de nieuwe T-5R story so far (nu met foto's)

Gestart door T5-Klaas, 09-03-2015 11:53:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

T5-Klaas

#90
Hallo medeforummers,

Vanaf het vakantieadres in Bretagne een korte update omdat er toch weer e.e.a. van het lijstje gestreept kan worden (en enkele toegevoegd)...

komende periode:
achterbumper netjes afhangen (lijkt niet helemaal goed vast te zitten waardoor deze iets naar achteren hangt)
rammel (ergens achter) vinden en verhelpen (waarschijnlijk aansluiting LPG-slang)
kachelmotor schoonmaken, voorzien van beetje olie, etc.
interieur schoonmaken, opknappen, ((laten) herstellen en/of delen vervangen)), dringend advies van taxateur!
upgrade remmen 280 naar 302 mm
remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren
stuurpomp vervangen (maakt lawaai)
spiegelkappen spuiten
diverse lakschades herstellen (kofferbak ruimte en dorpels, binnenranden portieren)
antenne (linker achterraam) aansluiten op SC-805 premium sound
handgreep linker voorportier vervangen (hangt los)
slot linker voorportier maken (om met sleutel te kunnen openen)
airco werkend maken (alles nieuw)
installeren rpm defloater
pedaalrubbers koppeling, rem en gaspedaal vervangen

Misschien daarna toch ergens een sportuitlaat, 16T, upgrade motormanagement versie 4.3 naar 4.4 en wat verder wenselijk en (vooral budgettair) haalbaar is...

juni/juli 2015:
gerestylde Titans gemonteerd (velgranden opgelast, -afgedraaid, -gestraald en opnieuw gepoedercoat) met vier nieuwe zomerbanden, Hankook V12 EVO (205/45/17)
Intrax achterveren en Bilsteins vervangen door Nivomats, nieuwe originele veren en verlagingsbussen (forum)
olie, filters en bougies vervangen
stappenmotor gereinigd en rubber aan inlaatzijde (boven) stappenmotor vervangen
afneembare trekhaak gemonteerd met nieuwe originele kabelboom
achterbumper vervangen
bumpersteunen vervangen
kapjes onder koplamp laten spuiten en gemonteerd
T-5R getaxeerd bij Hafkamp projects

mei 2015:
achteras vervangen door compleet gereviseerde en uitgelijnd
remschoenen handrem vervangen
volvo emblemen vervangen, volvo, T-5R logo, T-5R embleem, 850 embleem
sc-805 premium sound (zwart) gemonteerd inclusief nieuwe speakers in dashboard en achterportieren

april 2015:
was-, klei-, clean-, vul- en poetsbeurt (medeforummer)
motorkap vervangen en laten spuiten, nieuwe slangetjes, sproeiermondjes
R-voorbumper laten repareren (spijltjes gescheurd) en spuiten en nieuw bovendek gemonteerd
interieurdelen bagageruimte vervangen

maart 2015:
uitdeuken achterklep en zijscherm achter (volvo850forum uitdeukdag 14 maart)
elektrisch dakraam vervangen
afdekscherm dakraam binnenzijde opnieuw bekleden (niet meer nodig de nieuwe is bijzonder netjes)

februari 2015:
versnellingsbak M56H vervangen door M59, inclusief aandrijfassen (snelheidssignaal afgeleid van ABS computer)
stabilisatorstangen
veerpootzittingen
veerpootlagers
keerringen aandrijfas
retour waterslang turbo
voorscherm links
ruitensproeierpomp achter
deksel ruitensproeiertank
terugslagklep achterklepsproeier
subframe rubbers (inserts via forum)
bestuurdersstoel gerepareerd (nieuwe alcantara zijvlakken, lederen zitting en opnieuw opgevuld)

januari 2015:
spiegel 850 bestuurderszijde elektrisch/verwarmd
veerpootbrug
bagagerolhoes

najaar 2014 (t5joost):
oude 2.0 T-5R-blok (B5204T3)vervangen door 5234T3
turbo 15G (gereviseerd)
koppeling
distributie
multi-riem, rollen en spanners
gasklephuis gereinigd
carterventilatie
bougies en bougiekabels
vacuumslangen (vervangen door silicone van ET)
expansietank
turboslangen (vervangen door silicone van ET)
intrax veren verlagingsset
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

TommyTrucker



prachtig al deze projecten.... ben er stil van...
liefhebbers hart begint te kloppen =)

T5-Klaas

#92
Hallo medeforummers,

Hier een korte update omdat we gisteren toch weer twee puntjes van de lijst konden afstrepen en een derde (die niet op de lijst stond) gefixt (motorsteun).

Pimmers en t5joost, enorm bedankt maar weer!

augustus 2015:
handgreep linker voorportier vervangen (handgreep zit er weer netjes op en portier gaat makkelijk en trefzeker weer open)
slot linker voorportier vervangen maken (alle functies werken weer, zowel met sleutel als met afstandsbediening)
bovenste motorsteun (schutbord) vervangen

komende periode:
achterbumper netjes afhangen (lijkt niet helemaal goed vast te zitten waardoor deze iets naar achteren hangt)
rammel (ergens achter) vinden en verhelpen (waarschijnlijk aansluiting LPG-slang)
kachelmotor schoonmaken, voorzien van beetje olie, etc.
interieur schoonmaken, opknappen, ((laten) herstellen en/of delen vervangen)), dringend advies van taxateur!
upgrade remmen 280 naar 302 mm (ws. nieuwe schijven, blokken en remleidingen), de brackets heb ik al
remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren
stuurpomp vervangen (maakt lawaai)
spiegelkappen spuiten
diverse lakschades herstellen (kofferbak ruimte en dorpels, binnenranden portieren)
antenne (linker achterraam) aansluiten op SC-805 premium sound
airco werkend maken (alles nieuw)
installeren rpm defloater
pedaalrubbers koppeling, rem en gaspedaal vervangen

toekomst:
Misschien toch ergens een sportuitlaat, 16 of 18T, upgrade motormanagement versie 4.3 naar 4.4 en wat verder wenselijk en (vooral budgettair) haalbaar is...
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

t5joost

Als je toch 4.4 gaat doen dan hoef je de rpm defloater niet te monteren

cornelis-b

"remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren"

Mij is dit afgeraden omdat de remdruk achter dan directer wordt en de auto daardoor achter harder remt en makkelijker zijn kont kan omdraaien tijdens stevig remmen? Of dit op waarheid berust zullen de specialisten wel weten.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Citaat van: cornelis-b op 01-09-2015 10:08:55
"remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren"

Mij is dit afgeraden omdat de remdruk achter dan directer wordt en de auto daardoor achter harder remt en makkelijker zijn kont kan omdraaien tijdens stevig remmen? Of dit op waarheid berust zullen de specialisten wel weten.

klopt, standaard remt de auto in eerste instantie iets harder aan de achterkant voor stabiliteit.
Dit ondervang je een beetje door staal voor en rubberen leidingen achter.

Maar vernieuwen met rubber kan vast ook geen kwaad.

Maar heb nu zelf stalen achter (had ze nog liggen en moest anders rubberen kopen) en het verschil is er wel maar is maar heel beperkt.
Het gaat alleen over het eerste rem moment.

Maar je bent en blijft lekker bezig Klaas  :eusa_clap:

T5-Klaas

#96
Inderdaad!
Voor de upgrade moet ik alleen eerst nog ff sparen, heb toevallig gisteren een nieuwe, originele (dus kale) achterbumper gekocht :-). De rpm defloater heb ik nog liggen...

Citaat van: t5joost op 01-09-2015 09:43:23
Als je toch 4.4 gaat doen dan hoef je de rpm defloater niet te monteren
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

T5-Klaas

Bedankt voor je compliment.
Bijna klaar....... (alhoewel, er blijven altijd wensen)?!
Bijvoorbeeld een nieuwe baan, Amerikaan weer de weg op (koppakking vervangen na kokende motor omdat thermostaat stuk was), Volvo 240 voor vrouwlief, etc.

Bij de upgrade naar 302 zal ik ook de remleidingen voor vervangen door verstevigde exemplaren om ongelijkheid voor en achter te voorkomen.

Citaat van: V70geRwin op 01-09-2015 10:46:39
Citaat van: cornelis-b op 01-09-2015 10:08:55
"remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren"

Mij is dit afgeraden omdat de remdruk achter dan directer wordt en de auto daardoor achter harder remt en makkelijker zijn kont kan omdraaien tijdens stevig remmen? Of dit op waarheid berust zullen de specialisten wel weten.

klopt, standaard remt de auto in eerste instantie iets harder aan de achterkant voor stabiliteit.
Dit ondervang je een beetje door staal voor en rubberen leidingen achter.

Maar vernieuwen met rubber kan vast ook geen kwaad.

Maar heb nu zelf stalen achter (had ze nog liggen en moest anders rubberen kopen) en het verschil is er wel maar is maar heel beperkt.
Het gaat alleen over het eerste rem moment.

Maar je bent en blijft lekker bezig Klaas  :eusa_clap:
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

T5-Klaas

#98
Hallo medeforummers,

Het is het een beetje stil geweest rondom de T-5R. Belangrijkste reden hiervoor is dat ik de afgelopen periode mijn baan ben kwijtgeraakt dat toch e.e.a. teweegbracht in het koppie.
Inmiddels weer begonnen met het T-5R project omdat dat zo de moeite waard is en lekker afleidt.

Mochten jullie ergens een leuke job tegenkomen, dan houd ik mij aanbevolen ;)

"ambitieuze en ervaren projectmanager , resultaatverantwoordelijk en succesvol op het snijvlak van business en ICT zoekt nieuwe uitdaging in bancair & finance, pensioenen en verzekeringen"

Inmiddels een rode 240 2.3 polar estate aangeschaft waar vrouwlief sindsdien vrolijk in rondrijdt en die glimt als een rode .... in de maneschijn sinds de mannen uit Assendelft 'um liefdevol onder handen hebben genomen.

november 2015:
rammel achter verholpen (bleek rechter achterveer te zijn die ietwat gedraaid in de schotel zat)
alle waterslangen vervangen door siliconen exemplaren van projoe
4.4 ecu (powered by Schutten), 18T en 3" downpipe met 200-cels kat van Pimmers overgenomen.
Deze mooie spulletjes worden de komende periode gemonteerd en gaat er weer een wens in vervulling...
302 geventileerde schijven en remblokken voorzijde aangeschaft voor upgrade naar 302

september 2015:
nieuwe originele achterbumper aangeschaft en gemonteerd

augustus 2015:
handgreep linker voorportier vervangen (handgreep zit er weer netjes op en portier gaat makkelijk en trefzeker weer open)
slot linker voorportier vervangen maken (alle functies werken weer, zowel met sleutel als met afstandsbediening)
bovenste motorsteun (schutbord) vervangen

komende periode:
achterspoiler vastzetten
4.4 ecu, 18T en 3" downpipe monteren
kachelmotor schoonmaken, voorzien van beetje olie, etc.
interieur schoonmaken, opknappen, ((laten) herstellen en/of delen vervangen)), advies van taxateur!
upgrade remmen 280 naar 302 mm (ws. nieuwe schijven, blokken en remleidingen), de brackets heb ik al
remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren
stuurpomp vervangen (maakt lawaai)
spiegelkappen spuiten
diverse lakschades herstellen (kofferbak ruimte en dorpels, binnenranden portieren)
antenne (linker achterraam) aansluiten op SC-805 premium sound
airco werkend maken (alles nieuw)
installeren rpm defloater (is niet meer nodig vanwege upgrade Motronic 4.4)
pedaalrubbers koppeling, rem en gaspedaal vervangen

toekomst:
Misschien toch ergens een sportuitlaat, cat back bij voorkeur (RVS) Ferrita, dus als iemand nog een goede gebruikte heeft liggen...
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

cornelis-b

Leuk dat je weer bezig bent Klaas en een update in dit blog werd wel weer tijd ;D
Auto gaat straks als een kanon met de 18T en downpipe en die 4.4 gaat je zeker bevallen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

T5-Klaas

Ha die cornelis-b (en Anton),

Thanks! Jij rijdt toch ook met Motronic 4.4?

Grtz en roffelze,
(T5-)Klaas
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

T5-Klaas

#101
Hallo medeforummers,

Het is het een beetje stil geweest rondom de T-5R. Belangrijkste reden hiervoor is dat ik de afgelopen periode mijn baan ben kwijtgeraakt dat toch e.e.a. teweegbracht in het koppie.
Inmiddels weer begonnen met het T-5R project omdat dat zo de moeite waard is en lekker afleidt.

Mochten jullie ergens een leuke job tegenkomen, dan houd ik mij aanbevolen ;)

"ambitieuze en ervaren projectmanager , resultaatverantwoordelijk en succesvol op het snijvlak van business en ICT zoekt nieuwe uitdaging in bancair, finance en pensioenen"

Inmiddels een rode 240 2.3 polar estate aangeschaft waar vrouwlief sindsdien vrolijk in rondrijdt en die glimt als een rode .... in de maneschijn sinds de mannen uit Assendelft 'um liefdevol onder handen hebben genomen.

november 2015:
originele 302 geventileerde schijven, remblokken en brackets gemonteerd
achterklepspoiler losgehaald omdat deze klapperde, komende week maar weer ff monteren.
rammel achter verholpen (bleek rechter achterveer te zijn die ietwat gedraaid in de schotel zat)
koplampen vastgezet en voorzien van steuntjes voor de wisserarmen
alle waterslangen vervangen door siliconen exemplaren van PROJOE
4.4 ecu (powered by Schutten), 18T en 3" downpipe met 200-cels kat van Pimmers overgenomen.
Deze mooie spulletjes worden de komende periode gemonteerd en gaat er weer een wens in vervulling...

september 2015:
nieuwe originele achterbumper aangeschaft en gemonteerd

augustus 2015:
handgreep linker voorportier vervangen (handgreep zit er weer netjes op en portier gaat makkelijk en trefzeker weer open)
slot linker voorportier vervangen maken (alle functies werken weer, zowel met sleutel als met afstandsbediening)
bovenste motorsteun (schutbord) vervangen

komende periode:
achterspoiler vastzetten
4.4 ecu, 18T en 3" downpipe monteren
kachelmotor schoonmaken, voorzien van beetje olie, etc.
interieur schoonmaken, opknappen, ((laten) herstellen en/of delen vervangen))
remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren
stuurpomp vervangen (maakt lawaai)
spiegelkappen spuiten
diverse lakschades herstellen (kofferbak ruimte en dorpels, binnenranden portieren)
antenne (linker achterraam) aansluiten op SC-805 premium sound
airco werkend maken (alles nieuw)
installeren rpm defloater (is niet meer nodig vanwege upgrade Motronic 4.4)
pedaalrubbers koppeling, rem en gaspedaal vervangen

toekomst:
Misschien toch ergens een sportuitlaat, cat back bij voorkeur (RVS) Ferrita, dus als iemand nog een goede gebruikte heeft liggen...
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

T5-Klaas

#102
Beste medeforummers,

Vanmorgen de remmerij aan voorzijde ge-upgrade naar 302 mm.
Betrof nieuwe geventileerde schijven, blokken en 302 brackets, alles origineel Volvo.
Weer een puntje minder op de lijst  :eusa_dance:
De T-5R remt gelukkig beter met de 302 mm dan de 280 mm maar voor het echte remwerk zal er toch een big brake kit onder moeten.



Met dank aan t5joost voor zijn nimmer aflatende hulp!

Roffelze,
(T5-)Klaas
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

T5-Klaas

#103
Hallo medeforummers,

Inmiddels is er een datum gepland waarop de 18T, 4.4 ecu en 3"downpipe gemonteerd gaan worden.
Kan haast niet wachten...

januari 2016:
monteren 4.4 ecu (powered by Schutten), 18T en 3" downpipe met 100-cels kat (van Pimmers overgenomen)
achterklepspoiler (de)monteren

december 2015:
achterklepspoiler gemonteerd maar zit weer los (originele montageset niet meer leverbaar)

november 2015:
originele 302 geventileerde schijven, remblokken en brackets gemonteerd
antennering achter stuur vervangen (gaf storingsmelding ABS)
alle waterslangen vervangen door siliconen exemplaren van PROJOE
achterklepspoiler losgehaald omdat deze klapperde, komende week maar weer ff monteren.
rammel achter verholpen (bleek rechter achterveer te zijn die ietwat gedraaid in de schotel zat)
koplampen vastgezet en voorzien van steuntjes voor de wisserarmen

september 2015:
nieuwe originele achterbumper aangeschaft en gemonteerd

augustus 2015:
handgreep linker voorportier vervangen (handgreep zit er weer netjes op en portier gaat makkelijk en trefzeker weer open)
slot linker voorportier vervangen maken (alle functies werken weer, zowel met sleutel als met afstandsbediening)
bovenste motorsteun schutbord vervangen

komende periode:
beugel maken voor vastzetten vulnippel LPG (zonder de achterbumper te moeten doorboren)
monteren en laten afstellen bruine Lpi injectoren
kachelmotor schoonmaken, voorzien van beetje olie, etc.
interieur schoonmaken, opknappen, ((laten) herstellen en/of delen vervangen))
remslangen achter vervangen door rvs omvlochten exemplaren
stuurpomp vervangen (maakt lawaai)
spiegelkappen spuiten
diverse lakschades herstellen (kofferbak ruimte en dorpels, binnenranden portieren)
antenne (linker achterraam) aansluiten op SC-805 premium sound
airco werkend maken (alles nieuw)
installeren rpm defloater (is niet meer nodig vanwege upgrade Motronic 4.4)
pedaalrubbers koppeling, rem en gaspedaal vervangen

toekomst:
Misschien toch ergens een cat back bij voorkeur (RVS) Ferrita, een K&N open luchtfilter...
...een nieuwe baan is wat betreft deze investeringen toch wel essentieel! Mochten jullie ergens een leuke job tegenkomen, dan houd ik mij aanbevolen :eusa_pray:

"ambitieuze en ervaren verandermanager, resultaatverantwoordelijk en succesvol op het snijvlak van business en ICT zoekt nieuwe uitdaging"
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

T5-Klaas

#104
Gisteren was het eindelijk zo ver! De upgrade naar 4.4 (Schutten tuned), 18T, 3" downpipe, witte injectoren (benzine).
's Morgens vroeg de T-5R naar de werkplaats gereden zodat de motor en te demonteren onderdelen voor aanvang van de klus voldoende afgekoeld zouden zijn.

Het resultaat?
Nog geen keiharde feiten maar de eerste proefrit op benzine, weergaloos! Wat een souplesse, wat een power!

Pimmers, ontzettend bedankt voor je hulp en vakmanschap bij ik hoop nog vele fijne en stoere kilometers!

Nu heb ik nog advies nodig om uit te zoeken of er voor deze set-up nog aanpassingen nodig zijn om met de huidige witte Lpi injectoren te kunnen rijden. Moet bijvoorbeeld de gascomputer afgesteld worden?

855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)