diagnose koppaking lek 2,5T 1997 350.000 km

Gestart door Pepijnwk, 26-09-2014 16:12:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: hilko73 op 29-01-2015 20:46:27
Niet als jij het blok levert, dat je ook nog eens gratis gekregen hebt...
Dat ben ik helemaal met je eens natuurlijk, maar had ik even gemist.

Zojuist even nagelezen en idd gezien.  Dan is het helaas pindakaas te noemen !

WhizzMan

Ik ga er van uit dat dat goed lopende 2.5 blok van die andere forummer er in is gekomen? Zou fijn zijn als we antwoord krijgen.

Als de dop van het reservoir vervangen is voordat dit feestje begon, kan het best zijn dat die dop door de extreem hoge druk stuk is gegaan. Ik heb ooit in m'n eerste auto 3 keer een koppakking naar de kloten gehad (nieuw gekochte auto van de zaak) voordat er uiteindelijk een slimmerd op de gedachte kwam om niet alleen het koelsysteem af te persen op lekken, maar ook de dop te controleren. Er bleek een produktiefoutje in te zitten waardoor het systeem geen druk op kon bouwen boven "iets meer dan atmosferisch" en het ding bleek dus verdampte kvs uit de dop te blazen. Tsja, dan ben je lang aan het zoeken.

Zit er weer CO in het koelsysteem, of is het nu puur druk? Waar komt dit blok vandaan?

CeesvanGils

Ik heb niet het gehele verhaal gelezen maar het lijkt mij hoogst merkwaardig dat het probleem zich nog precies zo voordoet als voorheen!

Heeft er niet ooit een lekkage in de radiator gezeten ofzo? Dit vraag ik omdat er dan misschien zo'n bus met norrit oplossing in is gegaan en dat nu misschien naar jaren dicht is gaan zitten in de radiator.

Als dat het geval is heb je slechte koeling waardoor hoge druk kan ontstaan door de extreme water temperatuur en/of gevolgen hebben voor een scheur in het blok.

Wat je zou kunnen doen is zelf de radiator slangen los halen mits dit niet getest is en kijken als je er druk opzet en dan is 1 bar meer als voldoende. Mocht je die druk krijgen is de radiator dicht geslipt en ligt daar het probleem.
De Plasti Dip Specialist op het gebied van al uw dip projecten zoals: Auto's, velgen en kunststof delen. Voor info email naar: plastidipspecialist@live.nl.

CeesvanGils

Ik lees net dat de radiator wel vervangen is? Of hebben we het dan over de kachelradiateur?

Volgens mij heb je bij een turbo blok met vloeistof gekoelde turbo altijd wel wat uitlaatgassen in de expansievat.

Is het retour slangetje vanaf het thermostaathuis wel door?
De Plasti Dip Specialist op het gebied van al uw dip projecten zoals: Auto's, velgen en kunststof delen. Voor info email naar: plastidipspecialist@live.nl.

Pepijnwk

#49
Zo een hoop vragen ik zal er zoveel mogelijk proberen te beantwoorden.
Historie is als volgt: blok begon warm te lopen. Hiertoe auto weggebracht om naar de waterpomp te laten kijken. Deze bleek inderdaad stuk! Schoepen waren los van as geraakt. Toe een originele volvopomp erop en meteen distributie vervangen.
Paar maand later mijn vrouw in de nacht terug gebracht door sleepbedrijf met gesprongen binnenradiator.
Deze vervangen maar hij bleef druk opbouwen in expansievat. Thermostaat vervangen en wederom de waterpomp. Hielp niet, expansievaatje en dop ook vervangen.
Toen co gemeten in tankje. Dat was te hoog. Hierdoor kop verdacht. Koppakking vervangen en kopgevlakt. Dichtgemaakt maar probleem bleef evenals co gehalte in tankje.
Omdat het een 2.5 T blok is was de gedachte dat er wellicht een scheur in het onderblok kon zitten.
Ik kreeg een blok! Deze in laten bouwen in de garage en alle accessoires die nieuw waren ook dus thermostaat, distributie en waterpomp.
Maar probleem blijft! Hij gooit er bij koelwater uit bij expansievaatje. Daar hangen de druppels aan de rand.
Als laatste optie de radiateur vervangen maar dit heeft dus ook niet geholpen.
Het zou dus de dop kunnen zijn.......
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

Pepijnwk

Mij lijkt het sterk dat beide blokken gescheurd zouden zijn.....
Zou kunnen maar ik denk dat het eerder de dop is.
Of kan er nog lucht inzitten ergens?
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

leons850

Is volgens mij al gezegd maar controleer je turbo eens, deze is ook water gekoeld.
Verder wel een erg zuur verhaal allemaal.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Pepijnwk

Net de auto weer opgehaald.
Het werd ook al even genoemd: hety slangetje van het thermostaathuis naar expansievat lekte! Pas als hij goed op druk kwam werd dat zichtbaar. Dit aangepast en vervolgens de hele nacht op druk gestaan en druk vastgehouden. dus zou nu beter moeten zijn! :eusa_dance:

ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat. Ik ben al blij dat er iets gevonden is alhoewel dit natuurlijk wel iets klulligs is maar goed de grote zaken buiten inderdaad turbo om zijn allemaal al vervangen. In feite turbo huis ook want die zat gewoon op andere blok en dat blok liep en loopt als een zonnetje.

dank voor alle suggesties en meedenken!!
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

WhizzMan

Okee, dus toen je blok is gewisseld, is er ook een andere turbo op gekomen? Het zou wel heel toevallig zijn als allebei de turbo's een lek hebben van de uitlaatdrukzijde naar de kvs.

CeesvanGils

Ik vind het ronduit een Kl.te garage. Als je zo probleem diagnoses doet ben je erg slecht bezig!
Als wij zo lukraak dingen gaan vervangen voor klanten dan word er gewoon gezegd door de klant betaal het lekker zelf. Sterker nog wij durven het niet eens door te berekenen omdat je jezelf zo te kakken zet.

Maar de garage heeft weer wat verdient en zo blijven zij ook bestaan.
De Plasti Dip Specialist op het gebied van al uw dip projecten zoals: Auto's, velgen en kunststof delen. Voor info email naar: plastidipspecialist@live.nl.

Pepijnwk

hmmmm inmiddels al weer een poos verder en hij gebruikt nog steeds water :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

inmiddels ook het koelwaterhuisje in het schutbord vervangen en kan ik eigenlijk niets meer verzinnen waardoor het  nu zou kunnen komen.......

zou de turbo ( nog steeds dezelfde turbo) de boosdoener kunnen zijn?
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

Sbv


Pepijnwk

Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000