Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-05-2018 18:43:27
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Tuning Algemeen
| | |-+  Wielen-Onderstel
| | | |-+  gebroken bout op achterbrug tbv nivomat...
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: gebroken bout op achterbrug tbv nivomat...  (gelezen 4692 keer)
V70geRwin
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6881


V70R automaat 426


« Antwoord #15 Gepost op: 26-08-2014 23:00:49 »

De bout hoeft niet veel te houden, de schokdemper schuift er niet af want die past conisch om de as. Dus als je hem provisorich kan borgen zodat hij er niet af schuift dan lijkt me dat beter dan 5mm er in boren want dat maakt het dragende gedeelte zwakker.

Dragende deel is dik zat. 5mm gat hoeft niet tot aan de achterplaat, 20 mm diep, tapje erdoor, M6x25 met carrosseriering(en) erop, evt beetje loctite en dat blijft wel zitten.

ok, dat is wel het snelste voor nu idd.
Gelogd
BVM
Lid 10+
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 32


RRRrrrrrr.......


« Antwoord #16 Gepost op: 27-08-2014 16:49:12 »

Na nog wat feedback van een 2e garagist toch voor de opboren van de oude bout gegaan. Eerst afgeslepen, daarna geponst en met beleid 2-4-6-8-10 mm geboord. Een goede bout gekocht (kwaliteit 12.8) en alles zit weer zeer strak. Over tijdje toch maar de as vervangen maar volgens mij is dit voorlopig dikke prima.

Overigens de kant waar ik doorheen boorde heb ik een extra grote ring gedaan omdat daar de verdikking niet weg te slijpen viel (onbereikbaar).









Gelogd
V70geRwin
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6881


V70R automaat 426


« Antwoord #17 Gepost op: 27-08-2014 16:58:23 »

Je hebt er helemaal doorheen geboord?

Dan had ik toch elmarconi zijn.oplossing gedaan en.na foto 1 er draad in getapt er vanuitgaande dat je maar.20 mm ingevoerd hebt.
Maar mooi dat het nu vast zit. Kijken hoe lang het houd.

Goede reis morgen!
Gelogd
BVM
Lid 10+
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 32


RRRrrrrrr.......


« Antwoord #18 Gepost op: 27-08-2014 17:11:29 »

dat werd me dan net weer afgeraden door de 'pro's'. Net als dat lassen idd thermische zwaktes zou opleveren.

Hoe dan ook, meerdere alternatieven dus. Na onze duizenden km in Engeland zal ik weer ff posten of het gehouden heeft... Wink hopelijk wel.
Gelogd
BVM
Lid 10+
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 32


RRRrrrrrr.......


« Antwoord #19 Gepost op: 13-09-2014 12:48:16 »

na 2000 km hobbelen over de Engelse wegen (Belgische kwaliteit) is het nog altijd helemaal top!

Best prima alternatief dus voor het vervangen van de complete as..
Gelogd
V70geRwin
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6881


V70R automaat 426


« Antwoord #20 Gepost op: 09-04-2015 09:49:59 »

Rij je er nog steeds mee  eusa_whistle

(heb hier ook nog een afgebroken draad van een asdeel, ligt gelukkig los en niet onder de auto)
Gelogd
626Ronin
Lid 100+
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 237


From the rising sun to the northern lights


« Antwoord #21 Gepost op: 09-04-2015 10:05:08 »

misschien een idee om dit soort problemen voor de toekomst te voorkomen:
(mits je hierbij kunt?) voor je gaat draaien, de moer met twee forse hamers even "ovaal knijpen", liefst op meerdere vlakjes..
of van twee kanten tegelijk, of tegenhouden met de zwaarste ("aanbeeld") en slaan met een iets lichtere..
zo schrikt ie los/breek je de roest die hem vasthoudt..
« Laatste verandering: 09-04-2015 10:07:11 door 626Ronin » Gelogd

00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, inmiddels op 291K.
"koken" doen we op hout of kokosnotenschalen!
jan smit
Lid 10+
**
Offline Offline

Berichten: 99



« Antwoord #22 Gepost op: 09-03-2017 00:27:59 »

35 jaar geleden hadden we in de garage een een moeren splijter voor zulke moeren waar je makkelijk bij kunt.
zou hier ook kunnen
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 19 queries.