPaul

Ook het crediet op de website kan je zo terug laten storten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

de Boeing

#447
400km verder en:

PING


zucht...

We gaan straks dus weer even verder met zoeken naar vacuümlekkage (zit bijna te denken dat rookmachine handig zou zijn)


en qua auto-24, het lijkt erop dat ze het geld gaan terugstorten (al zijn ze ook hier niet echt gehaast om dat te doen). Zoals ik in dat andere topic al las: the prize you pay for cheap...

de Boeing

#448
...de Lambada-vacuüm-dans gaat vrolijk verder ...


Soort van rookmachine in elkaar geknutseld

nog 2 lekkages gevonden:


verbindingsstukje bij rechter koplamp voor de vacuüm aansluiting naar de turbodrukmeter in het dashboard



het steunvoetje van die (verrekte) turbo buis over het blok was al wat los, had hem bij montage al gelijmd met 2 componenten lijm, maar die lost dus vrolijk op onder de invloed van olie (iemand nog tips voor geschiktere lijm hiervoor?)

Beide gefixt, maar lampje232 blijft terugkomen  >:(


en met de vakantie (eindelijk) in het vooruitzicht komen de problemen/ergernissen er vrolijk bij:

Klokje gaat te traag: de laatste tijd moet ik echt 2 wekelijks mijn tijd in het dashboard 2 minuten vooruit zetten, had ik vroeger hooguit 1x jaarlijks. Raar, of ik rij te snel (al is dat volgens Einstein relatief  ;D)

Benzinemeter is een beetje het noorden kwijt, heb ik er nog 15-20 l in zitten gaat na start ineens mijn tank lampje branden, wat dan na verloop van tijd weer uit gaat en de naald weer naar 20l gaat, volgende start weer idem,... ?! (ja als auto scheef staat heb je dat wel eens maar dat is nu niet het geval). Wat is hier aan de hand?


razorx

Wat een vreselijke zoektocht!

Het kristal van het klokje is misschien wat minder geworden. Of het soldeerwerk. Daarnaast is er vermoedelijk nog een trimmertje op de print. Die kan ook bedorven zijn. Wat dat steunvoetje aangaat: Is Womi Technobond misschien wat?