Geen vermogen - geen turbodruk?

Gestart door RoyvW, 04-05-2015 08:20:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyvW

Beste Mede-dieselaars,

Ik heb een vreemd probleem met mijn gechipte 2.5D
Af en toe wanneer ik bijvoorbeeld de snelweg oprijd dan hou ik mijn gas vast zodat het toerental rond de 2500 toeren is met de automaat. Bij 80 dan gaat de automaat in lock-up en gaan de toeren terug naar iets onders de 2000 toeren, daarna heeft de auto geen vermogen meer. Met pijn en moeite kom ik dan op de 130km/h al geef ik plankgas en schakelt de automaat terug. Het lijkt erop dat er vanaf dat moment geen turbodruk meer wordt opgebouwd en zolang ik gas blijf geven dan blijft dat ook zo. Wanneer ik dan het gas even loslaat om vervolgens weer gas te geven dan fluit de turbo weer vrolijk mee en gaan we als een speer vooruit. Nu lijkt het alof het probleem steeds vaker voorkomt, ik heb daarom afgelopen weekend al de LMM vervangen omdat deze weleens verdacht kon zijn, maar helaas is het nog niet opgelost, vanmorgen had ik weer hetzelfde probleem bij het oprijden van de snelweg.

Heeft iemand een idee van hier het probleem zou kunnen zijn? Zijn er specifieke slangen die ik kan checken bijvoorbeeld?
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv

Begin met uitlezen.

Losse/lekke slang, vacuum lekkage ?

RoyvW

#2
Ik lees veel over een N75 klep / Turbodrukregelaar/ Turbo boost controller waar problemen kunnen onstaan met lekke slangetjes en dergelijke, waar zit deze klep/regelaar bij de D5252T? Het liefst met een plaatje als het kan.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

RoyvW

Heb de magneetklep al gevonden, zit zo ongveer naast de LMM aan de luchtfilterbehuizing geklikt. Eerst maar eens al die slangetjes vervangen want die vertonen scheurtjes, als dat niet helpt maar een nieuwe magneetklep.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv


Ewout Schalkwijk

Ik gok LMM/LHM. Ik kan ze alleen nooit uit elkaar houden. :-\
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RoyvW

#6
Citaat van: Sbv op 04-05-2015 13:02:59
Wat geeft uitlezen aan dan ?


Ik de auto nog niet laten uitlezen, ik probeer zelf eerst wat zaken uit te sluiten.
Ik heb de slangetjes die vanuit de magneetklep komen allemaal vervangen, er zaten haarscheurtjes in dus die kwamen uiteindelijk toch aan de beurt. Ik heb ook meteen een nieuw afsluitrubber en slang van de olieafscheider van het kleppendelsel vervangen, deze was ook gescheurd en lekte olie. Ik denk dat ik alleen nog de magneetklep ga vervangen en als dat niet helpt dan laten uitlezen. Heeft een turbo van de D5252T variabele schoepen?

@Ewout: de LMM heb ik afgelopen week vervangen, deze zit in de 2.5D, de LHM zit in de oudere TDI.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv

hoe goed was deze LHM ? een nieuwe of een gebruikte ? oude even terug zetten geeft dat verbetering ?

RoyvW

De LMM is een nieuwe originele Pierburg, ook gekocht naar aanleiding van het probleem, helaas geen verschil. De nieuwe verdachte zijn de magneetklep en de turbo zelf, misschien eens goed reinigen.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

elianmars

Geen brandend (motormanagement)lampje op het dashboard aanwezig?

RoyvW

Citaat van: elianmars op 05-05-2015 19:48:58
Geen brandend (motormanagement)lampje op het dashboard aanwezig?
Jawel, maar die brand al wegens de afgesloten EGR en de EGR-off software die nog niet is geladen. Ik weet dus niet of er een melding bij is gekomen.
Probleem is nu aanspreekbaar, wanneer ik op de snelweg met 100 en hem in een hoge versnel flink laat trekken (hoge turboduk) dan schiet de motor in noodloop. Vandaag heb ik de magneetklep (turbodrukventiel) besteld bij de dealer inclusied de 3 slangen en ga ik deze vervangen vanavond, de kans is groot dat dit de oorzaak is. Als dat niet de oplossing gaat zijn dan breng ik hem weg om uit te lezen, dan ben ik bang dat de turbo niet in orde is.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv

Waarom niet eerst eens uitlezen dan dan pas zaken vervangen ? Ik begin daar zelf altijd mee

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 06-05-2015 15:46:09
Waarom niet eerst eens uitlezen dan dan pas zaken vervangen ? Ik begin daar zelf altijd mee

Dit is veel spannender. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RoyvW

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2015 16:34:40
Citaat van: Sbv op 06-05-2015 15:46:09
Waarom niet eerst eens uitlezen dan dan pas zaken vervangen ? Ik begin daar zelf altijd mee

Dit is veel spannender. ;D

@Sbv: Ik was er bijna van overtuigd dat LMM of de magneetklep de schuldige zou zijn, en daarom ik het geld voor diagnose en reparatie kom besparen.

Inderdaad Ewout is ook spannend, maar ik mag melden dat na het vervangen van de magneetklep + de drie originele slangen het probleem is opgelost! Alle paarden staan weer op stal. Het was dus niet alleen af en toe de noodloop maar ook wanner de turbo meedraaide was het vermogen en verbranding niet optimaal, er is veel meer power beschikbaar. De auto rookte ook bij de vraag om vermogen maar dit is nu ook compleet verdwenen, geen wolkje meer in de lucht. Alleen onnodig de LMM vervangen, maar een verse LMM is nooit verkeerd. De magneet zoals Volvo hem noemt staat bij VAG bekend als de N75 klep, dit maakt zoeken om een diagnose te stellen makkelijker.

Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv

Mooi dat het opgelost is Roy.