gebroken bout op achterbrug tbv nivomat...

Gestart door BVM, 26-08-2014 20:48:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: elmarconi op 26-08-2014 22:01:11
Citaat van: V70geRwin op 26-08-2014 21:31:21
De bout hoeft niet veel te houden, de schokdemper schuift er niet af want die past conisch om de as. Dus als je hem provisorich kan borgen zodat hij er niet af schuift dan lijkt me dat beter dan 5mm er in boren want dat maakt het dragende gedeelte zwakker.

Dragende deel is dik zat. 5mm gat hoeft niet tot aan de achterplaat, 20 mm diep, tapje erdoor, M6x25 met carrosseriering(en) erop, evt beetje loctite en dat blijft wel zitten.

ok, dat is wel het snelste voor nu idd.

BVM

Na nog wat feedback van een 2e garagist toch voor de opboren van de oude bout gegaan. Eerst afgeslepen, daarna geponst en met beleid 2-4-6-8-10 mm geboord. Een goede bout gekocht (kwaliteit 12.8) en alles zit weer zeer strak. Over tijdje toch maar de as vervangen maar volgens mij is dit voorlopig dikke prima.

Overigens de kant waar ik doorheen boorde heb ik een extra grote ring gedaan omdat daar de verdikking niet weg te slijpen viel (onbereikbaar).










V70geRwin

Je hebt er helemaal doorheen geboord?

Dan had ik toch elmarconi zijn.oplossing gedaan en.na foto 1 er draad in getapt er vanuitgaande dat je maar.20 mm ingevoerd hebt.
Maar mooi dat het nu vast zit. Kijken hoe lang het houd.

Goede reis morgen!

BVM

dat werd me dan net weer afgeraden door de 'pro's'. Net als dat lassen idd thermische zwaktes zou opleveren.

Hoe dan ook, meerdere alternatieven dus. Na onze duizenden km in Engeland zal ik weer ff posten of het gehouden heeft... ;) hopelijk wel.

BVM

na 2000 km hobbelen over de Engelse wegen (Belgische kwaliteit) is het nog altijd helemaal top!

Best prima alternatief dus voor het vervangen van de complete as..

V70geRwin

Rij je er nog steeds mee  :eusa_whistle:

(heb hier ook nog een afgebroken draad van een asdeel, ligt gelukkig los en niet onder de auto)

626Ronin

#21
misschien een idee om dit soort problemen voor de toekomst te voorkomen:
(mits je hierbij kunt?) voor je gaat draaien, de moer met twee forse hamers even "ovaal knijpen", liefst op meerdere vlakjes..
of van twee kanten tegelijk, of tegenhouden met de zwaarste ("aanbeeld") en slaan met een iets lichtere..
zo schrikt ie los/breek je de roest die hem vasthoudt..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

jan smit

35 jaar geleden hadden we in de garage een een moeren splijter voor zulke moeren waar je makkelijk bij kunt.
zou hier ook kunnen