Verbruik

Gestart door 2.0keijzer, 31-01-2005 11:18:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2.0keijzer

al sinds ik mijn 2.0 10V op LPG heb, valt me op dat 'ie zuipt.
Het zuinigst wat ik ooit haalde is 1 op 7.5, maar 1 op 6 is geen uitzondering.
Mijn eerdere 2.5 20V Automaat haalde wel eens 1 op 9.5!
Ik heb een normale rijstijl, een nieuwe verdamper en G3.
Er brandt geen Lambdalampje.
Is er toch iets mis of is een 10 klepper gewoon onzuiniger dan een 20 klepper??

J. Hoeksema

Ik heb een 2.5 10v en rij gemakkelijk 1 op 11 op LPG, dus aan het aantal kleppen zal het niet liggen lijkt me.
Ik moet daar wel bij zeggen dat ik over het algemeen lange afstanden rij (lees auto of snelweg) en dat het een LPI installatie is.

J. Hoeksema

Citaat van: J. Hoeksema op 31-01-2005 12:40:48
Ik heb een 2.5 10v en rij gemakkelijk 1 op 11 op LPG, dus aan het aantal kleppen zal het niet liggen lijkt me.
Ik moet daar wel bij zeggen dat ik over het algemeen lange afstanden rij (lees auto of snelweg) en dat het een LPI installatie is.

Oja... het ook een automaat. (4 bak)

elmarconi

Mijn V70 2.5-10v LPi G3 (nog maar 1500km mee gereden) heb ik ook nog niet zuiniger dan 1 op 9 kunnen krijgen, zelfs als ik rij als een oud wijf. (<120 km/u, 2500 toer'n, schakel'n!!!)
Beetje doortrappen levert 40 liter per 300 km op. (1 op 7.5)
Is dat verbruik ergens in dat Vialle systeem te beinvloeden?
Heb ook wel eens ergens gelezen dat de ECU dergelijke dingen opnieuw zou moeten leren nadat de accu-kabel eraf is geweest.

Wat is waar?
--
Autogas Inside . . .

italia

Nope, Keijzer. Ik doe 1:8.5. al moet ik wel zeggen dat met mn vorige verdamper ook eerder rond de 9 zat. maar onze 2 ltr's moeten er idd meer aan trekken dus het verbruik zit logischerwijs hoger dan bij een 2.5.

thuur

Ik rijd dan niet op gas, maar hier is mijn 'kleppenverschil':

Mijn vorige 2.5 10V deed 1 op 8 en mijn huidige 2.0 20V doet 1 op 8 ;D

Da's alles met veel korte stadsritjes. Lange ritten haal ik 1 op 11 met een normale rijstijl (ca. 130km/u, normaal inhalen, en vlot met het hedentendaagsde verkeer mee).

Er is geen verschil in kleppen dus, maar het vermogen is dan wel weer gelijk tussen de 2.5 10V en de 2.0 20V (alleen iets minder koppel, dus meer toeren)


Gr 8)

elmarconi

Citaat van: Ludo op 31-01-2005 18:52:26

dat geldt niet voor een G3 systeem (G3 is zelflerend).


Misschien is de mijne een beetje dommig.  :-\
Of houdt hij wel van een stevige slok, wat ook genetisch bepaald kan zijn... ;D
--
Autogas Inside . . .

italia

Citaat van: elmarconi op 31-01-2005 23:27:22
Citaat van: Ludo op 31-01-2005 18:52:26

dat geldt niet voor een G3 systeem (G3 is zelflerend).


Misschien is de mijne een beetje dommig.  :-\
Of houdt hij wel van een stevige slok, wat ook genetisch bepaald kan zijn... ;D


Die stelling is dan bij deze ontkracht (1:1) :P

daytonawim

Ik rijd ergens tussen de 1 op 9 en 1 op 10   ( normale gas installatie ) 2.5i 20v  ( gemeten over dik 20000 km )
dagelijks 90 km heen en weer terug, geen file's 70% op de cruise controle
met zo'n 110-115 km/h en 80 tot 90 km/h
De weg is 60 % snelweg (afsluitdijk) 30 % 80 km en 10% ringweg alkmaar.

Nu merk ik wel verschil in verbruik als het kouder wordt, dan loopt ie namelijk iets duurder.



RRRRR_Ramon

Mijn 2.5 10V (LPG G2) van 1993 loopt op korte ritten van 10km of minder ook duur, zeker in de winter. 1 op 8 is dan niet vreemd. Op de lange afstanden van +50km in de winter is 1 op 11 goed haalbaar. In de zomer zelfs 1 op 12. Vorig jaar zomervakantie zelfs 1 op 9,7 gehaald over een afstand van ca. 3500 km. Waarvan ca. 2800km met een caravan erachter van 1300 kg en met 5 personen erin. Grotendeels op benzine maar ook in minder bergachtige streken stukken op LPG. Met de caravan mag je in de meeste landen maar 80 km/u en dat heeft gevolgen voor het verbruik. Nu is het zo dat ik meer 90 / 95 reed maar dan nog haal je winst uit de lage toerentallen.

Ik weet wel dat toeren maken dus gewoon funest is voor je verbruik, schakelen bij 2500 toeren brengt je verbruik naar beneden. Maar ja vanaf 2500 wordt het roffelgeluidje nou net pas leuk  ;D En op benzine is het verbruik ook een stuk lager dan op LPG, dat komt door de lagere calorische waarde van LPG, er moet gewoon meer LPG verbrand worden voor dezelfde prestaties.

Dus wie doortrekt merkt dat in de portemonnee. Simpel.  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

italia

Zeg keijzer, heb je ECC?

2.0keijzer

Nope, geen ECC, wel airco, maar als ik die inschakel, gebruikt ie juist weer niks meer ?? ::)

italia

Dusss, kan het zijn dat ie altijd aan staat...........  ?;?

coco

Ik rij gemiddeld 1 op 8 op gas, airco meestal uit. Automaat, 2,5 l, 10 klepper.
Rijstijl rustig, wel de nodige keren met vertragen/optrekken. Op benzine rij (reed) ik 1 op 10.

Frank

Burrie

#14
Ik las zojuist dit topic over LPG-verbruik.
Zelf heb ik een 93'er 2.5 10V op lpg (G2).

Ondanks dat het hele systeem nagekeken is (+ verdamper en stappenmotor vervangen) krijg ik de auto toch ook niet echt zuiniger dan 1 op 7,5

Meestal gaat het richting 1 op 7.
Rijstijl is vlot, maar geen scheuren (<4000 toeren). De airco staat meestal uit (maakt trouwens ook nagenoeg geen verschil in verbruik).
Dagelijkse rit van 90 km. waarvan ongeveer 60 autosnelweg (130 - 140 km/h) en de rest binnendoor (50-80 km/h).

Omdat het "maar" lpg is, interesseert het mij niet zoveel.
Maar als ik hier lees dat sommigen richting 1 op 10 halen, met hetzelfde systeem en ongeveer dezelfde rijstijl, vraag ik mij af waardoor dit veroorzaakt wordt.
De auto start altijd op benzine en schakelt vrijwel direct (na 2 sec.) over op lpg. Ook in de winter, bij vorst en in de zomer bij 30+. Dat werkt subliem.

Ik ruik ook geen gas o.i.d.
Kan het liggen aan slijtage (en dus speling) in de motor? Olie wordt in ieder geval nagenoeg niet verbruikt.  De km. stand is 288.000km, net ingereden, dus dat kan het denk ik niet zijn.